2018. 02. 15.

A Magyar Olvasástársaság 2018. 02. 17. tanácsülésének programtervezete

tudás

Tanácsülés

2018. 02. 17. 10.00

Bp. OSZK – V. em. Tanácsterem

 

1.     A 2017. 11. 11-i tanácsülés óta történt

a)  Szervezeti élet

b)  Pályázatok

c)  Tagság

d)  Együttműködési megállapodások
             Püspökladány – Tündérkönyvtár
             Debrecen – Ady Endre Gimnázium
             Csernáton - Haszmann Pál Közművelődési Egyesület           

e)  Honlap
     Rólunk_Bemutatkozás – megfogalmazás

f)   PISA_NAT-javaslatok

g)  OPKM – Kortárs olvasnivalót az iskolai könyvtárakba! – pályázat

h)  Könyvforgatók – projekt értékelése

i)   „Az én könyvtáram” – HUNRA-delegáltak munkájáról

j)    Nemzetközi kapcsolatok
      FELA/IDEC;  Report – 2018
      Stiftung Lesen alapítvány – tagság kezdeményezése

k)   HUBBY-konferencia 

l)    Kiadványozási tevékenységünk

m)  Ajándékkönyvek  (ELTE, Pongrác Kiadó)

n)   HUNRA-pólók


2.    Feladatok – 2018

a)  Szervezeti élet
     - Alapszabály
     - Tanácsülések időpontjai (Terv: 05. 19., 08. 25., 12. 01./08. ez utóbbi egyben közgyűlés is – Program: Andi?)
     - PR – tevékenységünk
     - Sajtómegjelenés – Honlap
     - Publikációk – Honlap
     - Személyügyek (választások előkészítése)
     - Honlapfejlesztés (kétnyelvű)
     - Közhasznúság kérelmezése –
     - Olvasó/olvasást támogató intézmény pályázat
     - Védőnői szolgálat - kapcsolatfelvétel

b)  Pályázatok

c)  Együttműködési megállapodások

d)  Elismerés (kidolgozása, kitűző továbbgondolása, vagy a korábbi visszahozatala)

e)  Kiadványozási tevékenység

f)   Konferenciatervek (Pályázatokkal összefüggésben)

g)  Olvasótáborok (Aranyossziget, Erzsébet táborok)

h)  Bookr kids 

i)   Ami mellett nem mehetünk el szó nélkül
     • Gyermekkönyvek Nemzetközi  Napja – Ötletek szükségesek
     • Könyv Napja és a Szerzői Jogok napja - Ötletek szükségesek
     • Olvasás Napja - Ötletek szükségesek - Ötletek szükségesek

j)    Amit érdemes lenne aktualizálni
     • Könyvbatyu (Pongrác-könyvek hasznosítása) – S.O.S Gyermekfalu mintájára

2018. 02.09.


2018. 02. 11.

„Szinte elfeledkeznek arról, hogy tankönyvből tanulnak…” – interjú Sándor Csillával

sandor csillaEmber a tankönyv mögött interjúsorozatunkban Sándor Csillával, az Újgenerációs alsós olvasókönyvek szerkesztőjével, a Magyar Gyermekirodalmi Intézet vezetőjével és a Csodaceruza magazin főszerkesztőjével beszélgettem gyerekirodalomról, olvasásra nevelésről, a Csodaceruza magazinról és az Újgenerációs olvasókönyvekről.

http://ofi.hu/hir/szinte-elfeledkeznek-arrol-hogy-tankonyvbol-tanulnak-interju-sandor-csillaval


2018. 02. 02.

Olvass többet! – Határtalanul-magyarul nemzetközi irodalmi vetélkedő – 2. forduló

Nemzetközi versenyünkre – melybe minden félévben be lehet kapcsolódni – 11. éve várjuk olvasóinkat. Az online forduló feladatlapján kérjük a 2. fordulóra való regisztrációt (február 19.- március 3. között). Az 1-3. helyezett nyereménye mindkét kategóriában: értékes könyvjutalom és oklevél. A verseny INGYENES! Két egyéni írásbeli és egy szóbeli csapatversenyből  áll. Utóbbira a II. kategóriában versenyzők jelentkezhetnek, az eredmény független az egyéni eredményektől. A kapcsolattartó kollégák az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. írhatnak a szervezőknek. A tanév során ajánlott 6 műhöz - Fekete István: Tüskevár, Ray Bradbury: Fahrenheit 451, Ady Endre : Muskétás tanár úr (válogatott novellák), Nógrádi Gábor: Petepite, Molnár Ferenc: Játék a kastélyban, Teremtéstörténetek - egyiptomi, finn, indiai, maja, magyar, tibeti  - még lehet küldeni az illusztrációkat! Határidő: 2018. április 4. Cím: Debreceni SZC Könnyűipari Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Szakiskolája, könyvtár 4027 Debrecen, Sétakert utca 1-3.

 

Aki kinyit… egy könyvet, mindenekelőtt önmagát nyitja ki."
(Csoóri Sándor)

A 11. éves nemzetközi olvasásnépszerűsítő verseny célja, hogy minden magyarul olvasó, magyarországi és nem magyarországi – Erdélyben, Felvidéken, Kárpátalján, a Vajdaságban és más, diaszpórában élő - magyar fiatal számára igényes olvasmányokat ajánljon. A Debreceni Ady Endre Gimnázium három mestertanára mellé a 2017/2018. tanévben a Debreceni Kazinczy Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola két magyartanára is csatlakozott, így ettől a tanévtől már nemcsak a 7-12. évfolyamosok számára hirdetik a versenyt, hanem az 5-6. évfolyamos tanulóknak is.


2018. 01. 18.

Mi a baj az irodalomoktatással, és hogyan lehet megszerettetni a gyerekekkel a kötelezőket?

kötelező olvasmányokJókai Mórban és A kőszívű ember fiaiban nemcsak az a jó, hogy roppant egyszerű karakterei és kalandos történetei vannak, amelyek minden gyerek számára mérhetetlenül izgalmasak, hanem az is, hogy nyelvezete miatt igazán könnyedén olvasható, így egy csapásra meggyőz bárkit arról, hogy olvasni jó. Legalábbis így tartották bő száz évvel ezelőtt. És ha csak a kötelező olvasmányokat és a nemzeti alaptantervet nézzük, akkor úgy tűnik, hivatalosan még mindig így tartják. Hiába gondolnak erről egészen mást gyerekek és szülők tízezrei.

https://index.hu/kultur/2018/01/09/magyartanitas_irodalomoktatas_kotelezo_olvasmanyok_magyartanarok_egyesulete_arato_laszlo_fenyo_d_gyorgy_nenyei_pal


2018. 01. 22.

7 menő könyvtáros, aki meghódította a filmvásznat

2018. január 16. - KönyvParfé

konyvtarosok.png

Milyenek a könyvtárosok? Természetesen szemüvegesek, mogorvák, és mindig fekete vagy szürke kardigánt viselnek. Szarukeretes okuláréjuk alól morcosan pillantanak a hangoskodó olvasókra és teáznak. A tea alap kiegészítő; nagyon fontos, enélkül nem lenne teljes az imázs! Lelkesen segítenek megtalálni a keresett könyvet, és ha bedobod a Dewey-féle tizedes osztályozást, csillogó szemekkel válaszolnak a kérdéseidre.

Valami ilyesmit képzelnek a könyvtárosokról, pedig nem lenne szabad, hogy a szemüveg, a kardigán, a feszes konty és a szigorú tekintet megvezessen bárkit.

Hitted volna, hogy sokszor titkokat oldanak meg, éjszakánként bűnözőket fognak el, és néhanapján megmentik a világot?

Íme, néhány könyvmoly, akik meghódították a filmvásznat, és akik bebizonyították, hogy nem mindegyik könyvtáros csendes, mogorva és unalmas...


2018. 01. 11.

A literációs tudatosság kialakulása az olvasástanulás előtt

Az írott nyelvhasználat megfelelő szintű elsajátítása nélkülözhetetlen a tanulási képességek kibontakoztatásához, működtetéséhez, illetve fejlődéséhez, azaz az írásbeliség ismerete minden további tanulás alapja. Az iskolai teljesítményekre azonban jelentős hatást gyakorol az iskolai oktatástól függetlenül a tanulók szocioökonómiai státusza, és ez hosszú távon befolyásolja a diákok készségeinek fejlődését is.1 A tanulók családi háttere és tanulmányi teljesítménye közötti összefüggés azt mutatja, minél magasabb a szülők iskolai végzettsége, minél magasabb státuszú munkával rendelkeznek, minél több kulturális és anyagi tőkéje van a családnak, annál jobb a tanuló teljesítménye.2 A PISA-mérések kimutatták, hogy Magyarországon a családi háttér teljesítménymeghatározó szerepe igen erős.3 Viselkedéses vizsgálatokból4 az is ismert, hogy a szocioökonómiai háttér (SES) befolyásolhatja a kognitív alapképességek és az olvasás kapcsolatát: a magas SES egyfajta védőfaktorként funkcionál, vagyis a jó szocioökonómiai háttérrel rendelkező gyerekek alacsonyabb szintű kognitív alapképességek esetén is viszonylag jól olvasnak. A gyerekek literációs ismeretekbe való természetes belemerülési lehetősége egy összetett literációs kontextusban (olvasáshoz szükséges tárgyi eszközök, környezet, olvasásra irányuló pozitív attitűdök, szokások) nagymértékben befolyásolja az olvasóvá válás folyamatát és annak kibontakozási szintjét. A literációs tapasztalatok megszerzése az írásbeliség kultúrájával való rendszeres és természetes érintkezés során a közegben való komfortérzet kialakulásával kezdődnek, melyek során a kisgyermek megérti, hogy az írásbeliség információszerzésre, -cserére, -rögzítésre és tanulásra, élményszerzésre is szolgál.


2017. 12. 24.

Karácsony 2017


2017. 12. 24.

Mesék a téli szünetre

olvasó gyerekNincs is jobb annál, mint a téli szünetben esténként felolvasni gyermekünknek, és beszélgetni az ünnepekről, a csodáról. Cikkünkben olyan könyveket ajánlunk, melyek a karácsonyhoz kapcsolódnak. Tarts velünk Holle anyó birodalmába, a kuflik üregébe, Kipp-kopp fájára, a kis vakond erdejébe! Nyolc mesekönyvet választottunk számotokra.

http://www.kultura.hu/mesek-teli-szunetre


2017. 12. 24.

Karácsonyi könyvajánló gyerekeknek és kamaszoknak

Világvége alsóKarácsonyi könyvajándékötletek a kisebbeknek és a kamaszoknak, ehhez mutatunk néhány tippet Könyvesblokkunkban. Vannak köztük zseblámpás, újragondolt és kütyüs mesék, mókusológiai fejtegetések, nyomozós és dinoszauruszos kalandok, ahogy a bizalomról és a szeretet sokféleségéről szóló ifjúsági regények is.

http://konyves.blog.hu/2017/12/18/karacsonyi_konyvcunami_kamaszoknak_es_gyerekeknek

 


2017. 12. 24.

A Magyar Olvasástársaság javaslatai a Nemzeti alaptanterv új koncepciójához

natA Magyar Olvasástársaság küldetése a magyar nyelvű írásbeliség és olvasáskultúra szintjének emelése. Küldetésünkkel összhangban tenni kívánunk azért, hogy a magyar köznevelési rendszer minél hatékonyabban fejlessze a magyar diákok olvasási és szövegértési képességét, motivációját. Ezen okból kötelességünknek éreztük, hogy megfogalmazzuk javaslatainkat a készülő Nemzeti alaptanterv koncepciójának és tartalmának megfogalmazói, valamint a szélesebb szakmai és társadalmi nyilvánosság számára. Javaslataink nem kizárólag a készülő új Nemzeti alaptantervet érintik, mivel meggyőződésünk szerint a köznevelési rendszert, és általában az iskola világát érdemben csak rendszerszemléletben fogant, komplex beavatkozásokkal lehet megváltoztatni.

A javaslatcsomagot a Társaság Tanácsa december 13-án továbbította Dr. Csépe Valéria professzor asszony részére, aki az alaptantervi koncepció megalkotásáért felelős munkacsoportot vezeti. Kísérő levelünkben kifejeztük azt a szándékunkat, hogy részt kívánunk venni egy közös szakmai munkában. Jeleztük azt is, hogy a 22 pontozott bekezdésbe sűrített mondanivalónk mögött egy elmélyültebb gondolatmenet áll, és szándékunkban áll ezt részletesebben is kifejteni, illetve konkrét beavatkozásokra váltható formában is megfogalmazni.

Honlapunkon és FB-oldalunkon való közzétételünkkel egyszersmind felhívást teszünk a Társaság minden tagja és bármely más idelátogató számára, hogy szóljon hozzá az egyes pontokhoz, gazdagítsa a javaslatokat saját véleménye, ötletei, érvei segítségével. Ehhez az oldal alján látható link segítségével kínálunk lehetőséget.

A Magyar Olvasástársaság javaslatai a Nemzeti alaptanterv új koncepciójához


2017. 12. 24.

Mit keres az okostelefon és a Minecraft a magyar népmesékben?

Világvége alsóMilyen lenne, ha a népmesék hősei útra kelnének, és hirtelen a jelenben találnák magukat? Mi lenne, ha a mesék szereplőinek nem varázsholmik, hanem elektronikus kütyük könnyítenék meg az életét? Mi lenne, ha a jól ismert figurák – mesebeli komfortzónájukból kiragadva – teljesen új szerepkörben mutatkoznának meg? Az év vége egyik legizgalmasabb gyerekkönyve lett a Világvége alsó című antológia, amelyben kortárs írók gondolták és írták újra a magyar népmeséket. Náluk a királylányok beköltöznek a Minecraft-világába vagy épp jó barátságot kötnek a sárkánnyal, a hősök diákjeggyel utaznak el a világvégére, a farkas feketemosogatónak áll egy éttermi konyhán, Mátyás király pedig a maga keresetlenségével lenyúlja egy medve bundáját. A mesék keletkezéséről és unorthodox mesehősökről beszélgettünk Kertész Edinával, a Világvége alsó szerkesztőjével és egyben szerzőjével.

http://konyves.blog.hu/2017/12/13/mit_keres_az_okostelefon_es_a_minecraft_a_magyar_nepmesekben


HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 267 vendég és 0 tag böngészi