Tagfelvétel és tagmegújítás

Amennyiben a Magyar Olvasástársaság tagja kíván lenni, vagy tagságát szeretné megújítani, kérem, regisztráljon vagy jelentkezzen be online tagnyilvántartó rendszerünkbe!

2017 1szazalek

2016. 03. 07.

A szövegértés fejlesztése képregényekkel

A tanulmány a szövegértés-fejlesztés egy lehetőségére, a képregények alkalmazására hívja fel a figyelmet. A képregények viszonylag kevés szöveget tartalmaznak, ugyanakkor vizuális megjelenítésük nagyon gazdag. A gyengén olvasó tanulókat is ösztönözhetik az olvasásra.

képregény


2016. 03. 02.

Interjú Boldizsár Ildikóval

Milyen meséket szeretnek a gyerekek, ki lehet-e nőni a mesékből, és mi történik azzal a gyerekkel, akinek teljesen kimarad az életéből a meseolvasás? Boldizsár Ildikót mindezek mellett a mesék állítólagos tanulságairól, az erőszakos jelenetektől megfosztott mesékről, és személyes kedvencéről is faggattuk.

interjú


2016. 02. 29.

Kényes, tabutémák az ifjúsági irodalomban

Mi számít ma tabunak a gyerek- és ifjúsági irodalomban? Vajon ugyanazt tartja-e tabunak egy gyerek és egy felnőtt? Miért nem jutnak el sokszor a célközönséghez a tabudöntögetőnek szánt könyvek, és mi a különbség a német és a magyar taburegények között?

ifjúsági könyvek


2016. 02. 25.

A kommunizmus áldozatainak emléknapján

Bucsella József: Ungvár közelében állomásozott a csapata, onnan a magyar fővárosba vezényelték őket. Útközben megszökött. Azt mondja, tudta, mi vár rá, ha elkapják, de semmi szín alatt nem volt hajlandó fegyvert fogni a nemzettársaira, vagy ahogy ő mondja: a saját fajtájára. A szökés után hamar rátaláltak, 1956 novemberében halálra ítélték. „Emlékszem arra a napra, amikor falhoz állítottak. Nem volt halálfélelmem. Bekötött szemmel álltam hóhéraim előtt. Emlékszem az eldördült lövésre, valami csattanásra a fejemben. Nem tudom, mi történt és hogyan, de néhány nap múlva egy moszkvai klinikán tértem magamhoz. Azt, hogy hová kerültem, csak jóval később tudtam meg” – áll emlékirataiban. A következő évek brutalitásaira nem nagyon emlékszik. Agyongyötörték, csak ennyit mond. Naponta kínozták, ahogy ő nevezi, agymosást hajtottak végre rajta. Nyugati kémnek, a kommunista rendszer lázítójának tartották. Előbb Szibériába, később Kazahsztánba került. Ezekben a fogolytáborokban magyarokkal és németekkel is találkozott. Életét is egy német elhurcolttal kötötte össze. Azt állítja, sok magyar elhurcolt az "enyhülés" után azokon a távoli vidékeken lelt új otthonra, ott alapított családot. Valószínűleg ő is ott lelt volna örök nyugalomra, ha nincs a lánya. Gyermeke azonban, miután véletlenül, apja régi iratait nézegetve megtudta, hogy József Kárpátaljáról származik, felkerekedett, hogy megkeresse az itteni rokonokat. Így talált a Felsősáradon élő nagybátyjára, Jánosra. Visszament az apjáért, hogy végleg hazahozza az öreget, 1956 kárpátaljai hősét.”


2016. 02. 23.

A szövegértés fejlesztése

Az anyanyelv-pedagógia című folyóiratban két tanulmányt is olvashatunk, melynek témája a szövegértés, a szövegfeldolgozás.

Az első tanulmány a rövid idejű memória működésének és az olvasott szöveg megértési eredményeinek az összefüggését vizsgálja hagyományos (normál) tantervű és nyelvi előkészítős középiskolai tanulóknál. Arra a kérdésre keresi a választ, hogy az emlékezeti diszfunkciók milyen mértékben jelentkeznek a kétféle osztályban tanulók szövegértési eredményeinek a hátterében.

szövegfeldolgozás

 

A második tanulmány pedig óvodások hallás utáni szövegértésének fejlesztési lehetőségei közül mutat be egyet, mégpedig a mesetréninggel való fejlesztést.

szövegértés


2016. 02. 17.

Tippek a kötelező olvasmányok megkedveltetéséhez

Sok kisgyerek vagy fiatal szinte bármilyen könyvet szívesen fal, némelyik kötelező olvasmány azonban még rajtuk is kifog. Nem is beszélve azokról, akiknek az okostelefonok és Ipadek világában olyan időtöltés, mint az olvasás, egyszerűen szóba sem jöhet. De ami kötelező, az kötelező. Hogyan segíthetünk szülőként gyermekünknek, hogy megbirkózzon a gyakran emberpróbáló olvasmányokkal?

kötelező olvasmányok


2016. 02. 11.

Magyar egyetemisták e-book szokásai

A napokban két nagy mintán végzett e-könyv használati felmérés is napvilágot látott. Szerencsés, hogy mindkét kutatás könyvtári megközelítésű, könyvtáros szakemberek által készített összeállítás, tehát nem szolgáltatói marketing alapú anyag.

e-book szokások


2016. 01. 28.

Így tehetjük érdekessé a magyarórákat

Írás és szolidaritás – generációk párbeszéde címmel indított el egyedülálló projektet a  Szépírók Társasága, melyben tulajdonképpen három generáció, huszadik századi klasszikusok, mai írók és középiskolás diákok találkoznak össze.

magyarórák

 


2016. 01. 26.

1335!

Ezekben a napokban a honlapunkon található „Gyermekirodalmi adatbázisban” (a magyar nyelvű, a kortárs gyermek és ifjúsági szépirodalom válogatott, annotált bibliográfiájában) immár 1335 mű rövid bemutatása olvasható, szerzők, címek, közreműködők és kiadók szerint visszakereshető. A válogatás nemek, gyermekirodalom 1335életkorok és műfajok mentén ugyancsak elkülönített módon, célzottan, gyorsabban végezhető mind a hivatásos pedagógusok, könyvtárosok, mind a laikus, ám mélyen érintett szülők, nagyszülők, egyszerűbben szólva a teljes magyar nyelvű felnőtt, valamint gyermek és ifjú olvasó, érdeklődő közönség számára. A kezdeményezés 23 éve a Magyar Olvasástársaságban született meg, de az utóbbi években a tényleges válogatást, az internetes publikálást már az OSZK Könyvtári Intézetének munkatársai végezték, néhány hónapja bizony kizárólag Tóth Andrea munkájának eredményeként olvashatjuk a HunRA honlapján is. Hálás köszönettel gondolunk minden korábbi és jelenlegi segítő, közreműködő kollégánkra, barátunkra. A lehető legfrissebb, igényes válogatás folyamatos eszköze, forrása minden számítógépet használó, az olvasás iránt érdeklődő, jobbító szándékú kollégánk, barátunk, tanítványunk, gyermekünk és unokánk rendelkezésére készen áll. Örömmel várjuk visszajelzéseiket, kritikájukat, javaslataikat.

Végül egy meglepő véletlen. 1335. november 1-én csaknem hónapra pontosan 680 évvel korábban Visegrádon találkozott I. Károly magyar, III. Kázmér lengyel és János cseh király. 2015 folyamán a mára V4-ként emlegetett közép-európai együttműködés ismét rendkívül fontos politikai tényezővé lett.


2016. 01. 25.

Mindig aktuális, hogy mi legyen a kötelező olvasmány?

Újból és újból fellángol a vita a kötelező olvasmányok körül. Legutóbb az verte ki a biztosítékot, hogy egy budapesti általános iskolában Móricz Légy jó mindhalálig című klasszikusa helyett a kortárs dán írónő, Janne Teller nihilista életérzésű, Semmi című regényét kapták kötelező olvasmányként a nyolcadikosok. Melyek a műveltség közvetítésének hiteles módjai, hogyan lehet jókedvűen megnyerni a kultúrának a mai kiskamaszokat – cikkünkben erre keressük a választ.

kötelező olvasmányok


2016. 01. 10.

Olvasóvá nevelés: Beszélgetés Berg Judittal és Finy Petrával

Ahogy kitárul az iskola ajtaja, valami végérvényesen megváltozik a gyerekek életében. A gyerekkor varázsideje mostanság kegyetlenül hamar véget ér, a kölkök legkésőbb hétéves korukra szembesülnek a valóság olyan kegyetlenebb elemeivel, mint a gyorsított írás-olvasás program vagy a szövegértés feladatsor. És az olvasás válik rémmé, jobb esetben szükséges rosszá. Berg Judit és Finy Petra lehetséges „mentőöv”-könyveiről Mészöly Ágnes beszélgetett a szerzőkkel.

olvasóvá nevelés


2016. 01. 06.

Olvasástanítás a Waldorf iskolában

Torin Finser és John Bloom beszél arról, miért várja meg a Waldorf az olvasástanítással, hogy a gyerekek megérjenek rá. John Bloom az RSF Social Finance főigazgatója és Waldorfos szülő, Torin Finser tanszékvezető egyetemi tanár és az Amerikai Antropozófiai Társaság titkára.

olvasástanítás


2015. 12. 21.

Ismét az iskolai kötelező olvasmányokról

Mindig aktuális téma, hogy mi legyen a kötelező olvasmány az iskolában. Most a Magyar Nemzet közölt ezzel kapcsolatban egy cikket, kapcsolódva az RTL KLUB Híradójában nemrégiben leadott riportjához.

kötelező olvasmány


2015. 12. 01.

Magyar Olvasástársaság Egyesület alapszabályának módosítása

A Magyar Olvasástársaság tanácsa a Társaság Alapszabályának módosítását kezdeményezi. A változtatásokat jogszabályi kötelezettségek indokolják, az új/megváltozott szövegrészeket dőlt betűvel jelöltük.

Az új Alapszabályt a Közgyűlésnek is el kell fogadnia.

>> Magyar Olvasástársaság Egyesület alapszabálya


2015. 11. 30.

Gyakori tanulási zavar az olvasási nehézség

Egyre több gyereknél tapasztalnak a szülők, pedagógusok valamiféle akadályozottságot a tanulásban. Csak úgy röpködnek a megnevezések: diszlexia, hiperaktivitás, figyelemzavar. A jelenségek és fogalmak zűrzavarában rak rendet a neuropszichológus Donauer Nándor.

tanulási zavar

 


Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Dr. Vraukóné Lukács Ilona, elnök
Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár
4400 Nyíregyháza, Szabadság tér 2.

Tagfelvétel és tagmegújítás
Amennyiben a Magyar Olvasástársaság tagja kíván lenni vagy tagságát szeretné megújítani kérem regisztráljon vagy jelentkezzen be az online tagnyilvántartó rendszerbe!
Olvaso tars LOGO2 kicsi
olvassel logo

BANNER SZIG kicsi
 
KE

Vonalban

Oldalainkat 154 vendég és 0 tag böngészi