2018. 01. 22.

7 menő könyvtáros, aki meghódította a filmvásznat

2018. január 16. - KönyvParfé

konyvtarosok.png

Milyenek a könyvtárosok? Természetesen szemüvegesek, mogorvák, és mindig fekete vagy szürke kardigánt viselnek. Szarukeretes okuláréjuk alól morcosan pillantanak a hangoskodó olvasókra és teáznak. A tea alap kiegészítő; nagyon fontos, enélkül nem lenne teljes az imázs! Lelkesen segítenek megtalálni a keresett könyvet, és ha bedobod a Dewey-féle tizedes osztályozást, csillogó szemekkel válaszolnak a kérdéseidre.

Valami ilyesmit képzelnek a könyvtárosokról, pedig nem lenne szabad, hogy a szemüveg, a kardigán, a feszes konty és a szigorú tekintet megvezessen bárkit.

Hitted volna, hogy sokszor titkokat oldanak meg, éjszakánként bűnözőket fognak el, és néhanapján megmentik a világot?

Íme, néhány könyvmoly, akik meghódították a filmvásznat, és akik bebizonyították, hogy nem mindegyik könyvtáros csendes, mogorva és unalmas...


2018. 01. 11.

A literációs tudatosság kialakulása az olvasástanulás előtt

Az írott nyelvhasználat megfelelő szintű elsajátítása nélkülözhetetlen a tanulási képességek kibontakoztatásához, működtetéséhez, illetve fejlődéséhez, azaz az írásbeliség ismerete minden további tanulás alapja. Az iskolai teljesítményekre azonban jelentős hatást gyakorol az iskolai oktatástól függetlenül a tanulók szocioökonómiai státusza, és ez hosszú távon befolyásolja a diákok készségeinek fejlődését is.1 A tanulók családi háttere és tanulmányi teljesítménye közötti összefüggés azt mutatja, minél magasabb a szülők iskolai végzettsége, minél magasabb státuszú munkával rendelkeznek, minél több kulturális és anyagi tőkéje van a családnak, annál jobb a tanuló teljesítménye.2 A PISA-mérések kimutatták, hogy Magyarországon a családi háttér teljesítménymeghatározó szerepe igen erős.3 Viselkedéses vizsgálatokból4 az is ismert, hogy a szocioökonómiai háttér (SES) befolyásolhatja a kognitív alapképességek és az olvasás kapcsolatát: a magas SES egyfajta védőfaktorként funkcionál, vagyis a jó szocioökonómiai háttérrel rendelkező gyerekek alacsonyabb szintű kognitív alapképességek esetén is viszonylag jól olvasnak. A gyerekek literációs ismeretekbe való természetes belemerülési lehetősége egy összetett literációs kontextusban (olvasáshoz szükséges tárgyi eszközök, környezet, olvasásra irányuló pozitív attitűdök, szokások) nagymértékben befolyásolja az olvasóvá válás folyamatát és annak kibontakozási szintjét. A literációs tapasztalatok megszerzése az írásbeliség kultúrájával való rendszeres és természetes érintkezés során a közegben való komfortérzet kialakulásával kezdődnek, melyek során a kisgyermek megérti, hogy az írásbeliség információszerzésre, -cserére, -rögzítésre és tanulásra, élményszerzésre is szolgál.


2017. 12. 24.

Karácsony 2017


2017. 12. 24.

Mesék a téli szünetre

olvasó gyerekNincs is jobb annál, mint a téli szünetben esténként felolvasni gyermekünknek, és beszélgetni az ünnepekről, a csodáról. Cikkünkben olyan könyveket ajánlunk, melyek a karácsonyhoz kapcsolódnak. Tarts velünk Holle anyó birodalmába, a kuflik üregébe, Kipp-kopp fájára, a kis vakond erdejébe! Nyolc mesekönyvet választottunk számotokra.

http://www.kultura.hu/mesek-teli-szunetre


2017. 12. 24.

Karácsonyi könyvajánló gyerekeknek és kamaszoknak

Világvége alsóKarácsonyi könyvajándékötletek a kisebbeknek és a kamaszoknak, ehhez mutatunk néhány tippet Könyvesblokkunkban. Vannak köztük zseblámpás, újragondolt és kütyüs mesék, mókusológiai fejtegetések, nyomozós és dinoszauruszos kalandok, ahogy a bizalomról és a szeretet sokféleségéről szóló ifjúsági regények is.

http://konyves.blog.hu/2017/12/18/karacsonyi_konyvcunami_kamaszoknak_es_gyerekeknek

 


2017. 12. 24.

A Magyar Olvasástársaság javaslatai a Nemzeti alaptanterv új koncepciójához

natA Magyar Olvasástársaság küldetése a magyar nyelvű írásbeliség és olvasáskultúra szintjének emelése. Küldetésünkkel összhangban tenni kívánunk azért, hogy a magyar köznevelési rendszer minél hatékonyabban fejlessze a magyar diákok olvasási és szövegértési képességét, motivációját. Ezen okból kötelességünknek éreztük, hogy megfogalmazzuk javaslatainkat a készülő Nemzeti alaptanterv koncepciójának és tartalmának megfogalmazói, valamint a szélesebb szakmai és társadalmi nyilvánosság számára. Javaslataink nem kizárólag a készülő új Nemzeti alaptantervet érintik, mivel meggyőződésünk szerint a köznevelési rendszert, és általában az iskola világát érdemben csak rendszerszemléletben fogant, komplex beavatkozásokkal lehet megváltoztatni.

A javaslatcsomagot a Társaság Tanácsa december 13-án továbbította Dr. Csépe Valéria professzor asszony részére, aki az alaptantervi koncepció megalkotásáért felelős munkacsoportot vezeti. Kísérő levelünkben kifejeztük azt a szándékunkat, hogy részt kívánunk venni egy közös szakmai munkában. Jeleztük azt is, hogy a 22 pontozott bekezdésbe sűrített mondanivalónk mögött egy elmélyültebb gondolatmenet áll, és szándékunkban áll ezt részletesebben is kifejteni, illetve konkrét beavatkozásokra váltható formában is megfogalmazni.

Honlapunkon és FB-oldalunkon való közzétételünkkel egyszersmind felhívást teszünk a Társaság minden tagja és bármely más idelátogató számára, hogy szóljon hozzá az egyes pontokhoz, gazdagítsa a javaslatokat saját véleménye, ötletei, érvei segítségével. Ehhez az oldal alján látható link segítségével kínálunk lehetőséget.

A Magyar Olvasástársaság javaslatai a Nemzeti alaptanterv új koncepciójához


2017. 12. 24.

Mit keres az okostelefon és a Minecraft a magyar népmesékben?

Világvége alsóMilyen lenne, ha a népmesék hősei útra kelnének, és hirtelen a jelenben találnák magukat? Mi lenne, ha a mesék szereplőinek nem varázsholmik, hanem elektronikus kütyük könnyítenék meg az életét? Mi lenne, ha a jól ismert figurák – mesebeli komfortzónájukból kiragadva – teljesen új szerepkörben mutatkoznának meg? Az év vége egyik legizgalmasabb gyerekkönyve lett a Világvége alsó című antológia, amelyben kortárs írók gondolták és írták újra a magyar népmeséket. Náluk a királylányok beköltöznek a Minecraft-világába vagy épp jó barátságot kötnek a sárkánnyal, a hősök diákjeggyel utaznak el a világvégére, a farkas feketemosogatónak áll egy éttermi konyhán, Mátyás király pedig a maga keresetlenségével lenyúlja egy medve bundáját. A mesék keletkezéséről és unorthodox mesehősökről beszélgettünk Kertész Edinával, a Világvége alsó szerkesztőjével és egyben szerzőjével.

http://konyves.blog.hu/2017/12/13/mit_keres_az_okostelefon_es_a_minecraft_a_magyar_nepmesekben


2017. 12. 11.

Adventi nagykoncert Kárpátaljáért

adventi nagykoncert plakátDecember 3-án, 17.00  órakor  megtelt a budapesti Új Színház nézőtere a Paulay Ede utcában. Érkeztek Kárpátaljáról busszal, autóval nagyon sokan, s még többen az ország különböző pontjairól és a fővárosból, hogy részesei lehessenek/lehessünk egy felemelő, ünnepi koncertnek, melynek megálmodója Várnagy Andrea zongoraművésznő és segítője Borszéki Molnár Dalma. A Magyar Olvasástársaság több mint hatszáz kötet könyvet adományozott a Pongrác Kiadótól kapott könyvekből; részben a műsorban közreműködőknek, illetve mindazon települések iskoláinak, amelyekből érkeztek fellépők. Az adománykönyvek átadására Dr Bartos Évát, egyesületünk volt elnökét kértük fel.

Ezúton is köszönjük a részvételét mindazoknak, akik a Magyar Olvasástársaság és a Kárpátaljai Magyar Iskolai Könyvtárakért Alapítvány meghívását elfogadták (10 fő), részvételükkel megtisztelték a művészeket, a jelentősebb részben kárpátaljai előadókat, valamint a szervezőket, s azt, hogy személyes adományaikkal is támogatták az ügyet!

A jótékonysági koncert gondolatának megszületéséről a szervező, Borszéki Molnár Dalma az alábbiakat írta a program Facebook-oldalán:

https://www.facebook.com/events/154651461810903/

„Művészként az ember bármely meghívásnak nagy örömmel tesz eleget, de vannak helyszínek, amelyek különösen kedvesek és ilyen Várnagy Andrea zongoraművésznőnek Kárpátalja, ahol a zenei oktatás, a szakmai munka mellett a magyar emberek összetartását példaértékűnek találta.
2011 óta évente jár vissza koncertezni Kárpátaljára és idén nyáron, többedmagával már másodszor szervezett zenei tábort Tiszapéterfalván, az ott élő és az anyaországból érkező gyermekek számára.
Az ottani közönség egyedülálló szeretete és az évek során kialakult szoros együttműködés az ott tanító kollégákkal és zenét tanuló növendékekkel megismertette vele a hangsúlyt, mely lelkükben él. A küzdés hangsúlyát, melyet kéretve-kéretlenül magukénak éreznek, de csodálatosan viselnek.
Mikor Vele ott jártam, ezt a hangsúlyt, ezt a rezgést éreztem én is. Hallva a magyar nyelvtől való elszakíttatásuk félelmét én is belegondoltam, hogy mi lenne velem, ha nem gyakorolhatnám az anyanyelvemet szabadon. Mi lenne akkor a gyermekeimmel? Egymásra néztünk, és tudtuk, hogy a szívünkbe lángot verő fájdalom nem maradhat hangtalan, cselekednünk kell!

Ez a koncert leszakadt országrészünk magyarjaiért ad tiszteletet, az Ők közreműködésükkel, Andrea éjt nappallá téve való munkájának eredményeként, hogy a kultúra virágozatása mellett szolidaritásunkat fejezzük ki és kiálljuk, és elmondjuk, hogy „Nyelvében él a nemzet”. Hitet kell adnunk azoknak, akik megérdemlik és el kell gondolkodnunk azon, hogy mi is lehetnénk ugyanezen a sorson, ha Isten nem ilyen kegyes hozzánk.

Most a zenén keresztül szólalunk meg és várunk mindenkit, aki ezt a nemes kezdeményezést magáénak érzi!”


2018. 04. 04.

A Pongrác Kiadó könyvadománya

„A Pongrác Kiadó tulajdonosaként keresem Önöket. Szeretnénk intézményeknek, iskoláknak, családoknak, gyerekeknek adományozni a könyveinkből. Mintegy 100 különböző címről és mintegy 30000-es darabszámról van szó. A kötetek megtekinthetőek a honlapunkon: http://pongrac.hu


2017. 12. 07.

Bibliofil kiáltvány

tudásCivilizációnk eszményi platonizmusát jó ideje a materializmus apparátusai fojtogatják: írás helyett kép, lap helyett képernyő, összefüggések helyett információtörmelék, olvasás helyett infotainment. A könyvek azonban bosszút állnak azokon, akik nem olvassák őket.


2017. 12. 06.

Jó hír: javult a magyar gyerekek szövegértése

irasA kedden megjelent nemzetközi PIRLS-mérés szerint a magyar diákok a nemzetközi átlag fölötti teljesítményt nyújtottak az olvasás-szövegértésben, sőt jobban szerepeltek, mint korábban. De akkor nem igazak a PISA-eredmények? Vagy ha igen, miért lesz katasztrofális a 15 évesek olvasása?

A Heti Világgazdaság cikke a felmérés eredményéről:

 http://hvg.hu/elet/20171205_Felsiker_negyedikben_meg_nincs_katasztrofa_a_magyar_gyerekek_olvasasaval

A Magyar Nemzet írása is olvasható a témában: 

https://mno.hu/belfold/jo-hir-javult-a-magyar-gyerekek-szovegertese-2431829


További cikkeink...

  1. Betűtípusok diszlexiásoknak
HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Dr. Vraukóné Lukács Ilona, elnök
Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár
4400 Nyíregyháza, Szabadság tér 2.

Tagfelvétel és tagmegújítás
Amennyiben a Magyar Olvasástársaság tagja kíván lenni vagy tagságát szeretné megújítani kérem regisztráljon vagy jelentkezzen be az online tagnyilvántartó rendszerbe!
Olvaso tars LOGO2 kicsi
olvassel logo

BANNER SZIG kicsi
 
KE

Vonalban

Oldalainkat 320 vendég és 0 tag böngészi