Tagfelvétel és tagmegújítás

Amennyiben a Magyar Olvasástársaság tagja kíván lenni, vagy tagságát szeretné megújítani, kérem, regisztráljon vagy jelentkezzen be online tagnyilvántartó rendszerünkbe!

2017 1szazalek

2017. 06. 20.

A Százholdas Pagony pszichológiája

Micimackó 696x464A Száz Holdas Pagonyt A. A. Milne Micimackó című könyvében egy idilli, gondtalan helyként festi le. Látszólag boldog állatok éldegélnek egymás mellett harmonikus kapcsolatban. Az éremnek viszont, – ahogy mindig, –két oldala van. Ha jobban szemügyre vesszük a szereplőket, akkor felfedezhetünk néhány igen érdekes pszichológiai jellegű vonatkozást.

Melyek ezek és vajon egyáltalán honnan erednek? Hogyan értelmezhetőek? Olvasd el cikkünket, hogy betekintést nyerj a mindenki számára ismert mese kulisszái mögé!

http://mindset.co.hu/a-szazholdas-pagony-pszichologiaja/


2017. 06. 15.

A Szívlapát antológia a kortárs költészetnek akarja megnyerni a kamasz olvasót

szivlapat borito cmyk85 kortárs szerző 150 verse került a Tilos az Á Könyvek gondozásában megjelent antológiába, a Szívlapátba. Péczely Dóra, a kötet szerkesztője azt meséli, hogy az elmúlt hónapokban folyamatosan válogatta, majd ciklusokba rendezgette a verseket, melyek némelyike aztán még a szerkesztés időszakában „szinte önálló életet élve” rendre helyet is változtatott a kötetben. Péczely Dórát a válogatás szempontjairól, a borítón szereplő tizenhatos karikáról és a kötet illusztrációiról faggattuk.

A Szívlapát versei alapvetően nem kamaszoknak íródtak, hanem olyan művek, melyek egy kamaszt valamiért megfoghatnak. 

http://konyves.blog.hu/2017/06/11/a_szivlapat_antologia_a_kortars_kolteszetnek_akarja_megnyerni_a_kamasz_olvasot


2017. 06. 11.

Romakonferencia Kaposváron

Kétnapos konferenciát szervezett április 7–8-án a Kaposvári Egyetem Roma Szakkollégiuma és a Magyar Olvasástársaság.

A cigányság világnapja alkalmából rendezett szakmai programokon elsősorban a szakkollégium hallgatói vettek részt.

Péntek este dr. Vraukóné Lukács Ilona mesélt a Felső-Tiszaháton működő könyvtárbuszos ellátásról.

Szombat délelőtt meghallgathattuk Hummelné Oláh Évát, aki „Amit a lélek kíván” – Programok, kezdeményezések roma/cigány gyerekek számára címmel mesélt esztergomi tapasztalataikról.

Deme Dóra a nyíregyházi roma szakkollégium működésének tapasztalatairól számolt be, ő mentorként segíti az ottani munkát. 
Oláh Róbert a „másik oldalt” képviselte. „De volt mag, amely jó földbe hullott.” (Márk 4,8) – Az Evangélikus Roma Szakkollégium küldetése hallgatói és dolgozói szemmel címmel mesélt élményeiről.
Nagy örömünkre előadónk volt dr. K. Nagy Emese, a hejőkeresztúri iskola vezetője, a KIP-módszer hazai meghonosítója is. Referátumában nemcsak a módszerről mesélt, de megosztotta a siker háttérben lévő tényezőket is.

A programot dr. Orsós Anna zárta, a beás nyelv szótárának, nyelvkönyvének szerzője a „kisebbik” cigány nyelv jelenéről és jövőjéről beszélt a jelenlévőknek.

 


2017. 06. 07.

Interjú Dr. Donauer Nándorral a diszlexiáról, II. rész

diszlexia olvasási zavarInterjúnk első felében megtudtuk, hogy az olvasás zavara mögött az esetek 85%-ban nem valódi diszlexia, hanem olvasási nehezítettség áll.

A Budai Gyermekkórházban neuropszichológusként dolgozó szakember legfontosabb üzenete mégis az volt, hogy az olvasás minden esetben fejleszthető megfelelő szakértő segítségével.

A folytatásból kiderül, mit lehet szülőként otthon tenni a diszlexia megelőzése, felismerése vagy a gyerekek fejlesztése érdekében.

http://mindset.co.hu/csak-a-jeghegy-csucsat-latjuk-interju-dr-donauer-nandorral-a-diszlexiarol-ii-resz/


2017. 06. 07.

Az olvasást megkönnyítő alkalmazás diszlexiások számára

diszlexiaNem sok öröme van mostanában azoknak a diákoknak, akik tanulási nehézségekkel küzdenek, és persze a tanáraiknak se. Egy kis jó hírt azért mégiscsak mondhatunk, az Office olvasást segítő eszköze megtanult magyarul és bárki használhatja arra, hogy megkönnyítse számára az olvasást. Már elérhető a Wordből és a OneNote webes változatából is, beállíthatók benne diszlexiabarát színek, betűtípusok, nagyobb térköz, szótagolás. Most már felolvasni is tud az eszköz. Azt, hogy ez jelentősen segíti a diszlexiások szövegértését tudományos vizsgálatok is igazolták. Egy videóban mutatjuk meg, hogy miként érhető el az eszköz és mire is használható.

http://tanarblog.hu/cikk/segitseg-diszeseknek


2017. 06. 07.

Az olvasás hosszú távon is fokozza az agyműködést

olvasás és agyBár sokan állítják, hogy egy-egy könyv elolvasása megváltoztatta az életüket, mostanra tudományos bizonyítékot is sikerült találni arra, hogy a regények valódi, mérhető jótékony változást hoznak létre az agyunkban. 

http://www.hazipatika.com/eletmod/tudomanyos_erdekessegek/cikkek/az_olvasas_hosszu_tavon_is_fokozza_az_agymukodest/20140107120942


2017. 05. 31.

Interjú Dr. Donauer Nándorral a diszlexiáról, I. rész

diszlexia„Habár egyre több gyerekre használjuk a diszlexia kifejezést, az esetek döntő többségében ennél mélyebb problémák állnak az olvasási zavar hátterében” – állítja Dr. Donauer Nándor, aki a Budai Gyermekkórház Epilepszia-neurológiai szakambulanciáján neuropszichológusként a gyermekek fejlesztésével foglalkozik. Interjúnk első felében kifejti mi számít valódi diszlexiának, illetve kiderül az is, hogy az olvasási zavar minden esetben fejleszthető-e.

http://mindset.co.hu/csak-a-jeghegy-csucsat-latjuk-interju-dr-donauer-nandorral-a-diszlexiarol-i-resz/


2017. 05. 30.

45 tréfás nyelvtörő a gyerkőcök kiejtésének fejlesztéséért

nyelvtörőkA nyelvtörő egy olyan – általában tréfás – kifejezés, mondat, rövid szöveg vagy vers, amelynek célja, hogy minél nehezebben lehessen tisztán kimondani. Ennek elérésére olyan egymás utáni szavakat tartalmaz, amelyek nagyon hasonló, könnyen eltéveszthető beszédhangok sorából állnak. A nyelvtörőket minél gyorsabban kell hibátlanul kimondani. 

http://www.koloknet.hu/eletmod/45-trefas-nyelvtoro-a-gyerkocok-kiejtesenek-fejleszteseert/


2017. 05. 24.

Steklács János: Felolvasók és írásmagyarázók - Az olvasás fogalmának értelmezése a Bibliában

Bevezető

olvasás és bibliaAz írásbeliség társadalmi szintre emelkedése, adminisztratív és szakrális természetének kibontakozása az ókorra tehető. A bejárt út nagyon különbözik az egyes civilizációk, vallások, kultúrák tekintetében. Ennek tengernyi szakirodalma áll rendelkezésünkre, mint ahogy annak is, hogy az egyes ókori kultúrák, vallások virágzásában mekkora szerep jutott az írásnak. Nagyon sokan foglalkoztak már azzal, hogy az olvasás, írás jelensége hogyan, milyen körökben terjedt el az egyes civilizációkon, kultúrákon belül. Kevesebben elemezték viszont azt a jelenséget, hogy az emberiség történetében az olvasásnak, mint agyi, kognitív, neuro-, pszicho- és szociolingvisztikai folyamatnak milyen jellemzői hogyan befolyásolták a kultúra és civilizáció terjedését, az ember fejlődését.

Kétségtelen, hogy az írásbeliség elterjedésének az ókortól napjainkig érezhető kulturális következményei vannak, ezen belül az is, amiről már kevesebben szólnak, hogy ez a hatás összefüggésben áll az olvasás folyamatának természetével, jellemzőivel, vagyis azzal, hogy az ember hogyan olvas, hogyan érti meg az írott szöveget.

Az emberiség kulturális fejlődésének folyamatát, nem csupán a beszélt, de az írott nyelv specifikus fejlődése is befolyásolta. Mostani iskolarendszerünk gyökere is az írásbeliség ókori elterjedéséig nyúlnak vissza. Az oktatás hagyománya Európában, a keresztény kultúrában természetesen elválaszthatatlan a biblikus hagyománytól, értelmezéstől, így az olvasás jelenségének bibliai értelmezése is szükségszerűen megjelenik ezen a területen explicit és implicit, közvetett és közvetlen módon egyaránt az évszázadok során.


2017. 05. 23.

Könyvajánló: Csermely Péter Szárny és teher: Ajánlás a nevelés-oktatás rendszerének újjáépítésére és a korrupció megfékezésére

szárny és teherMinden társadalomra, közösségre igaz, hogy jövője elsősorban az oktatási rendszerétől függ. Egy széles támogatottságot élvező, szakszerű és attraktív oktatási program a jövőbe vetett reményeknek Magyarországon is SZÁRNYakat adhat. Hazánkban a korrupció mértéke sem a társadalom, sem pedig a minket körülvevő nemzetközi közösség által nem tolerálható mértéket ért el. A korrupció ezernyi formája az ország működésére és fejlődési lehetőségeire súlyos TEHERként nehezedik. Ajánlásaink a jelenlegi helyzet elemzése alapján, a múlhatatlanul szükséges változások érdekében e két témában fogalmaznak meg átfogó koncepciót.

A magyar oktatás helyzetének áttekintésére szolgáló, mellékelt Háttéranyag a Bölcsek Tanácsa oktatási szakértői bizottságának tagjai valamint a bizottság által felkért szakértők által elkészített elemzéseket tartalmazza. A kötet a Magyar Elektronikus Könyvtárból elérhető.

http://www.mek.oszk.hu/07900/07999/index.phtml


2017. 05. 23.

A tudásra épülő harmadik hullám

tudásNem a térség legolcsóbb, hanem a leghatékonyabb oktatási rendszerét kell létrehoznunk. Gödel felismerte, hogy a valóság nem adottság, hanem a mi művünk. Soha nem ismerhetjük meg a teljes igazságot, tudásunk csak tökéletlen lehet: „ahogy gondolkodunk, az hozzáadódik ahhoz, amiről gondolkodunk”. Gödel-tételéből az is következik, hogy a körülöttünk lévő világ nem végleges adottság, hanem megváltoztatható.

http://magyaridok.hu/velemeny/tudasra-epulo-harmadik-hullam-1691059/


2017. 05. 23.

A tanulás alapvető megújítására van szükség - interjú Csapó Benővel

csapo beno fit 640x10000 fit 640x10000A kutatók már jó ideje kongatják a vészharangot: a magyar gyerekek problémamegoldó gondolkodása gyenge. Pedig egyre többet tudunk arról, hogy miképpen lehetne a helyzeten javítani. Ehhez azonban meg kellene változtatni tanulással kapcsolatos szemléletmódunkat és jelentősen át kellene alakítanunk a tanítási módszereinket. Hol tart a problémamegoldás kutatása és mit lehet az eredményekről az iskolában hasznosítani? Ezt mutatja be egy nemzetközi szerzőgárda abban az új kötetben, amelynek elkészültében egy magyar kutatóhely játszott vezető szerepet.

http://mta.hu/mta_hirei/a-tanulas-alapveto-megujitasara-van-szukseg-107727


2017. 05. 16.

Interjú Leiner Laura íróval a kamaszok egyik kedvencével

Leiner Laura2010 óta magyar tinik tízezrei olvassák ifjúsági regényeit. A Szent Johanna Gimi és a most véget érő Bexi-sorozat sikerét szerinte könyvei hiánypótló jellege hozta, és az, hogy tiszteli a kamaszokat, akik szerinte ma sokkal komolyabban veszik a tanulást, különösen a nyelveket, mint az előző generációk. Interjú a saját könyvkiadót is alapító íróval, aki szerint nyitottak és ügyesek a mai kamaszok.

http://hvg.hu/kultura/20170515_leiner_laura_interju_szent_johanna_gimi_bexi_eletrajz_kamasz_olvasas


2017. 05. 10.

Egy, a szövegértést és az olvasóvá nevelést támogató rendszer

imagesAzolo egy olyan „alak”, aki gólyalábával átlépi a saját árnyékát is, és persze szenvedélyes könyvolvasó. Ő egyensúlyoz a honlap bal felső részében a könyvek tetején. Javaslatára érdemes odafigyelni, mert mindent tud a diákok által kedvelt könyvekről. Kedves kérdései pedig újabb olvasásra hívnak bennünket. A kérdésekre adott jó válaszaid alapján megdicsér. Szívesen számol be eredményeidről szüleidnek, nagyszüleidnek, más általad választott felnőtteknek (könyvtáros, tanár, tanító). Az Azolo egy szövegértést segítő és könyvajánló rendszer, amelybe frissen beszerzett gyermek- és ifjúsági irodalmi könyvek kerülnek. Ezeket érdemes elolvasni és a könyvhöz kapcsolódó kérdésekre válaszolni. A kezdetekkor a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtár könyvtárosai biztosan felnőtt segítőid lesznek.

http://azolo.hu/azolo/iras/bevezeto.html



Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Dr. Vraukóné Lukács Ilona, elnök
Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár
4400 Nyíregyháza, Szabadság tér 2.

Tagfelvétel és tagmegújítás
Amennyiben a Magyar Olvasástársaság tagja kíván lenni vagy tagságát szeretné megújítani kérem regisztráljon vagy jelentkezzen be az online tagnyilvántartó rendszerbe!
Olvaso tars LOGO2 kicsi
olvassel logo

BANNER SZIG kicsi
 
KE

Vonalban

Oldalainkat 120 vendég és 0 tag böngészi