2018. 06. 19.

Kötelező olvasmányok: sok kárt okoz a teljesen elhibázott rendszer

olvasásA parlamentben már három évvel ezelőtt téma volt, hogy korszerűtlen az iskolai irodalomtanítás, a kötelező olvasmányok elavultak, inkább elrettentik a gyerekeket az olvasástól. A kormány azóta sem módosított a Nemzeti alaptanterven, pedig az ügy fontosságát jelzi, hogy nemrég a Magyar Tudományos Akadémia konferenciát rendezett a kötelező olvasmányokról. Szóba került az is, hogy a tavalyi PISA-jelentés szerint a magyar diákok szövegértési képessége súlyosan romlott, több mint egynegyedük funkcionális analfabéta. Már nem az a kérdés, hogyan lehetne megszerettetni velük az irodalmat, hanem hogy miként kellene megtanítani őket olvasni.

http://168ora.hu/kultura/kotelezo-olvasmanyok-sok-kart-okoz-a-teljesen-elhibazott-rendszer-151606


2018. 06. 11.

Ők kapták az Év Gyerekkönyve díjakat!

gyerekkonyvGimesi Dóra, Sepsi László, Békés Rozi, Mészöly Ágnes és Herbszt László vehették át többek között gyerek- és ifjúsági irodalmi alkotásaikért, tevékenységükért megérdemelt díjaikat az Ünnepi Könyvhéten. Idén először a célközönség, vagyis a gyerekek is döntöttek. A 2017-es megjelenések legjobbjai, az Év Gyerekkönyve díjazottjai és a HUBBY különdíjasai a budapesti Vörösmarty téren vették át az elismerést péntek délután. A HUBBY – Magyar Gyerekkönyv Fórum immár harmadik éve szervezi és osztja ki az elismerést öt kategóriában, a független szakmai zsűri döntése alapján. A gyerekkönyv-írói, ifjúsági írói, illusztrátori, műfordítói, valamint a kiadóknak járó innovációs kategóriában közel száz könyvet neveztek a 2017-es megjelenések közül.

http://konyves.blog.hu/2018/06/08/ok_kaptak_az_ev_gyerekkonyve_dijakat


2018. 06. 07.

„Vannak olyan gyerekek, akiknek nem mesélnek” – Beszélgetés Csapody Kingával

csapody kingaÉdesanya, a Manó Könyvek Kiadó főszerkesztője, közkedvelt gyerekkönyvek írója. Csapody Kinga a magyar gyermek- és ifjúság irodalom fiatal szerzője csak úgy ontja magából a kicsiket és szüleiket is magával ragadó mesés ismeretterjesztő és beszélgető könyveket. Régi és új köteteiről, múltról és jelenről, és persze a közönségéről kérdeztem.

http://www.konyv7.hu/magyar/menupontok/felso-menusor/folyoirat/vannak-olyan-gyerekek-akiknek-nem-meselnek--beszelgetes-csapody-kingaval


2018. 06. 06.

Tegye a szívére a kezét, ön mit ad a gyereke kezébe: Jókait vagy J. K. Rowlingot?

iskolai könyvtárNem vagyok én szadista, hogy a 15 évesekkel Goethét olvastassak” – fakadt ki Imre Flóra egy minapi konferencián. A szakemberek szerint igencsak át kellene alakítani a kötelezők listáját, hiszen számos mű egyszerűen nem érthető a legtöbb mai gyerekek számára. De lenne megoldás arra, hogy meg is maradjon Jókai meg nem is: a nagyobb tanári autonómia.

http://hvg.hu/kultura/20180604_Biztos_hogy_eroltetni_kell_Jokait_es_a_Bank_bant__vita_a_kotelezo_olvasmanyokrol


2018. 06. 05.

"Nem arról van szó, hogy egyszerűen kidobjuk Jókait vagy a Bánk bánt, de nem minden iskolában kell tanítani"

kötelező olvasmányokTényleg érdemes lenne kihúzni a kötelező olvasmányok listájáról a Jókai-műveket, a legismertebb Móricz-regényt vagy éppen a Bánk bánt? Van helye a magyarórán a populáris irodalomnak, például az Alkonyat-trilógiának vagy Az éhezők viadalának? Biztosan igaz, hogy a kortárs műveket könnyebben értelmezni tudják a tizenévesek, mint a 19. század irodalmát? És mihez kezdhet egy magyartanár, ha az osztály több mint fele nem olvassa el A kőszívű ember fiait?

http://eduline.hu/kozoktatas/2018/6/2/kotelezo_olvasmanyok_konferencia_SKQB3C


2018. 06. 02.

Így segíthetsz, hogy az ovis jobban értse a mesét

olvasas iskola elottAz illusztrációk nem pusztán díszítő szerepet töltenek be mesekönyv-olvasás közben. Az olyan képek, amelyek szorosan kapcsolódnak a mesekönyv szövegéhez, jelentősen hozzájárulnak az óvodások meseértéséhez. Ez derült ki Takács Zsófia Katalin, az ELTE PPK Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport vezetője és Adriana G. Bus (VU University Amsterdam) kísérletéből.

http://felelosszulokiskolaja.hu/mesesarok/igy-segithetsz-hogy-az-ovis-jobban-ertse-a-meset


2018. 05. 30.

Kánonképződés a gyermekirodalomban

olvasó gyerekKorábban már több ízben szóba hoztam, mennyire fontos és sürgető feladatnak látom egy XXI. századi magyar gyermekirodalmi kánon kialakulását, kialakítását. Szükségesnek látszik előbb egy rövid kitérőt tenni, hogy magának a kánonnak fogalmát tisztázzuk ebben az értelemben.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/kanonkepzodes-a-gyermekirodalomban

 


2018. 05. 30.

Kötelező/k(?) alsóban és álruhában: A házi olvasmányok feldolgozásának kérdései a közoktatás elemi szakaszában

kötelező olvasmányBenczik Vilmosnak a házi olvasmányok problémáiról idestova húsz évvel ezelőtt írott dolgozata egy képzeletbeli beszélgetés felidézésével kezdődött Updike-tól, mely beszélgetésben Bill Gates mondja Gutenbergnek a mottóul választott gondolatot. A Microsoft tulajdonosának a Gutenberg-galaxis leváltódására utaló megállapítása mára több ponton elavultnak tűnhet. Nem mintha a Neumann-galaxis térhódítása egyetlen pillanatra is megtorpant volna, sokkal inkább azért, mert egyfelől a digitális forradalom robbanásszerű kiteljesedésével aligha nevezhető mindenek fölötti információforrásnak a televízió, továbbá mára nem egy vagy két nemzedék, hanem nemzedékek egész sora nőtt fel úgy, hogy ’ki lehet üldözni a világból azzal, hogy valamit el kell olvasnia’; másfelől a „valamit” kifejezés abban az általános értelemben, ahogy Updike-nál szerepel, nem állja meg a helyét. 

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/kotelezok-alsoban-es-alruhaban

 


2018. 05. 30.

Az olvasott szöveg megértése alsó tagozatos tanulóknál

olvasas alsobanAz anyanyelvi kompetenciák megléte a tanulás, tudás alapvető feltétele. A tanulás és a tudás egymással összefüggő folyamat, a tanulás célja tulajdonképpen a tudás. Célja és eredménye is. „Ma már tudható, hogy a tudás nem egyszerűen a magukban álló és felidézhető ismeretek birtoklása. Bár ez is, de sokkal több, egyetemesebb ennél. A tudás soktényezős, bonyolult komplexum. Nagyon kétes, sőt mesterkélt megoldás lenne zárt definícióba kényszeríteni. Egy lehetséges nézőpontból úgy tarthatjuk, hogy a tudás az egyén, a személyiség birtokában lévő aktív készlet, amely folyamatosan változik, alakul és ugyanakkor maradandó, állandósuló is, amelynek egyaránt vannak rejtőző és előtérben álló elemei.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/az-olvasott-szoveg-megertese-also-tagozatos-tanuloknal


2018. 05. 30.

A mese a gyermekek szövegértési folyamatában diagnosztikus és terápiás szempontból

közös olvasásA mese általános meghatározásban olyan fantasztikus történet, amely többnyire időben és térben meghatározhatatlan körülmények között játszódik. Hősei elvont szereplők és csodalények, akik kétpólusú típushierarchiába rendeződve vívják meg mindig pozitív végkimenetű csatáikat. E definíció egyik kulcseleme a csoda motívuma, amely lehetővé teszi mindennek a megelevenedését. Illyés Gyula találóan fogalmaz, amikor azt mondja, hogy a mese egyfajta menekülés a valóság szorításából, amihez éppen a csoda és a vele együtt járó kaland nyújtja a segítséget.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/a-mese-a-gyermekek-szovegertesi-folyamataban-diagnosztikus-es-terapias-szempontbol


2018. 05. 28.

Itt a világ 100 legfontosabb könyve

olvasásA 24.hu számol be a világunkat leginkább formáló könyvek százas listáról, amit a BBC kérésére harmincöt ország, több,  mint száz művészének, tudósának, kritikusának a szavazatiból állítottak  össze. Az összesített lista élén igazi klasszikusok állnak.

http://hvg.hu/kultura/20180527_Itt_a_vilag_100_legfontosabb_konyve


2018. 05. 22.

Örkény-egypercesekkel népszerűsítik az olvasást

egypercMájus 16-tól többek között a Budapest Parkban, az A38-on, a Katona József Színházban, valamint országos mozihálózatok terjesztésében is futni fognak a Bookline új, animációs kisfilmjei. A hét rendhagyó alkotást a nemrég újra kiadott Örkény Egypercesek inspirálták, ám az olvasásnépszerűsítő kampány számos további kortárs és klasszikus könyvet is a közönség figyelmébe ajánl.

http://konyves.blog.hu/2018/05/18/orkeny-egypercesekkel_nepszerusitik_az_olvasast


2018. 05. 17.

Megvan a 2018.évi Libri-díj nyertese

libri di j 2018 1Harmadik alkalommal adták a Libri Könyvkereskedelmi Kft. által alapított Libri irodalmi díjat és Libri irodalmi közönségdíjat május 15-én a Budapest Music Centerben ünnepélyes gála keretében. Idén az irodalmi díjat Tompa Andrea Omerta – Hallgatások könyve című regénye kapta, a közönség pedig Bödőcs Tibor Addig se iszikcímű paródiakötetét szerette a legjobban.

http://konyves.blog.hu/2018/05/16/libri-gala#more13963982


2018. 05. 09.

A mesék hatása a gyermeki fejlődésre II. rész

olvasas alsobanLegtöbben emlékszünk gyermekkorunk legkedvesebb mesehőseire, és boldogan gondolunk vissza azokra az időkre, amikor mesével aludtunk el minden este. Cikkünk előző részében a meseolvasás gyerekekre gyakorolt jótékony hatásairól írtunk, most a mesék jelenkorba való átültetését helyezzük középpontba. Vajon hogyan fér bele felgyorsult napjainkba a mese? Bele kell-e, hogy férjen? 

http://mindset.co.hu/mint-a-sot-mesek-hatasa-a-gyermeki-fejlodesre-ii-resz/

 

2018. 05. 01.

Mesék hatása a gyermeki fejlődésre I. rész

közös olvasás„A gyerekek a szemünk láttára mesén nőnek föl. Jó ha tudjuk, számon tartjuk, hogy a mese kiemel az állatvilágból, civilizál. A mese emberré tesz” – vélekedik Lengyel László. Lehet-e következménye, ha az „Óperenciás tengeren is túl” nő fel a gyerek? A mese egy megfakult régi szokás lenne, vagy elhanyagolhatatlan közös élmény?

http://mindset.co.hu/mint-a-sot-mesek-hatasa-a-gyermeki-fejlodesre-i-resz/


Alkategóriák