2018. 06. 05.

"Nem arról van szó, hogy egyszerűen kidobjuk Jókait vagy a Bánk bánt, de nem minden iskolában kell tanítani"

kötelező olvasmányokTényleg érdemes lenne kihúzni a kötelező olvasmányok listájáról a Jókai-műveket, a legismertebb Móricz-regényt vagy éppen a Bánk bánt? Van helye a magyarórán a populáris irodalomnak, például az Alkonyat-trilógiának vagy Az éhezők viadalának? Biztosan igaz, hogy a kortárs műveket könnyebben értelmezni tudják a tizenévesek, mint a 19. század irodalmát? És mihez kezdhet egy magyartanár, ha az osztály több mint fele nem olvassa el A kőszívű ember fiait?

http://eduline.hu/kozoktatas/2018/6/2/kotelezo_olvasmanyok_konferencia_SKQB3C


2018. 06. 02.

Így segíthetsz, hogy az ovis jobban értse a mesét

olvasas iskola elottAz illusztrációk nem pusztán díszítő szerepet töltenek be mesekönyv-olvasás közben. Az olyan képek, amelyek szorosan kapcsolódnak a mesekönyv szövegéhez, jelentősen hozzájárulnak az óvodások meseértéséhez. Ez derült ki Takács Zsófia Katalin, az ELTE PPK Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport vezetője és Adriana G. Bus (VU University Amsterdam) kísérletéből.

http://felelosszulokiskolaja.hu/mesesarok/igy-segithetsz-hogy-az-ovis-jobban-ertse-a-meset


2018. 05. 30.

Kánonképződés a gyermekirodalomban

olvasó gyerekKorábban már több ízben szóba hoztam, mennyire fontos és sürgető feladatnak látom egy XXI. századi magyar gyermekirodalmi kánon kialakulását, kialakítását. Szükségesnek látszik előbb egy rövid kitérőt tenni, hogy magának a kánonnak fogalmát tisztázzuk ebben az értelemben.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/kanonkepzodes-a-gyermekirodalomban

 


2018. 05. 30.

Kötelező/k(?) alsóban és álruhában: A házi olvasmányok feldolgozásának kérdései a közoktatás elemi szakaszában

kötelező olvasmányBenczik Vilmosnak a házi olvasmányok problémáiról idestova húsz évvel ezelőtt írott dolgozata egy képzeletbeli beszélgetés felidézésével kezdődött Updike-tól, mely beszélgetésben Bill Gates mondja Gutenbergnek a mottóul választott gondolatot. A Microsoft tulajdonosának a Gutenberg-galaxis leváltódására utaló megállapítása mára több ponton elavultnak tűnhet. Nem mintha a Neumann-galaxis térhódítása egyetlen pillanatra is megtorpant volna, sokkal inkább azért, mert egyfelől a digitális forradalom robbanásszerű kiteljesedésével aligha nevezhető mindenek fölötti információforrásnak a televízió, továbbá mára nem egy vagy két nemzedék, hanem nemzedékek egész sora nőtt fel úgy, hogy ’ki lehet üldözni a világból azzal, hogy valamit el kell olvasnia’; másfelől a „valamit” kifejezés abban az általános értelemben, ahogy Updike-nál szerepel, nem állja meg a helyét. 

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/kotelezok-alsoban-es-alruhaban

 


2018. 05. 30.

Az olvasott szöveg megértése alsó tagozatos tanulóknál

olvasas alsobanAz anyanyelvi kompetenciák megléte a tanulás, tudás alapvető feltétele. A tanulás és a tudás egymással összefüggő folyamat, a tanulás célja tulajdonképpen a tudás. Célja és eredménye is. „Ma már tudható, hogy a tudás nem egyszerűen a magukban álló és felidézhető ismeretek birtoklása. Bár ez is, de sokkal több, egyetemesebb ennél. A tudás soktényezős, bonyolult komplexum. Nagyon kétes, sőt mesterkélt megoldás lenne zárt definícióba kényszeríteni. Egy lehetséges nézőpontból úgy tarthatjuk, hogy a tudás az egyén, a személyiség birtokában lévő aktív készlet, amely folyamatosan változik, alakul és ugyanakkor maradandó, állandósuló is, amelynek egyaránt vannak rejtőző és előtérben álló elemei.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/az-olvasott-szoveg-megertese-also-tagozatos-tanuloknal


2018. 05. 30.

A mese a gyermekek szövegértési folyamatában diagnosztikus és terápiás szempontból

közös olvasásA mese általános meghatározásban olyan fantasztikus történet, amely többnyire időben és térben meghatározhatatlan körülmények között játszódik. Hősei elvont szereplők és csodalények, akik kétpólusú típushierarchiába rendeződve vívják meg mindig pozitív végkimenetű csatáikat. E definíció egyik kulcseleme a csoda motívuma, amely lehetővé teszi mindennek a megelevenedését. Illyés Gyula találóan fogalmaz, amikor azt mondja, hogy a mese egyfajta menekülés a valóság szorításából, amihez éppen a csoda és a vele együtt járó kaland nyújtja a segítséget.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/a-mese-a-gyermekek-szovegertesi-folyamataban-diagnosztikus-es-terapias-szempontbol


2018. 05. 28.

Itt a világ 100 legfontosabb könyve

olvasásA 24.hu számol be a világunkat leginkább formáló könyvek százas listáról, amit a BBC kérésére harmincöt ország, több,  mint száz művészének, tudósának, kritikusának a szavazatiból állítottak  össze. Az összesített lista élén igazi klasszikusok állnak.

http://hvg.hu/kultura/20180527_Itt_a_vilag_100_legfontosabb_konyve


2018. 05. 22.

Ezek a könyvek esélyesek az Év Gyerekkönyve Díjra

gyerekkönyv 2018Idén is az Ünnepi Könyvhéten adják át az Év Gyerekkönyve Díjakat, a HUBBY - Magyar Gyerekkönyv Fórum pedig az elmúlt napokban a blogján hozta nyilvánosságra a különböző kategóriák rövid listáit.

http://konyves.blog.hu/2018/05/18/ezek_a_konyvek_eselyesek_az_ev_gyerekkonyve_dijra


2018. 05. 22.

Örkény-egypercesekkel népszerűsítik az olvasást

egypercMájus 16-tól többek között a Budapest Parkban, az A38-on, a Katona József Színházban, valamint országos mozihálózatok terjesztésében is futni fognak a Bookline új, animációs kisfilmjei. A hét rendhagyó alkotást a nemrég újra kiadott Örkény Egypercesek inspirálták, ám az olvasásnépszerűsítő kampány számos további kortárs és klasszikus könyvet is a közönség figyelmébe ajánl.

http://konyves.blog.hu/2018/05/18/orkeny-egypercesekkel_nepszerusitik_az_olvasast


2018. 05. 17.

Megvan a 2018.évi Libri-díj nyertese

libri di j 2018 1Harmadik alkalommal adták a Libri Könyvkereskedelmi Kft. által alapított Libri irodalmi díjat és Libri irodalmi közönségdíjat május 15-én a Budapest Music Centerben ünnepélyes gála keretében. Idén az irodalmi díjat Tompa Andrea Omerta – Hallgatások könyve című regénye kapta, a közönség pedig Bödőcs Tibor Addig se iszikcímű paródiakötetét szerette a legjobban.

http://konyves.blog.hu/2018/05/16/libri-gala#more13963982


2018. 05. 09.

A mesék hatása a gyermeki fejlődésre II. rész

olvasas alsobanLegtöbben emlékszünk gyermekkorunk legkedvesebb mesehőseire, és boldogan gondolunk vissza azokra az időkre, amikor mesével aludtunk el minden este. Cikkünk előző részében a meseolvasás gyerekekre gyakorolt jótékony hatásairól írtunk, most a mesék jelenkorba való átültetését helyezzük középpontba. Vajon hogyan fér bele felgyorsult napjainkba a mese? Bele kell-e, hogy férjen? 

http://mindset.co.hu/mint-a-sot-mesek-hatasa-a-gyermeki-fejlodesre-ii-resz/

 

2018. 05. 01.

Mesék hatása a gyermeki fejlődésre I. rész

közös olvasás„A gyerekek a szemünk láttára mesén nőnek föl. Jó ha tudjuk, számon tartjuk, hogy a mese kiemel az állatvilágból, civilizál. A mese emberré tesz” – vélekedik Lengyel László. Lehet-e következménye, ha az „Óperenciás tengeren is túl” nő fel a gyerek? A mese egy megfakult régi szokás lenne, vagy elhanyagolhatatlan közös élmény?

http://mindset.co.hu/mint-a-sot-mesek-hatasa-a-gyermeki-fejlodesre-i-resz/


2018. 04. 26.

Abszolút jó, új ifjúsági könyvek: A Pagony új sorozatának bemutatása

pagonyÚj sorozat indul a Pagony – Tilos az Á Kiadó gondozásában, mely elsősorban a 9-12 éves korosztálynak szól. Erről, valamint a Panthera című ifjúsági sorozat harmadik részéről Szekeres Nikoletta irodalomkritikus Kovács Eszterrel, a Pagony Kiadó főszerkesztőjével, Kertész Erzsi íróval, valamint Vinczellér Katalin magyartanárral, a Pagony – Tilos az Á Kiadó munkatársával beszélgetett a Könyvfesztiválon.

https://www.prae.hu/article/10429-abszolut-jo-uj-ifjusagi-konyvek/


2018. 04. 21.

Olvasunk, csak másképp

iskolai könyvtárBár a nyomtatott könyv egyeduralma a digitális korban megszűnt, az olvasás nem megy ki a divatból akkor sem, ha a szöveg újabb és újabb eszközökön, képernyőkön jelenik meg. Az olvasási szokások változásairól, médiahasználatról és a legnépszerűbb szerzőkről beszélgettünk dr. Tóth Mátéval, az Országos Széchényi Könyvtár Kutatási és Szervezetfejlesztési Osztályának vezetőjével.

http://www.kultura.hu/olvasunk-csak-maskepp


2018. 04. 21.

Nagy tavaszi gyerekkönyv-ajánló

gyerekkonyvTavaly karácsonyi számunkban és a honlapunkon is előre jeleztük a változást gyerekkönyv-ismertető rovatunknál: gyakorló nagypapától gyakorló anyukához kerül a rovat. Csokonai Attila adta át a „stafétabotot” Szénási Zsófiának. Íme, idei első számunk gyerekkönyv ajánlója, honlapunkon kibővített terjedelemben, Szénási Zsófiától.

http://www.konyv7.hu/magyar/menupontok/felso-menusor/folyoirat/gyerekkonyvek-altal-a-vilag--nagy-tavaszi-gyerekkonyv-ajanlo


2018. 04. 17.

POKET – Kortárs és klasszikus irodalmat is vehetünk az automatákból

poket automataÁprilis 11-én, a költészet napján indították el az első POKET-automatákat, melyekből egyelőre öt cím közül választhat, aki otthon vagy utazás közben olvasna, ahelyett, hogy a telefonját nyomkodja vagy csak kibámul az ablakon. Kipróbáltuk az egyiket.

http://konyves.blog.hu/2018/04/17/poket_kortars_es_klasszikus_irodalmat_is_vehetunk_az_automatakbol


Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Dr. Vraukóné Lukács Ilona, elnök
Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár
4400 Nyíregyháza, Szabadság tér 2.

Tagfelvétel és tagmegújítás
Amennyiben a Magyar Olvasástársaság tagja kíván lenni vagy tagságát szeretné megújítani kérem regisztráljon vagy jelentkezzen be az online tagnyilvántartó rendszerbe!
Olvaso tars LOGO2 kicsi
olvassel logo

BANNER SZIG kicsi
 
KE

Vonalban

Oldalainkat 313 vendég és 0 tag böngészi