Olvasás
2011. 01. 27.
A kézírás segít a tanulásban
- Részletek
- Kategória: Olvasás
- Megjelent: 2011. január 27. csütörtök, 13:11
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 5014
Jobban tanulnak azok a diákok, akik kézírással és nem gépeléssel rögzítik ismereteiket – derítették ki norvég kutatók.
Bővebben a hír24 oldalán olvashatnak erről: http://www.hir24.hu/tudomany/204128/kezirassal-jobban-rogzul-az-ismeret.html
2010. 12. 05.
Család – mesék – minták – műveltség
- Részletek
- Kategória: Olvasás
- Megjelent: 2010. december 05. vasárnap, 19:55
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 6073
2010. 11. 28.
Hogyan és mit olvasunk?
- Részletek
- Kategória: Olvasás
- Megjelent: 2010. november 28. vasárnap, 12:41
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 4817
http://www.mno.hu/portal/750466
2010. 09. 17.
Trendi vagy nem az olvasás?
- Részletek
- Kategória: Olvasás
- Megjelent: 2010. szeptember 17. péntek, 19:10
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 4648
A részletekről itt olvashatnak:
http://konyves.blog.hu/2010/09/09/nem_trendi_az_olvasas
2010. 09. 13.
Kathryn I. Matthew – Felvégi Emese :: Az olvasástanítás és a szövegértés-fejlesztés trendjei külföldön
- Részletek
- Kategória: Olvasás
- Megjelent: 2010. szeptember 13. hétfő, 19:29
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 7201
Kinek a dolga az élethosszig tartó tanulást lehetővé tevő írás, olvasás, kritikus gondolkodás tanítása és fejlesztése? Evidensnek tűnik a válasz: ebben a feladatban az író, olvasó, kommunikáló egyén életkorától függően változó szerepet játszik a család, az iskola, a munkahely, a közösség. A szerzők a közoktatás különböző szintjeire, résztvevőire háruló olvasástanítás néhány trendjéről adnak számot oktatási minisztériumok, nemzetközi szervezetek, összehasonlító teljesítménymérések, külföldi tanárképző főiskolák és egyetemek, szakmai, pedagógiai szervezetek kiadványainak a segítségével.
Olvasás, szövegértés, műveltség?
A hagyományosan olvasás szóval jelölt alapképességet a nemzetközi szakirodalom a magyar szó jelentését kitágító, az írást, olvasást, kommunikációt és kritikus gondolkodást magában foglaló literacy vagy reading literacy elnevezéssel illeti. A literacy szó alapvetően műveltséget, olvasottságot vagy íráskészséget jelent, a magyar nyelvű szakirodalomban az előzőeken kívül még olvasásként, olvasásértésként, szövegértésként vagy írásbeliségként szerepel. A reading, olvasás szó kiemelése a matematikai, természettudományi, informatikai, vizuális és egyéb műveltségterületektől való megkülönböztetés okán válik fontossá. A szerzők véleménye szerint az olvasás-, szövegértés szavak túlságosan közel állnak a reading comprehension szókapcsolat magyar jelentéséhez, amely csupán az olvasás műveleti szintjét jelöli.
E tanulmányban a számunkra átfogóbb, univerzálisabb olvasás szót olvasni, írni, kommunikálni tudás jelentéssel használjuk a literacy szó megfelelőjeként. Célunk az olvasás szó definícióinak vizsgálata, illetve annak visszafejtése, hogy mit árulnak el a nemzetközi szervezetek és összehasonlító tanulóiteljesítmény-mérések az olvasásfelfogás trendjeiről, milyen üzenetet küldenek az anyanyelv-pedagógia és olvasástanítás, -fejlesztés számára. Tanulmányunk második felében a külföldi tanárképző főiskolák és egyetemek, a szaksajtó, szakmai, pedagógiai szervezetek kiadványai segítségével számolunk be arról, hogyan próbálnak a különböző országok közoktatási rendszerei lépést tartani a nemzetközi szervezetek sugallta olvasásfelfogással egy információs technológiai, integrációs és elszámoltathatósági kihívásokkal, multikulturális és globalizációs kérdésekkel teli korban.