2010. 09. 16.
Bővült a gyermekirodalmi adatbázis
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-09-16 17:24:01 Megjelent: 2010. szeptember 16. csütörtök, 19:24
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2953
http://www.ki.oszk.hu/gyerekirodalom/bong.php
2010. 09. 13.
Kathryn I. Matthew – Felvégi Emese Olvasástanár- és olvasásszakértő-mesterképzés az Amerikai Egyesült Államokban
- Részletek
- Kategória: Anyanyelvi nevelés
- 2010-09-13 17:37:13 Megjelent: 2010. szeptember 13. hétfő, 19:37
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 5927
Anyanyelv-pedagógia az amerikai közoktatásban
A szerzők (2009) korábban bemutatták az amerikai és az angolszász országokra jellemző olvasásfejlesztés fontosabb trendjeit és stratégiáit; Győri és Győrfi (2009) pedig rámutatott a magyar és az amerikai közoktatási rendszer jelentősebb anyanyelv-pedagógiai különbségeire. Jelen írás az amerikai olvasás-, olvasásszakértő- és olvasástréner-mesterképzések és képesítések tananyagtartalmát, a szakmai fejlesztést meghatározó tényezőket és a képzés körülményeit kívánja a teljesség igénye nélkül felvázolni egy houstoni egyetem tanárképzési gyakorlatának bemutatásával.
Az amerikai anyanyelvtanítást lényegében a készségközpontúság jellemzi, a cél az olvasás, az írás, a beszédkészség, a hallás utáni szövegértés és a vizuális kommunikáció fejlesztése. Az iskolatípustól és az évfolyamtól függően hol a tanító, hol pedig az olvasás-, írás-, angol- vagy épp anyanyelvtanárnak titulált pedagógus dolga a nyelvileg, kulturálisan és szocioökonómiai szempontból is igen sokrétű tanulópopulációval foglalkozni. A készségközpontúság, a mindennapi olvasási feladatokra való felkészítés mellett természetesen szerepet kap az ország etnikai összetételét érintő kulturális értékmegőrzés, illetve a nemzetközi kultúrkincs fontos elemeinek ismertetése.
2010. 09. 13.
Kathryn I. Matthew – Felvégi Emese :: Az olvasástanítás és a szövegértés-fejlesztés trendjei külföldön
- Részletek
- Kategória: Olvasás
- 2010-09-13 17:29:48 Megjelent: 2010. szeptember 13. hétfő, 19:29
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 7222
Kinek a dolga az élethosszig tartó tanulást lehetővé tevő írás, olvasás, kritikus gondolkodás tanítása és fejlesztése? Evidensnek tűnik a válasz: ebben a feladatban az író, olvasó, kommunikáló egyén életkorától függően változó szerepet játszik a család, az iskola, a munkahely, a közösség. A szerzők a közoktatás különböző szintjeire, résztvevőire háruló olvasástanítás néhány trendjéről adnak számot oktatási minisztériumok, nemzetközi szervezetek, összehasonlító teljesítménymérések, külföldi tanárképző főiskolák és egyetemek, szakmai, pedagógiai szervezetek kiadványainak a segítségével.
Olvasás, szövegértés, műveltség?
A hagyományosan olvasás szóval jelölt alapképességet a nemzetközi szakirodalom a magyar szó jelentését kitágító, az írást, olvasást, kommunikációt és kritikus gondolkodást magában foglaló literacy vagy reading literacy elnevezéssel illeti. A literacy szó alapvetően műveltséget, olvasottságot vagy íráskészséget jelent, a magyar nyelvű szakirodalomban az előzőeken kívül még olvasásként, olvasásértésként, szövegértésként vagy írásbeliségként szerepel. A reading, olvasás szó kiemelése a matematikai, természettudományi, informatikai, vizuális és egyéb műveltségterületektől való megkülönböztetés okán válik fontossá. A szerzők véleménye szerint az olvasás-, szövegértés szavak túlságosan közel állnak a reading comprehension szókapcsolat magyar jelentéséhez, amely csupán az olvasás műveleti szintjét jelöli.
E tanulmányban a számunkra átfogóbb, univerzálisabb olvasás szót olvasni, írni, kommunikálni tudás jelentéssel használjuk a literacy szó megfelelőjeként. Célunk az olvasás szó definícióinak vizsgálata, illetve annak visszafejtése, hogy mit árulnak el a nemzetközi szervezetek és összehasonlító tanulóiteljesítmény-mérések az olvasásfelfogás trendjeiről, milyen üzenetet küldenek az anyanyelv-pedagógia és olvasástanítás, -fejlesztés számára. Tanulmányunk második felében a külföldi tanárképző főiskolák és egyetemek, a szaksajtó, szakmai, pedagógiai szervezetek kiadványai segítségével számolunk be arról, hogyan próbálnak a különböző országok közoktatási rendszerei lépést tartani a nemzetközi szervezetek sugallta olvasásfelfogással egy információs technológiai, integrációs és elszámoltathatósági kihívásokkal, multikulturális és globalizációs kérdésekkel teli korban.
2010. 09. 06.
Beszélgetés az olvasás magyarországi helyzetéről
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-09-06 19:05:33 Megjelent: 2010. szeptember 06. hétfő, 21:05
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2409
Az olvasás magyarországi helyzetéről beszélgetnek könyvtárvezetők, tudósok és a könyves egyesülés igazgatója szeptember 8-án, szerdán, délután 5 órakor a PIM-ben. Szó esik majd a magyarországi olvasókörökről, a könyvtárak feladatáról megváltozott világunkban, a betűgazdag környezet megteremtésének lehetőségeiről, az iskolázottság szerepének devalválódásáról, a Magyarországi Olvasási Közalapítvány létrehozásának esélyeiről, és egészen biztosan a „könyvtári bűnbocsánatról” is…
SZERETETTEL VÁRJUK HONLAPUNK OLVASÓIT
A Magyar Könyvbarát Közhasznú Alapítvány és a Könyvhét szerkesztősége szeretettel hívja és várja
az olvasás magyarországi helyzetét körüljáró beszélgetésre
és a Könyvhét szeptemberi számának bemutatójára
Beszélgetés az olvasás magyarországi helyzetéről
Beszélgetnek:
Dr. Nemes Erzsébet, az Olvasókörök Szövetsége elnöke
Dr. Fodor Péter, az Informatikai és Könyvtári Szövetség elnöke
Dr. Győri János, a Magyar Olvasástársaság elnöke
Zentai Péter László, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének igazgatója
Dr. Gereben Ferenc, művelődésszociológus, Pázmány Péter Katolikus Egyetem
moderátor
Kőrössi P. József
Könyvhét LapNap
2010. szeptember 8., szerda, 17 óra
Petőfi Irodalmi Múzeum Lotz-terme
(Budapest V., Károlyi Mihály utca 16.)
A MASZRE és a Magyar Könyvbarát Közhasznú Alapítvány támogatásával
2010. 09. 04.
Újra Olvassunk együtt!
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-09-04 05:47:17 Megjelent: 2010. szeptember 04. szombat, 07:47
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2411
http://www.hirado.hu/Hirek/2010/09/01/11/Ismet_beindul_az_Olvassunk_egyutt_programsorozat_.aspx
2010. 09. 04.
Többet a diszlexiáról
- Részletek
- Kategória: Fiziológiai-pszichológiai vonatkozások
- 2010-09-04 05:42:46 Megjelent: 2010. szeptember 04. szombat, 07:42
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 4038
http://logopedia.freeweb.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=12&Itemid=11
2010. 09. 01.
A Gutenberg-galaxis napjainkban
- Részletek
- Kategória: Agora
- 2010-09-01 16:09:54 Megjelent: 2010. szeptember 01. szerda, 18:09
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 3396
http://www.ringmagazin.hu/index.php?option=com_content&view=article&catid=120:diakvilag&id=3232:gutenberg-galaxis-napjainkban&Itemid=377
2010. 08. 19.
Hogyan szerettessük meg az olvasást
- Részletek
- Kategória: Agora
- 2010-08-19 10:17:05 Megjelent: 2010. augusztus 19. csütörtök, 12:17
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 3752
2010. 08. 18.
A felnőttek negyede nem tud olvasni...
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-08-18 13:52:13 Megjelent: 2010. augusztus 18. szerda, 15:52
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2430
2010. 08. 09.
Kanizsán így csinálják – az olvasás órája
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-08-09 09:54:27 Megjelent: 2010. augusztus 09. hétfő, 11:54
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2651
2010. 08. 06.
Már megint a skandinávok...
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-08-06 15:05:09 Megjelent: 2010. augusztus 06. péntek, 17:05
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2581
A részletek itt olvashatók: http://www.ujkonyvpiac.hu/cikkek.asp?id=224
2010. 08. 06.
A modern gyerekkönyvtár – álom?
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-08-06 14:56:27 Megjelent: 2010. augusztus 06. péntek, 16:56
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 3461
2010. 08. 02.
Nyitott könyvek éjszakája Székelyudvarhelyen
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-08-02 15:36:40 Megjelent: 2010. augusztus 02. hétfő, 17:36
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2433
2010. 07. 28.
Családi Olvasás Éve 2010
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-07-28 09:36:45 Megjelent: 2010. július 28. szerda, 11:36
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 3193
2010. 07. 22.
Várjuk Olvasó-társak jelentkezését!
- Részletek
- Kategória: Olvasó-társ
- 2010-07-22 09:37:24 Megjelent: 2010. július 22. csütörtök, 11:37
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 8677
A Somogyban szerzett pozitív tapasztalatok s az eddigi visszajelzések megerősítettek bennünket abban, hogy érdemes megvalósítani a programot. Hogy ez minél szélesebb körben működjön, hogy a mesék minél több gyermekhez eljussanak, ehhez Olvasó-társakra van szükség.
Ha Ön is szeretne rendszeresen felolvasni lakóhelyén vagy annak közelében, jelentkezzen levélben (Gombos Péter Kaposvár Egyetem Pedagógiai Kar, Kaposvár, Guba S. u. 40. 7400) vagy e-mailen: gombos.peter kukac ke.hu. A jelentkezők számára ősszel egy 8-10 órás, ingyenes felkészítést tartunk. (Jelenleg is dolgozunk azon, hogy ez egy akkreditált képzés legyen.)
A felkészítésen résztvevők jogosultak lesznek rá, hogy „hivatalos Olvasó-társként” szervezzék meg maguk és más önkéntesek számára környezetükben a felolvasásokat.
Várjuk a leendő Olvasó-társak (intézmények és magánszemélyek) jelentkezését!
A programról részletesebben itt olvashatnak, hallgathatnak tudósításokat:
2010. 07. 22.
Az olvasásnépszerűsítés módszerei
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-07-22 09:27:34 Megjelent: 2010. július 22. csütörtök, 11:27
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 3474
A részletek itt olvashatók: http://www.nyest.hu/hirek/olvasasnepszerusites-avagy-ha-a-hegy-nem-megy-a-konyvtarba