Tagfelvétel és tagmegújítás

Amennyiben a Magyar Olvasástársaság tagja kíván lenni, vagy tagságát szeretné megújítani, kérem, regisztráljon vagy jelentkezzen be online tagnyilvántartó rendszerünkbe!

2017 1szazalek

2017. 08. 16.

Új módszer, hogy a gyermek számára öröm legyen a tanulás!

zoldtoll modszerForradalmian új módszert dolgozott ki egy pszichológus édesanya! A zöld toll módszer, azaz a pozitív tanulás lényege az ösztönzés és nem pedig a büntetés. A leszidás helyett a megdicsérés eszközével él; a hiba helyett a sikeres megoldásokat keresési, és emeli ki. A végeredményt már mindenki kitalálhatja magától, a gyerek magától lesz motivált, és könnyebben fog menni számára a tanulás. Mutatjuk, pontosan hogyan is kell alkalmazni.

http://www.koloknet.hu/iskola-2/zsenialis-modszert-dolgozott-ki-egy-gyermekpszichologus-igy-lesz-a-gyerek-szamara-orom-a-tanulas/


2017. 08. 11.

10 gyerekkönyv forró, kánikulai napokra

gyerekkonyvekMég egy jó hónap van hátra a nyári szünetből, és sokan pedig épp augusztusra időzítik a nyaralásukat. Rájuk is gondoltunk, amikor a nyaralós-utazós összeállításunkba kerestünk gyerekkönyveket. Meg persze azokra, akik már túlvannak az utazáson, vagy idén éppenséggel otthon töltik a nyarat.

http://konyves.blog.hu/2017/08/04/10_gyerekkonyv_forro_kanikulai_napokra


2017. 08. 11.

Cs. Czachesz Erzsébet: A szókincs és az olvasás kapcsolata iskoláskor előtt

olvasas iskola elottA kisiskolás gyerek, amikor önállóan elkezd olvasni, a szövegben sok új szóval találkozik. Ez a természetes folyamat. Ha már az iskoláskor előtt sokszor hallott írott szöveget (mesét) felolvasni, akkor nagy valószínűséggel türelmesen próbálkozik a szó jelentésének kontextusból való kikövetkeztetésével. Ez a művelet nem könnyű, nem magától értetődő. Az írott nyelv struktúrája, szókincse jelentős mértékben eltér a beszélt nyelvétől. Ugyanakkor mai olvasáskultúránk nagymértékben átalakulóban van. 

http://olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/a_szokincs_es_az_olvasas_kapcsolata_iskolaskor_elott


2017. 07. 31.

A tündérmesék etikai üzeneteiről

tundermeseAz írás abból indul ki, hogy a XVIII. század óta a szabadság növekedésével együtt járt a hagyományos emberi identitás meggyöngülése, és a helyére került nemzeti-nemzetiségi identitás a XX. században súlyos tragédiák okozója lett. Ugyanis a gyors szekularizációval Európa elvesztette erkölcsi felfogásának transzcendentális alapjait is, ami napjainkra nemcsak erkölcsi elbizonytalanodás, hanem az erkölcsi relativizmus forrása is lett. Ebben a helyzetben nagy szükség volna valamiféle külső (vallási, politikai) megerősítésre nem szoruló erkölcsi alapvetésre.

A cikk részben filozófusokra, részben a legmodernebb pszichológiai és neurofiziológiai kutatásokra hivatkozva állítja, hogy ennek alapja az ember általános, veleszületett empátia-képessége lehet.

A klasszikus tündérmesék erkölcsi világrendje pedig éppen erre épül. Segítségükkel a gyermekekbe nagyjából hétéves korig a tündérmesék (művészi, átélhető) tapasztalatot adó hatásával beépíthetők azok a legfontosabb erkölcsi tulajdonságok, amelyek a tudattalan „én” részeként életre szólóan meghatározzák az adott személyiség erkölcsi döntéseit, cselekedeteit. A cikk példákkal is igyekszik ezt bizonyítani.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/a-tundermesek-etikai-uzeneteirol


2017. 07. 29.

Digitálisan is elérhető a kötelező irodalom

kotelezo olvasmanyok okostelefononA nyár közepén járunk, a diákok jelentős része már nekilátott a kötelező olvasmányok listájának, de vannak olyanok is, akik csak még most gondolkodnak azon, hogy melyikkel kellene kezdeni. Sokan azt vallják, hogy a szüleik nyomtatott könyveinek olvasásánál nincsen hangulatosabb, mások már inkább a modern technikai eszközök segítségével ismerkednének meg a magyar és a világirodalom legjelentősebb műveivel. 

http://magyaridok.hu/belfold/digitalisan-elerheto-kotelezo-irodalom-1993264/


2017. 07. 26.

Kortárs gyerekirodalmat az iskolába!

kötelező olvasmányokFelső tagozatban veszíti el a kortárs magyar irodalom az olvasóit. Miért? Elsősorban az olyan iskolai olvasmányok miatt, amelyek a mai gyerek számára nehezen érthetőek – mint az Egri csillagok, amely több mint száz éve lett kötelező. Miként érhető el, hogy a kortárs ifjúsági irodalmat oktassák az iskolában? Miért fontos a minőségi gyerekirodalmi kritika? Többek között erről beszélgettünk Hermann Zoltánnal, a Mesebeszéd egyik szerkesztőjével.

http://www.kultura.hu/kortars-gyerekirodalmat


2017. 07. 24.

Vekerdy Tamás: érzelmi biztonság kell a gyereknek, nem hajsza

vekerdy 2A tanárok le akarják adni az anyagot – de a gyerekek nem akarják felvenni többé. Szorongó gyerekekből, szorongó felnőttek lesznek. A kreativitás oldaná a feszültséget… a tudás helyett az érzelmi biztonság adja meg a biztos alapokat gyermekeinknek – foglalhatjuk össze Vekerdy Tamás örökérvényű gondolatait.

Mit tegyek, ha már ötödször szólok a gyereknek, és még mindig nem húzta föl a zokniját? Hogyan kezeljem a helyzetet, ha el van keseredve, mert pápaszemesnek csúfolják az iskolában? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kaptak alternatív választ mindazok, akik hallották már  Vekerdy Tamás pszichológus előadásait.

http://felelosszulokiskolaja.hu/hirek/vekerdy-tamas-erzelmi-biztonsag-kell-a-gyereknek-nem-hajsza


2017. 07. 13.

Telefonnyomkodás helyett olvass novellákat a buszmegállóban!

novella a buszmegállóbanHamarosan számos budapesti busz- és villamosmegállóban olvashatják az utasok az Álljon meg egy novellára! nevű irodalmi pályázat húsz legjobb művét. A különleges irodalmi verseny pályaműveit ugyanis a fővárosi utasvárókba állítja ki hamarosan a JCDecaux közterületi reklámcég.

A cél egyszerű volt: hogy a várakozók friss irodalommal üthessék el az időt például a telefonnyomkodás helyett.

http://www.szeretlekmagyarorszag.hu/telefonnyomkodas-helyett-olvass-novellakat-a-buszmegalloban/


2017. 07. 12.

Kulcsszókiemeléssel az olvasási nehézségek csökkentéséért

kulcsszóJobban megértik-e és gyorsabban el tudják-e olvasni azt a szöveget, amelyben ki vannak emelve a kulcsszavak a tanulási nehézséggel küzdő gyerekek? – erre a fő kérdésre keresi a választ gyakornokunk, Régeni Anna mesterszakos diplomamunkájában.

http://kereses.blog.hu/2017/06/15/kulcsszokiemelessel_az_olvasasi_nehezsegek_csokkenteseert


2017. 07. 10.

Olvassunk-e tündérmesét lányainknak? Női szerepek néhány magyar népmesében

tundermeseA tündérmesék több száz éve borzasztóan káros hatással vannak a lányokra és a nőkre, mert ezekben vagy túlidealizálják, vagy démonizálják őket. Abban a korban, amikor íródtak, az akkori társadalmi viszonyokat tükrözték vissza és erősítették meg. A nők nem lehettek aktívak, az volt a dolguk, hogy gyönyörűen és csöndesen meghúzódjanak a háttérben, takarítsák a házat, és várjanak a férfira, aki majd megmenti őket, és aki mellett boldogan élhetnek, míg meg nem halnak. Ma már nem ebben a korban élünk, és ezeknek a régi meséknek az üzenete mára elavulttá, sőt veszélyessé vált. Olyan lányokról kellene hallaniuk a gyerekeknek, akik aktívak, okosak, bátrak, és a saját útjukat járják.

http://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/olvassunk-e-tundermeset-lanyainknak


2017. 07. 06.

Meg kell tanítanunk kommunikálni a gyereket

kommunikacioKörbenézünk az utcán, a buszon, a metrón. Mit látunk? Lehajtott fejjel közlekedünk és utazunk. Ennek viszont leggyakrabban semmi köze nincs a szégyenhez vagy a szomorúsághoz. Pedig annak tűnhetne, hiszen a földet néző, maga elé bámuló emberről ezt feltételezzük. Élő párbeszédben a szemlesütés, a fej mozdulatai mind jelentéssel bírnak, hozzávéve a szánk és az arcizmaink mozdulatait is. Ha pedig ott van a kezünkben egy okostelefon, vagy valamilyen más eszköz, mindez egyből más jelentést kap. A kezünkkel, az ujjainkkal kommunikálunk, érintőképernyők, digitális billentyűzetek továbbítják a gondolatainkat, a véleményünket és az érzéseinket.

https://www.digitaliscsalad.hu/kerdesek-valaszok/meg-kell-tanitanunk-kommunikalni-gyereket/


2017. 06. 29.

„Hol jársz itt, ahol a madár se jár?” Avagy hova juthatunk el a népmesék által?

Mesepszichológia 1Földöntúli képességekkel rendelkező hősök játszótere, ahol végül boldogan élnek, míg meg nem halnak – mondaná a felnőtt a meséről, noha titkon végigizgulja gyermekével a legkisebb fiú próbatételeit az esti mese perceiben. Ráadásul ekkor még nem tudja, hogy táltos paripájára akár ő is rálelhet, és láthatatlanná tévő köpenyét is magára ránthatja, mielőtt megküzd a vérszomjas hétfejű sárkánnyal a királylány kegyeiért. Cikkünkben arra keressük a választ, hogy miért is szólítanak meg bennünket ezek a történetek, és mit hallhatunk meg, ha nyitott füllel és szívvel indulunk el az Óperenciás-tengeren túlra.

http://mindset.co.hu/hol-jarsz-itt-ahol-a-madar-se-jar-avagy-hova-juthatunk-el-a-nepmesek-altal/


2017. 06. 26.

Az Új Köznevelés tematikus száma a 200 éve született Arany Jánosról

Arany JánosAz Új Köznevelés folyóirat tematikus számot jelentetett meg a költő, Arany János születésének 200. évfordulója alkalmából. A folyóiratban több szerzőtől több különböző tanulmány is olvasható a témában.

Többek között olvashatunk arról, hogy írók, költők hogyan vélekedtek Arany Jánosról, illetve maguknak a szerzőknek mit jelent Arany János és költészete.

Ezen túlmenően bepillantást nyerhetünk  két tanulmány segítségével Arany János balladáinak világába, valamint ellátogathatunk azokba a városokba, ahol megfordult a költő is, sőt még a vendégköréhez is tartozhatunk.

Nem utolsósorban az egyéb érdekességek mellett pedig a nemrégiben megjelent Arany-szótárról is olvashatunk.

http://folyoiratok.ofi.hu/uj-kozneveles/lapszamok/2017-5


2017. 06. 21.

The 3 books Stanford is asking incoming freshmen to read over the summer

stanford studentFresh off the excitement of gaining acceptance into the most competitive university in America, Stanford University incoming freshmen will likely want to take the summer to relax a bit. 

Administrators at Stanford want them to continue thinking critically about complex issues. and release The Three Books program every summer to suggest books that the entire community should read and discuss. 

"The Three Books program is designed to introduce you to the experience of reading, thinking, and talking about challenging subjects as a member of Stanford's intellectual community," professor Noah Diffenbaugh wrote to the class of 2021.

Diffenbaugh, the faculty moderator of the program and a professor of earth system science, said this year's theme was on sustainability and equity.

http://www.businessinsider.com/stanford-summer-reading-list-2017-6/?IR=T/#homegoing-by-yaa-gyasi-1

 

 


2017. 06. 21.

What America's most prestigious private schools are making students read this summer

könyvborító angolThe summer months symbolize pleasure reading at its best. It's a time to indulge in the texts that are most appealing, without scrutiny: an easy beach read, a guilty pleasure, or that book you've always meant to start. 

But students at some of America's most prestigious private schools are digging into substantial works this summer. The required or suggested texts relate to politics, race and identity, and then there are some of those high school classics.

http://www.businessinsider.com/summer-reading-lists-at-private-high-schools-2016-7-2?IR=T/#the-hotchkiss-school-lakeville-connecticut-1


2017. 06. 20.

Arany János életművének és költészetének tanítása a középiskolában

Arany János Barabás 1848Március másodikán Nagyszalontán hivatalosan is elkezdődött az Arany-emlékév. A bicentenárium kapcsán Arany Jánosról mint tananyagról és megkerülhetetlen érettségi tételről kérdeztük Pethőné Nagy Csilla magyartanárt és tankönyvszerzőt, a befogadásközpontú és kompetenciafejlesztő módszer egyik hazai meghonosítóját.      

http://konyves.blog.hu/2017/06/20/arany_sulyos_kolteszetevel_a_tanarnak_es_a_diaknak_is_meg_kell_kuzdenie    


Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Dr. Vraukóné Lukács Ilona, elnök
Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár
4400 Nyíregyháza, Szabadság tér 2.

Tagfelvétel és tagmegújítás
Amennyiben a Magyar Olvasástársaság tagja kíván lenni vagy tagságát szeretné megújítani kérem regisztráljon vagy jelentkezzen be az online tagnyilvántartó rendszerbe!
Olvaso tars LOGO2 kicsi
olvassel logo

BANNER SZIG kicsi
 
KE

Vonalban

Oldalainkat 246 vendég és 0 tag böngészi