2012. 01. 09.
A kortárs gyermekirodalom és médiumai
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2012-01-09 23:35:48 Megjelent: 2012. január 10. kedd, 00:35
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 3363
A konferencia az irodalom valamennyi médiumának kontextusában kívánja átgondolni a közvetítés lehetséges módjait, ennek érdekében tanszékközi összefogással (Magyar Nyelvi és Irodalmi Tanszék, kari könyvtár, Vizuális Nevelés Tanszék, Ének-zene Tanszék, Társadalomtudományi Tanszék, ELTE-TÓK HÖK) és a kortárs gyermekirodalom reprezentációjára, megjelentetésére és terjesztésére vállalkozó intézmények, szervezetek és szerveződések bevonásával (Magyar Olvasástársaság, Magyar Gyerekkönyvek Egyesülete, Pozsonyi Pagony, Móra Könyvkiadó) szeretne fórumot teremteni azok számára, akik vállalkoznak az olvasás- és befogadáskultúra átírására, hatással vannak/lehetnek a gyerekek olvasási szokásaira, olvasmányválasztására.
A szervezők abból az optimális feltételezésből indulnak ki, hogy vannak még potenciális irodalomolvasók, és a Gutenberg-galaxis hagyományai integrálhatók a Neumann-galaxisba, csak az olvasmányok megválasztását és feldolgozásuk módját kell a megváltozott igényekhez igazítani. Ennek érdekében várják azon elméleti és gyakorlati szakemberek jelentkezését, akik kutatási eredményeik, ill. gyakorlati tapasztalataik megosztásával, korszerű módszertani technikák bemutatásával hozzá tudnak járulni a pedagógiai praxis innovációjának befolyásolásához.
A konferencián való részvétel – a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről szóló, 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet 5. § (3) d) pontja alapján – 5 órában beszámítható a hétévenkénti 120 órás pedagógus-továbbképzés teljesítésébe.
A konferencia szervezői az alábbi témákban várják az előadókat:
• SZÖVEG – anyagszerűség, poétikai funkció
• IRODALMI SZÖVEG INTERMEDIÁLIS MÁTRIXBAN – szöveg / betű / zene / illusztráció / mozgókép / könyv / test / mozdulat értelempotenciálja
• OLVASÁS – manipulálhatóság
• AZ OLVASÁS mint szabadidős tevékenység KONTRA (?) más, a szabadidőt nagyban lekötő MÉDIUMOK
• KIADÁS ÉS TERJESZTÉS – kiadók és könyvesboltok bemutatkozása
• KÖNYVTÁRI PROGRAMOK a kortárs gyermekirodalom terjesztésében
• A KORTÁRS GYERMEKIRODALOM FELDOLGOZÁSA – módszertani műhely
• OLVASÓVÁ NEVELÉS KORTÁRS GYERMEKIRODALOMMAL az iskolás kor előtti valamint az iskolás években
A konferencia időpontja: 2012. május 11.
A konferenciához könyvvásár kapcsolódik.
Az absztraktok és a jelentkezés leadásának határidejét meghosszabbítottuk 2012. március 15-re.
2012. 01. 09.
A digitális kor gyermekei – literalitás, olvasás, audio-vizualitás
- Részletek
- Kategória: Olvasás
- 2012-01-09 14:28:58 Megjelent: 2012. január 09. hétfő, 15:28
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 6118
A cikk többek között a digitális kor gyermekeinek kulturális különbözőségét, gondolkodásuk „másságát” mutatja be pontosan, tényszerűen, szemléletes példákkal.
Az írás alapja lehet azoknak a változ(tat)ásoknak, szemléletváltásnak, melyek szükségesek a ma diákjainak oktatásában.
A teljes tanulmány itt olvasható:
http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=1018
2012. 01. 04.
Könyvkaland Erdélyben
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2012-01-04 07:04:58 Megjelent: 2012. január 04. szerda, 08:04
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2425
A többfordulós verseny döntője 2012 februárjában, a könyvtár névadója, Bod Péter születésének 300. évfordulóján lesz. A feladatok teljesítéséhez különböző irodalmi műveket kell elolvasni, majd az ezekhez kapcsolódó feladatokat megoldani.
A program részleteiről itt olvashatnak bővebben:
http://konyvtarunk.blogspot.com/2011/11/indul-konyvkaland-start-la-aventurile.html
2012. 01. 04.
Az olvasás és írás hazai tanításáról
- Részletek
- Kategória: Szülők kérdezik
- 2012-01-04 06:58:12 Megjelent: 2012. január 04. szerda, 07:58
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 5019
A cikk objektív képet ad a hazánkban legelterjedtebb módszerekről és az ezekhez kapcsolódó tankönyvekről. Nem értékel, s meglehetősen diplomatikusan csak az előnyöket írja le egy-egy esetben, meghagyva a döntés felelősségét a szülőknek.
A teljes írás itt olvasható el:
http://www.mokusovi.hu/fejlesztopedagogia/az-olvasas-tanitas-modszerei
2011. 12. 21.
Karácsony 2011
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2011-12-21 21:47:11 Megjelent: 2011. december 21. szerda, 22:47
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2168
2011. 12. 20.
Elkészült a századik epizód
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2011-12-20 12:21:44 Megjelent: 2011. december 20. kedd, 13:21
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2603
A méltán népszerű rajzfilmeket világszerte sok fiatal és idősebb rajongó nézi rendszeresen, s e több évtizedes vállalkozás meg is érdemli a figyelmet. Ennek apropóján a Magyar Nemzet oldalán olvashatunk hosszabb összeállítást a magyar Örökség-díjas Kecskemétfilm alkotásairól.
http://mno.hu/grund/elkeszult-a-100-magyar-nepmese-1037942
Tervek szerint a sorozat cigány mesékkel folytatódhat a közeljövőben.
2011. 12. 20.
Sci-fi olvasással az örömért és elégedettségért
- Részletek
- Kategória: Agora
- 2011-12-20 12:08:27 Megjelent: 2011. december 20. kedd, 13:08
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 3621
Mund Katalin szociológus cikkében azt állítja: a tudományos-fantasztikus irodalom olvasása lehet talán az egyik eszköze e különleges aktivitás elérésének.
„Ha sci-fit olvasunk, akkor »bekapcsoljuk«, munkára fogjuk mindkét agyféltekét. A mindennapokban inkább a logikusan gondolkodó bal agy felünket használjuk, kevésbé figyelünk a játékos, az alkotó jobb agyféltekénkre. Ha mind a racionális gondolkodásunkat, mind a kreativitásunkat készséggé fejlesztjük, megtanulunk bízni az intuíciónkban, miközben racionálisak maradunk, képesek leszünk örömet szerezni és elégedettséget megélni – mi többet várhatunk az irodalomtól? A sci-fi fejleszti kritikai gondolkodásunkat miközben számtalan ötletet, inspirációt ad, ami jótékony változásokat idéz elő az olvasóban. Egyszerre használva mindkét agyféltekét egy sokkal intenzívebb, komplexebb tapasztaláshoz juthatunk.”
A teljes cikk itt olvasható:
http://toochee.postr.hu/ket-agyfeltekes-olvasas
2011. 12. 20.
Borral az olvasásért?
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2011-12-20 12:00:26 Megjelent: 2011. december 20. kedd, 13:00
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2420
„Az emberek nagyobb keveset olvasnak Olaszországban. Ha sikerül ösztönöznünk az olvasást az egyszerű emberek körében ezekkel a könnyed, de nagyon megindító novellákkal, akkor elégedettek lehetünk” – mondta Ettore Nicoletto, a Santa MargHerita bortermelő-szövetség elnöke.
A művek egy pályázat díjnyertes alkotásai, így nem is volt olyan könnyű odakerülni a butéliákra.
Még több részlet minderről itt olvasható:
http://kultura.hu/main.php?folderID=887&ctag=articlelist&iid=1&articleID=320711
2011. 12. 13.
A népmesemondás esélyei napjainkban – 2011. december 10.
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2011-12-13 22:07:48 Megjelent: 2011. december 13. kedd, 23:07
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 3089
2011. 12. 10.
Legyen Ön is HUNRA-tag!
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2011-12-10 11:00:29 Megjelent: 2011. december 10. szombat, 12:00
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 3117
Tagdíjak 2012-re:
>> egyéni: 2.000 Ft
>> testületi: 10.000 Ft (két ingyenes belépéssel minden konferenciánkra)
>> diák: 1.500 Ft
>> nyugdíjas: 1.500 Ft
2011. 12. 07.
A népmesemondás esélyei napjainkban
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2011-12-07 20:32:14 Megjelent: 2011. december 07. szerda, 21:32
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2329
2011. 11. 23.
Csányi Vilmos előadása a HUNRA 20. évfordulóján
- Részletek
- Kategória: Közgyűlés és évforduló
- 2011-11-23 07:49:56 Megjelent: 2011. november 23. szerda, 08:49
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 3780
Csányi Vilmos: Hogyan befolyásolta az írás a társadalmakat? Humánetológiai perspektívák
>> Letöltés Pdf formátumban <<
2011. 11. 21.
Pedagógiatörténetem kötetbe ágyazva
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2011-11-21 20:22:28 Megjelent: 2011. november 21. hétfő, 21:22
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2602
Tanári notesz 6. (részlet – kézirat)
PEDAGÓGIATÖRTÉNETEM KÖTETBE ÁGYAZVA
Kézhez kaptam a májusi, Szombathelyen megrendezett olvasáskonferencia kötetét. A könyvek tegnap érkeztek meg, ma kora délelőtt a Széchenyi Könyvtárban, Nagy Attila és Köntös Nelli közreműködésével elsőként írtam alá a tiszteletpéldányok átvevő listáját. Ha nem lennék magam is szerző, recenziót írnék róla. Kétnapos konferencia sűrű anyaga elegáns, finom kivitelben, a Savaria University Press munkáját dicséri. Mintegy ötven tudományos dolgozat könnyed, jól forgatható könyvbe építve; élvezet az olvasás, a központi fogalomnak megfelelve – tartalom és forma összesimul. Ebben nagy szerepe van az alkotón gondos szerkesztésnek: Nagy Attila, Imre Angéla, Köntös Nelli és Kovács Katalin érdeme. Az alapbetűtípus is „szemre való”, ezt, illeszkedőn egészíti ki a többi változat. A szövegek tagoltak, az egyes tanulmányok „levegősek”, az oldal átfogható, fixálható, a sorok vonzó haladást ígérnek. Hasznos ötlet és kedves gesztus a szerzők rövid ismertetése. Nagy megtiszteltetés ebben tanulmánnyal szerepelni. Így olvasva dolgozatom tulajdonképpen saját pedagógiatörténetem összefoglalása „kötethéjban”, megtoldva a kisunokák betűkkel való találkozásával, a kisiskolás olvasási nehézségeivel s örömeivel. A múlt, a jelen és a jövő összekapcsolásával mintegy jelezve „az élethosszig tartó tanítás” lehetőségeit és motiválását. Örömet jelent, hogy mindez a kötet átfogó szellemi kontextusában jelenik meg. Köszönöm Fűzfa Balázsnak, hogy tavasszal felhívta a figyelmemet a konferenciára, és bátorítva szorgalmazta jelentkezésemet. Ő itt több szerepben van jelen: a kötet lektora, a kiadás vezetője, s még tanulmányt is írt. (Ne feledkezzünk meg egy fontos teendőjéről: a konferencián „gépészem” volt, a számítógép kezelését, a kivetítést végezte előadásomon. Persze nemcsak nekem segített.) Az én pedagógiai tevékenységem immár ezzel a munkával is a magyar pedagógiatörténet felmutatható része. Akárhogy is nézzük: mű/emlék/mű.
Merjük kimondani: ez a tanulmánykötet tehetség és teljesítmény dolga. Alapja a megfontolt hozzáértés. Pedagógusoknak, könyvtárosoknak szól elsősorban, de mindenkinek, például a szülőknek is, akik az olvasás, a könyvek megszerettetésével, tanításával foglalkoznak. Ahogy egyre jobban belemélyedünk a dolgozatokba, vissza-vissza kell térnünk a címben „szembevágó”, hasító, vastagon, nagy betűkkel nyomtatékosított gondolatra, az alaptémára: „OLVASÁS”. De ott az üzenet: „feladat”. Mindazoknak, akik az olvasástanítás terepén, környékén ténykednek. Ennyit azért írhattam róla, noha magam is szerző vagyok. Éppen azért.
2011. november 19.
2011. 11. 16.
Idén 20 éve alakult meg a HUNRA - Magyar Olvasástársaság
- Részletek
- Kategória: Közgyűlés és évforduló
- 2011-11-16 21:19:51 Megjelent: 2011. november 16. szerda, 22:19
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 4350
Tisztelettel:
a Magyar Olvasástársaság Tanácsa
>> 20_eves_a_Magyar_Olvasastarsasag_Konferencia.pdf <<
2011. 11. 13.
Homo Textus
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2011-11-13 18:12:25 Megjelent: 2011. november 13. vasárnap, 19:12
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2149
2011. 11. 09.
X. Csángó Nap Csíkszeredában
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2011-11-09 21:39:42 Megjelent: 2011. november 09. szerda, 22:39
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2427
Megfog vala apóm sokszor kezemtül, Mutassa vala, hol a nap leszentül. Mangya vala: gyermek, látod ott nini, Messze ott, hol nap lebújik most nini, Ott vagyand egy nagy, szép ország, tudd meg te is, Megjárd ott az világot, ha legyék rész1. Én elmenek mast, vén vagyak, nem ura. Ne felejtsd el, én tanítlak csak jóra! Det meghalt, akkor is mondta halálnál: |
Mit mondtam éltemben ne felejtsd el! Rítt, det mondta bácsu2 nékem örökké, Mintha most is látom, mint folynak könnyűi, Mondta nekem, én nem tudtam mostanig, Elég, hogy az ő tüze most belém ég. Nem felejtem el soha sem apómat, Kicsike det voltam nékem mit mondott: Ott vagyand a mük országunk, tudd meg jól, Ott, hol a nap minden este leszentül. |
1 ha lehet benne részed
2 nagyapa