Olvasás

2015. 07. 27.

Olvasótábor Erdélyben

Immár harmadszor rendezett olvasótábort Alsócsernátonban a sepsiszentgyörgyi Bod Péter Megyei Könyvtár, a csernátoni Haszmann Pál Múzeum és a Magyar Olvasástársaság. A táborozás lehetőségét az 5–8. osztályos résztvevők pályázaton nyerték. A gyerekek öt napon keresztül foglalkoztak különböző szövegekkel, drámajátékokat játszottak, kézműveskedtek, beszélgetéseken vettek részt. S természetesen olvastak, olvastak, olvastak...

DSC 0335


2014. 08. 29.

Jobban rögzül, amit papíron olvasunk?

Régóta sejtjük, hogy nem csupán kényelmi különbségek van a papír alapú és az e-könyvek olvasása között. Egy új kutatás több érdekességre is felhíja a figyelmet ezzel kapcsolatban. Anne Mangen általában a digitalizálás hatásait kutatja. Eredményeiről itt olvashatnak bővebben:
konyves.blog.hu/2014/08/22/kevesbe_marad_meg_a_szoveg_a_fejunkben_ha_kindle-n_olvassuk

2013. 07. 10.

Eltűnőben az élményszerző olvasás?

Nagy-britanniai felmérések szerint az általános iskolások egyre kevesebben olvasnak szórakozásképpen, ezzel együtt nő azoknak az elfoglalt szülőknek a száma, akik nem olvasnak esti mesét gyerekeiknek, miután azok iskoláskorba léptek.
A fenti állítások aligha meglepőek, különösen úgy, hogy a hazai kutatások is hasonló eredményekről tájékoztatnak minket.
A brit vizsgálatról részletesebben a nyest oldalán olvashatnak:

http://www.nyest.hu/hirek/miert-nem-olvasnak-sajat-oromukre-a-gyerekek

2013. 01. 20.

Szakkönyvek az olvasásról, irodalomtanításról

A közelmúltban két nagyon fontos kötet is megjelent, melyek érdekesek lehetnek szakemberek, pedagógusok számára. A könvyeket jó szívvel ajánljuk mi is:
• Csapó Benő – Csépe Valéria (szerk.): Tartalmi keretek az olvasás diagnosztikus értékeléséhez.
Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 2012. 312 p.
• Finta Gábor – Fűzfa Balázs (szerk.) Az irodalomtanítás innovációja.
Szombathely: Savaria University Press, 2012. 222 p. 

2012. 01. 09.

A digitális kor gyermekei – literalitás, olvasás, audio-vizualitás

Olvasáskutatók, pedagógusok és laikusok számára is fontos, érdekes tanulmányt olvashatunk Gyarmathy Éva pszichológustól, Ki van kulturális lemaradásban? címmel.
A cikk többek között a digitális kor gyermekeinek kulturális különbözőségét, gondolkodásuk „másságát” mutatja be pontosan, tényszerűen, szemléletes példákkal. 
Az írás alapja lehet azoknak a változ(tat)ásoknak, szemléletváltásnak, melyek szükségesek a ma diákjainak oktatásában.
A teljes tanulmány itt olvasható:
http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=1018