2023. 08. 17.

Főhajtás Kádárné Fülöp Judit (1943-2023) emléke előtt

kadarne fulop judit

Judittal egy évfolyamban járhattunk az ELTE BTK-ra az 1963-68 közötti öt esztendőben, más-más szakon végeztünk, tehát nem találkoztunk, nem ismertük egymást. 2018-ban ugyanazon a napon, órában, vettük át aranydiplománkat az ELTE Jogtudományi Karának nagytermében. Személyes ismeretségünk, barátságunk valamikor jó 4 évtizede kezdődött. Akkoriban és a következő esztendőkben időnként 1-1 szakmai tanácskozáson találkoztunk, vasárnaponként pedig azonos légtérben hallgattuk Cseri Kálmán prédikációit. Az előlegezett bizalom megerősítését jelentette tudatosítani, miszerint értékrendünk alapjai jelentős mértékben megegyeznek. Nem pozíciót, nem előmenetelt, nem növekvő bevételeket kerestünk. Sokkal inkább az értelmes eszmecserék, a kutatási eredmények mielőbbi beillesztése a pedagógusképzés és továbbképzés kereteibe, valamint a friss, szakmai, érdekes publikációkra adott reakcióink voltak témáink. Hogyan lehetnénk hasznosabbak azon a téren, ahol „a munka sok, s a munkás oly kevés”? Itthon és világszerte!

Beszélgetéseink, illetve közleményeinek olvasása nyomán egyre világosabbá váltak Judit jellemének elsőrendű elemei: mélységes, hosszú távon érvényes elkötelezettsége oktatási rendszerünk egészének, kiemelten a gyerekek olvasási kultúrájának emelése, csiszolása, fejlesztése érdekében. Ilyen irányú munkáját a jó emlékezetű Kiss Árpád professzor úr irányítás alatt kezdhette el az 1970-es évek elején az Országos Pedagógiai Intézetben, ahol a szocialista táboron kívüli, az ideológiai irányítást távol tartó empirikus kutatási módszereket is figyelemmel követték.

Judittól 1983 tavaszán először hallottam a Nemzetközi Olvasástársaság létéről, a Bécsben, folyó év július végi Európai Konferenciájáról, amelyen ő a már részt vehetett, fontos információkhoz jutott s elhatározta a Magyar Olvasástársaság megszervezését. Ennek megalapításában, az Alapító okirat, civil szervezetünk alkotmányának megfogalmazásában, az érdemi munka elindításában, a nemzetközi kapcsolatrendszerünk kiépítésében mással nem pótolható, éveken át tartó, konstruktív intellektuális és szervező munkát végzett. Mindannyian lekötelezettjei vagyunk, akik bármilyen kapcsolatba kerültünk az olvasáskutatással, az olvasásfejlesztéssel, a közértelmesség fokozásával, különös tekintettel a Magyar Olvasástársaság működésére, valamint az 1995-ös Európai Konferencia, továbbá a 2006-os Olvasási Világkongresszus budapesti lebonyolítására. Határozott, kezdeményező, távlatosan gondolkodó egyéniségének, önzetlen szolgálatának mozgósító erejű emlékét tisztelettel és hálás szeretettel őrizzük.

Kedves Judit, mintha még mindig köztünk lennél, továbbra is hallani véljük majd gondolataid irányát.

Béke veled!

Nagy Attila


Kádárné Fülöp Judit búcsúztatására 2023. augusztus 25-én 11.15-kor

a Bp. XII. ker. Farkasréti temetőben kerül sor.


2019. 12. 02.

Mit tud a világ legjobb könyvtára, ahová megnyitása óta özönlenek az emberek?

könyvtárA könyvtár a kultúra pókhálós néma szentélye, szódásszifon-szemüvegű bölcsészek és introvertált lányok zöldlámpás lelőhelye, öregszagú menedék a világ elől a büfében pötty pirosarannyal – de nem Helsinkiben, ahol a világ legjobbjának választott Oodi Könyvtár néhány hónappal a megnyitása után már turistaattrakció. Megnéztük, milyen egy 21. századi csúcskönyvtár, ahol könyvön kívül gördeszkát is lehet kölcsönözni, van lézervágó, 3D nyomtató és videóstúdió, és mindent szabad, ami nem tilos, és nem sok minden tilos.

https://index.hu/kultur/epiteszet/2019/11/27/a_vilag_legjobb_konyvtara_oodi_helsinki_finnorszag_konyvtar/


2019. 11. 05.

Így neveld olvasóvá a gyerekedet

kötelező olvasmányAz olvasóvá nevelés fontosságát és gyakorlati megvalósításának lehetséges módjait közvetíti közérthető, könnyed, már-már játékos formában a nagyközönség felé a magyar startup BOOKR Kids és a Magyar Olvasótársaság együttműködéséből született Így mesélj, hogy olvasson című könyv. A 300 ajándék digitális mesét is tartalmazó, Dr. Pompor Zoltán alkotószerkesztő nevéhez fűződő kötethez egy tucat hiteles, ismert személyiség adta arcát, nevét, gondolatait.

https://konyves.blog.hu/2019/10/31/igy_neveld_olvasova_a_gyerekedet

https://mora.hu/konyv/igy-meselj-hogy-olvasson-gyakorlati-tanacsok-az-olvasova-neveleshez/

 


2019. 08. 05.

Tippek a kötelező olvasmányok feldolgozásához, hogy zökkenőmentes legyen a nyár

 

olvasásA gyerekeknek a vakáció az önfeledt kikapcsolódásról és feltöltődésről,a szórakozásról és az élményekkel teli közös családi programokról szól leginkább, de, bizony, legtöbben ekkor próbálják magukat rávenni, hogy elolvassák az iskolában feladott kötelező olvasmányokat. Mutatunk pár ötletet arra, hogyan motiválhatjuk a gyerekeket, hogy örömmel vegyék kezükbe a könyveket.

https://www.digitaliscsalad.hu/tanulas/tippek-a-kotelezo-olvasmanyok-feldolgozasahoz-hogy-zokkenomentes-legyen-a-nyar?fbclid=IwAR0DyNm-iCXB_JX_oea9C2g_o98JSK_OzHNAxGOwFaE1EqkXF-VDAEwcdyM


2019. 07. 08.

Kötelező olvasmányok nyárra interaktív formában

digitalismesek03A jelenlegi PISA-kutatás szerint a 15 éves diákok negyedét helyettesítheti mesterséges intelligencia, mert 27,5%-uk funkcionális analfabéta, vagyis értő olvasásra nem képes. Vajon ront vagy javít ezen a helyzeten a Nemzeti Alaptanterv ajánlása szerinti kötelező olvasmánylista? Az diákoknak – évfolyamtól függően – hét–tizenkettő művet kell elolvasniuk egy tanév alatt. Többségük a nyári szünet 80 napjára hagyja az olvasást. Íme, egy tipp, hogy a kötelező ne legyen olyan, mint egy foghúzás, és családi dráma helyett inkább közös élményeket adjon.

https://felelosszulokiskolaja.hu/oktatas/kotelezo-olvasmanyok-nyarra-interaktiv-formaban


2019. 07. 08.

Az olvasási érdeklődés fejlesztésének kutatási lehetőségei és relevanciája kisiskoláskorban

iskolai könyvtárAz olvasásszociológiai kutatások többnyire a tanulók olvasás iránti negatív attitűdjéről írnak. Hasonló felkavaró vizsgálati eredményeket olvashatunk az olvasási motivációról és az olvasási készség kialakulásról is. Tulajdonképpen maga az olvasáspedagógia tudományköréből hiányoznak azok a releváns szakmai vizsgálatok, amelyek nem csupán a tanulók olvasási attitűdjével és negatív pszichológiai kognitív és affektív állapotával, hanem ezen felül az olvasás iránti érdeklődésük fejlesztésével foglalkoznának.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/az-olvasasi-erdeklodes-fejlesztesenek-kutatasi-lehetosegei-es-relevanciaja


2019. 07. 02.

55 kacagtató gyerekkönyv az egész család örömére

gyerekkonyvekA 35 fok és a tűző nap beszorított benneteket a lakásba? Vagy az eső miatt nem tudtok kimozdulni? Hosszú, végtelennek tűnő autózás, vonatozás, repülés vár rátok a nyári szabadságra utazva vagy a szálláson kellene eltöltenie a családnak pár estét valami szórakoztatóval? Hozom a gyerekkönyves megoldásokat, amelyek közös jellemzője, hogy mesélő, olvasó családok gondolják róluk, hogy nagyon-nagyon szórakoztatóak. Ismét könyvcímeket gyűjtöttünk a "Neveljünk olvasókat!" csoportban. A kitűzött feladat ezúttal a legviccesebb könyvek megtalálása volt. 

https://egigerokonyvek.blog.hu/2019/06/27/55_kacagtato_gyerekkonyv_az_egesz_csalad_oromere


2019. 06. 17.

Átadták az Év Gyerekkönyve díjakat 2019-ben is

gyerekkonyvÁtadták az Év Gyerekkönyve díjakat: idén Rofusz Kinga, Keresztesi József, Holló Kati, Todero Anna, Zágoni Balázs, Kiss Judit Ágnes, Papp Dóra, Farkas Róbert, Miklya Zsolt és Kürti Andrea gyerek- és ifjúsági irodalmi alkotásait, illetve tevékenységét díjazták az Ünnepi Könyvhéten.

http://www.gyermekirodalom.hu/?p=11442


2019. 06. 17.

Gyerekkönyves újdonságok - 2019. május-június

gyerekkonyvekTudom, tudom! Egy picit rendetlennek tűntem, mert a havi újdonság-mustrám májusi része kimaradt de bizony remek magyarázatom van: a kiadók az áprilisi Könyvfesztivál fáradalmait pihegik kifelé, miközben a júniusi Könyvhétre készülnek. Májusban itt-ott felbukkan egy-egy újdonság de az is inkább csak a könyvheti tumultus elkerülésének okán és az igazi hírverés (már ha lenne felénk ilyesmi) csak a könyvhét környékén várható. Egy szó mint száz, arra gondoltam, bevárok minden májusi és könyvheti friss, ropogós gyerek- és ifjúsági könyvet és egyben mutatom meg nektek. 

https://egigerokonyvek.blog.hu/2019/06/15/gyerekkonyves_ujdonsagok_2019_majus_es_junius


2019. 06. 17.

20+1 könyv, ami izgalmasabbá teszi a nyaradat! - Középiskolásoknak válogattunk

kötelező olvasmányokA nyári  gyerek- és ifjúsági könyvajánlóink sorában az alsósoknak és felsősöknek ajánlott könyvek után érkeznek a középiskolásoknak szóló irodalmi remekek. Bevallom, számomra ennek a listának az összeállítása volt a legizgalmasabb. Úgy emlékszem, hogy amikor én 15-16 éves voltam, leginkább a szüleim által összegyűjtött több ezres könyvtárból válogattam, de mivel akkoriban az ifjúsági irodalom még szinte összeolvadt a felnőtt irodalommal, leginkább a klasszikusok kerültek terítékre. Így sikerült tizenévesen olyan vidám műveket olvasnom, mint Zola Patkányfogója, vagy a Világirodalom remekeiből olyan klasszikusokat, mint az Előttem az élet vagy az Üvöltő szelek. Azt gondolom, hogy nem voltam ezzel egyedül és a korosztályom tagjai, akik ma a középiskolás gyerekeiket nevelgetik el sem tudják képzelni, hogy mekkorát fordult a világ az ifjúsági irodalom terén. 

https://egigerokonyvek.blog.hu/2019/06/06/20_1_konyv_ami_izgalmasabba_teszi_a_nyaradat_kozepiskolasoknak_valogattunk


2019. 06. 06.

30 lebilincselő ifjúsági regény a nyári szünetre, 5-8. osztályosoknak

olvasásSokszor hallom szülőtársaimtól, pedagógus ismerőseimtől, hogy egyre nehezebb rávenni a tizenéves korosztályt az olvasásra, hiszen a digitális versenytársak igen erősnek tűnnek. Meggyőződésem, hogy az erős riválisokon túl a probléma gyökere az, hogy a tizenévesek többsége az iskolai irodalomórán megismert műveken keresztül találkozik a könyvekkel és valljuk be, ez igen keveseknek teszi vonzóvá az olvasást. De az is tény, hogy a mobilok, tabletek világában még mindig több tízezer kis- és nagy kamasz választja az olvasást. Évek óta tapasztalom, hogy ezek a tizenévesek milyen lelkesen és milyen jó ízléssel válogatnak a kortárs ifjúsági irodalomban és mennyire tudnak lelkesedni egy-egy könyvsorozatért és szerzőjéért. Ők vajon miben különböznek nem olvasó társaiktól? 


2019. 06. 06.

Fogadjunk, hogy idén nyáron olvasni fog a gyereked! 30 szuper gyerekkönyv 1- 4. osztályosoknak

gyerekek könyvtárbanLassan érkezik a nyári szünet. Általános- és középiskolában tanító pedagógusok keresik fel az Égigérő oldalát, hogy a tanítványoknak minél jobb nyári olvasmányokat tudjanak ajánlani. Az elsősök, másodikosok még lelkesen kezdenek az első önálló olvasmányaikba, így nekik olyan könyveket keresnek nálunk, amelyek nem csak gyakorlásnak jók de hosszú évekre megalapozzák a gyerekek és a könyvek jó kapcsolatát. Az idősebb, már kevésbé lelkes iskolások tanárai és családjai is bizakodóan tekintenek a forró, lustán vánszorgó nyári napokra. Bíznak  benne, hogy lesz az unalomnak az a foka, amikor az könyveket a legcsekélyebb mértékben sem kedvelő gyerek is ráfanyalodik az olvasásra.

https://egigerokonyvek.blog.hu/2019/06/04/fogadjunk_hogy_iden_nyaron_olvasni_fog_a_gyereked_564


2019. 06. 06.

5 kötelező olvasmány, aminek felnőttként érdemes újra nekifutni

kötelező olvasmányokSzabados Ágnes, az RTL Klub Híradójának műsorvezetője tavalyelőtt elindította a Nincs időm olvasni kihívást, amelynek során 12 hónap alatt 12 könyvet kell elolvasnia a résztvevőknek. A játék idén is folytatódik és bárki bármikor csatlakozhat hozzá, hiszen Ágnes minden hónapban ad egy új témát, amit aztán a tizenötezer fős közösség közösen dolgoz fel. A június – az iskolássokkal való együttérzés jegyében – a kötelező olvasmányokról fog szólni. A témához minden hónapban egy közös könyv is tartozik, ez most Kosztolányi Dezső Édes Annája. A kihíváshoz csatlakozva most mi is mutatunk öt kötelezőt, amit érdemes felnőttként újraolvasni, illetve bepótolni, ha kimaradt eddig az életünkből. 

https://konyves.blog.hu/2019/06/05/5_kotelezo_olvasmany_amit_felnottkent_erdemes_bepotolni_ha_kimaradt

 


2019. 06. 06.

Ha nem siettetnénk az olvasást, nem lenne annyi diszlexiás gyerek

diszlexia olvasási zavarA járványszerűen terjedő tanulási zavarok egyik fő oka, hogy akkor kezdik olvasni, számolni tanítani a gyerekeket, amikor az idegrendszerük erre még nincs felkészülve, rossz módszerrel párosulva ez maradandó zavarokat okozhat – hangsúlyozta a szakember. Manapság már sok kiemelkedő alkotónak, tudósnak, művésznek „papírja van” a diszlexiáról, többségükről kiderült, hogy másképp: memóriából, egészeket olvasnak – mondta a Népszavának Dr. Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektan szakpszichológus.

https://nepszava.hu/3038274_ha-nem-siettetnenk-az-olvasast-nem-lenne-annyi-diszlexias-gyerek


2019. 05. 27.

A filmeknél jobban megdolgozgatja az elménket az könyvolvasás - 10+1 ok, amiért olvasni jó Egyre többet olvasunk online tartalm

olvasásEgyre többet olvasunk online tartalmakat és egyre kevesebbet könyveket. Pedig nem érdemes elhanyagolni a könyvolvasást, ugyanis azzal annak számtalan pozitív hatásáról is le kellene, hogy mondjunk. De melyek is ezek? 10 pontban összegyűjtöttük a könyvolvasás jótékony hatásait.

https://mindennapkonyv.hu/hirek/listamamor/a-filmeknel-jobban-megdolgozgatja-az-elmenket-az-konyvolvasas-10-ok-amiert-olvasni-jo


2019. 05. 23.

A diszlexiáról szabadon Révész Emese: Simi és a rendetlen betűk

diszlexia olvasási zavarMájus 3-án a Bartók Pagonyban rendeztek könyvbemutatóval egybekötött szakértői beszélgetést a diszlexiáról – Révész Emese íróval, Metzing Eszter illusztrátorral és Gyarmathy Éva pszichológussal, a magyarországi Diszlexia Központ alapítójával. A beszélgetést Hajdu Zsanett, a Pagony Kiadó munkatársa vezette, akinek a segítségével választ kaptunk arra, hogy mi is a diszlexia, mik a jelei, és mit lehet tenni ellene.

https://www.prae.hu/article/11015-a-diszlexiarol-szabadon/


Alkategóriák