Tagfelvétel és tagmegújítás

Amennyiben a Magyar Olvasástársaság tagja kíván lenni, vagy tagságát szeretné megújítani, kérem, regisztráljon vagy jelentkezzen be online tagnyilvántartó rendszerünkbe!

2017. 09. 16.

Vekerdy Tamás: „Öröm nélkül nincs hatékony tanulás.”

vekerdy 2Vekerdy Tamás szeptember 14-én az OK Pedagógusklub vendége volt, ahol ilyen és ehhez hasonló gondolatokat osztott meg velünk. Szó esett többek között a helyes írástanulásról, a gyermekek közötti tudáskülönbségről az iskolában, a kamaszkori túlterhelésről, azokról a készségekről, amelyekre a felnövekvő generációnak szüksége lesz, illetve a belső képek fontosságáról is. Cikkünkben az előadáson elhangzottakból összeállított gondolatokat olvashatjátok.

http://felelosszulokiskolaja.hu/vidam-diak/vekerdy-tamas-orom-nelkul-nincs-hatekony-tanulas


2017. 09. 13.

Ágnes asszony és a többiek:Kalandozás Arany János sokszínű életművében

Arany János Barabás 1848Alig akad olyan irodalmi műfaj, amelyben Arany János nem alkotott – olykor nem kis fejtörést okozva az utókornak. Nehéz ugyanis eldönteni, hogy lírai alkatú költő volt-e, vagy inkább epikus, műfordítóként volt-e jelentősebb, vagy tudományszervezőként... Amikor Arany János életművének gazdagságát egy-egy alakjának tükrében mutatjuk be, számos mű izgalmas alkotói folyamatába pillanthatunk be.

Arany alakjai – műveinek főszereplői, publicisztikájának alanyai – sokszor évtizedeken keresztül kísérték szerzőjük pályafutását, olykor más-más alakban is: egyik műfordításának főhősétől vette írói álnevét, a magyar őstörténet fontos alakjairól egyaránt írt tanulmányt és elbeszélő költeményt.

http://folyoiratok.ofi.hu/uj-kozneveles/agnes-asszony-es-a-tobbiek


2017. 09. 11.

Miért szép a vers?

szivlapat borito cmykA "régen minden jobb volt" és a "bezzeg a mi időnkben" életfilozófiját vallók körében élénken él az a tévképzet, hogy a mai fiatalok nem olvasnak, egyáltalán nem érdeklődnek a művészetek iránt. Valójában azonban rengeteg irodalomnépszerűsítő projekt sikere mutatja, hogy a felnövő generációknak is megvan az igénye az ilyen típusú élményre, csupán napjaink őrült információáradatában meg kell találni hozzájuk az utat. A Tilos az Á Könyvek egy klasszikus stratégiát választott: Szívlapát címmel megjelent antológiájukban 85 kortárs alkotó 150 versével kívánnak segíteni abban, hogy az érdeklődők merre is induljanak el a versek világában.

http://www.prae.hu/article/10004-miert-szep-a-vers/


2017. 09. 11.

Lackfi János állatos meséiről

lackfi janosLackfi János, a nagy mesemondó Dombontúli mesék című sorozatában a mesék szereplőit a napjainkat körülvevő valóságoshoz hasonló, mégis varázslatos mesei világban – egy lakóparkban – helyezi el, ahova mindenfelől érkeznek az állatok, ez a sokféleség és sokszínűség határozza meg a mesék hangulatát.

Lackfi Jánossal Szénási Zsófia beszélgetett, és a nagy mesemondóval az Örkény Könyvesboltban találkozhatnak kicsik és nagyok Az Olvasás Éjszakáján.

http://www.konyv7.hu/magyar/menupontok/felso-menusor/folyoirat/hogy-az-oreganyja-telipruszkolt-ananaszkonzervet-neki--lackfi-janos-allatos-meseirol


2017. 08. 26.

Ősszel ezekre a gyerekkönyvekre érdemes figyelni

tok magda kalandjaiAlig egy hét van még hátra a nyárból, de fél szemünket már az őszi újdonságokra vetjük. Éppen ezért arra kértük a gyerek- és ifjúsági könyvkiadókat, hogy válasszanak ki egyet a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló könyveikből, és meséljék el ők maguk, miért figyeljünk épp arra a kötetre. Az összeállításban a legkisebbektől haladunk a nagyobbak felé.

http://konyves.blog.hu/2017/08/25/osszel_ezekre_a_gyerekkonyvekre_figyeljetek


2017. 08. 26.

Olvasóközpontú olvasásfejlesztés

tudásTudjuk-e mi, könyvtárosok, hogy mire van szüksége az olvasónak? S ezzel mennyire van tisztában ő maga?

Befolyásolhatjuk-e a bizonytalan olvasó ízlését, választását? Léteznek-e technikák, melyekkel rábírhatjuk a tétova olvasót a választásra? Ösztönözhetjük-e a számára idegen, nem ismert témák, területek felfedezésére?

Gyakorló könyvtárosok előtt nem ismeretlenek az ilyen dilemmák. Írásunkban az ilyen és ehhez hasonló kérdések megoldásához mutatunk be máshol már bevált ötleteket, átvehető, adaptálható  módszereket.

http://www.epa.uz.ua/00100/00143/00064/69.htm


2017. 08. 21.

Reich Károly mesés rajzai

reich karoly95 éves lenne Reich Károly grafikus, akinek művészete, lírai hangvételű, életörömöt sugárzó játékos stílusa különösen alkalmas volt gyermekkönyvek illusztrálására. 

Az elmúlt évtizedekben, egészen 1988-ban bekövetkezett haláláig számtalan gyermekkönyv szereplőit elevenítette meg. Egész nemzedékek nőttek fel mese és verseskötet illusztrációin.

 http://cultura.hu/kultura/95-eve-szuletett-reich-karoly/


2017. 08. 21.

Csak irodalom - az Élet és Irodalom gondolatébresztő írása

olvaso diákokBenyitottam a vasúti fülkébe, épp Pécsre robogtunk; osztálykirándulás. Szorgalmas fiaim – tanítványaim – olvastak! Nem bulvárlapot, sportlapot: könyvet. Felvillanyozva érdeklődtem, mit is tartanak a kezükben. Megmutatták. Lelkesedésem kissé lelohadt, bizonyára összevontam a szemöldököm, mert teljes ártatlansággal bizonygatták: „Tök jó, tényleg. Tessék beleolvasni!” Megtettem (nem vagyok én vaskalapos!), majd később visszaadva a kötetet megjegyeztem: azért van ennél jobb is.

http://www.es.hu/cikk/2017-08-18/msz/csak-irodalom.html


2017. 08. 18.

Beszélgetés a gyerek- és ifjúsági irodalomról: Németh Eszter interjúja

gyerekkonyvSzükség lenne egy gyerekirodalmi szakfolyóiratra – írta nem olyan régen Gombos Péter a rovat nyári körkérdéseinek egyikére válaszként. Németh Eszter interjújából kiderül, pontosan milyen folyóiratra is gondolt a Kaposvári Egyetem oktatója, akinek a kortárs gyerekirodalom mellett az olvasóvá nevelés is a szakterülete. A beszélgetés további résztvevője Tamás Zsuzsa író és kritikus, Szekeres Nikoletta kritikus és irodalomtörténész és Ayhan Gökhan költő.

http://www.prae.hu/article/9966-tultekinteni-a-magunk-korein/


2017. 08. 16.

Új módszer, hogy a gyermek számára öröm legyen a tanulás!

zoldtoll modszerForradalmian új módszert dolgozott ki egy pszichológus édesanya! A zöld toll módszer, azaz a pozitív tanulás lényege az ösztönzés és nem pedig a büntetés. A leszidás helyett a megdicsérés eszközével él; a hiba helyett a sikeres megoldásokat keresési, és emeli ki. A végeredményt már mindenki kitalálhatja magától, a gyerek magától lesz motivált, és könnyebben fog menni számára a tanulás. Mutatjuk, pontosan hogyan is kell alkalmazni.

http://www.koloknet.hu/iskola-2/zsenialis-modszert-dolgozott-ki-egy-gyermekpszichologus-igy-lesz-a-gyerek-szamara-orom-a-tanulas/


2017. 08. 11.

10 gyerekkönyv forró, kánikulai napokra

gyerekkonyvekMég egy jó hónap van hátra a nyári szünetből, és sokan pedig épp augusztusra időzítik a nyaralásukat. Rájuk is gondoltunk, amikor a nyaralós-utazós összeállításunkba kerestünk gyerekkönyveket. Meg persze azokra, akik már túlvannak az utazáson, vagy idén éppenséggel otthon töltik a nyarat.

http://konyves.blog.hu/2017/08/04/10_gyerekkonyv_forro_kanikulai_napokra


2017. 08. 11.

Cs. Czachesz Erzsébet: A szókincs és az olvasás kapcsolata iskoláskor előtt

olvasas iskola elottA kisiskolás gyerek, amikor önállóan elkezd olvasni, a szövegben sok új szóval találkozik. Ez a természetes folyamat. Ha már az iskoláskor előtt sokszor hallott írott szöveget (mesét) felolvasni, akkor nagy valószínűséggel türelmesen próbálkozik a szó jelentésének kontextusból való kikövetkeztetésével. Ez a művelet nem könnyű, nem magától értetődő. Az írott nyelv struktúrája, szókincse jelentős mértékben eltér a beszélt nyelvétől. Ugyanakkor mai olvasáskultúránk nagymértékben átalakulóban van. 

http://olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/a_szokincs_es_az_olvasas_kapcsolata_iskolaskor_elott


2017. 07. 31.

A tündérmesék etikai üzeneteiről

tundermeseAz írás abból indul ki, hogy a XVIII. század óta a szabadság növekedésével együtt járt a hagyományos emberi identitás meggyöngülése, és a helyére került nemzeti-nemzetiségi identitás a XX. században súlyos tragédiák okozója lett. Ugyanis a gyors szekularizációval Európa elvesztette erkölcsi felfogásának transzcendentális alapjait is, ami napjainkra nemcsak erkölcsi elbizonytalanodás, hanem az erkölcsi relativizmus forrása is lett. Ebben a helyzetben nagy szükség volna valamiféle külső (vallási, politikai) megerősítésre nem szoruló erkölcsi alapvetésre.

A cikk részben filozófusokra, részben a legmodernebb pszichológiai és neurofiziológiai kutatásokra hivatkozva állítja, hogy ennek alapja az ember általános, veleszületett empátia-képessége lehet.

A klasszikus tündérmesék erkölcsi világrendje pedig éppen erre épül. Segítségükkel a gyermekekbe nagyjából hétéves korig a tündérmesék (művészi, átélhető) tapasztalatot adó hatásával beépíthetők azok a legfontosabb erkölcsi tulajdonságok, amelyek a tudattalan „én” részeként életre szólóan meghatározzák az adott személyiség erkölcsi döntéseit, cselekedeteit. A cikk példákkal is igyekszik ezt bizonyítani.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/a-tundermesek-etikai-uzeneteirol


2017. 07. 29.

Digitálisan is elérhető a kötelező irodalom

kotelezo olvasmanyok okostelefononA nyár közepén járunk, a diákok jelentős része már nekilátott a kötelező olvasmányok listájának, de vannak olyanok is, akik csak még most gondolkodnak azon, hogy melyikkel kellene kezdeni. Sokan azt vallják, hogy a szüleik nyomtatott könyveinek olvasásánál nincsen hangulatosabb, mások már inkább a modern technikai eszközök segítségével ismerkednének meg a magyar és a világirodalom legjelentősebb műveivel. 

http://magyaridok.hu/belfold/digitalisan-elerheto-kotelezo-irodalom-1993264/


2017. 07. 26.

Kortárs gyerekirodalmat az iskolába!

kötelező olvasmányokFelső tagozatban veszíti el a kortárs magyar irodalom az olvasóit. Miért? Elsősorban az olyan iskolai olvasmányok miatt, amelyek a mai gyerek számára nehezen érthetőek – mint az Egri csillagok, amely több mint száz éve lett kötelező. Miként érhető el, hogy a kortárs ifjúsági irodalmat oktassák az iskolában? Miért fontos a minőségi gyerekirodalmi kritika? Többek között erről beszélgettünk Hermann Zoltánnal, a Mesebeszéd egyik szerkesztőjével.

http://www.kultura.hu/kortars-gyerekirodalmat


2017. 07. 24.

Vekerdy Tamás: érzelmi biztonság kell a gyereknek, nem hajsza

vekerdy 2A tanárok le akarják adni az anyagot – de a gyerekek nem akarják felvenni többé. Szorongó gyerekekből, szorongó felnőttek lesznek. A kreativitás oldaná a feszültséget… a tudás helyett az érzelmi biztonság adja meg a biztos alapokat gyermekeinknek – foglalhatjuk össze Vekerdy Tamás örökérvényű gondolatait.

Mit tegyek, ha már ötödször szólok a gyereknek, és még mindig nem húzta föl a zokniját? Hogyan kezeljem a helyzetet, ha el van keseredve, mert pápaszemesnek csúfolják az iskolában? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kaptak alternatív választ mindazok, akik hallották már  Vekerdy Tamás pszichológus előadásait.

http://felelosszulokiskolaja.hu/hirek/vekerdy-tamas-erzelmi-biztonsag-kell-a-gyereknek-nem-hajsza


Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Dr. Vraukóné Lukács Ilona, elnök
Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár
4400 Nyíregyháza, Szabadság tér 2.

Tagfelvétel és tagmegújítás
Amennyiben a Magyar Olvasástársaság tagja kíván lenni vagy tagságát szeretné megújítani kérem regisztráljon vagy jelentkezzen be az online tagnyilvántartó rendszerbe!
Olvaso tars LOGO2 kicsi
olvassel logo

BANNER SZIG kicsi
 
KE

Vonalban

Oldalainkat 470 vendég és 0 tag böngészi