2018. 03. 07.

A mese a gyermekek szövegértési folyamatában diagnosztikus és terápiás szempontból

közös olvasásA mese, a mesélés számtalan készség alakulására pozitív hatást gyakorol. Így segíti a szociális kompetencia alakulását, fejleszti a gondolkodást, a szókincset, a gyermekek erkölcsi ítélőképességét, a hallás utáni szövegek feldolgozását és ennek következtében az olvasás elsajátítására is pozitívan hat.

Napjainkban ugyanakkor az is elmondható, hogy a mese, különösen a népmese mintha kisebb szerepet kapna a gyerekek életében. Egyrészt kisebb jelentőségűnek tűnik a mesélés, másrészt az iskolai meseolvasás sem megfelelő arányú.

A kutatás ezért arra a kérdésre keresi a választ, hogy napjainkban milyen szerepe lehet a meséknek a kisiskolások szövegértési folyamatában. Hipotézisünk szerint a mese, köztük a népmese olyan irodalmi alkotás, amely a benne foglalt esemény, a szereplők jelleme, kitartása, a mese erkölcsi mondanivalója és tanító jellege miatt egyaránt jól alkalmazható az alsó tagozatos gyermekek szövegértési készségének megítélésére és a szövegértési elmaradások kezelésére.

http://olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/a_mese_a_gyermekek_szovegertesi_folyamataban_diagnosztikus_es_terapias_szempontbol

 

 

 

 


2018. 03. 02.

2017 legjobb gyerekkönyvei

gyerekkonyvHarmadik alkalommal rendezte meg a Gyermek- és ifjúsági könyvek kiállítással egybekötött szemléjét a Magyar Gyermekirodalmi Intézet a Deák 17 Gyermek és ifjúsági Művészeti Galériában. A február 23-i szakmai beszélgetés keretében kihirdették a TOP 50-es listát, amely az érdeklődők figyelmét izgalmas, minőségi kiadványokra hívja fel. Milyen színű a boldogság? Nos, ezt az egyik azonos című, díjazott könyvből megtudhatjuk, de hogy mennyire sokszínű a hazai gyermekkönyves kínálat, arra ez a szemle mutatott rá.

https://www.prae.hu/article/10298-a-sokszinu-top50/


2018. 02. 28.

Évente 200 könyvet elolvashatnál, amíg a közösségi médián lógsz!

olvasásHogyan lehetsz okosabb? Egyszerű. Olvass! Sokat. Annál is többet.

Ezzel még nem oldottam meg az évszázados rejtélyt, jól tudom. Pedig számos ismert ember is azt hangoztatja, hogy ez a titok. Ott van például Barack Obama, aki elnöksége alatt olvasott könyveit büszkén reklámozza, sőt publikálta is. Vagy Bill Gates, aki blogján rendre összeszedi kedvenc könyveit is. Will Smith pedig úgy fogalmaz, hogy az olvasás egyenesen a boldogság egyik kulcsa. Sőt az Életem könyve sorozatomban majd 20 ismert ember mesélt kedvenc könyvéről, és derült ki Szentesi Évától Anger Zsoltig, hogy imádnak olvasni. 

http://szabadosagnes.blog.hu/2018/02/27/evente_200_konyvet_olvass_kozossegi_media


2018. 02. 26.

Magyarországon a mindennapos meseolvasás még egyáltalán nem természetes

közös olvasásElméletileg azzal mindenki egyetért, hogy az olvasás és a felolvasás nagyon fontos egy gyerek életében, a gyakorlat viszont azt mutatja, hogy különböző okok miatt ez sokszor csak álom marad, a valóságban pedig rengeteg kisgyereknek egyszerűen kimarad az életéből az, hogy mesét olvassanak neki. Egy friss brit felmérés szerint például náluk öt év alatt ötödével csökkent azoknak az óvodás korú gyerekeknek a száma, akiknek mindennap olvasnak mesét, ez pedig a készítők szerint nagyban kihathat a gyerekek fejlődésére is. Egy friss magyar tanulmány szerint pedig a családi háttér nagyban meghatározza, hogy kiből lesz felnőtt korában is olvasó, de ebből a szempontból az se mindegy, hogy valaki az ország keleti vagy nyugati felében nevelkedik. A 3-17 éves gyerekek olvasási szokásait vizsgáló jelentésből kiderült az is, kik a magyar gyerekek abszolút kedvencei. 

http://konyves.blog.hu/2018/02/22/magyarorszagon_a_mindennapos_meseolvasas_meg_egyaltalan_nem_termeszetes


2018. 02. 26.

Sokat tehetünk az értő olvasásért

kötelező olvasmányA United Way Magyarország szervezésében került sor egy nagyon érdekes megbeszélésre 2018. február 16-án. A frissen alakult munkacsoport önkéntes résztvevői mindannyian olyan szakemberek, akik nagy pedagógiai, kommunikációs tapasztalattal rendelkeznek, és már eddig is komoly lépéseket tettek annak érdekében, hogy az olvasást megkedveltessék. Az olvasást övező problémakört nem fikciónak, nagyon is valós gondnak látják, és eszerint igyekeznek kezelni.

http://felelosszulokiskolaja.hu/felnott-jatszoter/elolvastad_erted


2018. 02. 21.

Beszélgetés a magyar ismeretterjesztő gyerekirodalomról az OPKM szervezésében

gyerekkonyvekAz ismeretterjesztő irodalommal kapcsolatban minimális a magyar nyelvű szakirodalom, miközben az utóbbi években a gyerekeknek szóló szépirodalommal sokan foglalkoznak. Hová tűnt a magyar ismeretterjesztő gyermekirodalom? Ezt a témát járták körül február 8-án a 9. Négyszögletű kerekasztal résztvevői az Országos Pedagógiai Könyvtárban.

Az OPKM a teljesség igényével gyűjti a Magyarországon megjelent gyerekkönyveket, szépirodalmat és ismeretterjesztő irodalmat, 65 ezer címmel rendelkeznek, a találkozóra mutatóba hozott művek mindezeknek egy kis szeletét képviselték. 

https://www.prae.hu/article/10263-floritol-filokaig-nem-tunt-el-csak-atalakult/ 


2018. 02. 21.

Vonalak a Jókai-fa törzsén: idén először ünnepeljük a Magyar Széppróza Napját

jokai morJobb családoknál ajtófélfa mellé állítják a gyermekeket, és ácsceruzával vonalat húznak a feje fölött. Első év, második év és így tovább. Nagyra nőj! – mondják, mert mindenki szeret nagyra nőni.
Még nem voltam iskolás, amikor a pap bácsi vallásórán arról mesélt – példabeszédnek szánta –, hogy Jókai Mórt kisgyermek korában hajnali négykor, ötkor ébresztették, nagy, porka havak hullottak Komáromban, az egyik cseléd seperte a havat, másik a viharlámpát vitte, s világított a kis Móricnak, hogy eljusson a tanár lakására, ahol őt német nyelvre oktatták. Ez volt az én fejem fölött az első vonal a Jókai-fán. Ilyen kell lenni! Ilyen kéne lenni, de hát senki sem ilyen.


2018. 02. 14.

Kortárs olvasnivalót az iskolai könyvtárakba! 2018: Állománygyarapítási és olvasásfejlesztési pályázat iskolai könyvtáraknak

gyerekkonyvekAz EKE OFI Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM) a Magyar Olvasástársaság közbenjárásával nagy mennyiségű gyermek- és ifjúsági irodalomhoz jutott. Ezeket az iskolai könyvtárak állományának gyarapítására fordítja többek között azon a módon, hogy az alábbi pályázati felhívást teszi közzé. 

A pályázattal kapcsolatos minden lényeges információ a pályázati kiírás, a könyvcsomagok tartalma, a beérkezett és a nyertes pályázók neve is megtalálható az OPKM honlapján: http://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=398


2018. 02. 01.

Jókait mentsük meg, vagy a nebulókat?

olvasó diákokA szülők, a tanárok olykor nem igazán tudnak mit kezdeni azzal, hogy a gyerekek szenvednek egy-egy klasszikus olvasmánytól, olyanoktól is, amelyeket sok-sok évtizeddel ezelőtt az egykori gyerekek még faltak. Körükben maga az olvasás is folyamatosan visszaszorul a szabadidős tevékenységek között, de ez a jelenség nem új keletű. Ábrahám Mónika könyvtáros több mint tíz évvel ezelőtt publikálta tanulmányát az Új Pedagógiai Szemlében, amelynek tanulságai ma is érvényesek.

https://mno.hu/grund/jokait-mentsuk-meg-vagy-a-nebulokat-2443458


2018. 01. 31.

Hová tűnt a magyar ismeretterjesztő gyermekirodalom?

Négyszögletű kerekasztal 9.

Időpont: 2018. február 8. 13.30-16.00
Helyszín: OPKM, 1089 Budapest, Könyves Kálmán körút 40. (Népliget)

gyerekkonyv

Programvázlat

13.30 -14.00
A Kortárs olvasnivalót az iskolai könyvtárakba pályázat sorsolása
A sorsolásban közreműködnek:
  • Dr.  Dobszay Ambrus tanácstag, HUNRA
  • Sipos Imre főigazgató EKE - Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
  • Péterfi Rita főigazgató EKE - OFI - Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum

14.00-16.00

Kerekasztal-beszélgetés a magyar ismeretterjesztő gyermek- és ifjúsági irodalomról

Moderátor: Lovász Andrea

Résztvevők:

További információk

Jelentkezés

Kérjük, segítse szervezőmunkánkat azzal, hogy részvételi szándékát az alábbi űrlapon jelzi felénk!

Jelenetkezési felület: https://goo.gl/forms/H1oYdqCD9AD0hACs1

A rendezvény programtervezete megtalálható itt is: http://www.opkm.hu/?lap=hir/egyhir&hir_id=531


2018. 01. 25.

„A magyar kultúra határon túli ápolásáért kifejtett életművéért” Gáspár Ferenc, a Magyar Kultúra Lovagja

Gáspár FerencA megtisztelő cím birtokosa 2017 novemberétől a Magyar Olvasástársaság tagja, 2018 novemberétől az egyesület Számvizsgáló Bizottságának tagja.

Gáspár Ferenc magyar-történelem szakos tanár, újságíró, a Coldwell Kiadó vezetője. Legismertebb ifjúsági kalandregény-sorozata (A strucc vére, A strucc terjeszkedik, A strucc halála, A sárkány pallosa, A sárkány harca, A sárkány álma, A holló felrepül, Pogányokkal táncoló és A holló a Napba száll) magyar történelmi ihletettségű. 2007-ben jelent meg felnőtteknek szóló könyve Ördögvér címmel, mely a Magyar Napló regénypályázatán különdíjat nyert. 2016-ban Pósa Zoltán íróbarátjáról szóló monográfiája, Pósa Zoltán, akinek nyitott könyv az élete címmel. Utóbbi kötetet a Nemzeti Kulturális Alap támogatta. 2015-ben NKA alkotói ösztöndíjat nyert a Trubadúrvarázs munkacímű regényére, mely Janus címen 2017 októberében látott napvilágot. A Magyar Krónika folyóirat külső munkatársa. Novellái és utolsó regényének részletei az Irodalmi Jelen online és nyomtatott változatában egyaránt gyakran olvashatók. Ezen kívül elbeszélései megjelentek a Spanyolnáthában, a Pannon Tükörben, a Lyukasórában, az És-ben, és még számos folyóiratban és antológiában.

Tíz évig főállású tanárként dolgozott, majd íróként, újságíróként folytatta pályáját. Tanóráit humorral, anekdotákkal fűszerezte. A történelmet „másként tanítva” vezette el arra a területre, amelynek eredményét általános iskolás diákok ezrei megtapasztalhatták nem csak a anyaországi, hanem még többen a határon túli magyar tannyelvű iskolákban. A középkori magyar történelmi ismeretterjesztésnek misszionáriusa lett. A saját maga által írott történelmi ifjúsági regényeire építve több éven át szervezett határainkon átívelő iskolai vetélkedőket, utaztatta a nyerteseket a diósgyőri várba, ajándékozta meg őket számos értékes kötettel. Anyaországi kistelepülések iskoláiba rendszeresen visszatérő vendég. Tíz éve állt a Kárpátalja Magyar Iskolai Könyvtárakért Alapítvány „szolgálatába”, s kíséri évente több alkalommal könyvadományozó útjára az alapítványt, családját bevonva, tanár és író barátait is megnyerve az ügynek; Beregszásztól Körösmezőig, Kassától Nagyváradig. Tíz év alatt közel ötven alkalommal aktív résztvevője, szervezője és támogatója a magyar nyelv megőrzésért kitartóan küzdő missziós utaknak; cselekvően, adakozóan. Teszi ezt azért, hogy a fiatalokkal megismertethessen egy olyan fantasztikus történelmi korszakot, amikor dicsőség volt magyarnak lenni.

2018. január 20-án, a Magyar Kultúra Lovagjává avatták „A magyar kultúra határon túli ápolásáért kifejtett életművéért”. Adományozó: Falvak Kultúrájáért Alapítvány

(http://www.alkotohazak.shp.hu/hpc/web.php?a=alkotohazak) a Kárpátaljai Magyar Iskolai Könyvtárakért Alapítvány felterjesztésére.


2018. 01. 18.

Nekem minden mese egy rejtvény: interjú Boldizsár Ildikóval

boldizsar ildiko interju03 gsA mesék még a legreménytelenebb helyzeten is átlendítenek – állítja Boldizsár Ildikó, aki 33 éve kutatja a meséket, és bő tíz éve meseterapeutaként segít a hozzá fordulókon. Mesélt már haldoklóknak, függőknek, börtönlakóknak, időseknek és persze gyerekeknek is, legújabb kötetében pedig a kamasz- és felnőttkor közti határ gyakran fájdalmas átlépéséhez nyújt fogódzót az olvasóinak. Tévedés ugyanis azt hinni, hogy a mese kizárólag a gyerekekhez szólhat, őket szólíthatja meg. Az évszázadok során a felnőttek fokozatosan távolodtak el a mesék világától, ezzel egyidejűleg pedig attól, hogy megértsék: mit üzennek nekik a mesék. Ha nincs, aki mesélje, és nincs, aki hallgassa őket, akkor a mesék nemcsak a mindennapokból, de az emlékezetből is kikopnak. Boldizsár Ildikó épp azon dolgozik, hogy ezek a rég elfelejtett történetek ismét a felszínre bukkanjanak, és a mesék végre visszakerüljenek a felnőttekhez is. 

http://konyves.blog.hu/2018/01/17/boldizsar_ildiko_nekem_minden_mese_egy_rejtveny


2018. 01. 18.

Történetek, melyek gyermekkorunkat idézik

olvasásIdőnként eszünkbe jutnak sok éves emlékeink gondtalan gyermekkorunkról. Illatok, helyek, személyek vagy akár történetek is felidézhetnek bennünk nosztalgikus emlékeket. Oscar Wilde gyűjteménye rég elfeledett képeket eleveníthet fel bennünk azokból az időkből, amikor a meséket szüleink olvasták esténként. A Boldog herceg című kötet mélyebb utazásra hív bennünket, mintsem azt elsőre gondolnánk. Élményanalízisünk.

http://mindset.co.hu/pszichologus-szemmel-tortenetekrol-melyek-gyermekkorunkat-idezik/


2018. 01. 11.

Kortárs olvasnivalót az iskolai könyvtárakba! - pályázat

iskolai könyvtárA Pongrác Kiadó által felkínált könyvek (http://www.hunra.hu/hirek/1523-a-pongrac-kiado-konyvadomanya) kb. egy ötödét az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM) kapta meg azzal a céllal, hogy az iskolai könyvtárak munkáját jutalmazza, támogassa vele. 

Célok

A kötetek egy részét külön válogattuk jutalmazási célokra. A nagyobb részére pedig olyan pályázatot írtunk ki, melynek sokrétű céljai vannak. Pl.:

- Felhívni a figyelmet arra, hogy az iskolai könyvtárakból nagyon hiányoznak a kortárs művek. Ha lennének, akkor az irodalomtanításban és a gyerekek, fiatalok szórakoztató olvasmányai között is nagyobb eséllyel jelennének meg ezek a művek. Az olvasás és az iskolai könyvtárak és a könyvtárak is általában népszerűbbek lehetnének.

- Támogatni a tenni akaró könyvtárostanárokat az olvasás- és a könyvtárnépszerűsítő munkájukban. Ehhez aktuális, népszerű, kortárs művek is kellenek.

- Megerősíteni azokat az iskolákat, akik tartanak fenn könyvtárat, mert hisznek abban, hogy a könyvtártól és könyvtárostanárának munkájától hatékonyabb és élhetőbb lesz iskolájuk.

- Kortárs gyermek- és ifjúsági irodalmat olvastatni a könyvtárostanárokkal és más pedagógusokkal.

- Serkenteni a kollégák között a tudásmegosztást az olvasmányok népszerűsítésének módszereiben. A pályázatnak feltétele, hogy a könyvekkel kapcsolatos munkát be kell mutatni.

Kiknek?

Az OPKM nem szeretne különbséget tenni a már eddig is jelentős könyvtárpedagógiai munkát mutató és az ezen a területen eddig még nem kiemelkedő iskolai könyvtárak között. Minőségi és kortárs irodalom olvasására minden iskola diákjának szüksége van. Így esélyt biztosít minden olyan iskolának, mely könyvtárat működtet, könyvtárost alkalmaz. Így a kiválasztást sorsolással fogja eldönteni.

30 iskolai könyvtár nyerhet a sorsoláson.

A hátrányos helyzetű tanulókat nagyobb számban nevelő iskolák, kollégiumok ... két sorsoláson is részt vesznek, így nagyobb eséllyel indulnak.

A pályázáshoz alapvetően csak egy szándéknyilatkozat szükséges. A szakmai munka utána kezdődik. Ebben pedig támogatást nyújtunk azzal, hogy a beérkezett beszámolókat, ötleteket, foglalkozásterveket folyamatosan fogjuk publikálni az OPKM Olvasás portálján (http://olvasas.opkm.hu/).

Csatlakozási lehetőség

Bármely kiadó vagy más adományozó csatlakozhat akár ehhez a pályázathoz, akár egy később kiírandóhoz.
Olyan könyveket várunk, amelyek iskolai könyvtárak gyűjteményébe illenek tartalmukban és minőségükben is. Akár művenként 30 példányt, hogy a már meglévő dobozokat kiegészítsük, akár önálló könyvcsomagokat, melyek nagyobb mennyiségű különböző művet tartalmaznak.

Bővebben:

A kiírt pályázat címe: Kortárs olvasnivalót az iskolai könyvtárakba! Állománygyarapítási és olvasásfejlesztési pályázat iskolai könyvtáraknak

Jelentkezési határidő: 2018. január 30.
A pályázati felhívás és a jelentkezési felület innen érhető el: 
http://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=398

Nagyon köszönjük az adományozónak és a közbenjáró KAMIKÁNAK és HUNRA-nak is a lehetőséget, hogy 30 könyvtárat ekkora értékű könyvajándékkal segíthetünk! Sajnálatos módon ma a 100 könyv egy iskolai könyvtárban jelentős mértékű állománygyarapításnak számít. 

Dömsödy Andrea, iskolai könyvtári referens, OPKM


2018. 01. 11.

Pedagogikum és szépirodalom: A fekete pedagógia jelenségvilága Tóth Krisztina egyik tárcanovellájában

párducpompaA szépirodalom és a neveléstudomány kapcsolatának többféle megközelítésmódja lehetséges, az egyik ezek közül a kiemelkedő írók, költők pedagógiai vélekedésének, nevelési elveinek megismerése. A másik, szerzőhöz kötött kapcsolódási pont a két terület között a tanárként is dolgozó írók életrajzának tanulmányozása, annak megfigyelése, hogy a foglalkozásukból adódó lehetőségeik, korlátaik miként mutatnak összefüggést az alkotói életművekkel. Igazán termékeny forrás a neveléstudomány számára a szépirodalmi közlésfolyamat három tényezőjéből azonban maga a mű. Remek lehetőség rejlik a szépirodalmi alkotásokban a pedagógiai vizsgálatok szempontjából.

http://www.tani-tani.info/pedagogikum_es_szepirodalom


2018. 01. 10.

Mesepszichológia a gyakorlatban

mesepszichológia a gyakorlatbanJól tudjuk, hogy a mesékben a főhős nehéz próbatételen keresztül jut el a végső céljáig. Gyermekünknek szintén számos nehézséggel kell megküzdenie fejlődése során. Szülőként és pedagógusként az a feladatunk, hogy a negatív érzelmek megértése és megélése által segítsünk neki ebben. De hogyan is támogathatjuk a csöppségeket a gyakorlatban? Miként hatnak történeteink gyermekeinkre? És mit tehetünk pedagógusként? Kádár Annamária és Kerekes Valéria ezekre a kérdésekre keresi a választ Mesepszichológia a gyakorlatban című könyvében. 

http://mindset.co.hu/mesepszichologia-a-gyakorlatban/


Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Dr. Vraukóné Lukács Ilona, elnök
Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár
4400 Nyíregyháza, Szabadság tér 2.

Tagfelvétel és tagmegújítás
Amennyiben a Magyar Olvasástársaság tagja kíván lenni vagy tagságát szeretné megújítani kérem regisztráljon vagy jelentkezzen be az online tagnyilvántartó rendszerbe!
Olvaso tars LOGO2 kicsi
olvassel logo

BANNER SZIG kicsi
 
KE

Vonalban

Oldalainkat 545 vendég és 0 tag böngészi