2017. 11. 15.

Nőtt az olvasásban alulteljesítő tinik aránya

diszlexia olvasási zavarAz olvasás tekintetében alulteljesítő 15 évesek részaránya három év alatt csaknem nyolc százalékkal, 27,5 százalékra nőtt. A matematika területén nincs változás 2013-hoz képest: a 15 évesek 28 százaléka teljesít alul a reáltantárgyból, ám az uniós számokhoz képest itt is csaknem hatszázalékos a lemaradásunk. A természettudományokban a tinédzserek 26 százaléka alulteljesít, itt 8 százalék a romlás.

https://www.vg.hu/kozelet/nott-az-olvasasban-alulteljesito-tinik-aranya-676627/


2017. 11. 13.

A PISA 2015 eredményei és tennivalóink

Magyar Olvasástársaság műhelykonferenciája a PISA nemzetközi képességmérés eredményei kapcsán

A kerekasztal beszélgetés emlékeztetője

2017. május 2. Országos Széchényi Könyvtár V. emelet 516-os tanácsterem

kötelező olvasmányAz alábbi dokumentumban az Országos Széchényi Könyvtárban (2017. május 2.) a Magyar Olvasástársaság által kezdeményezett és szervezett szakmai kerekasztal beszélgetésen elhangzottak rövidített, szerkesztett emlékeztetője olvasható. A műhelyvita résztvevői fele-fele arányban független szakértők, valamint a Magyar Olvasástársaság eddigi elnökei voltak. Ebben az összefoglalóban minden résztvevő szigorúan a saját személyes véleményét fogalmazta meg.


2017. 11. 10.

Gereben Ferenc Mit tud az olvasásszociológia a magyar olvasáskultúráról?

olvasás„Az olvasáskultúra, amelyben felnőttünk, és amelynek megfigyelésére törekedtünk, az ún. IKT (információs és kommunikációs technológia) meg-megújuló rohamai, valamint a társadalmi értékrend átalakulása következtében szemünk láttára kezdett el inogni és rohamosan változni.

 A szerző a digitális szakadék innenső partján rekedve (de a „túlpart” iránt is érdeklődést erőltetve) két kulturális világ közötti vékony mezsgyén egyensúlyoz, és az alábbiakban ezen az ingatag talajon állva igyekszik megfogalmazni tapasztalatait és gondolatait.” 

A tanulmány a Magyar Művészet 2017/1. számában jelent meg.

Gereben Ferenc Mit tud az olvasásszociológia a magyar olvasáskultúráról?


2017. 11. 08.

Mesével a gyermekkori agresszió ellen

közös olvasásNem is gondolnád, milyen nagy szerepük lehet a gyerekkori meséknek többek között akár a felnőttkori problémakezelésben is. Miért fontos ezen kívül, hogy rendszeresen mesélj a kicsiknek? Milyen képességeik fejlődnek és alakulnak ki mindettől? 

https://www.csaladinet.hu/hirek/gyerekneveles/kisgyerekek/25035/mesevel_a_gyermekkori_agresszio_ellen_ezert_nagyon_fontos_hogy_pici_koratol_kezdve_meselj_a_gyereknek


2017. 11. 07.

Olvasásnépszerűsítő, olvasássegítő programok külföldön

kötelező olvasmányokNapjainkban egyre jobban nő azon emberek száma, akik szinte egyáltalán nem vagy csak elvétve olvasnak. Ennek következtében az ilyen személyek könnyen válhatnak funkcionális analfabétává. A funkcionális analfabetizmus egy olyan műveltségi állapot, melyben az írás-olvasás képességének a szintje egyre kevésbé teszi lehetővé az új információk feldolgozását, az új tudás megszerzését.

http://moderniskola.hu/2017/11/olvasasnepszerusito-olvasassegito-programok-kulfoldon/


2017. 10. 16.

Anup a világ idei 200 legjobb gyerekkönyve között

bodonyipanni collage Minden évben a Müncheni Gyerekkönyvtár 200 kiemelkedően jó könyvet választ ki a nemzetközi könyvkiadásból, amelyeket aztán röviden bemutat angol nyelvű katalógusában. Olyan könyveket választanak ki, amelyek nemzetközi figyelemre is számot tarthatnak, mivel a szöveg és az illusztráció innovatív értékeket hordoz, vagy egyetemes emberi értékekre hívja fel a figyelmet. Ezek a könyvek kapják meg a White Raven díjat,

Ebben az évben Magyarországról a Móra kiadásában megjelent Anup és a csodálatos tűzhely című kötetet választották ki.

http://www.gyermekirodalom.hu/?p=10695


2017. 10. 09.

Gyorsolvasás helyett olvasástechnika

olvasás„Beiratkoztam egy gyorsolvasó tanfolyamra, és húsz perc alatt elolvastam a Háború és békét. Oroszországról szól.” Woody Allen klasszikus mondását idézi mindenki a gyorsolvasás kapcsán. De ha valóban ennyire felületes tudást ad ez a módszer, akkor miért van annyi lelkes híve világszerte? És vajon kamatoztathat-e valamit eszköztárából az is, aki nem Guinnes-rekordra készül?

http://tantrend.hu/hir/az-ido-rokkaja-avagy-gyorsolvasas-helyett-olvasastechnika


2017. 10. 09.

Itt az összes ingyen letölthető Szabó Magda-könyv

szabo magdaSzáz évvel ezelőtt ezen a napon született Szabó Magda. Ebből az alkalomból is érdemes (akár újra is) elővenni írásait. Jó hír, hogy három tucat teljes kötet és 375 hosszabb-rövidebb mű teljesen legálisan elérhető ingyen az interneten.

http://hvg.hu/tudomany/20171005_szabo_magda_konyvei_ingyen_letoltes_ekonyv_olvasas_konyvek_pdf_szabo_magda_szuletesenek_100_evforduloja_magda_szabos_100th_birthday


2017. 10. 02.

Könyvtár és oktatás: Az Egyesült Államok közkönyvtárainak oktatási funkciója

olvasó diákokAz Egyesült Államok közkönyvtárai (public library) jelentős szerepet töltenek be a társadalom életében. Az amerikai polgárok a közkönyvtárak legfontosabb feladatának a közösség szolgálatát tekintik. Az ország alkotmánya a demokratikus jogok között biztosítja mindenki számára a művelődéshez való jogot is. A tudáshoz való egyenlő hozzáférés elvéből születtek az alapfokú állami iskolák (public school) és a közkönyvtárak is. A közkönyvtár  demokratikus intézmény, melynek célja az egész életen át tartó tanulás támogatása, a teljesítőképesség maximalizálásának elősegítése annak érdekében, hogy az egyén a saját céljait elérhesse.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/konyvtar-es-oktatas


2017. 09. 29.

Ők lettek a Digitális Irodalmi Akadémia új tagjai

DIA tagokMarno János költőt, írót, műfordítót, valamint posztumusz Áprily Lajos költőt, műfordítót és Nagy Gáspár költőt, prózaírót választotta tagjai közé a Digitális Irodalmi Akadémia (DIA) keddi közgyűlésén. Ezzel 88 főre emelkedett azoknak az alkotóknak a száma, akiknek teljes életműve elérhető a Petőfi Irodalmi Múzeum által fenntartott www.dia.hu honlapon.

https://librarius.hu/2017/09/27/ok-lettek-digitalis-irodalmi-akademia-uj-tagjai/


2017. 09. 16.

Csaba Mercédesz – Domján-Koncz Eszter Munkamemória és helyesírás

irasA helyesírás mint iskolai készség elsajátítása és elsajátíttatása egyre nagyobb kihívást jelent a tanulóknak és a pedagógusoknak egyaránt. Az utóbbi néhány évben megnövekedett azoknak a tanulóknak a száma, akik helyesírási zavaruk (diszortográfia) miatt értékelés és minősítés alóli felmentésben részesültek. Amennyiben pontosabban körülhatárolható az oki háttér, akkor célzott terápiával a tünetek csökkenthetők, a gyermekek eredményesebbek lehetnek a tananyag-elsajátítás során. A tanulmány a kognitív képességek és a nyelvi teljesítmény egymásra gyakorolt hatását hangsúlyozza.

Arra keresi a választ, hogy a munkamemória eltérő működése hogyan befolyásolja a helyesírást. Az eredmény adalékul szolgálhat az említett iskolai készségelsajátítás hátterének a megértéséhez, a helyesírási ismeretek tanításához, alkalmazásuk sikeresebbé tételéhez. Segítheti a helyesírás fejlesztését, a diszortográfia terápiáját, a logopédiai vizsgálatok újragondolását.

http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=678


2017. 09. 16.

A Z és alfa generáció olvasónaplója – miért nem népszerű az olvasás a gyerekek körében?

kötelező olvasmányokMindenki tegye a szívére a kezét és vallja be, hogy bizony, sumákolt ő is a kötelező olvasmányoknál vagy másolt olvasónaplót a nagytesóéról. Tény, hogy azok a bizonyos mai fiatalok kevesebbet olvasnak, de a jelenség nem csupán korszakhoz kötődő. Mik az okok és miben rejlik a probléma megoldása?

http://mindset.co.hu/a-z-es-alfa-generacio-olvasonaploja-miert-nem-nepszeru-az-olvasas-a-gyerekek-koreben/


2017. 09. 16.

Vekerdy Tamás: „Öröm nélkül nincs hatékony tanulás.”

vekerdy 2Vekerdy Tamás szeptember 14-én az OK Pedagógusklub vendége volt, ahol ilyen és ehhez hasonló gondolatokat osztott meg velünk. Szó esett többek között a helyes írástanulásról, a gyermekek közötti tudáskülönbségről az iskolában, a kamaszkori túlterhelésről, azokról a készségekről, amelyekre a felnövekvő generációnak szüksége lesz, illetve a belső képek fontosságáról is. Cikkünkben az előadáson elhangzottakból összeállított gondolatokat olvashatjátok.

http://felelosszulokiskolaja.hu/vidam-diak/vekerdy-tamas-orom-nelkul-nincs-hatekony-tanulas


2017. 09. 13.

Ágnes asszony és a többiek:Kalandozás Arany János sokszínű életművében

Arany János Barabás 1848Alig akad olyan irodalmi műfaj, amelyben Arany János nem alkotott – olykor nem kis fejtörést okozva az utókornak. Nehéz ugyanis eldönteni, hogy lírai alkatú költő volt-e, vagy inkább epikus, műfordítóként volt-e jelentősebb, vagy tudományszervezőként... Amikor Arany János életművének gazdagságát egy-egy alakjának tükrében mutatjuk be, számos mű izgalmas alkotói folyamatába pillanthatunk be.

Arany alakjai – műveinek főszereplői, publicisztikájának alanyai – sokszor évtizedeken keresztül kísérték szerzőjük pályafutását, olykor más-más alakban is: egyik műfordításának főhősétől vette írói álnevét, a magyar őstörténet fontos alakjairól egyaránt írt tanulmányt és elbeszélő költeményt.

http://folyoiratok.ofi.hu/uj-kozneveles/agnes-asszony-es-a-tobbiek


2017. 09. 11.

Miért szép a vers?

szivlapat borito cmykA "régen minden jobb volt" és a "bezzeg a mi időnkben" életfilozófiját vallók körében élénken él az a tévképzet, hogy a mai fiatalok nem olvasnak, egyáltalán nem érdeklődnek a művészetek iránt. Valójában azonban rengeteg irodalomnépszerűsítő projekt sikere mutatja, hogy a felnövő generációknak is megvan az igénye az ilyen típusú élményre, csupán napjaink őrült információáradatában meg kell találni hozzájuk az utat. A Tilos az Á Könyvek egy klasszikus stratégiát választott: Szívlapát címmel megjelent antológiájukban 85 kortárs alkotó 150 versével kívánnak segíteni abban, hogy az érdeklődők merre is induljanak el a versek világában.

http://www.prae.hu/article/10004-miert-szep-a-vers/


Alkategóriák