Pedagógiatörténetem kötetbe ágyazva
- Részletek
- Írta: Hunra_Admin
- Kategória: Hírek
- Találatok: 2593
Tanári notesz 6. (részlet – kézirat)
PEDAGÓGIATÖRTÉNETEM KÖTETBE ÁGYAZVA
Kézhez kaptam a májusi, Szombathelyen megrendezett olvasáskonferencia kötetét. A könyvek tegnap érkeztek meg, ma kora délelőtt a Széchenyi Könyvtárban, Nagy Attila és Köntös Nelli közreműködésével elsőként írtam alá a tiszteletpéldányok átvevő listáját. Ha nem lennék magam is szerző, recenziót írnék róla. Kétnapos konferencia sűrű anyaga elegáns, finom kivitelben, a Savaria University Press munkáját dicséri. Mintegy ötven tudományos dolgozat könnyed, jól forgatható könyvbe építve; élvezet az olvasás, a központi fogalomnak megfelelve – tartalom és forma összesimul. Ebben nagy szerepe van az alkotón gondos szerkesztésnek: Nagy Attila, Imre Angéla, Köntös Nelli és Kovács Katalin érdeme. Az alapbetűtípus is „szemre való”, ezt, illeszkedőn egészíti ki a többi változat. A szövegek tagoltak, az egyes tanulmányok „levegősek”, az oldal átfogható, fixálható, a sorok vonzó haladást ígérnek. Hasznos ötlet és kedves gesztus a szerzők rövid ismertetése. Nagy megtiszteltetés ebben tanulmánnyal szerepelni. Így olvasva dolgozatom tulajdonképpen saját pedagógiatörténetem összefoglalása „kötethéjban”, megtoldva a kisunokák betűkkel való találkozásával, a kisiskolás olvasási nehézségeivel s örömeivel. A múlt, a jelen és a jövő összekapcsolásával mintegy jelezve „az élethosszig tartó tanítás” lehetőségeit és motiválását. Örömet jelent, hogy mindez a kötet átfogó szellemi kontextusában jelenik meg. Köszönöm Fűzfa Balázsnak, hogy tavasszal felhívta a figyelmemet a konferenciára, és bátorítva szorgalmazta jelentkezésemet. Ő itt több szerepben van jelen: a kötet lektora, a kiadás vezetője, s még tanulmányt is írt. (Ne feledkezzünk meg egy fontos teendőjéről: a konferencián „gépészem” volt, a számítógép kezelését, a kivetítést végezte előadásomon. Persze nemcsak nekem segített.) Az én pedagógiai tevékenységem immár ezzel a munkával is a magyar pedagógiatörténet felmutatható része. Akárhogy is nézzük: mű/emlék/mű.
Merjük kimondani: ez a tanulmánykötet tehetség és teljesítmény dolga. Alapja a megfontolt hozzáértés. Pedagógusoknak, könyvtárosoknak szól elsősorban, de mindenkinek, például a szülőknek is, akik az olvasás, a könyvek megszerettetésével, tanításával foglalkoznak. Ahogy egyre jobban belemélyedünk a dolgozatokba, vissza-vissza kell térnünk a címben „szembevágó”, hasító, vastagon, nagy betűkkel nyomtatékosított gondolatra, az alaptémára: „OLVASÁS”. De ott az üzenet: „feladat”. Mindazoknak, akik az olvasástanítás terepén, környékén ténykednek. Ennyit azért írhattam róla, noha magam is szerző vagyok. Éppen azért.
2011. november 19.