2015. 03. 23.

Kamaszok olvasóvá nevelése

Fenyő D. György középiskolai tanár, irodalomtörténész szerint az még nagyon világos, hogy mit jelent a gyerekirodalom és a felnőtt irodalom, azonban a kettő között van egy furcsa szakasz: a kamaszkor. Ez a szakasz irodalmi szempontból is érdekes.
librarius.hu/2015/03/18/ilyen-egy-rosszul-megirt-konyv/

2015. 03. 16.

IKT-eszközök használata a magyartanításban

A mai diákok már rutinosan használják a számítógépeket és az egyéb technikai eszközöket. Éppen ezért fontos, hogy a tanítási-tanulási folyamatban is szerepet kapjanak az IKT-eszközök, így a magyartanításban is. A digitális nemzedék konferencián erröl beszélt három magyar szakos pedagógus.
www.osztalyfonok.hu/cikk.php

2015. 03. 16.

Lackfi János véleménye a mai nyelvhasználatról

József Attila-díjas költőnk, Lackfi János sok tekintetben modern szemléletű. Itt van például a nyelvhez, nyelvi kérdésekhez való viszonya, amelyet a játékosság, kreativitás és szabadelvűség jellemez. Ezekkel kapcsolatban pedig olyan gondolatokat fogalmaz meg, melyeken érdemes elgondolkoznunk, főleg, ha nem vagyunk teljesen kibékülve az új keletű, modern kifejezésekkel.
www.nyest.hu/hirek/lackfi-janos-aki-laza-mint-a-vizes-keksz

2015. 03. 08.

A helyesírás tanítása az iskolában

Csiszolgatás helyett neki kellene ugrani egy nagy helyesírási reformnak: túl sok és túl bonyolult a szabály, megérett az idő az egyszerűsítésre – vallja egyre több szakember. Sok iskolában még mindig magoltatják a helyesírást. Elég baj, mert ehhez túl drága az idő.
nol.hu/kultura/huje-aki-elolvasa-1520227


2015. 03. 08.

Társadalmi érzékenyítés mesékkel

El lehet kezdeni a gyerekek társadalmi érzékenyítését mesekönyvekkel, de csak, ha azokat a szülő együtt olvassa a gyerekekkel. „Ez egy szülői meló, amit nem lehet megúszni” – véli a szakember.
hvg.hu/kultura/20150305_Beleszerethete_egy_meseben_ket_kiralyfi#utm_source=hvg_daily&utm_medium=email&utm_campaign=newslet


2015. 02. 27.

Megalakult a Magyar Gyerekkönyv Fórum

Pénteken, a budapesti Petőfi Irodalmi Múzeumban megalakult a Magyar Gyerekkönyv Fórum írók, illusztrátorok, könyvtárosok, pedagógusok, kiadók összefogásával, összesen 110 alapító tag jelenlétében. 

2015. 02. 24.

Literátusember-nevelés

Nemrégiben ért véget a Nemzetközi Olvasástársaság éves bizottsági ülése. Ezen a Magyar Olvasástársaság képviseletében Juhász Valéria is részt vett.
 
Az alábbiakban az ő beszámolóját olvashatják:

 
2015. január 22-e és 25-e között rendezték meg Koppenhágában a Nemzetközi Olvasástársaság (International Reading Association) bizottsági ülését, amelyen idén 30 ország képviselője jelent meg. A háromnapos konferencia egyik legfontosabb mozzanata az volt, hogy az olvasáskutatások széles körű és komplex megközelítésének kifejezésére a társaság nevet változtatott. Az olvasás szót a literációval váltották föl, a szervezet új neve tehát: International Literacy Association (ILA).

2015. 02. 18.

Tényleg szabályozzák a nyelvhasználatot?

Egy sor, a hétköznapokban gyakran használt szó és kifejezés használatától tanácsolja el az EMMI a dolgozóit. A tárca sajtóosztálya szerint erre „az egységes kommunikáció” érdekében van szükség. Ezek szerint Kosztolányi vagy József Attila verseit is át kellene írni?
librarius.hu/2015/02/18/miniszterium-magyar-nyelv/



2015. 02. 04.

Felolvasó maraton – ezúttal Kányádi-versekkel

A 2009-ben Székelyudvarhelyen indult felolvasómaraton országhatárokon átívelő  rendezvénnyé szélesedett, s évről évre nagyobb népszerűségnek örvend. A tavalyi, hatodik maratonon már 13 ország 156 településén több mint 27 000-en olvastak fel. 2014 óta a maraton fő szervezője a csíkszeredai Kájoni János Megyei Könyvtár, Hargita Megye Tanácsának támogatásával. 
   Reméljük 2015-ben is sikerül, immár hetedik alkalommal megszervezni a közös maratoni felolvasást, átadni a közös olvasás örömét minél több személynek. Ez az esemény továbbra is az olvasás, az egyetemes értékek szeretetéről szól, ezt népszerűsíti, ezúttal is hangsúlyozva, hogy olvasni jó.