2010. 10. 19.
„Hamuba sült pogácsáink”
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-10-19 20:01:46 Megjelent: 2010. október 19. kedd, 22:01
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 6977
A családi olvasás évében a Magyar Olvasástársaság VI. Országos népmese-konferenciája az élő mesemondás hagyományát a népmesék gyakorlati és léleképítő erejével fűzte szoros csokorba. A konferencia vendége a Drávaszög és a hazánkban élő horvát nemzetiség volt. E varázslatos műfaj erejét és értékét teljes lényünkkel megtapasztalhattuk a rendezvényen. Meggyőződhettünk arról, hogy a mesébe gyökerezve felnőni és élni nagy előnyt és gazdagságot jelent ma is.
A Magyar Olvasástársaság kezdeményezésére, Benedek Elek tiszteletére ünnepeljük születése napján a meséinket, mesemondóinkat és -gyűjtőinket. 2010-ben október 1–2-án Százhalombattán rendezte meg a Magyar Olvasástársaság és a Hamvas Béla Városi Könyvtár közösen a VI. Országos népmese-konferenciát. A két szervezőgárdát összekötő „kapocs”, a többnapos rendezvény megálmodója, Kovács Marianna megtervezte, megszervezte a programokat, hagyományos mesemondással színesebbé és lüktetően élővé varázsolva ezt a két napot.
Ünnepeljük a mesét, mert a mese nemcsak néprajzi kincs, és gyerekek elalvás előtti olvasmánya, hanem „ …lélekkísérő szakrális szöveg, egységes és egylényegű világkép, az egyetemes szellemi tanítások áthagyományozásának egyik eszköze.” A különböző tudományterületek képviselői a konferencia első napján beszéltek a mese sokszínűségről, gazdagságról, „hetedhét szerepéről”, jótékony hatásairól. (Az előadások, közös utazások a délelőtti HUNRA közgyűlés után kezdődtek el.)
Jankovics Marcell (rajzfilmrendező, művelődéstörténész, könyvillusztrátor) keze nyomán saját álmai és az időtlen mesék képei összekapcsolódtak, majd jelképek formájában szóltak hozzánk. Több év gyűjtési munkájából hallhattunk szemelvényeket, tanulságaiban egy későbbi könyvéből osztott meg velünk gondolatokat.
Kóka Rozáliával (énekes, mesemondó) útnak indultunk a mesék birodalmába, a hamuba sült pogácsából nekünk is jutott bőven. A népmesék világa megelevenedett, és már nemcsak gondoltunk rá, élni kezdtük.
Boldizsár Ildikó (író, meseterapeuta) hírül hozta a mesék valóságosságát, a világ első Meseterápia Központjának megnyitását. Ezen az egyedülálló helyen a mesék gyógyító erejét élhetik át gyermekek és felnőttek, az egység újraalkotásához kapnak segítséget. Gyökerek erősítésével és szárnyak megtalálásával rendeződnek a zavarok, tisztábban lát a lélek, és olyan egyetemes életvezetési mintákat talál meg, melyek életkörülményektől függetlenül segít előre haladni.
Agócs Gergely (néprajzkutató, népzenész, mesemondó, a Hagyományok Háza munkatársa) a népmesék beszédes nyelvéről mesebeli fordulatokkal fűszerezett nyelven szólt, a közösségteremtő szerepét rajzolta elénk. Nyilvánvalóvá vált, hogy a mesei kommunikációs formák információs tartalma átültethető és alkalmazható manapság is. Az informális szokásrend mellett az évszázados csiszolt bölcsesség adja a jelentőségét ennek a közösségformáló erőnek. Élmény volt erről meggyőződni palóc nyelvjárásban, és tudni, hogy hagyományos mesemondókat immár képeznek is, hogy tovább vihessék az élő mesefonalat.
2010. 10. 06.
Még mindig a kötelezőkről
- Részletek
- Kategória: Agora
- 2010-10-06 07:57:05 Megjelent: 2010. október 06. szerda, 09:57
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 3468
http://nol.hu/belfold/20101004-fekete_istvan_meg_mindig_a_huszas_listaban
2010. 10. 05.
Szótlanul? Beszédkészség-fejlesztés meséléssel
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-10-05 20:21:56 Megjelent: 2010. október 05. kedd, 22:21
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 3752
Kedves Kollégák! 
Az Országos Széchényi Könyvtár - Könyvtári Intézet négy alkalomból álló olvasásfejlesztési sorozatának keretében
Prof. Dr. Kristin Wardetzky
(Universität der Künste, Institut für Theaterpädagogik)
előadására
2010. október 13-án (szerdán) 10-15 óra között kerül sor, melynek címe:
Szótlanul? Beszédkészség-fejlesztés meséléssel.
Helyszín: Országos Széchényi Könyvtár VI. emeleti nagyelőadó. Budapest, Budavári Palota F épület
Moderátor: Marton Erika (Goethe Intézet, Budapest)
A konferencián tolmácsolást biztosítunk. A program ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött.
Kérjük, hogy részvételi szándékát jelezze Marosán Ágnesnek a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címen vagy a +36-1-22-43-700/379-es melléken.
Összefoglaló
A Németországban folyó Szótlanul? projekt keretében a beszédkészség elsajátíttatásának olyan módját próbálták ki, amely a gyerekek kalandos történetek iránti igényére és a közvetlen emberi kommunikációra épít. Hivatásos mesélők (nem tévesztendő össze a felolvasókkal!) két éven keresztül a világ minden tájáról származó meséket és mondákat mesélnek rendszeresen első és második osztályos tanulóknak a rendes tanítás keretében.
Ezek a gyerekek, akik az iskoláskor elején olykor a német nyelv legalapvetőbb szavait sem értették – nagy részük bevándorló családból származik – a projekt végére 40 percen keresztül egyre növekvő lelkesedéssel figyeltek a mesélőkre, és maguk is kitaláltak komplex, gyakran szívhez szóló történeteket – irodalmihoz közelítő, gazdag képvilágú nyelven megfogalmazva. Mindez bizonyíték arra, hogy az élő mese a beszédkészség elsajátításának ideális útja.
A projekt Németország több városában talált követőkre. Berlinben elemi és középiskolákban, valamint napközi otthonokban „Meseidő” címen honosodott meg. További információk: www.Erzaehlzeit.de
Minden érdeklődőt szeretettel várunk!
2010. 10. 05.
Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapja
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-10-05 20:16:37 Megjelent: 2010. október 05. kedd, 22:16
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 3881

http://www.ktep.hu/sites/default/files/islm2010-kepeslap_hun.pdf
2010. 10. 03.
Győri János maradt a HUNRA elnöke
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-10-03 19:31:53 Megjelent: 2010. október 03. vasárnap, 21:31
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2995
Elnöki mandátuma lejártával Győri János újra megpályázta a szervezet vezetői posztját, s a tagok titkos szavazás után egyhangúlag támogatták a két év óta regnáló elnököt.
A Tanács tagjai közé ismételten bekerült Borosné Jakab Edit és Stiblár Erika, új vezetőségi tagként pedig Merényi Ágnes. Póttagok lettek Kiss Katalin és Kiss Gábor.
A HUNRA Számvizsgáló Bizottságába Varga Mártát, az Etikai Bizottságba Kaszap Lászlónét, Lengyel Gabriellát és Szerepi Hellát szavazták be a közgyűlés résztvevői.
2010. 09. 17.
Trendi vagy nem az olvasás?
- Részletek
- Kategória: Olvasás
- 2010-09-17 17:10:10 Megjelent: 2010. szeptember 17. péntek, 19:10
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 4784
A részletekről itt olvashatnak:
http://konyves.blog.hu/2010/09/09/nem_trendi_az_olvasas
2010. 09. 16.
Bővült a gyermekirodalmi adatbázis
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-09-16 17:24:01 Megjelent: 2010. szeptember 16. csütörtök, 19:24
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 3055
http://www.ki.oszk.hu/gyerekirodalom/bong.php
2010. 09. 13.
Kathryn I. Matthew – Felvégi Emese Olvasástanár- és olvasásszakértő-mesterképzés az Amerikai Egyesült Államokban
- Részletek
- Kategória: Anyanyelvi nevelés
- 2010-09-13 17:37:13 Megjelent: 2010. szeptember 13. hétfő, 19:37
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 6090
Anyanyelv-pedagógia az amerikai közoktatásban
A szerzők (2009) korábban bemutatták az amerikai és az angolszász országokra jellemző olvasásfejlesztés fontosabb trendjeit és stratégiáit; Győri és Győrfi (2009) pedig rámutatott a magyar és az amerikai közoktatási rendszer jelentősebb anyanyelv-pedagógiai különbségeire. Jelen írás az amerikai olvasás-, olvasásszakértő- és olvasástréner-mesterképzések és képesítések tananyagtartalmát, a szakmai fejlesztést meghatározó tényezőket és a képzés körülményeit kívánja a teljesség igénye nélkül felvázolni egy houstoni egyetem tanárképzési gyakorlatának bemutatásával.
Az amerikai anyanyelvtanítást lényegében a készségközpontúság jellemzi, a cél az olvasás, az írás, a beszédkészség, a hallás utáni szövegértés és a vizuális kommunikáció fejlesztése. Az iskolatípustól és az évfolyamtól függően hol a tanító, hol pedig az olvasás-, írás-, angol- vagy épp anyanyelvtanárnak titulált pedagógus dolga a nyelvileg, kulturálisan és szocioökonómiai szempontból is igen sokrétű tanulópopulációval foglalkozni. A készségközpontúság, a mindennapi olvasási feladatokra való felkészítés mellett természetesen szerepet kap az ország etnikai összetételét érintő kulturális értékmegőrzés, illetve a nemzetközi kultúrkincs fontos elemeinek ismertetése.
2010. 09. 13.
Kathryn I. Matthew – Felvégi Emese :: Az olvasástanítás és a szövegértés-fejlesztés trendjei külföldön
- Részletek
- Kategória: Olvasás
- 2010-09-13 17:29:48 Megjelent: 2010. szeptember 13. hétfő, 19:29
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 7491
Kinek a dolga az élethosszig tartó tanulást lehetővé tevő írás, olvasás, kritikus gondolkodás tanítása és fejlesztése? Evidensnek tűnik a válasz: ebben a feladatban az író, olvasó, kommunikáló egyén életkorától függően változó szerepet játszik a család, az iskola, a munkahely, a közösség. A szerzők a közoktatás különböző szintjeire, résztvevőire háruló olvasástanítás néhány trendjéről adnak számot oktatási minisztériumok, nemzetközi szervezetek, összehasonlító teljesítménymérések, külföldi tanárképző főiskolák és egyetemek, szakmai, pedagógiai szervezetek kiadványainak a segítségével.
Olvasás, szövegértés, műveltség?
A hagyományosan olvasás szóval jelölt alapképességet a nemzetközi szakirodalom a magyar szó jelentését kitágító, az írást, olvasást, kommunikációt és kritikus gondolkodást magában foglaló literacy vagy reading literacy elnevezéssel illeti. A literacy szó alapvetően műveltséget, olvasottságot vagy íráskészséget jelent, a magyar nyelvű szakirodalomban az előzőeken kívül még olvasásként, olvasásértésként, szövegértésként vagy írásbeliségként szerepel. A reading, olvasás szó kiemelése a matematikai, természettudományi, informatikai, vizuális és egyéb műveltségterületektől való megkülönböztetés okán válik fontossá. A szerzők véleménye szerint az olvasás-, szövegértés szavak túlságosan közel állnak a reading comprehension szókapcsolat magyar jelentéséhez, amely csupán az olvasás műveleti szintjét jelöli.
E tanulmányban a számunkra átfogóbb, univerzálisabb olvasás szót olvasni, írni, kommunikálni tudás jelentéssel használjuk a literacy szó megfelelőjeként. Célunk az olvasás szó definícióinak vizsgálata, illetve annak visszafejtése, hogy mit árulnak el a nemzetközi szervezetek és összehasonlító tanulóiteljesítmény-mérések az olvasásfelfogás trendjeiről, milyen üzenetet küldenek az anyanyelv-pedagógia és olvasástanítás, -fejlesztés számára. Tanulmányunk második felében a külföldi tanárképző főiskolák és egyetemek, a szaksajtó, szakmai, pedagógiai szervezetek kiadványai segítségével számolunk be arról, hogyan próbálnak a különböző országok közoktatási rendszerei lépést tartani a nemzetközi szervezetek sugallta olvasásfelfogással egy információs technológiai, integrációs és elszámoltathatósági kihívásokkal, multikulturális és globalizációs kérdésekkel teli korban.
2010. 09. 06.
Beszélgetés az olvasás magyarországi helyzetéről
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-09-06 19:05:33 Megjelent: 2010. szeptember 06. hétfő, 21:05
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2512
Az olvasás magyarországi helyzetéről beszélgetnek könyvtárvezetők, tudósok és a könyves egyesülés igazgatója szeptember 8-án, szerdán, délután 5 órakor a PIM-ben. Szó esik majd a magyarországi olvasókörökről, a könyvtárak feladatáról megváltozott világunkban, a betűgazdag környezet megteremtésének lehetőségeiről, az iskolázottság szerepének devalválódásáról, a Magyarországi Olvasási Közalapítvány létrehozásának esélyeiről, és egészen biztosan a „könyvtári bűnbocsánatról” is…
SZERETETTEL VÁRJUK HONLAPUNK OLVASÓIT
A Magyar Könyvbarát Közhasznú Alapítvány és a Könyvhét szerkesztősége szeretettel hívja és várja
az olvasás magyarországi helyzetét körüljáró beszélgetésre
és a Könyvhét szeptemberi számának bemutatójára
Beszélgetés az olvasás magyarországi helyzetéről
Beszélgetnek:
Dr. Nemes Erzsébet, az Olvasókörök Szövetsége elnöke
Dr. Fodor Péter, az Informatikai és Könyvtári Szövetség elnöke
Dr. Győri János, a Magyar Olvasástársaság elnöke
Zentai Péter László, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének igazgatója
Dr. Gereben Ferenc, művelődésszociológus, Pázmány Péter Katolikus Egyetem
moderátor
Kőrössi P. József
Könyvhét LapNap
2010. szeptember 8., szerda, 17 óra
Petőfi Irodalmi Múzeum Lotz-terme
(Budapest V., Károlyi Mihály utca 16.)
A MASZRE és a Magyar Könyvbarát Közhasznú Alapítvány támogatásával
2010. 09. 04.
Újra Olvassunk együtt!
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-09-04 05:47:17 Megjelent: 2010. szeptember 04. szombat, 07:47
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2519
http://www.hirado.hu/Hirek/2010/09/01/11/Ismet_beindul_az_Olvassunk_egyutt_programsorozat_.aspx
2010. 09. 04.
Többet a diszlexiáról
- Részletek
- Kategória: Fiziológiai-pszichológiai vonatkozások
- 2010-09-04 05:42:46 Megjelent: 2010. szeptember 04. szombat, 07:42
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 4210
http://logopedia.freeweb.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=12&Itemid=11
2010. 09. 01.
A Gutenberg-galaxis napjainkban
- Részletek
- Kategória: Agora
- 2010-09-01 16:09:54 Megjelent: 2010. szeptember 01. szerda, 18:09
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 3505
http://www.ringmagazin.hu/index.php?option=com_content&view=article&catid=120:diakvilag&id=3232:gutenberg-galaxis-napjainkban&Itemid=377
2010. 08. 19.
Hogyan szerettessük meg az olvasást
- Részletek
- Kategória: Agora
- 2010-08-19 10:17:05 Megjelent: 2010. augusztus 19. csütörtök, 12:17
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 3862
2010. 08. 18.
A felnőttek negyede nem tud olvasni...
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-08-18 13:52:13 Megjelent: 2010. augusztus 18. szerda, 15:52
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2539
2010. 08. 09.
Kanizsán így csinálják – az olvasás órája
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2010-08-09 09:54:27 Megjelent: 2010. augusztus 09. hétfő, 11:54
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2753








