2015. 04. 29.

Beszámoló a debreceni konferenciáról

„A kreatív tehetség nemcsak az egyéni élet, hanem

az egész társadalom, sőt az egész evolúció mozgatója is.”

Csíkszentmihályi Mihály

Beszámoló

a „TEHETSÉG – ZENE – OLVASÁS” című konferenciáról

Debrecen 2015. április 11.

A címben jelzett konferenciát a Magyar Olvasástársaság kezdeményezése nyomán az NKA támogatásával, a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kara, valamint Humántudományi Doktori Iskolája, a városban működő Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola együttműködésével szerveztük. Tanácskozásunk a kutatás és a gyakorlat termékeny párbeszédét helyezte a középpontba. Ennek megfelelően a nyitó plenáris ülésen, a lélekemelő – Kodály gyűjtésének szerkesztett változataként felzendülő – énekszó után, főként elméleti jellegű előadások hangzottak el.


alt


2015. 01. 02.

Felhívás: Tehetség – zene – olvasás (Debrecen)

„„A kreatív tehetség nemcsak az egyéni élet, hanem
az egész társadalom, sőt az egész evolúció mozgatója is.”

Csíkszentmihályi Mihály

Felhívás

TEHETSÉG – ZENE – OLVASÁS
Debrecen, 2015. április 11.
 

„Hazánk legnagyobb energiaforrása a szürke állomány” – mondogatjuk nem ok nélkül. A magyar emberek talpraesettsége, találékonysága, ötletgazdag alkotókészsége, egyszerűbben szólva tehetsége, párosulva a megbízhatósággal, szorgalommal, kitartással, tanulékonysággal, a megküzdési stratégiák sokféleségével, már számtalan alkalommal keltett ország- és világszerte méltán megérdemelt figyelmet.

„Kis nemzetek egyetlen esélye a minőség!” – írta Klebelsberg csaknem egy évszázada, s megállapításának igazsága, aktualitása mit sem veszített erejéből. Hogyan bánunk meglévő tehetségeinkkel, ha a PISA 2012-es jelentése szerint a legjobban teljesítők aránya is romlott 2009 és 2012 között?

Időben felismerjük, megfelelően támogatjuk a kivételes teljesítményeket felmutató diákjainkat, gyerekeinket, unokáinkat? Kapnak-e elegendő figyelmet, bátorítást, reményt, önbizalmat, motivációs bázist a még jobb eredmények eléréséhez? Tudunk-e a Pygmalion-effektus működéséről?

Ismerjük-e, alkalmazzuk-e az jobb és bal agyféltekék összekapcsolódását, együttműködését segítő, a művészi (ének, zene, rajzolás, festés, testmozgás), valamint a racionális, verbális funkciók egymásra hatásának, a kölcsönös serkentést eredményező akciók, módszerek sokféleségét? Kikerülhetetlen feladatot jelent ebben a kérdéskörben, ha a hagyományos tehetség (átlag feletti, kiemelkedő teljesítmény) fogalmát kiegészítve figyelmet fordítunk az átlagosnál alacsonyabban iskolázott, hátrányos helyzetű, (mások mellett, bizonyos roma/cigány), szülők gyengébben teljesítő gyerekeire és bennük is meg kívánjuk látni a bizonyára meglévő, jól fejleszthető egyedi adottságot, tehetséget.

A fenti kérdéskörök megvitatására szervez konferenciát 2015. április 11-én (szombaton), Debrecenben, a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kara, valamint Neveléstudományi Doktori Iskolája, a városban működő Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola, továbbá a Magyar Olvasástársaság. Konferenciánk a kutatás és a gyakorlat termékeny párbeszédét helyezi a középpontba. Ennek megfelelően a nyitó plenáris ülésen, a „lélekpendítő” énekelt versek után, főként elméleti jellegű előadások lesznek, (Balogh László, Hámori József, Bagdy Emőke, Fülöp Márta, Duffek Mihály, P. Stébel Ildikó), majd a délután jelentős részét a jó, a kiemelten fontos gyakorlati (iskolai, könyvtári) példák bemutatásával, megvitatásával töltjük. Ide várjuk a téma iránt érdeklődő, illetve ezzel intenzíven foglalkozó kutatók, pedagógusok, és könyvtáros(tanárok) jelentkezését. A 15-20 perces előadás tartására jelentkező kollégáktól referátumuk 500 karakteres összefoglalóját e-mailben várjuk: 2015. febr. 25-ig a következő címre: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.