Olvasás

2009. 11. 16.

Könyv az olvasáskultúra fejlesztéséről

Az olvasáskultúra fejlesztése (Koncepciók, programok, kampányok) címmel jelent meg a Könyvtári Intézet EuroTéka sorozatának legújabb füzete. A téma aktualitását tökéletesen feleslegesnek ítéljük taglalni. (Lásd, például a PISA-kutatások eredményeit!) Az első tematikus egység egy nemzetközi szemlét tartalmaz, melyből a finnországi, nagy-britanniai, svédországi, norvégiai, osztrák és német példaszerű kezdeményezések sorát ismerheti meg az érdeklődő. Rövid, de annál hangsúlyosabb írásból lehet a hazai Márai-program beindulásának idején felfedezni ennek a kezdeményezésnek előképeit, mai gyakorlatát, az élő „skandináv modellt”.
A harmadik fejezetben részletes körkép található hazai olvasáskultúránk – kiemelten a gyerekek és középiskolások körében készült legutóbbi vizsgálati adatok alapján vázolható – állapotáról. (Nyomatékkal ugyancsak szó esik a számítógéphasználati szokásokról.) Két egymással összefüggő írás foglalkozik a könyvtárosok és az olvasók számára készült interaktív könyvtári portálok jelentőségéről. Végül a zárófejezet kifejezetten a gyerekek, a fiatalok számára készült internetes tartalomszolgáltatás jelentőségét, illetve azok egy konkrét csoportját ajánlja a tettrekész könyvtárosok, pedagógusok és szülők figyelmébe. A könyvecske közvetlenül megrendelhető a Könyvtári Intézet honlapjáról:
http://www.ki.oszk.hu
 

2009. 10. 04.

Cikkajánló: Tanácsok olvasási szokások méréséhez

Máté Lászlóné: Mit olvasnak tanítványaink, kis olvasóink? : tanácsok az olvasói szokásokat felmérő kérdőíves vizsgálat lebonyolításához. In: Korszerű könyvtár : finanszírozás, gyarapítás, menedzsment. Szerk. Sándor Csilla. Bp. : RAABE, 2005–. Könyvtár és használója F 3.4; p. 1–14.

2009. 09. 16.

Cikkajánló: Mit és mennyit olvasnak a középiskolások

Érdekes, tanulságos tényekről írt cikket a címben említett témában Magyarné Fazekas Ágnes a KKK legutóbbi számában.
A tanulmány adatai:
Magyarné Fazekas Ágnes: Az olvasás szerepe a középiskolások mindennapjaiban.
In: Könyv Könyvtár Könyvtáros, 2009. 18. évf. 8. sz. 27–34. p.
 

2009. 07. 23.

Cikkajánló: A Gutenberg-galaxis megmentéséről

Kapuvári Zsuzsa – Pobori Ágnes:

Mentsük meg a Gutenberg Galaxist! Avagy rá lehet e bírni a mai tizenévest az olvasásra.

In: Könyv Könyvtár Könyvtáros, 2009. 18.évf. 7.sz. 28–32. p.


2009. 06. 23.

EU-tanulmány a gyenge olvasókról

Új perspektívát nyitó EU-tanulmány jelent meg a gyenge olvasókról és az őket támogató rendszerről. A kutatási eredményeit most közzé tevő, hat ország kutatóit tömörítő PROREAD munkacsoport magyar kutatásvezetője Csépe Valéria.