2017. 12. 11.

Adventi nagykoncert Kárpátaljáért

adventi nagykoncert plakátDecember 3-án, 17.00  órakor  megtelt a budapesti Új Színház nézőtere a Paulay Ede utcában. Érkeztek Kárpátaljáról busszal, autóval nagyon sokan, s még többen az ország különböző pontjairól és a fővárosból, hogy részesei lehessenek/lehessünk egy felemelő, ünnepi koncertnek, melynek megálmodója Várnagy Andrea zongoraművésznő és segítője Borszéki Molnár Dalma. A Magyar Olvasástársaság több mint hatszáz kötet könyvet adományozott a Pongrác Kiadótól kapott könyvekből; részben a műsorban közreműködőknek, illetve mindazon települések iskoláinak, amelyekből érkeztek fellépők. Az adománykönyvek átadására Dr Bartos Évát, egyesületünk volt elnökét kértük fel.

Ezúton is köszönjük a részvételét mindazoknak, akik a Magyar Olvasástársaság és a Kárpátaljai Magyar Iskolai Könyvtárakért Alapítvány meghívását elfogadták (10 fő), részvételükkel megtisztelték a művészeket, a jelentősebb részben kárpátaljai előadókat, valamint a szervezőket, s azt, hogy személyes adományaikkal is támogatták az ügyet!

A jótékonysági koncert gondolatának megszületéséről a szervező, Borszéki Molnár Dalma az alábbiakat írta a program Facebook-oldalán:

https://www.facebook.com/events/154651461810903/

„Művészként az ember bármely meghívásnak nagy örömmel tesz eleget, de vannak helyszínek, amelyek különösen kedvesek és ilyen Várnagy Andrea zongoraművésznőnek Kárpátalja, ahol a zenei oktatás, a szakmai munka mellett a magyar emberek összetartását példaértékűnek találta.
2011 óta évente jár vissza koncertezni Kárpátaljára és idén nyáron, többedmagával már másodszor szervezett zenei tábort Tiszapéterfalván, az ott élő és az anyaországból érkező gyermekek számára.
Az ottani közönség egyedülálló szeretete és az évek során kialakult szoros együttműködés az ott tanító kollégákkal és zenét tanuló növendékekkel megismertette vele a hangsúlyt, mely lelkükben él. A küzdés hangsúlyát, melyet kéretve-kéretlenül magukénak éreznek, de csodálatosan viselnek.
Mikor Vele ott jártam, ezt a hangsúlyt, ezt a rezgést éreztem én is. Hallva a magyar nyelvtől való elszakíttatásuk félelmét én is belegondoltam, hogy mi lenne velem, ha nem gyakorolhatnám az anyanyelvemet szabadon. Mi lenne akkor a gyermekeimmel? Egymásra néztünk, és tudtuk, hogy a szívünkbe lángot verő fájdalom nem maradhat hangtalan, cselekednünk kell!

Ez a koncert leszakadt országrészünk magyarjaiért ad tiszteletet, az Ők közreműködésükkel, Andrea éjt nappallá téve való munkájának eredményeként, hogy a kultúra virágozatása mellett szolidaritásunkat fejezzük ki és kiálljuk, és elmondjuk, hogy „Nyelvében él a nemzet”. Hitet kell adnunk azoknak, akik megérdemlik és el kell gondolkodnunk azon, hogy mi is lehetnénk ugyanezen a sorson, ha Isten nem ilyen kegyes hozzánk.

Most a zenén keresztül szólalunk meg és várunk mindenkit, aki ezt a nemes kezdeményezést magáénak érzi!”


2018. 04. 04.

A Pongrác Kiadó könyvadománya

„A Pongrác Kiadó tulajdonosaként keresem Önöket. Szeretnénk intézményeknek, iskoláknak, családoknak, gyerekeknek adományozni a könyveinkből. Mintegy 100 különböző címről és mintegy 30000-es darabszámról van szó. A kötetek megtekinthetőek a honlapunkon: http://pongrac.hu


2017. 12. 07.

Bibliofil kiáltvány

tudásCivilizációnk eszményi platonizmusát jó ideje a materializmus apparátusai fojtogatják: írás helyett kép, lap helyett képernyő, összefüggések helyett információtörmelék, olvasás helyett infotainment. A könyvek azonban bosszút állnak azokon, akik nem olvassák őket.


2017. 12. 06.

Jó hír: javult a magyar gyerekek szövegértése

irasA kedden megjelent nemzetközi PIRLS-mérés szerint a magyar diákok a nemzetközi átlag fölötti teljesítményt nyújtottak az olvasás-szövegértésben, sőt jobban szerepeltek, mint korábban. De akkor nem igazak a PISA-eredmények? Vagy ha igen, miért lesz katasztrofális a 15 évesek olvasása?

A Heti Világgazdaság cikke a felmérés eredményéről:

 http://hvg.hu/elet/20171205_Felsiker_negyedikben_meg_nincs_katasztrofa_a_magyar_gyerekek_olvasasaval

A Magyar Nemzet írása is olvasható a témában: 

https://mno.hu/belfold/jo-hir-javult-a-magyar-gyerekek-szovegertese-2431829


2017. 12. 06.

Betűtípusok diszlexiásoknak

diszlexia olvasási zavarA Nemzetközi Diszlexia Szövetség szerint az USA-ban a gyermekek 5-6%-a kap fejlesztést olvasási nehézségeinek leküzdésére, de becsléseik szerint 15-20%-ra tehető azok száma, akinek bármilyen írott szöveg feldolgozási nehézsége akad. Jelenlegi tudásunk szerint a diszlexia örökletes, inkább az agyműködéshez, mintsem struktúrájához kapcsolódik, így feltételezhetjük, hogy ezek a számok nem csak az Egyesült Államokra vonatkoznak, hanem a helyzet globálisan is hasonló.

http://tanarblog.hu/cikk/betutipusok-diszlexiasoknak-


2017. 11. 27.

A reformáció öröksége - A HUNRA és az OPKM továbbképzése 2017. december 4-én

Felhívás
A reformáció öröksége
című pedagógus-továbbképzésen való részvételre
 
Szervezők: Magyar Olvasástársaság (HUNRA) - Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (EKE OFI OPKM)
Támogató: Reformáció Emlékbizottság
Időpont: 2017. december 4. hétfő 10.00-16.00
Helyszín: OPKM, 1089 Budapest, Könyves Kálmán körút 40.
 
A program az 500 éves a reformáció országos programsorozat részeként valósul meg.

2017. 11. 15.

Átadták a Magyar Olvasástársaság Aranyjelvény elismerését

2017. november 11-én a HUNRA éves közgyűlésén ünnepélyes keretek között adták át a HUNRA Aranyjelvényét. Az elismerést azon személyek kaphatják meg, akik évek óta kiemelkedően munkálkodnak szakemberként és a civil szférában egyaránt azért, hogy az olvasás által szerzett műveltség segítségével mind többen és többen válhassanak olyan emberré, akik életüket magas szinten tudják irányítani, és ezzel pozitív hatást gyakorolnak a szűkebb és tágabb környezetükre is magatartásukkal, gondolkodásukkal és az egymásra való odafigyelés által. Az Aranyjelvénnyel jutalmazott szakemberek nemcsak hivatásuk során, hanem társadalmi munkában is vállalják azt a küldetést, hogy elkötelezetten tevékenykednek az olvasás megszerettetéséért, fejlesztéséért és népszerűsítéséért, hiszen a tudáshoz, a boldogsághoz és a kiteljesedéshez az olvasáson keresztül vezet az út. A 2017-es kitüntettek közt vannak pedagógusok, gyógypedagógusok, tankönyvszerzők, felsőoktatásban dolgozók, akik mind a tanárképzésben, mind az olvasáskutatásban és fejlesztésben végzett munkájukkal jelentősen hozzájárulnak a Magyar Olvasástársaság hitvallásában megfogalmazottak megvalósításához.

aranyjelvény

A HUNRA Aranyjelvény elismerésében részesültek:

  •  a Magyar Olvasástársaság korábbi elnökei:

Bartos Éva, a Könyvtári Intézet ny. igazgatója (a HUNRA elnöke: 2002–2004),

Gombos Péter, dr. kutató, egyetemi oktató, (a HUNRA elnöke: 2013–2016),

Győri János, dr. kutató, egyetemi oktató, középiskolai tanár (a HUNRA elnöke: 2009–2012),

Kádárné Fülöp Judit, ny. tudományos főmunkatárs, kutató (a HUNRA elnöke: 1996–1998),

Nagy Attila, dr., ny. olvasáskutató, szociológus (a HUNRA elnöke: 1992–95, 1999–2001, 2005–2006),

Steklács János, prof. dr. kutató, egyetemi oktató (a HUNRA elnöke: 2007–2008),

  • a 75. születésnapját ünneplő Gereben Ferenc, olvasáskutató.
  • Elismerésben részesült még:

Béres Judit, dr. (OSZK Könyvtári Intézet),

Dobszay Ambrus, dr. (Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány),

Hevérné Kanyó Andrea (Kaposvári Egyetem Gyakoroló Általános Iskola),

Jenei Teréz, dr. (Nyíregyházi Egyetem),

Juhász Valéria, dr. (Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar),

Kovács Marianna (Százhalombatta, Hamvas Béla Városi Könyvtár)

Nagy Balázs, dr. (Nyíregyházi Egyetem),

Pompor Zoltán, dr.(Magyarországi Református Egyház Zsinati Hivatala),

Radics Márta (Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar),

Sóron Ildikó (Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár),

Szabó Ildikó, dr. (Neumann János Egyetem Pedagógusképző Kar),

Szinger Veronika, dr. (Neumann János Egyetem Pedagógusképző Kar),

Vraukóné Lukács IIona dr. (Könyvtárellátási Szolgáltatási Rendszer).


2017. 11. 14.

Etikai és Számvizsgáló Bizottságot választott a HUNRA közgyűlés november 11-én

Az éves közgyűlésen az egyesület két állandó bizottságát választotta újra; a háromtagú Etikai Bizottságot és a kéttagú Számvizsgáló Bizottságot. A közgyűlés egyhangúlag megszavazta a tanács javaslatát. A bizottságok összetétele a alábbiak szerint alakult:
Etikai Bizottság
Elnök:
Dr Bartos Éva  
Tag:
Borosné Jakab Edit
Tag: 
Werner Ákos
 
Számvizsgáló Bizottság 
Elnök:
Pivnyikné Filep Anita
Tag:
Gáspár Ferenc 
 
A bizottsági tagok rövid bemutatkozása alább olvasható.
 

2017. 11. 13.

„Jókait és a Bánk bánt levenném a kötelezők listájáról" - interjú Fenyő D. Györggyel

olvasó diákok"Jókait és a Bánk bánt levenném a kötelezők listájáról, Az ember tragédiájának is csökken a népszerűsége, izgalma, olvashatósága. A Csongor és Tünde is teljesen élvezhetetlenné vált a középiskolások zöme számára" - mondta az Eduline-nak adott interjújában Fenyő D. György, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola tanára, a Magyartanárok Egyesületének alelnöke, aki szerint most a lassúságot, a figyelmes, az elmélyülő olvasást kell megtanítani.

http://eduline.hu/kozoktatas/2017/11/8/Jokait_es_a_Bank_bant_levennem_a_kotelezok__LZSLXJ


2017. 11. 07.

„Tündérolvasók” országos szövegértési verseny - 2017-2018. tanév

Magyar Olvasástársaság (HUNRA) fővédnökségével

Pályázati felhívás

”Tündérolvasók” elnevezésű szövegértési versenyünket immár hetedik alkalommal hirdetjük meg - ettől az évtől a Magyar Olvasástársaság fővédnökségével-, az általános iskolák felső tagozatos tanulói, illetve más iskolatípus ennek megfelelő korosztálya számára.

Célunk a gyermekek olvasóvá nevelése, a szövegértési és olvasási készségük fejlesztése, valamint az adott olvasmányok írójával történő személyes találkozás lehetőségének biztosításával törekszünk a mai magyar gyermekirodalom alkotásainak élményközpontú megismertetésére.


2017. 11. 03.

A szótagtudat fejlesztése óvodás-, illetve kisiskoláskorban

diszlexiaAz olvasástanulás kognitív összetevőivel kapcsolatban számos vizsgálat kimutatta, hogy a fonológiai tudatosság fejlettségi szintje a korai (4–8) életévekben jelentős prediktív hatással bír az olvasástanulás sikerességére. Mégsem lehetünk elégedettek a gyakorlatban bekövetkező változásokkal. Ennek egyik oka az lehet, hogy mennyire vállalja fel az óvoda az iskola-előkészítést. E fonológiai tudatosság szempontjából szenzitív életkor kihasználása a kognitív érettség függvényében a módszerek, illetve ehhez kapcsolódóan az egyes részképességekhez illesztett gyakorlatok nehézségi fokának a megválasztása szempontjából lehet intézmény-, illetve életkorfüggő. A legújabb kutatások alátámasztják a fonológiai tudatosság első szakaszának, a szótagtudat óvodáskori fejlesztésének a szükségességét. Jelen tanulmány célja, hogy bemutassa az óvodás- és a kisiskoláskorban a kognitív fejlettséghez köthető fejlesztési lépéseket, illetve a fonológiai tudatosság fejlesztési feladatainak a spektrumát. 

http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=692


HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 221 vendég és 0 tag böngészi