2015. 09. 28.

Hogyan neveljük olvasóvá gyermekünket?

Az olvasás rengeteg képesség és készség meglétét, illetve összehangolását igényli egy kisgyerektől. Fontos, hogy ezeknek a kialakulását ne hátráltassuk! Összeszedtük, mire kell ügyelni már egészen kicsi kortól.

olvasóvá nevelés


2015. 09. 17.

A mese nevelő hatása

Pedagógusok, pszichológusok, oktatáspolitikával foglalkozó szakemberek és agykutatók egyaránt hangsúlyozzák a mese óriási jelentőségét, fejlesztő hatását. Ezúttal két országosan ismert szakembert, Bajzáth Máriát a Paloznaki Meseközpont vezetőjét, a Népmesekincstár mesepedagógiai módszer kidolgozóját, és dr. Agócs Gergely néprajzkutatót, a Hagyományok Háza tudományos munkatársát, az ott működő népmesemondó tanfolyam vezetőjét kérdeztük arról, mit, miért és hogyan meséljünk. 

mese és nevelés


2015. 09. 11.

Hogyan olvassunk többet?

Szeptember 8-án volt az olvasás világnapja a HVG folyóirat ebből az alkalomból összegyűjtött néhány tippet mit is tehetünk annak érdekében, hogy többet olvassunk.

olvasás


2015. 09. 08.

Milyen az ideális esti mese?

Az ideális esti mese a legújabb kutatás szerint nyolc és fél perces, és szerepel benne egy sárkány, egy hercegnő, egy varázsló és egy tündér.

A felmérés eredménye bővebben itt olvasható.

esti mese

 


2015. 09. 05.

Mindent a gyerekirodalomról!

Gyerekirodalommal foglalkozók, többek között Boczán Bea, Lovász Andrea, Rét Viki  és Sándor Csilla meséltek arról, van-e ma Magyarországon presztízse a gyerekirodalomnak, hogyan növelhető a népszerűsége, és milyen a kritikai hozzáállás a gyermekirodalmi művekhez.

gyerekirodalom


2015. 08. 31.

Milyen esti mesét olvassunk gyermekünknek?

Bármennyire is olvasni szerető felnőttnek tartjuk magunkat, és hisszük, hogy képben vagyunk az irodalom, illetve könyvek terén, nem ismerhetjük a világ összes szerzőjének összes művét. Ez különösen akkor jelenthet gondot, amikor a család bővül egy-két csemetével. Ilyenkor jön a kérdés, mit olvasson a gyerek? Vagyis helyesbítünk: mit olvassunk a gyereknek? 

esti mese


2015. 08. 11.

A szófajok tanítása az interaktív tábla használatával

A tanulmány a XXI. században egyre nagyobb szerephez jutó digitális világ jelenségeit, eszközeit mutatja be. Kitér a megváltozott tanulási környezet jellemzőire, a digitális eszközöknek a tanulás-tanítás folyamatára gyakorolt hatásaira, valamint felhívja a figyelmet arra, hogy a pedagógusok szereprepertoárja új elemekkel bővül az új oktatásinformatikai eszközöknek köszönhetően. A tanulmány összefoglalja a Nemzeti alaptantervnek az anyanyelvi és a digitális kompetenciáról szóló részeit, majd  megismertet néhány olyan internetes oldallal és digitális eszközzel, amely a két kompetenciaterület együttes fejlesztését segíti. Részletezi az interaktív tábla használatát; tartalmazza egy interaktív tábla használatára épülő óra vázlatát; az óra menetéhez kapcsolódóan pedig megfogalmazza a didaktikai célokat, javaslatot tesz a módszerekre és a munkaformákra, valamint módszertani ajánlásokat is közread.

szófajok tanítása


2015. 07. 31.

Legyen élmény az olvasás

Mindkét cikkben arról olvashatunk mennyire fontos, hogy az olvasás az olvasó számára élmény legyen a mai átalakuló olvasási szokások esetében is.

 

Kulcsár Szabó Ernő tanulmányában arra keresi a választ, hogy milyen mértékben módosul az olvasói élmény a műbefogadás az olvasási folyamatban.

olvasói élmény

 

A diákok számára azzal tehetjük könnyebbé az irodalmi művek megértését, ha élményszerűvé tesszük feldolgozásukat. Erre láthatunk példát a Szövegértés és irodalomértés magyarórán egy Kosztolányi-vers példáján című írásban.

szöveg-és irodalomértés

 


2015. 07. 27.

Vegyen részt az Írásbeliség hete, 2015. rendezvényein!

Az Európai Írásbeliség Politika Hálózat (The European Literacy Policy Network (ELINET)) támogatja az Írásbeliség hete, 2015. rendezvényt: ez egy olyan hét, mely írásbeliséggel kapcsolatos eseményekben gazdag Európa-szerte. A hét 2015. szeptember 8-15 között tart, kiemelkedő eseményei közé tartozik egy verseny, és a hivatalos záró rendezvény az utolsó napon Brüsszelben.

›› BŐVEBBEN


2015. 07. 23.

Milyen kötelező olvasmányokra lenne szükség?

A kötelező olvasmányok kérdésköre szinte mindig aktuális téma. Sokan sokszor foglalkoznak vele. Grecsó Krisztián író is erről beszélt az ATV Start Plusz című műsorban egy vele készült interjúban.

kötelező olvasmányok


2015. 07. 17.

Az olvasás megkedveltetése a digitális korban

Semmit nem tehetünk ellene, kockulni fognak a gyerekeink – véli a meseíró, aki szerint a dolgunk a tiltás helyett inkább az, hogy értékes tartalmakat is találjanak a képernyőkön. Számos jó fejlesztés van például az olvasás megszerettetésére, persze vannak a tableten olvasásnak veszélyei is. A digitáliával újfajta gondolkodás alakult ki, ami nem jobb vagy rosszabb, mint az eddigiek, de más.

olvasás a digitális korban


2015. 07. 07.

A digitális nemzedék átalakuló írási és olvasási szokásai

Az írás elterjedésekor ugyanúgy aggódott az emberiség az elbutulás miatt, mint most a digitália korában. Pedig nem butábbak a mai gyerekek, csak megváltozott a gondolkodásmódjuk. Az iskolának egyelőre lövése sincs, mit kezdjen a digitális bennszülöttekkel. Interjú Gyarmathy Éva pszichológussal.

az interjú


2015. 06. 23.

Személyiségfejlesztés irodalmi művekkel

A Könyv és Nevelés 2015/1. számában jelent meg az alábbi két tanulmány.

Az első Ludányi Ágnes és Szebeni Rita írása annak kérdéskorét járja körül, hogy irodalmi művek segítségével hogyan fejleszthető a kamaszok önismerete.

önismeret és irodalom

 

A második tanulmányban pedig arról olvashatunk, hogy mennyire játszik fontos szerepet a mese, a meseolvasás a gyermek életében. A tanulmány egy vizsgálat eredményeit is bemutatja arra vonatkozóan, hogy a szülők mennyit mesélnek gyermekeiknek.

meseolvasás


2015. 06. 16.

Az anyanyelvi műveltség fejlesztése Európában

Minden ötödik európai ember nehézségekkel küzd a szövegértés területén, és nemcsak a társadalom perifériáján élők. Az olvasás- és írástudás fejlesztése érdekében létrehozott nemzetközi együttműködés, az ELINET hálózat 2015. április 20–22. között Budapesten tartotta második konferenciáját. A fejlesztő munkáról és az egyes országok gyakorlatairól beszélgettünk a részvevőkkel.

A tanulmány az Új Köznevelés c. folyóirat 9-13. oldalán olvasható.

anyanyelvi műveltség


2015. 06. 05.

Kötelező olvasmányok az általános iskolában

A HVG nemrégiben megjelent cikkében olvasóinak véleményét közli arra vonatkozóan, hogy mit gondolnak a jelenlegi alsó és felső tagozatos kötelező olvasmányokról.

kötelező olvasmányok

 


Alkategóriák