2012. 03. 29.
Mi is az a KönyvFilm?
- Részletek
- Kategória: Agora
- 2012-03-29 11:31:15 Megjelent: 2012. március 29. csütörtök, 13:31
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 3719
http://szabadpolc.blogspot.com/2012/03/olvasasnepszerusites-rovidfilmmel.html
2012. 03. 24.
A nem fikciós irodalom jobban tanít olvasni
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2012-03-24 11:08:41 Megjelent: 2012. március 24. szombat, 12:08
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2360
2012. 03. 16.
A slam poetry útja az érettségiig
- Részletek
- Kategória: Agora
- 2012-03-16 11:21:41 Megjelent: 2012. március 16. péntek, 12:21
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 3829
Akit érdekel a slam poetry, ide katinntson:
http://www.nyest.hu/hirek/itt-verbalis-a-pisztoly
2012. 03. 01.
A Magyar Olvasástársaság észrevételei, javaslatai a NAT 2012. tervezetéhez
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2012-03-01 20:08:47 Megjelent: 2012. március 01. csütörtök, 21:08
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 3745
1.) Az olvasás jelentősége. GDP és szövegértés összefüggése, illetve a rosszul olvasók gyenge továbbtanulási, valamint munkavállalói esélyei.
2.) Az olvasás kulcskompetencia. Az olvasásfejlesztés össztantárgyi feladat.
3.) A szabadon választható „közös olvasmányok” arányának emelése a motivációs bázis, az érdekeltség erősítését szolgálja.
4.) Család és iskola szorosabb együttműködése.
A korábbi hasonló jellegű dokumentumokhoz viszonyítva, az általunk megismert szövegben jóval nagyobb szerepet kapnak az egyetemes európai értékek, a nemzettudat, a család, a klasszikus magyar irodalom, valamint az anyanyelvi kommunikáció. Ezekkel a tendenciaszerű változásokkal teljes mértékben egyetértünk. Néhány ponton azonban kiegészítések megfogalmazását javasoljuk.
A NAT szövegben jól érzékelhetően gondosan kerülték az olvasás és írás szavakat, helyette következetesen a kommunikációt használják. Egyetértéssel fogadjuk a megfogalmazók tiszteletreméltó szándékát: a központi gondolatok egyike kiemelten az anyanyelvi kommunikáció, a beszédértés, a beszédprodukció, az írás, a szövegértő olvasás és a gondolkodás együttes fejlesztése. Véleményünk, kiegészítő megjegyzésünk értelmében félreérthető, egyoldalú megoldásokhoz vezet, ha csupán az átfogó kommunikáció fogalmával operálunk. Nagyon pontosan néven kell nevezni az előző mondatban felsorolt elemeket. (A hétköznapi életben ráadásul a kommunikáció szó leggyakrabban a szóbeliséghez kötődik.) A szóbeliségben megjelenő nyelvi, gondolkodási képességek fejlesztésének egyik legfontosabb eszköze éppen az írásbeliség, nevezetesen az írás és a szövegértő olvasás tudatos fejlesztése.
Az iskolában a tanulás máig legfontosabb eszköze a szövegértő olvasás mind nyomtatott, mind képernyős forrásból. (Természetesen nem tagadjuk a hallás utáni, illetve a rajzok „leolvasása” vagy az egyszerű utánzás révén zajló tanulás jelentőségét sem.) Az általában vett kommunikáció hatékonysága, pontossága nehezen mérhető. Ezért az IEA-, a PIRLS- és a PISA-vizsgálatokban sem a „kommunikációt”, hanem leginkább a szövegértést vizsgálták, vizsgálják. Ráadásul mind a matematika, mind a természettudományos, mind a digitális írásbeliség szintjét felderítő feladatok megoldásához elsőként hatékonyan olvasni, majd értelmezni és reflektálni kell, s a válaszokat ugyancsak írásban várják!
Az elmúlt évtizedekben a magyar közoktatás kritikája jelentős mértékben ezekre a nemzetközi összehasonlító vizsgálatokra épülhetett. Kiss Árpádnak köszönhető, hogy a volt szocialista tábor országaiból elsőként és egyedül Magyarország vett részt az 1970-ben szervezett IEA-vizsgálatokban. Még 2000-ben sem volt sokkal jobb a helyzet, hiszen a PISA 2000-es felmérésében rajtunk kívül csak a csehek, a lengyelek és a lettek vettek részt. Ilyen jellegű szakmai együttműködésünk, jelenlétünk bizonyára folyamatosan érezteti hatását, erősíti nemzetközi elfogadottságunk mértékét. Jó okunk van annak feltételezésére, hogy az Audi és a Mercedes típusú hatalmas német beruházások a hazai PISA-adatok hiányában nem Magyarországon valósultak volna meg. Reményeink szerint a közeli jövőben a fenti összefüggés még nyilvánvalóbbá válhat mind a javuló kutatási eredmények, mind a gazdaságpolitikai lépések szintjén.
2012. 02. 28.
(Újra)olvasni jó!
- Részletek
- Kategória: Olvasáslélektan
- 2012-02-28 20:37:40 Megjelent: 2012. február 28. kedd, 21:37
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 4490
A Journal of Consumer Researchben közölt tanulmányban Antonia Russell kijelenti: az újrázás során az emberek egyre többet kapnak a szövegből (vagy akár egy filmből), és bár ismerik a történetet, a helyszíneket, az újrafogyasztás új vagy felfrissített megértést adhat mind az alkotásról, mind saját magunkról is. Ráadásul az újraolvasás során gazdagodik az ember érzelmi élete és az önismerete is azzal, hogy az emlékezet felfrissítése mellett előjönnek az egykori élmények is
Bővebben erről itt olvashat:
http://kotvefuzve.postr.hu/tudosok-bebizonyitottak-az-ujraolvasas-tenyleg-mas-elmeny
2012. 02. 26.
A HunRA első húsz éve az olvasásfejlesztés szolgálatában
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2012-02-26 08:48:05 Megjelent: 2012. február 26. vasárnap, 09:48
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2799
A HunRA első húsz éve az olvasásfejlesztés szolgálatában
Jó két évtizede, 1991. október 31-én, egy pénteki napon, napfényes koradélutáni órákban az Országos Széchényi Könyvtár VIII. emeleti előadótermében 63 fő -- vita után egyhangú szavazással -- elfogadta az Alapszabályt ezzel megalakult a Magyar Olvasástársaság, a Nemzetközi Olvasástársaság (International Reading Association, IRA) hazai tagszervezete, a Magyar Olvasástársaság, angol nevén a Hungarian Reading Association, amelynek rövidítése (HunRA), ami sokak számára márkanévvé lett.
A 63 fős alakuló ülés résztvevői között könyvtárosok, pedagógusok, gyógypedagógusok, a felsőoktatásban dolgozók, elméleti kutatók, nyelvészek, pszichológusok, szociológusok mellett néhány szerkesztő, író és főiskolai hallgató ugyancsak jelen volt. Többek között Adamikné Jászó Anna, Balatoni Teréz, Bartos Éva, Bocsák Istvánné, Csabay Katalin, Dán Krisztina, Gereben Ferenc, Gósy Mária, Hubert Ildikó, Horváth Zsuzsanna, Kádárné Fülöp Judit, Kiss Barbara, Komáromi Gabriella, Kovács Emőke, Kucska Zsuzsa, Mikulás Gábor, Nagy Attila, Péterfi Rita, Ramháb Mária, Rigó Béla, Vidor Miklós és Winkler Márta.
2012. 02. 20.
Meghívó
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2012-02-20 22:20:19 Megjelent: 2012. február 20. hétfő, 23:20
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2650
Szeretettel meghívjuk Önt, kedves Családját és Barátait a
Magyar Napló
bemutatkozó estjére 2012. február 23-án, csütörtökön 18 órára a Magyar Írószövetség klubjába (Budapest VI., Bajza utca 18. I. emelet).
Az est témái:
A folyóirat története, rovatai • Világirodalmi Figyelő • Megújul a honlapunk (www.magyarnaplo.hu)
Könyvkiadás • Tízévesek az antológiák (Az év versei, Az év novellái, Az év esszéi) • Könyvheti hajóút • Versmaraton (ápr. 11.)
Minden kedves érdeklődőt szeretettel várunk!
2012. 02. 19.
Szoros eredmények a Könyvkaland döntőjében
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2012-02-19 09:27:35 Megjelent: 2012. február 19. vasárnap, 10:27
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 2550
http://konyvtarunk.blogspot.com/2012/02/konyvkaland-eredmenyek-dontobol.html
2012. 02. 08.
Több a gyerekkönyv
- Részletek
- Kategória: Lapajánló
- 2012-02-08 14:06:05 Megjelent: 2012. február 08. szerda, 15:06
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 4685
http://www.ujkonyvpiac.hu/hirek.asp?id=6780
2012. 02. 02.
E-könyvből vagy papírból?
- Részletek
- Kategória: Agora
- 2012-02-02 08:10:59 Megjelent: 2012. február 02. csütörtök, 09:10
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 3456
Az Olvasóterem egy felmérés eredményeit mutatja be, melyet e-könyvet olvasók körében végeztek.
A teljes cikk itt olvasható:
http://olvasoterem.com/index.php/2012/01/e-konyvbol-vagy-nem-e-konyvbol-olvasni/
2012. 01. 20.
Olvasás = kaland az agyban
- Részletek
- Kategória: Agora
- 2012-01-20 08:20:33 Megjelent: 2012. január 20. péntek, 09:20
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 3838
„Hiszem, hogy amikor valaki könyvet olvas, a fejében megszületik a saját filmje, arcot teremt a szereplőnek, megrendezi a jeleneteket, hallja a hangokat, érzi a szagokat. Egy jó történet olyan, mint egy különálló kis világ, a könyv meg a film pedig lehetővé teszi, hogy akkor léphessünk be az ajtaján, amikor csak kedvünk tartja. Ha egyszer átéltük, már soha, senki nem veheti el tőlünk. Vannak olyan könyvek, amelyek álmodni hívnak, és vannak olyanok, amelyek megmutatják a valóságot. Akkor jó egy regény, ha a közepén attól félek, hogy mindjárt itt az utolsó fejezet. Mindig szoktam magammal valami könyvet vinni, ha valamikor valahová távolabbra s hosszabb időre mentem, részint ugyan valóban azért, hogy akárhol is olvashassak .A könyvekben minden benne van. Minden szépet, bölcset, fontos dolgot leírtak valamikor. Az olvasás nem menekülés az életből. Az olvasás az élet. Életet teremt. Szeretem a könyvet, és úgy nézek rá mindig, mint a csodára. Mint elmúlt vagy élő lelkek néma- vagy hangosfilmjére, titkos jelekbe zárt örömére,vagy fájdalmára.
Olvasás = kaland az agyban!!!!!!!!!!!!!!!!”
Az írás itt jelent meg:
http://hannus46.mindenkilapja.hu/blog/24806993/renderpost/24900678/a-konyv
2012. 01. 19.
Kell egy mese!
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2012-01-19 19:34:15 Megjelent: 2012. január 19. csütörtök, 20:34
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2195
2012. 01. 19.
Digitális nemzedék
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2012-01-19 17:39:04 Megjelent: 2012. január 19. csütörtök, 18:39
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 10792
Konferencia a net-generációról
• ELTE PPK, Iskolapedagógiai Központ, Információs Társadalom Oktató- és Kutatócsoport
• Magyartanárok Egyesülete
• Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
A konferencia időpontja: 2012. február 11.
A konferencia helyszíne: ELTE PPK, 1075 Bp., Kazinczy u. 23-27.
A konferencián való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Minden érdeklődőt szeretettel várunk! A regisztráláshoz és további információkért kattintson a konferencia honlapjára: http://digitalisnemzedek.hu
Jelentkezési határidő: 2012. január 16.
2012. 01. 17.
Irodalom – olvasás – akusztika
- Részletek
- Kategória: Olvasáslélektan
- 2012-01-17 19:29:47 Megjelent: 2012. január 17. kedd, 20:29
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 4136
A teljes szöveg itt olvasható:
http://benczikvilmos.x3.hu/akuszt.html
2012. 01. 12.
Tündérszó Meseíró Pályázat
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2012-01-12 20:03:12 Megjelent: 2012. január 12. csütörtök, 21:03
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2562
A székesfehérvári Gárdonyi Géza Művelődési Ház és Könyvtár
már harmadszor hirdeti meg nemzetközi meseíró pályázatát.
A pályázatra a világ bármely országában élő 8–15 éves gyermekek magyar nyelven írott meséit várjuk postai úton vagy e-mailben, csatolt dokumentum formájában 2012. április 15-ig.
A pályázatra az 1997. január 1-je és 2003. december 31-e között született gyermekek négy példányban elküldött meséit fogadjuk.
A mese mellett, kérjük, feltétlenül csatolják külön lapon (1.) a meseíró nevét, (2.) születési idejét (év, hónap, nap), (3.) postacímét (ország, település, utca, házszám, irányítószám), és (4.) szülei egyikének e-mail és telefonszámát!
A pályaművek terjedelme minimum 2000 és maximum 6000 karakter (1–3 nyomtatott oldal) lehet. Témájukkal, irodalmi formájukkal kapcsolatban nincs semmiféle megkötés. Egy pályázó csak egy mesét küldhet be a zsűrinek.
A bírálóbizottság neves írókból áll. A díjnyerteseket oklevéllel és egyedi művészeti alkotással jutalmazzuk. A döntést követő ünnepélyes eredményhirdetés 2012. május 19-én, szombaton lesz Székesfehérváron.
A díjazottakat a szervezők 2012. május 8-áig telefonon vagy e-mailben értesítik,
illetve a díjazottak névsorát a www.ggmuvhaz.hu honlapon közzéteszik.
A legjobb írásokat a Művelődési Ház egy későbbi időpontban megjelenteti.
*
Gárdonyi Géza Művelődési Ház és Könyvtár,
H-8000 Székesfehérvár, Sóstó lakótelep 1. Magyarország
+36 22/501-161; Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
2012. 01. 09.
A kortárs gyermekirodalom és médiumai
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2012-01-09 23:35:48 Megjelent: 2012. január 10. kedd, 00:35
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 3355
A konferencia az irodalom valamennyi médiumának kontextusában kívánja átgondolni a közvetítés lehetséges módjait, ennek érdekében tanszékközi összefogással (Magyar Nyelvi és Irodalmi Tanszék, kari könyvtár, Vizuális Nevelés Tanszék, Ének-zene Tanszék, Társadalomtudományi Tanszék, ELTE-TÓK HÖK) és a kortárs gyermekirodalom reprezentációjára, megjelentetésére és terjesztésére vállalkozó intézmények, szervezetek és szerveződések bevonásával (Magyar Olvasástársaság, Magyar Gyerekkönyvek Egyesülete, Pozsonyi Pagony, Móra Könyvkiadó) szeretne fórumot teremteni azok számára, akik vállalkoznak az olvasás- és befogadáskultúra átírására, hatással vannak/lehetnek a gyerekek olvasási szokásaira, olvasmányválasztására.
A szervezők abból az optimális feltételezésből indulnak ki, hogy vannak még potenciális irodalomolvasók, és a Gutenberg-galaxis hagyományai integrálhatók a Neumann-galaxisba, csak az olvasmányok megválasztását és feldolgozásuk módját kell a megváltozott igényekhez igazítani. Ennek érdekében várják azon elméleti és gyakorlati szakemberek jelentkezését, akik kutatási eredményeik, ill. gyakorlati tapasztalataik megosztásával, korszerű módszertani technikák bemutatásával hozzá tudnak járulni a pedagógiai praxis innovációjának befolyásolásához.
A konferencián való részvétel – a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről szóló, 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet 5. § (3) d) pontja alapján – 5 órában beszámítható a hétévenkénti 120 órás pedagógus-továbbképzés teljesítésébe.
A konferencia szervezői az alábbi témákban várják az előadókat:
• SZÖVEG – anyagszerűség, poétikai funkció
• IRODALMI SZÖVEG INTERMEDIÁLIS MÁTRIXBAN – szöveg / betű / zene / illusztráció / mozgókép / könyv / test / mozdulat értelempotenciálja
• OLVASÁS – manipulálhatóság
• AZ OLVASÁS mint szabadidős tevékenység KONTRA (?) más, a szabadidőt nagyban lekötő MÉDIUMOK
• KIADÁS ÉS TERJESZTÉS – kiadók és könyvesboltok bemutatkozása
• KÖNYVTÁRI PROGRAMOK a kortárs gyermekirodalom terjesztésében
• A KORTÁRS GYERMEKIRODALOM FELDOLGOZÁSA – módszertani műhely
• OLVASÓVÁ NEVELÉS KORTÁRS GYERMEKIRODALOMMAL az iskolás kor előtti valamint az iskolás években
A konferencia időpontja: 2012. május 11.
A konferenciához könyvvásár kapcsolódik.
Az absztraktok és a jelentkezés leadásának határidejét meghosszabbítottuk 2012. március 15-re.
További cikkeink...
Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c
Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41
László Bandy az „Égig érő mesefa” alkotója, nemrég ünnepelte 70. születésnapját.
>> Ez alkalomból beszélgetett vele lánya, László Anikó, a Százhalombattai Hírtükör munkatársa. <<
A NÉPMESE NAPJA
Vonalban
Oldalainkat 455 vendég és 0 tag böngészi