2015. 11. 16.

A mondattan tanítása új módszerrel felső tagozatban

A tanulmány a felső tagozatos mondattan tanításának újszerű megközelítését mutatja be egy oktatási modulon keresztül. A modul a kognitív képességek fejlesztését helyezi a középpontba, a lexikai ismeretek helyett az életkori sajátságoknak megfelelően a mondatokkal végzett műveletekre épít, és a modern nyelvészeti kutatások egyes elemeit is beemeli a tananyagba.

mondattan


2015. 11. 05.

A mesék szerepe a gyermekek életében

A mese tanulsága erőt ad a gyereknek ahhoz, hogy a világ pozitív tendenciáival azonosuljon, nem beszélve arról, hogy a gyerek azt tudja meg, hogy a végén ő fog győzni, a legkisebb királyfi, akire senki sem gondolt.” Dr. Vekerdy Tamással a mese erejéről, önző felnőttekről, okostelefonról és a markológépekről beszélgettünk.

a mese szerepe


2015. 11. 05.

A magyar családok mesélési szokásai

Szeretünk, szoktunk és tudunk is mesélni a gyerekeinknek, mert a rituális mesélést tartjuk az egyik legfontosabb családi programnak – derül ki a nlcafe.hu és a Normaflore közös felméréséből. A magyarok mesefogyasztási szokásait feltérképező kutatás szerint a legtöbb szülő könyvből mesél gyermekének, de közel minden második szülő a képzelőerejét is segítségül hívja a mesélés során.

mesélési szokások


2015. 10. 30.

Szemléletváltás a magyar nyelv és irodalom tantárgy oktatásában

Elsőként a kötelezők tarthatatlan listáját és a jelenkori irodalom arányát kell újragondolni. Feltornászni ezt az arányt legalább 20 százalékra. De a forradalom elkerülhetetlen, és nem apró módosításokra van szükség, hanem szemléletváltásra, derül ki egy interjúból, amelyben gyakorló magyartanárok nyilatkoznak.

szemléletváltás a magyaroktatásban


2015. 10. 18.

Tippek az olvasás megkedveltetéséhez

Van, aki szeret olvasni, és van, aki nem. Nem kell totál pánikba esni, ha a gyerekünk nem egy könyvmoly. Persze próbálkozni lehet, éppen ezért most korosztálynak megfelelő tippeket-trükköket gyűjtöttünk össze.

olvasás


2015. 10. 15.

Olvasásprojekt az általános iskola alsó tagozatán

A XXI. század egyik nagy problémája a betűfogyasztáson túlmutató olvasás háttérbe szorulása. A tanulmány azt a problémát járja körül, mit tehet az iskola a tendencia megállításáért, netán visszaszorításáért? Mi lehet ebben a mesék szerepe? Hogyan illeszthető be a mesélés az iskola napi rutinjába? Miért volna fontos ez a beillesztés?

olvasásprojekt

 

Az olvasásprojekthez tartozó feladatok megtlálhatók az alábbi linken.

feladatok az olvasásprojekthez


2015. 10. 05.

Hogyan tegyünk könnyen befogadhatóvá egy irodalmi klasszikust?

Madách Imre Az ember tragédiája című művének fontosságával már foglalkoztunk lapunkban. Most arra vagyunk kíváncsiak, két magyartanár – Hudáky Rita és Ivány-Szabó Rita– miként próbálja befogadhatóvá tenni ezt a művet a mai tizenévesek számára.

irodalom és befogadás


2015. 09. 30.

Program a magyar népmesekincs megőrzésére

A magyar népmesekincs megőrzését és terjesztését célzó programot dolgozott ki az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) háttérintézményeivel együtt, a projekt részleteit kedden ismertették a szakemberek a Hagyományok Házában.

Azt szeretnénk elérni, ha minél kedveltebb, ismertebb és elfogadottabb lenne a népmesék esti és napközbeni olvasása - hangsúlyozta Rétvári Bence parlamenti államtitkár kedden, a magyar népmese napja alkalmából rendezett sajtótájékoztatón Budapesten...

Bővebben Magyarország Kormánya weboldalán.


2015. 09. 28.

Hogyan neveljük olvasóvá gyermekünket?

Az olvasás rengeteg képesség és készség meglétét, illetve összehangolását igényli egy kisgyerektől. Fontos, hogy ezeknek a kialakulását ne hátráltassuk! Összeszedtük, mire kell ügyelni már egészen kicsi kortól.

olvasóvá nevelés


2015. 09. 17.

A mese nevelő hatása

Pedagógusok, pszichológusok, oktatáspolitikával foglalkozó szakemberek és agykutatók egyaránt hangsúlyozzák a mese óriási jelentőségét, fejlesztő hatását. Ezúttal két országosan ismert szakembert, Bajzáth Máriát a Paloznaki Meseközpont vezetőjét, a Népmesekincstár mesepedagógiai módszer kidolgozóját, és dr. Agócs Gergely néprajzkutatót, a Hagyományok Háza tudományos munkatársát, az ott működő népmesemondó tanfolyam vezetőjét kérdeztük arról, mit, miért és hogyan meséljünk. 

mese és nevelés


2015. 09. 11.

Hogyan olvassunk többet?

Szeptember 8-án volt az olvasás világnapja a HVG folyóirat ebből az alkalomból összegyűjtött néhány tippet mit is tehetünk annak érdekében, hogy többet olvassunk.

olvasás


2015. 09. 08.

Milyen az ideális esti mese?

Az ideális esti mese a legújabb kutatás szerint nyolc és fél perces, és szerepel benne egy sárkány, egy hercegnő, egy varázsló és egy tündér.

A felmérés eredménye bővebben itt olvasható.

esti mese

 


2015. 09. 05.

Mindent a gyerekirodalomról!

Gyerekirodalommal foglalkozók, többek között Boczán Bea, Lovász Andrea, Rét Viki  és Sándor Csilla meséltek arról, van-e ma Magyarországon presztízse a gyerekirodalomnak, hogyan növelhető a népszerűsége, és milyen a kritikai hozzáállás a gyermekirodalmi művekhez.

gyerekirodalom


2015. 08. 31.

Milyen esti mesét olvassunk gyermekünknek?

Bármennyire is olvasni szerető felnőttnek tartjuk magunkat, és hisszük, hogy képben vagyunk az irodalom, illetve könyvek terén, nem ismerhetjük a világ összes szerzőjének összes művét. Ez különösen akkor jelenthet gondot, amikor a család bővül egy-két csemetével. Ilyenkor jön a kérdés, mit olvasson a gyerek? Vagyis helyesbítünk: mit olvassunk a gyereknek? 

esti mese


2015. 08. 11.

A szófajok tanítása az interaktív tábla használatával

A tanulmány a XXI. században egyre nagyobb szerephez jutó digitális világ jelenségeit, eszközeit mutatja be. Kitér a megváltozott tanulási környezet jellemzőire, a digitális eszközöknek a tanulás-tanítás folyamatára gyakorolt hatásaira, valamint felhívja a figyelmet arra, hogy a pedagógusok szereprepertoárja új elemekkel bővül az új oktatásinformatikai eszközöknek köszönhetően. A tanulmány összefoglalja a Nemzeti alaptantervnek az anyanyelvi és a digitális kompetenciáról szóló részeit, majd  megismertet néhány olyan internetes oldallal és digitális eszközzel, amely a két kompetenciaterület együttes fejlesztését segíti. Részletezi az interaktív tábla használatát; tartalmazza egy interaktív tábla használatára épülő óra vázlatát; az óra menetéhez kapcsolódóan pedig megfogalmazza a didaktikai célokat, javaslatot tesz a módszerekre és a munkaformákra, valamint módszertani ajánlásokat is közread.

szófajok tanítása


Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Dr. Vraukóné Lukács Ilona, elnök
Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár
4400 Nyíregyháza, Szabadság tér 2.

Tagfelvétel és tagmegújítás
Amennyiben a Magyar Olvasástársaság tagja kíván lenni vagy tagságát szeretné megújítani kérem regisztráljon vagy jelentkezzen be az online tagnyilvántartó rendszerbe!
Olvaso tars LOGO2 kicsi
olvassel logo

BANNER SZIG kicsi
 
KE

Vonalban

Oldalainkat 419 vendég és 0 tag böngészi