2017. 06. 21.

The 3 books Stanford is asking incoming freshmen to read over the summer

stanford studentFresh off the excitement of gaining acceptance into the most competitive university in America, Stanford University incoming freshmen will likely want to take the summer to relax a bit. 

Administrators at Stanford want them to continue thinking critically about complex issues. and release The Three Books program every summer to suggest books that the entire community should read and discuss. 

"The Three Books program is designed to introduce you to the experience of reading, thinking, and talking about challenging subjects as a member of Stanford's intellectual community," professor Noah Diffenbaugh wrote to the class of 2021.

Diffenbaugh, the faculty moderator of the program and a professor of earth system science, said this year's theme was on sustainability and equity.

http://www.businessinsider.com/stanford-summer-reading-list-2017-6/?IR=T/#homegoing-by-yaa-gyasi-1

 

 


2017. 06. 21.

What America's most prestigious private schools are making students read this summer

könyvborító angolThe summer months symbolize pleasure reading at its best. It's a time to indulge in the texts that are most appealing, without scrutiny: an easy beach read, a guilty pleasure, or that book you've always meant to start. 

But students at some of America's most prestigious private schools are digging into substantial works this summer. The required or suggested texts relate to politics, race and identity, and then there are some of those high school classics.

http://www.businessinsider.com/summer-reading-lists-at-private-high-schools-2016-7-2?IR=T/#the-hotchkiss-school-lakeville-connecticut-1


2017. 06. 20.

Arany János életművének és költészetének tanítása a középiskolában

Arany János Barabás 1848Március másodikán Nagyszalontán hivatalosan is elkezdődött az Arany-emlékév. A bicentenárium kapcsán Arany Jánosról mint tananyagról és megkerülhetetlen érettségi tételről kérdeztük Pethőné Nagy Csilla magyartanárt és tankönyvszerzőt, a befogadásközpontú és kompetenciafejlesztő módszer egyik hazai meghonosítóját.      

http://konyves.blog.hu/2017/06/20/arany_sulyos_kolteszetevel_a_tanarnak_es_a_diaknak_is_meg_kell_kuzdenie    


2017. 06. 20.

A Százholdas Pagony pszichológiája

Micimackó 696x464A Száz Holdas Pagonyt A. A. Milne Micimackó című könyvében egy idilli, gondtalan helyként festi le. Látszólag boldog állatok éldegélnek egymás mellett harmonikus kapcsolatban. Az éremnek viszont, – ahogy mindig, –két oldala van. Ha jobban szemügyre vesszük a szereplőket, akkor felfedezhetünk néhány igen érdekes pszichológiai jellegű vonatkozást.

Melyek ezek és vajon egyáltalán honnan erednek? Hogyan értelmezhetőek? Olvasd el cikkünket, hogy betekintést nyerj a mindenki számára ismert mese kulisszái mögé!

http://mindset.co.hu/a-szazholdas-pagony-pszichologiaja/


2017. 06. 15.

A Szívlapát antológia a kortárs költészetnek akarja megnyerni a kamasz olvasót

szivlapat borito cmyk85 kortárs szerző 150 verse került a Tilos az Á Könyvek gondozásában megjelent antológiába, a Szívlapátba. Péczely Dóra, a kötet szerkesztője azt meséli, hogy az elmúlt hónapokban folyamatosan válogatta, majd ciklusokba rendezgette a verseket, melyek némelyike aztán még a szerkesztés időszakában „szinte önálló életet élve” rendre helyet is változtatott a kötetben. Péczely Dórát a válogatás szempontjairól, a borítón szereplő tizenhatos karikáról és a kötet illusztrációiról faggattuk.

A Szívlapát versei alapvetően nem kamaszoknak íródtak, hanem olyan művek, melyek egy kamaszt valamiért megfoghatnak. 

http://konyves.blog.hu/2017/06/11/a_szivlapat_antologia_a_kortars_kolteszetnek_akarja_megnyerni_a_kamasz_olvasot


2017. 06. 11.

Romakonferencia Kaposváron

Kétnapos konferenciát szervezett április 7–8-án a Kaposvári Egyetem Roma Szakkollégiuma és a Magyar Olvasástársaság.

A cigányság világnapja alkalmából rendezett szakmai programokon elsősorban a szakkollégium hallgatói vettek részt.

Péntek este dr. Vraukóné Lukács Ilona mesélt a Felső-Tiszaháton működő könyvtárbuszos ellátásról.

Szombat délelőtt meghallgathattuk Hummelné Oláh Évát, aki „Amit a lélek kíván” – Programok, kezdeményezések roma/cigány gyerekek számára címmel mesélt esztergomi tapasztalataikról.

Deme Dóra a nyíregyházi roma szakkollégium működésének tapasztalatairól számolt be, ő mentorként segíti az ottani munkát. 
Oláh Róbert a „másik oldalt” képviselte. „De volt mag, amely jó földbe hullott.” (Márk 4,8) – Az Evangélikus Roma Szakkollégium küldetése hallgatói és dolgozói szemmel címmel mesélt élményeiről.
Nagy örömünkre előadónk volt dr. K. Nagy Emese, a hejőkeresztúri iskola vezetője, a KIP-módszer hazai meghonosítója is. Referátumában nemcsak a módszerről mesélt, de megosztotta a siker háttérben lévő tényezőket is.

A programot dr. Orsós Anna zárta, a beás nyelv szótárának, nyelvkönyvének szerzője a „kisebbik” cigány nyelv jelenéről és jövőjéről beszélt a jelenlévőknek.

 


2017. 06. 07.

Interjú Dr. Donauer Nándorral a diszlexiáról, II. rész

diszlexia olvasási zavarInterjúnk első felében megtudtuk, hogy az olvasás zavara mögött az esetek 85%-ban nem valódi diszlexia, hanem olvasási nehezítettség áll.

A Budai Gyermekkórházban neuropszichológusként dolgozó szakember legfontosabb üzenete mégis az volt, hogy az olvasás minden esetben fejleszthető megfelelő szakértő segítségével.

A folytatásból kiderül, mit lehet szülőként otthon tenni a diszlexia megelőzése, felismerése vagy a gyerekek fejlesztése érdekében.

http://mindset.co.hu/csak-a-jeghegy-csucsat-latjuk-interju-dr-donauer-nandorral-a-diszlexiarol-ii-resz/


2017. 06. 07.

Az olvasást megkönnyítő alkalmazás diszlexiások számára

diszlexiaNem sok öröme van mostanában azoknak a diákoknak, akik tanulási nehézségekkel küzdenek, és persze a tanáraiknak se. Egy kis jó hírt azért mégiscsak mondhatunk, az Office olvasást segítő eszköze megtanult magyarul és bárki használhatja arra, hogy megkönnyítse számára az olvasást. Már elérhető a Wordből és a OneNote webes változatából is, beállíthatók benne diszlexiabarát színek, betűtípusok, nagyobb térköz, szótagolás. Most már felolvasni is tud az eszköz. Azt, hogy ez jelentősen segíti a diszlexiások szövegértését tudományos vizsgálatok is igazolták. Egy videóban mutatjuk meg, hogy miként érhető el az eszköz és mire is használható.

http://tanarblog.hu/cikk/segitseg-diszeseknek


2017. 06. 07.

Az olvasás hosszú távon is fokozza az agyműködést

olvasás és agyBár sokan állítják, hogy egy-egy könyv elolvasása megváltoztatta az életüket, mostanra tudományos bizonyítékot is sikerült találni arra, hogy a regények valódi, mérhető jótékony változást hoznak létre az agyunkban. 

http://www.hazipatika.com/eletmod/tudomanyos_erdekessegek/cikkek/az_olvasas_hosszu_tavon_is_fokozza_az_agymukodest/20140107120942


2017. 05. 31.

Interjú Dr. Donauer Nándorral a diszlexiáról, I. rész

diszlexia„Habár egyre több gyerekre használjuk a diszlexia kifejezést, az esetek döntő többségében ennél mélyebb problémák állnak az olvasási zavar hátterében” – állítja Dr. Donauer Nándor, aki a Budai Gyermekkórház Epilepszia-neurológiai szakambulanciáján neuropszichológusként a gyermekek fejlesztésével foglalkozik. Interjúnk első felében kifejti mi számít valódi diszlexiának, illetve kiderül az is, hogy az olvasási zavar minden esetben fejleszthető-e.

http://mindset.co.hu/csak-a-jeghegy-csucsat-latjuk-interju-dr-donauer-nandorral-a-diszlexiarol-i-resz/


2017. 05. 30.

45 tréfás nyelvtörő a gyerkőcök kiejtésének fejlesztéséért

nyelvtörőkA nyelvtörő egy olyan – általában tréfás – kifejezés, mondat, rövid szöveg vagy vers, amelynek célja, hogy minél nehezebben lehessen tisztán kimondani. Ennek elérésére olyan egymás utáni szavakat tartalmaz, amelyek nagyon hasonló, könnyen eltéveszthető beszédhangok sorából állnak. A nyelvtörőket minél gyorsabban kell hibátlanul kimondani. 

http://www.koloknet.hu/eletmod/45-trefas-nyelvtoro-a-gyerkocok-kiejtesenek-fejleszteseert/


2017. 05. 24.

Steklács János: Felolvasók és írásmagyarázók - Az olvasás fogalmának értelmezése a Bibliában

Bevezető

olvasás és bibliaAz írásbeliség társadalmi szintre emelkedése, adminisztratív és szakrális természetének kibontakozása az ókorra tehető. A bejárt út nagyon különbözik az egyes civilizációk, vallások, kultúrák tekintetében. Ennek tengernyi szakirodalma áll rendelkezésünkre, mint ahogy annak is, hogy az egyes ókori kultúrák, vallások virágzásában mekkora szerep jutott az írásnak. Nagyon sokan foglalkoztak már azzal, hogy az olvasás, írás jelensége hogyan, milyen körökben terjedt el az egyes civilizációkon, kultúrákon belül. Kevesebben elemezték viszont azt a jelenséget, hogy az emberiség történetében az olvasásnak, mint agyi, kognitív, neuro-, pszicho- és szociolingvisztikai folyamatnak milyen jellemzői hogyan befolyásolták a kultúra és civilizáció terjedését, az ember fejlődését.

Kétségtelen, hogy az írásbeliség elterjedésének az ókortól napjainkig érezhető kulturális következményei vannak, ezen belül az is, amiről már kevesebben szólnak, hogy ez a hatás összefüggésben áll az olvasás folyamatának természetével, jellemzőivel, vagyis azzal, hogy az ember hogyan olvas, hogyan érti meg az írott szöveget.

Az emberiség kulturális fejlődésének folyamatát, nem csupán a beszélt, de az írott nyelv specifikus fejlődése is befolyásolta. Mostani iskolarendszerünk gyökere is az írásbeliség ókori elterjedéséig nyúlnak vissza. Az oktatás hagyománya Európában, a keresztény kultúrában természetesen elválaszthatatlan a biblikus hagyománytól, értelmezéstől, így az olvasás jelenségének bibliai értelmezése is szükségszerűen megjelenik ezen a területen explicit és implicit, közvetett és közvetlen módon egyaránt az évszázadok során.


2017. 05. 23.

Könyvajánló: Csermely Péter Szárny és teher: Ajánlás a nevelés-oktatás rendszerének újjáépítésére és a korrupció megfékezésére

szárny és teherMinden társadalomra, közösségre igaz, hogy jövője elsősorban az oktatási rendszerétől függ. Egy széles támogatottságot élvező, szakszerű és attraktív oktatási program a jövőbe vetett reményeknek Magyarországon is SZÁRNYakat adhat. Hazánkban a korrupció mértéke sem a társadalom, sem pedig a minket körülvevő nemzetközi közösség által nem tolerálható mértéket ért el. A korrupció ezernyi formája az ország működésére és fejlődési lehetőségeire súlyos TEHERként nehezedik. Ajánlásaink a jelenlegi helyzet elemzése alapján, a múlhatatlanul szükséges változások érdekében e két témában fogalmaznak meg átfogó koncepciót.

A magyar oktatás helyzetének áttekintésére szolgáló, mellékelt Háttéranyag a Bölcsek Tanácsa oktatási szakértői bizottságának tagjai valamint a bizottság által felkért szakértők által elkészített elemzéseket tartalmazza. A kötet a Magyar Elektronikus Könyvtárból elérhető.

http://www.mek.oszk.hu/07900/07999/index.phtml


2017. 05. 23.

A tudásra épülő harmadik hullám

tudásNem a térség legolcsóbb, hanem a leghatékonyabb oktatási rendszerét kell létrehoznunk. Gödel felismerte, hogy a valóság nem adottság, hanem a mi művünk. Soha nem ismerhetjük meg a teljes igazságot, tudásunk csak tökéletlen lehet: „ahogy gondolkodunk, az hozzáadódik ahhoz, amiről gondolkodunk”. Gödel-tételéből az is következik, hogy a körülöttünk lévő világ nem végleges adottság, hanem megváltoztatható.

http://magyaridok.hu/velemeny/tudasra-epulo-harmadik-hullam-1691059/


Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Dr. Vraukóné Lukács Ilona, elnök
Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár
4400 Nyíregyháza, Szabadság tér 2.

Tagfelvétel és tagmegújítás
Amennyiben a Magyar Olvasástársaság tagja kíván lenni vagy tagságát szeretné megújítani kérem regisztráljon vagy jelentkezzen be az online tagnyilvántartó rendszerbe!
Olvaso tars LOGO2 kicsi
olvassel logo

BANNER SZIG kicsi
 
KE

Vonalban

Oldalainkat 311 vendég és 3 tag böngészi