2016. 01. 10.

Olvasóvá nevelés: Beszélgetés Berg Judittal és Finy Petrával

Ahogy kitárul az iskola ajtaja, valami végérvényesen megváltozik a gyerekek életében. A gyerekkor varázsideje mostanság kegyetlenül hamar véget ér, a kölkök legkésőbb hétéves korukra szembesülnek a valóság olyan kegyetlenebb elemeivel, mint a gyorsított írás-olvasás program vagy a szövegértés feladatsor. És az olvasás válik rémmé, jobb esetben szükséges rosszá. Berg Judit és Finy Petra lehetséges „mentőöv”-könyveiről Mészöly Ágnes beszélgetett a szerzőkkel.

olvasóvá nevelés


2016. 01. 06.

Olvasástanítás a Waldorf iskolában

Torin Finser és John Bloom beszél arról, miért várja meg a Waldorf az olvasástanítással, hogy a gyerekek megérjenek rá. John Bloom az RSF Social Finance főigazgatója és Waldorfos szülő, Torin Finser tanszékvezető egyetemi tanár és az Amerikai Antropozófiai Társaság titkára.

olvasástanítás


2015. 12. 21.

Ismét az iskolai kötelező olvasmányokról

Mindig aktuális téma, hogy mi legyen a kötelező olvasmány az iskolában. Most a Magyar Nemzet közölt ezzel kapcsolatban egy cikket, kapcsolódva az RTL KLUB Híradójában nemrégiben leadott riportjához.

kötelező olvasmány


2015. 12. 12.

Mi legyen a kötelező olvasmány?

Egy érdekes riport a kötelező olvasmányokról az RTL KLUB Híradójában.

kötelező olvasmány

 

A témával kapcsolatos levél a valasz.hu oldalon olvashato.

levél


2015. 12. 01.

Magyar Olvasástársaság Egyesület alapszabályának módosítása

A Magyar Olvasástársaság tanácsa a Társaság Alapszabályának módosítását kezdeményezi. A változtatásokat jogszabályi kötelezettségek indokolják, az új/megváltozott szövegrészeket dőlt betűvel jelöltük.

Az új Alapszabályt a Közgyűlésnek is el kell fogadnia.

>> Magyar Olvasástársaság Egyesület alapszabálya


2015. 11. 30.

Gyakori tanulási zavar az olvasási nehézség

Egyre több gyereknél tapasztalnak a szülők, pedagógusok valamiféle akadályozottságot a tanulásban. Csak úgy röpködnek a megnevezések: diszlexia, hiperaktivitás, figyelemzavar. A jelenségek és fogalmak zűrzavarában rak rendet a neuropszichológus Donauer Nándor.

tanulási zavar

 


2015. 11. 24.

Az olvasás megkedveltetése kamaszokkal

Egy életre elfordítjuk az irodalomtól a kamaszokat, ha olyan szövegeket olvastatunk velük, amelyeknek sem a világát, sem a nyelvét nem értik - véli Grecsó Krisztián, s ez a véleménye egybevág sok magyartanáréval. A Nemzeti Alaptanterv készítői ugyanakkor ezt nem vették figyelembe.

olvasás, kamaszok


2015. 11. 20.

Kinek miről szól az ifjúsági irodalom?

Párhuzamos kritikák – avagy kinek miről szól az ifjúsági irodalom? Egy tanár (Fenyő D. György) + egy diák (Gara Ádám) ugyanarról a könyvről, most éppen a Margó-díjas Holtversenyről.

 könyvkritika


2015. 11. 16.

A mondattan tanítása új módszerrel felső tagozatban

A tanulmány a felső tagozatos mondattan tanításának újszerű megközelítését mutatja be egy oktatási modulon keresztül. A modul a kognitív képességek fejlesztését helyezi a középpontba, a lexikai ismeretek helyett az életkori sajátságoknak megfelelően a mondatokkal végzett műveletekre épít, és a modern nyelvészeti kutatások egyes elemeit is beemeli a tananyagba.

mondattan


2015. 11. 05.

A mesék szerepe a gyermekek életében

A mese tanulsága erőt ad a gyereknek ahhoz, hogy a világ pozitív tendenciáival azonosuljon, nem beszélve arról, hogy a gyerek azt tudja meg, hogy a végén ő fog győzni, a legkisebb királyfi, akire senki sem gondolt.” Dr. Vekerdy Tamással a mese erejéről, önző felnőttekről, okostelefonról és a markológépekről beszélgettünk.

a mese szerepe


2015. 11. 05.

A magyar családok mesélési szokásai

Szeretünk, szoktunk és tudunk is mesélni a gyerekeinknek, mert a rituális mesélést tartjuk az egyik legfontosabb családi programnak – derül ki a nlcafe.hu és a Normaflore közös felméréséből. A magyarok mesefogyasztási szokásait feltérképező kutatás szerint a legtöbb szülő könyvből mesél gyermekének, de közel minden második szülő a képzelőerejét is segítségül hívja a mesélés során.

mesélési szokások


2015. 10. 30.

Szemléletváltás a magyar nyelv és irodalom tantárgy oktatásában

Elsőként a kötelezők tarthatatlan listáját és a jelenkori irodalom arányát kell újragondolni. Feltornászni ezt az arányt legalább 20 százalékra. De a forradalom elkerülhetetlen, és nem apró módosításokra van szükség, hanem szemléletváltásra, derül ki egy interjúból, amelyben gyakorló magyartanárok nyilatkoznak.

szemléletváltás a magyaroktatásban


2015. 10. 18.

Tippek az olvasás megkedveltetéséhez

Van, aki szeret olvasni, és van, aki nem. Nem kell totál pánikba esni, ha a gyerekünk nem egy könyvmoly. Persze próbálkozni lehet, éppen ezért most korosztálynak megfelelő tippeket-trükköket gyűjtöttünk össze.

olvasás


2015. 10. 15.

Olvasásprojekt az általános iskola alsó tagozatán

A XXI. század egyik nagy problémája a betűfogyasztáson túlmutató olvasás háttérbe szorulása. A tanulmány azt a problémát járja körül, mit tehet az iskola a tendencia megállításáért, netán visszaszorításáért? Mi lehet ebben a mesék szerepe? Hogyan illeszthető be a mesélés az iskola napi rutinjába? Miért volna fontos ez a beillesztés?

olvasásprojekt

 

Az olvasásprojekthez tartozó feladatok megtlálhatók az alábbi linken.

feladatok az olvasásprojekthez


2015. 10. 05.

Hogyan tegyünk könnyen befogadhatóvá egy irodalmi klasszikust?

Madách Imre Az ember tragédiája című művének fontosságával már foglalkoztunk lapunkban. Most arra vagyunk kíváncsiak, két magyartanár – Hudáky Rita és Ivány-Szabó Rita– miként próbálja befogadhatóvá tenni ezt a művet a mai tizenévesek számára.

irodalom és befogadás


2015. 09. 30.

Program a magyar népmesekincs megőrzésére

A magyar népmesekincs megőrzését és terjesztését célzó programot dolgozott ki az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) háttérintézményeivel együtt, a projekt részleteit kedden ismertették a szakemberek a Hagyományok Házában.

Azt szeretnénk elérni, ha minél kedveltebb, ismertebb és elfogadottabb lenne a népmesék esti és napközbeni olvasása - hangsúlyozta Rétvári Bence parlamenti államtitkár kedden, a magyar népmese napja alkalmából rendezett sajtótájékoztatón Budapesten...

Bővebben Magyarország Kormánya weboldalán.


Alkategóriák