2012. 02. 20.

A kortárs gyermekirodalom és médiumai

A KORTÁRS GYERMEKIRODALOM ÉS MÉDIUMAI

K O N F E R E N C I A F E L H Í V Á S

Az ELTE TÓK Kortárs gyermekirodalom kutatóműhelye konferenciát hirdet és szervez A kortárs gyermekirodalom és médiumai témakörben azzal a céllal, hogy szakmai fórumot teremtsen azon intézményen belüli és kívüli törekvések számára, amelyek a kortárs gyermekirodalom közvetítését célozzák egyrészt a gyerek olvasókhoz, másrészt az ő olvasás- és befogadáskultúrájukat meghatározó közeg(ek) felé.
A konferencia az irodalom valamennyi médiumának kontextusában kívánja átgondolni a közvetítés lehetséges módjait, ennek érdekében tanszékközi összefogással (Magyar Nyelvi és Irodalmi Tanszék, kari könyvtár, Vizuális Nevelés Tanszék, Ének-zene Tanszék, Társadalomtudományi Tanszék, ELTE-TÓK HÖK) és a kortárs gyermekirodalom reprezentációjára, megjelentetésére és terjesztésére vállalkozó intézmények, szervezetek és szerveződések bevonásával (Magyar Olvasástársaság, Magyar Gyerekkönyvek Egyesülete, Pozsonyi Pagony, Móra Könyvkiadó) szeretne fórumot teremteni azok számára, akik vállalkoznak az olvasás- és befogadáskultúra átírására, hatással vannak/lehetnek a gyerekek olvasási szokásaira, olvasmányválasztására.
A szervezők abból az optimális feltételezésből indulnak ki, hogy vannak még potenciális irodalomolvasók, és a Gutenberg-galaxis hagyományai integrálhatók a Neumann-galaxisba, csak az olvasmányok megválasztását és feldolgozásuk módját kell a megváltozott igényekhez igazítani. Ennek érdekében várják azon elméleti és gyakorlati szakemberek jelentkezését, akik kutatási eredményeik, ill. gyakorlati tapasztalataik megosztásával, korszerű módszertani technikák bemutatásával hozzá tudnak járulni a pedagógiai praxis innovációjának befolyásolásához.
A konferencián való részvétel – a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről szóló, 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet 5. § (3) d) pontja alapján – 5 órában beszámítható a hétévenkénti 120 órás pedagógus-továbbképzés teljesítésébe.

A konferencia szervezői az alábbi témákban várják az előadókat:
• SZÖVEG – anyagszerűség, poétikai funkció
• IRODALMI SZÖVEG INTERMEDIÁLIS MÁTRIXBAN – szöveg / betű / zene / illusztráció / mozgókép / könyv / test / mozdulat értelempotenciálja
• OLVASÁS – manipulálhatóság
• AZ OLVASÁS mint szabadidős tevékenység KONTRA (?) más, a szabadidőt nagyban lekötő MÉDIUMOK
• KIADÁS ÉS TERJESZTÉS – kiadók és könyvesboltok bemutatkozása
• KÖNYVTÁRI PROGRAMOK a kortárs gyermekirodalom terjesztésében
• A KORTÁRS GYERMEKIRODALOM FELDOLGOZÁSA – módszertani műhely
• OLVASÓVÁ NEVELÉS KORTÁRS GYERMEKIRODALOMMAL az iskolás kor előtti valamint az iskolás években

A konferencia időpontja: 2012. május 11.
A konferenciához könyvvásár kapcsolódik.
Az absztraktok és a jelentkezés leadásának határidejét meghosszabbítottuk 2012. március 15-re.

2012. 01. 04.

Könyvkaland Erdélyben

Olvasásra ösztönző vetélkedőt indítottak 2011. év végén Sepsiszentgyörgyön a megyei könyvtár szervezésében. A Könyvkaland című játékban háromszéki 5–6., illetve 7–8. osztályosok vehetnek részt.

A többfordulós verseny döntője 2012 februárjában, a könyvtár névadója, Bod Péter születésének 300. évfordulóján lesz. A feladatok teljesítéséhez különböző irodalmi műveket kell elolvasni, majd az ezekhez kapcsolódó feladatokat megoldani.
A program részleteiről itt olvashatnak bővebben:
http://konyvtarunk.blogspot.com/2011/11/indul-konyvkaland-start-la-aventurile.html


2011. 12. 21.

Karácsony 2011



2011. 12. 20.

Elkészült a századik epizód

 ...a Magyar népmesék sorozatában.
A méltán népszerű rajzfilmeket világszerte sok fiatal és idősebb rajongó nézi rendszeresen, s e több évtizedes vállalkozás meg is érdemli a figyelmet. Ennek apropóján a Magyar Nemzet oldalán olvashatunk hosszabb összeállítást a magyar Örökség-díjas Kecskemétfilm alkotásairól.
http://mno.hu/grund/elkeszult-a-100-magyar-nepmese-1037942
Tervek szerint a sorozat cigány mesékkel folytatódhat a közeljövőben.

2011. 12. 20.

Borral az olvasásért?

Érdekes kezdeményezéssel próbálnak minél több embert megnyerni az olvasásnak Itáliában. Borospalackokon elhelyezett rövid írások, úgynevezett „bornovellák” próbálják meg elnyerni a bor- és betűfogyasztók figyelmét. 
„Az emberek nagyobb keveset olvasnak Olaszországban. Ha sikerül ösztönöznünk az olvasást az egyszerű emberek körében ezekkel a könnyed, de nagyon megindító novellákkal, akkor elégedettek lehetünk” – mondta Ettore Nicoletto, a Santa MargHerita bortermelő-szövetség elnöke.
A művek egy pályázat díjnyertes alkotásai, így nem is volt olyan könnyű odakerülni a butéliákra.  
Még több részlet minderről itt olvasható:
http://kultura.hu/main.php?folderID=887&ctag=articlelist&iid=1&articleID=320711

2012. 03. 24.

Legyen Ön is HUNRA-tag!

Szeretettel várjuk tagjaink közé mindazokat, akik bármiylen formában szívesen tennének az olvasás ügyéért. Tagjaink engedménnyel vagy ingyenesen vehetnek részt konferenciáinkon, s kedvezményeket kapnak különböző könyvkiadók termékeiből. (Erről hamarosan pontos listát is közzéteszünk, jelenleg is 13 kiadóval tárgyalunk.) Kérjük, régebbi tagtársainkat, hogy ők is újítsák meg HUNRA-tagságukat elektronikusan (http://www.hunra.hu/index.php?option=com_artforms&formid=1&Itemid=99999) vagy levélben.

Tagdíjak 2012-re:
>> egyéni: 2.000 Ft 
>> testületi: 10.000 Ft (két ingyenes belépéssel minden konferenciánkra)
>> diák: 1.500 Ft
>> nyugdíjas: 1.500 Ft

2011. 11. 22.

Pedagógiatörténetem kötetbe ágyazva

Sz. Tóth Gyula noteszjegyzete a szombathelyi konferencia kötetéről

Tanári notesz 6. (részlet – kézirat)


PEDAGÓGIATÖRTÉNETEM KÖTETBE ÁGYAZVA

Kézhez kaptam a májusi, Szombathelyen megrendezett olvasáskonferencia kötetét. A könyvek tegnap érkeztek meg, ma kora délelőtt a Széchenyi Könyvtárban, Nagy Attila és Köntös Nelli közreműködésével elsőként írtam alá a tiszteletpéldányok átvevő listáját. Ha nem lennék magam is szerző, recenziót írnék róla. Kétnapos konferencia sűrű anyaga elegáns, finom kivitelben, a Savaria University Press munkáját dicséri. Mintegy ötven tudományos dolgozat könnyed, jól forgatható könyvbe építve; élvezet az olvasás, a központi fogalomnak megfelelve – tartalom és forma összesimul. Ebben nagy szerepe van az alkotón gondos szerkesztésnek: Nagy Attila, Imre Angéla, Köntös Nelli és Kovács Katalin érdeme. Az alapbetűtípus is „szemre való”, ezt, illeszkedőn egészíti ki a többi változat. A szövegek tagoltak, az egyes tanulmányok „levegősek”, az oldal átfogható, fixálható, a sorok vonzó haladást ígérnek. Hasznos ötlet és kedves gesztus a szerzők rövid ismertetése. Nagy megtiszteltetés ebben tanulmánnyal szerepelni. Így olvasva dolgozatom tulajdonképpen saját pedagógiatörténetem összefoglalása „kötethéjban”, megtoldva a kisunokák betűkkel való találkozásával, a kisiskolás olvasási nehézségeivel s örömeivel. A múlt, a jelen és a jövő összekapcsolásával mintegy jelezve „az élethosszig tartó tanítás” lehetőségeit és motiválását. Örömet jelent, hogy mindez a kötet átfogó szellemi kontextusában jelenik meg. Köszönöm Fűzfa Balázsnak, hogy tavasszal felhívta a figyelmemet a konferenciára, és bátorítva szorgalmazta jelentkezésemet. Ő itt több szerepben van jelen: a kötet lektora, a kiadás vezetője, s még tanulmányt is írt. (Ne feledkezzünk meg egy fontos teendőjéről: a konferencián „gépészem” volt, a számítógép kezelését, a kivetítést végezte előadásomon. Persze nemcsak nekem segített.) Az én pedagógiai tevékenységem immár ezzel a munkával is a magyar pedagógiatörténet felmutatható része. Akárhogy is nézzük: mű/emlék/mű.
Merjük kimondani: ez a tanulmánykötet tehetség és teljesítmény dolga. Alapja a megfontolt hozzáértés. Pedagógusoknak, könyvtárosoknak szól elsősorban, de mindenkinek, például a szülőknek is, akik az olvasás, a könyvek megszerettetésével, tanításával foglalkoznak. Ahogy egyre jobban belemélyedünk a dolgozatokba, vissza-vissza kell térnünk a címben „szembevágó”, hasító, vastagon, nagy betűkkel nyomtatékosított gondolatra, az alaptémára: „OLVASÁS”. De ott az üzenet: „feladat”. Mindazoknak, akik az olvasástanítás terepén, környékén ténykednek. Ennyit azért írhattam róla, noha magam is szerző vagyok. Éppen azért.
2011. november 19.

A jelzett könyv „ Az olvasás össztantárgyi feladat” (Szerk.: Nagy Attila, Imre Angéla, Köntös Nelli) Szombathely, 2011 Savaria University Press, Magyar Olvasástársaság 291. p. 2980 Ft.  Megrendelhető Fűzfa Balázsnál (Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)

2011. 11. 13.

Homo Textus



2011. 11. 13.

X. Csángó Nap Csíkszeredában

Lakatos Demeter: Messze, ott, hol a nap szentül le

Megfog vala apóm sokszor
kezemtül,
Mutassa vala, hol a nap
leszentül.
Mangya vala: gyermek, látod
ott nini,
Messze ott, hol nap lebújik
most nini,
Ott vagyand egy nagy, szép ország,
tudd meg te is,
Megjárd ott az világot,
ha legyék rész1.
Én elmenek mast, vén vagyak,
nem ura.
Ne felejtsd el, én tanítlak
csak jóra!
Det meghalt, akkor is mondta
halálnál:
Mit mondtam éltemben ne
felejtsd el!
Rítt, det mondta bácsu2 nékem
örökké,
Mintha most is látom, mint folynak
könnyűi,
Mondta nekem, én nem tudtam
mostanig,
Elég, hogy az ő tüze most
belém ég.
Nem felejtem el soha sem
apómat,
Kicsike det voltam nékem
mit mondott:
Ott vagyand a mük országunk,
tudd meg jól,
Ott, hol a nap minden este
leszentül.

1 ha lehet benne részed
2 nagyapa


Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 6067 vendég és 0 tag böngészi