2018. 08. 18.

Két szárnyam van, az egyik a vers, a másik a mese, és szépen repülök: interjú Csukás Istvánnal

csuka s istva n 38912„A gyerekkel kapcsolatos dolgok többsége nem pénz, hanem odafigyelés kérdése” –  vallja Csukás István, aki – amikor csak teheti – felszólal a gyerekek érdekében, és próbálja képviselni az ifjúsági irodalom és színház ügyét is. Ahogy mondani szokta, mindezt nem maga miatt teszi, mert ennél híresebb már nem akar lenni, hanem a gyerekekért, akik egyébként szinte mindig kimaradnak a pénzosztásból. Szerinte nagy baj, hogy ma már alig vannak magyar ifjúsági filmek, ahogy az is, hogy a kamaszoknak senki nem ír színdarabot. Csukás egyébként mindent megtesz, amit íróként meg lehet, nyolcvankét évesen is gőzerővel dolgozik, jelenleg három darabot is ír. Közben töretlenül népszerű régi műveit is újra meg újra kiadják, nemrég megjelent a Pom Pom meséinek összegyűjtött változata, de a kétszáz gyerekjátékot tartalmazó Az én játékos könyvem is nemsokára megint a polcokra kerül, ahogy felnőtt versei is. Csukás Istvánt fordulatos fiatalkoráról, Weöres Sándorral való kapcsolatáról, és gyerekkori kedvenc olvasmányairól is megkérdeztük, ő pedig sorra elmesélte, hogy milyen „nagy szerencsék” érték őt az életében, amikért a mai napig is hálás.

https://konyves.blog.hu/2018/08/11/csukas_istvan_ket_szarnyam_van_az_egyik_a_vers_a_masik_a_mese_es_szepen_repulok

 


2018. 08. 02.

A népmese napja 2018. – XIV. Országos népmese-konferencia

Az „igazságos” mesék

2018. szeptember 28–29. Budapest

A Magyar Olvasástársaság a XIV. országos népmese-konferenciával ünneplésre szólít fel minden érdeklődőt, mesebarátot Benedek Elek születésnapja alkalmából.

2005 óta ünnepeljük e sokrétű kincsestár, a gyermeknek és felnőtteknek szóló mesék gazdagságát, szakmai és kulturális eseményekkel, népmesés programok ösztönzésével. Az együttmesélés és egymástól tanulás, valamint a szakmai kapcsolattartás a kulcsa a közösségi mese-élet fenntartásának, mesekultúránk tovább örökítésének. Konferenciánk a találkozás, a tanácskozás, a támogatás és a szakmaközi összefogás helye, ahol az egymást tisztelő szakmai közösség a közönség számára közel hozza a meseműveltség kincseit.


2018. 08. 01.

A digitális könyv nem olyan jó, mint a papír?

digitalismesek03

A kilencéves lányom már digitalizált családban tanult meg olvasni. A férjem nagy könyvfaló, aki tömegközlekedésen ingázik és naponta-párnaponta kiolvas egy könyvet. Ezen kívül megvan az a gyengéje, hogy amikor befejez valamit, megtartja, ennek köszönhetően óriási polcokon állnak mindenütt a lakásunkban a könyvek. Amikor megjelentek a digitális könyvolvasók, azonnal átváltott egyre, így tudja tartani az iramot anélkül, hogy nagyobb lakásra kellett volna cserélnünk a meglévőt. Ezért a gyerek, aki most lesz negyedikes, már úgy tanult meg olvasni, hogy az apját naponta több órát látta egy képernyőn olvasni, vagy farzsebében egy könyvolvasóval mászkálni.

https://www.digitaliscsalad.hu/tanulas/digitalis-konyv-nem-olyan-jo-mint-papir/


2018. 07. 25.

Minden gyerek Rowlingot olvas

olvasó gyerekekAz elmúlt húsz évben nem volt olyan könyv vagy sorozat, amely annyira megváltoztatta volna a gyerekek olvasási szokásait, mint a Harry Potter. Ráadásul Rowling varázslószériája sokkal többet tett annál, mint hogy kaput nyitott egy sajátos fantáziavilágra, hiszen sok gyerek éppen ezeknek a történeteknek a hatására fedezte fel, hogy olvasni jó. Egyik könyv bevonzotta a másikat, és mire egyet pislogtak, az Y-generáció tagjai szenvedélyes olvasókká váltak, és a felmérések szerint szenvedélyük a mai napig tart. Kíváncsiak voltunk, hogy ez a valóságban mennyire igaz, és az elmúlt években mennyire olvasnak mást és másként a magyar gyerekek. Milyen szerzőket szeretnek, mennyire hat rájuk az iskola, és vannak-e új szereplők a kedvenclistáikon? Az eredmény kicsit sem lett meglepő.

https://konyves.blog.hu/2018/07/23/minden_gyerek_rowlingot_olvas


2018. 07. 19.

Mit tehetünk, hogy a nyári szünet ne okozzon visszaesést az olvasási és írási készségek fejlődésében?

kötelező olvasmányA nyári szünetben - formálisan- nem sok diák tanul. Hogy a nyári tudásvesztés - az ún. summer-lide, nyári csúszda- jelenséget elkerüljük, csökkentsük a hatását, néhány ötletet osztunk meg. Ezek az informális tanulást és az olvasás megszerettetését is segítik, és nemcsak a nyári szünetben, de kis átalakítással bármikor alkalmazhatóak. Eriksson Zsófia fordította magyarra az Edutopia című angol nyelvű oktatási portálon elérhető cikket, amit Heather Wolpert-Gawron írt.

http://moderniskola.hu/2018/07/mit-tehetunk-hogy-a-nyari-szunet-ne-okozzon-visszaesest-az-olvasasi-es-irasi-keszsegek-fejlodeseben/


2018. 07. 17.

Hamupipőke, Csillagszemű és a többiek: Interjú Boldizsár Ildikó mesekutatóval

boldizsar ildiko interju03 gsA Hamupipőke Facebook-profilja című könyv amellett, hogy lebilincselő olvasmány, kapaszkodókat és inspiráló ötleteket ad  egy-egy életválság vagy elakadás mesékkel történő megoldásához, ezen kívül a meseterápia iránt érdeklődők megismerhetik a szerző által kidolgozott Metamorphoses Meseterápiás Módszer elemeit.

https://www.prae.hu/article/10519-hamupipoke-csillagszemu-es-a-tobbiek/


2018. 07. 17.

Hasznos, ha minden nap ugyanazt a mesét kéri a gyerek

közös olvasásMindig ugyanazt a mesét kéri újra és újra a gyerek? A tudósok szerint ez egyáltalán nem baj, sőt, okosabb lesz tőle. Talán furán hangzik, de ezzel alapozod meg a tanulmányi sikereit. A szülő számára idegőrlő lehet a kedvenc mesét századjára elolvasni, ám most a tudósok találtak egy komoly motivációt a monoton tevékenységhez. 

https://www.babaszoba.hu/articles/gyerek/Hasznos_ha_minden_nap_ugyanazt_a_meset_keri_a_gyerek?aid=20180705094945


2018. 06. 19.

Kötelező olvasmányok: sok kárt okoz a teljesen elhibázott rendszer

olvasásA parlamentben már három évvel ezelőtt téma volt, hogy korszerűtlen az iskolai irodalomtanítás, a kötelező olvasmányok elavultak, inkább elrettentik a gyerekeket az olvasástól. A kormány azóta sem módosított a Nemzeti alaptanterven, pedig az ügy fontosságát jelzi, hogy nemrég a Magyar Tudományos Akadémia konferenciát rendezett a kötelező olvasmányokról. Szóba került az is, hogy a tavalyi PISA-jelentés szerint a magyar diákok szövegértési képessége súlyosan romlott, több mint egynegyedük funkcionális analfabéta. Már nem az a kérdés, hogyan lehetne megszerettetni velük az irodalmat, hanem hogy miként kellene megtanítani őket olvasni.

http://168ora.hu/kultura/kotelezo-olvasmanyok-sok-kart-okoz-a-teljesen-elhibazott-rendszer-151606


2018. 06. 11.

Ők kapták az Év Gyerekkönyve díjakat!

gyerekkonyvGimesi Dóra, Sepsi László, Békés Rozi, Mészöly Ágnes és Herbszt László vehették át többek között gyerek- és ifjúsági irodalmi alkotásaikért, tevékenységükért megérdemelt díjaikat az Ünnepi Könyvhéten. Idén először a célközönség, vagyis a gyerekek is döntöttek. A 2017-es megjelenések legjobbjai, az Év Gyerekkönyve díjazottjai és a HUBBY különdíjasai a budapesti Vörösmarty téren vették át az elismerést péntek délután. A HUBBY – Magyar Gyerekkönyv Fórum immár harmadik éve szervezi és osztja ki az elismerést öt kategóriában, a független szakmai zsűri döntése alapján. A gyerekkönyv-írói, ifjúsági írói, illusztrátori, műfordítói, valamint a kiadóknak járó innovációs kategóriában közel száz könyvet neveztek a 2017-es megjelenések közül.

http://konyves.blog.hu/2018/06/08/ok_kaptak_az_ev_gyerekkonyve_dijakat


2018. 06. 07.

„Vannak olyan gyerekek, akiknek nem mesélnek” – Beszélgetés Csapody Kingával

csapody kingaÉdesanya, a Manó Könyvek Kiadó főszerkesztője, közkedvelt gyerekkönyvek írója. Csapody Kinga a magyar gyermek- és ifjúság irodalom fiatal szerzője csak úgy ontja magából a kicsiket és szüleiket is magával ragadó mesés ismeretterjesztő és beszélgető könyveket. Régi és új köteteiről, múltról és jelenről, és persze a közönségéről kérdeztem.

http://www.konyv7.hu/magyar/menupontok/felso-menusor/folyoirat/vannak-olyan-gyerekek-akiknek-nem-meselnek--beszelgetes-csapody-kingaval


2018. 06. 06.

Tegye a szívére a kezét, ön mit ad a gyereke kezébe: Jókait vagy J. K. Rowlingot?

iskolai könyvtárNem vagyok én szadista, hogy a 15 évesekkel Goethét olvastassak” – fakadt ki Imre Flóra egy minapi konferencián. A szakemberek szerint igencsak át kellene alakítani a kötelezők listáját, hiszen számos mű egyszerűen nem érthető a legtöbb mai gyerekek számára. De lenne megoldás arra, hogy meg is maradjon Jókai meg nem is: a nagyobb tanári autonómia.

http://hvg.hu/kultura/20180604_Biztos_hogy_eroltetni_kell_Jokait_es_a_Bank_bant__vita_a_kotelezo_olvasmanyokrol


2018. 06. 05.

"Nem arról van szó, hogy egyszerűen kidobjuk Jókait vagy a Bánk bánt, de nem minden iskolában kell tanítani"

kötelező olvasmányokTényleg érdemes lenne kihúzni a kötelező olvasmányok listájáról a Jókai-műveket, a legismertebb Móricz-regényt vagy éppen a Bánk bánt? Van helye a magyarórán a populáris irodalomnak, például az Alkonyat-trilógiának vagy Az éhezők viadalának? Biztosan igaz, hogy a kortárs műveket könnyebben értelmezni tudják a tizenévesek, mint a 19. század irodalmát? És mihez kezdhet egy magyartanár, ha az osztály több mint fele nem olvassa el A kőszívű ember fiait?

http://eduline.hu/kozoktatas/2018/6/2/kotelezo_olvasmanyok_konferencia_SKQB3C


2018. 06. 02.

Így segíthetsz, hogy az ovis jobban értse a mesét

olvasas iskola elottAz illusztrációk nem pusztán díszítő szerepet töltenek be mesekönyv-olvasás közben. Az olyan képek, amelyek szorosan kapcsolódnak a mesekönyv szövegéhez, jelentősen hozzájárulnak az óvodások meseértéséhez. Ez derült ki Takács Zsófia Katalin, az ELTE PPK Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport vezetője és Adriana G. Bus (VU University Amsterdam) kísérletéből.

http://felelosszulokiskolaja.hu/mesesarok/igy-segithetsz-hogy-az-ovis-jobban-ertse-a-meset


2018. 05. 30.

Kánonképződés a gyermekirodalomban

olvasó gyerekKorábban már több ízben szóba hoztam, mennyire fontos és sürgető feladatnak látom egy XXI. századi magyar gyermekirodalmi kánon kialakulását, kialakítását. Szükségesnek látszik előbb egy rövid kitérőt tenni, hogy magának a kánonnak fogalmát tisztázzuk ebben az értelemben.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/kanonkepzodes-a-gyermekirodalomban

 


2018. 05. 30.

Kötelező/k(?) alsóban és álruhában: A házi olvasmányok feldolgozásának kérdései a közoktatás elemi szakaszában

kötelező olvasmányBenczik Vilmosnak a házi olvasmányok problémáiról idestova húsz évvel ezelőtt írott dolgozata egy képzeletbeli beszélgetés felidézésével kezdődött Updike-tól, mely beszélgetésben Bill Gates mondja Gutenbergnek a mottóul választott gondolatot. A Microsoft tulajdonosának a Gutenberg-galaxis leváltódására utaló megállapítása mára több ponton elavultnak tűnhet. Nem mintha a Neumann-galaxis térhódítása egyetlen pillanatra is megtorpant volna, sokkal inkább azért, mert egyfelől a digitális forradalom robbanásszerű kiteljesedésével aligha nevezhető mindenek fölötti információforrásnak a televízió, továbbá mára nem egy vagy két nemzedék, hanem nemzedékek egész sora nőtt fel úgy, hogy ’ki lehet üldözni a világból azzal, hogy valamit el kell olvasnia’; másfelől a „valamit” kifejezés abban az általános értelemben, ahogy Updike-nál szerepel, nem állja meg a helyét. 

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/kotelezok-alsoban-es-alruhaban

 


2018. 05. 30.

Az olvasott szöveg megértése alsó tagozatos tanulóknál

olvasas alsobanAz anyanyelvi kompetenciák megléte a tanulás, tudás alapvető feltétele. A tanulás és a tudás egymással összefüggő folyamat, a tanulás célja tulajdonképpen a tudás. Célja és eredménye is. „Ma már tudható, hogy a tudás nem egyszerűen a magukban álló és felidézhető ismeretek birtoklása. Bár ez is, de sokkal több, egyetemesebb ennél. A tudás soktényezős, bonyolult komplexum. Nagyon kétes, sőt mesterkélt megoldás lenne zárt definícióba kényszeríteni. Egy lehetséges nézőpontból úgy tarthatjuk, hogy a tudás az egyén, a személyiség birtokában lévő aktív készlet, amely folyamatosan változik, alakul és ugyanakkor maradandó, állandósuló is, amelynek egyaránt vannak rejtőző és előtérben álló elemei.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/az-olvasott-szoveg-megertese-also-tagozatos-tanuloknal


Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Dr. Vraukóné Lukács Ilona, elnök
Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár
4400 Nyíregyháza, Szabadság tér 2.

Tagfelvétel és tagmegújítás
Amennyiben a Magyar Olvasástársaság tagja kíván lenni vagy tagságát szeretné megújítani kérem regisztráljon vagy jelentkezzen be az online tagnyilvántartó rendszerbe!
Olvaso tars LOGO2 kicsi
olvassel logo

BANNER SZIG kicsi
 
KE

Vonalban

Oldalainkat 198 vendég és 0 tag böngészi