2012. 04. 19.

Új könyv az olvasásfejlesztésről a Magyar Elektronikus Könyvtárban

A 2011-es év egyik legfontosabb eseménye volt számunkra szombathelyi konferenciánk, melyet az „Az olvasás össztantárgyi feladat” címmel hirdettünk meg. A nagy érdeklődéssel kísért eseményről szép kiállítású tanulmánykötet is megjelent, amely most már a MEK-en is olvasható:
http://mek.oszk.hu/10600/10605/
Reméljük, a könyvtáros- vagy épp pedagógusképzésben résztvevők éppúgy haszonnal olvassák majd, mint a gyakorló tanítók, tanárok – vagy épp a laikusok.

2012. 04. 11.

Versünnep az egész országban

Nemcsak József Attila születésnapjára emlékezünk ma. Ahogy 1964 óta minden évben, idén is április 11-én ünnepeljük a költészet napját. Hogy hol milyen programokat szerveztek ennek kapcsán, arról itt olvashatnak bővebben:
http://7ora7.hu/hirek/a-vers-unnepe-orszagszerte  

2012. 04. 03.

Az év gyerekkönyvei

Idén kivételesen nem a Könyvfesztiválon, hanem már április 2-án átadták Az Év Gyermekkönyve-díjakat.
A 2011-es év legjobb gyerekkönyvei:
Nyulász Péter: Helka,
Lakatos István: Dobozváros,
a legjobb illisztráció Szántói Krisztiáné (Dóka Péter – Komjáthy István: Betyárvilág),
a legjobb fordítás Győri Hannáé (Beate Teresa Hanika: Soha senkinek),
a legjobb ismeretterjesztő könyv díját a Fekete-fehér – Két egér kalandjai könyv szerzői, Entz Zsarolta, Fekete-Horváth Erika, Jánosi-Halász Rita és Mészáros János vehették át, a kiadványt Kun Fruzsina illusztrálta.
A díjakat Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkár adta át.
A díjátadóról részletes fényképes beszámoló olvasható a prae.hu oldalán:
http://prae.hu/prae/articles.php?aid=4811&cat= 
A laudációk elolvashatók az IBBY honlapján:
http://www.ibby.hu/dijazott.html


2012. 03. 24.

A nem fikciós irodalom jobban tanít olvasni

New Yorkban 3 éve tartó vizsgálat végén vonták le a következtetést: azoknak a másodikos gyerekeknek jobb a szövegértése, társadalom- és természettudományi ismeretei, akik a Core Knowledge program szerint tanultak. E programban nagyobb az ismeretterjesztő szövegek aránya. Az oktatási szakemberek mindemellett nem mondják, hogy a korábban megszokott 'balanced literacy' rendszer (az írás és az olvasás együttes tanítása) elvetendő lenne. Ennek jellegzetessége, hogy a gyerekek hangsúlyosan a nekik tetsző irodalmakat olvassák (ez alapvető feltétel az olvasással kapcsolatos motiváció megteremtésében). A projektben részt vevő oktatók és vezetők 72%-a volt nagyon elégedett, vagy többnyire elégedettek a tantervvel. (ref.: MG) 
Forrás: New York Times, 2012. március 21.

2012. 03. 01.

A Magyar Olvasástársaság észrevételei, javaslatai a NAT 2012. tervezetéhez

Az általunk legfontosabbnak ítélt témák

1.) Az olvasás jelentősége. GDP és szövegértés összefüggése, illetve a rosszul olvasók gyenge továbbtanulási, valamint munkavállalói esélyei.
2.) Az olvasás kulcskompetencia. Az olvasásfejlesztés össztantárgyi feladat.
3.) A szabadon választható „közös olvasmányok” arányának emelése a motivációs bázis, az érdekeltség erősítését szolgálja.
4.) Család és iskola szorosabb együttműködése.

A korábbi hasonló jellegű dokumentumokhoz viszonyítva, az általunk megismert szövegben jóval nagyobb szerepet kapnak az egyetemes európai értékek, a nemzettudat, a család, a klasszikus magyar irodalom, valamint az anyanyelvi kommunikáció. Ezekkel a tendenciaszerű változásokkal teljes mértékben egyetértünk. Néhány ponton azonban kiegészítések megfogalmazását javasoljuk.
A NAT szövegben jól érzékelhetően gondosan kerülték az olvasás és írás szavakat, helyette következetesen a kommunikációt használják. Egyetértéssel fogadjuk a megfogalmazók tiszteletreméltó szándékát: a központi gondolatok egyike kiemelten az anyanyelvi kommunikáció, a beszédértés, a beszédprodukció, az írás, a szövegértő olvasás és a gondolkodás együttes fejlesztése. Véleményünk, kiegészítő megjegyzésünk értelmében félreérthető, egyoldalú megoldásokhoz vezet, ha csupán az átfogó kommunikáció fogalmával operálunk. Nagyon pontosan néven kell nevezni az előző mondatban felsorolt elemeket. (A hétköznapi életben ráadásul a kommunikáció szó leggyakrabban a szóbeliséghez kötődik.) A szóbeliségben megjelenő nyelvi, gondolkodási képességek fejlesztésének egyik legfontosabb eszköze éppen az írásbeliség, nevezetesen az írás és a szövegértő olvasás tudatos fejlesztése.
Az iskolában a tanulás máig legfontosabb  eszköze a szövegértő olvasás mind nyomtatott, mind képernyős forrásból. (Természetesen nem tagadjuk a hallás utáni, illetve a rajzok „leolvasása” vagy az egyszerű utánzás révén zajló tanulás jelentőségét sem.) Az általában vett kommunikáció hatékonysága, pontossága nehezen mérhető. Ezért az IEA-, a PIRLS- és a PISA-vizsgálatokban sem a „kommunikációt”, hanem leginkább a szövegértést vizsgálták, vizsgálják. Ráadásul mind a matematika, mind a természettudományos, mind a digitális írásbeliség szintjét felderítő feladatok megoldásához elsőként hatékonyan olvasni, majd értelmezni és reflektálni kell, s a válaszokat ugyancsak írásban várják!
Az elmúlt évtizedekben a magyar közoktatás kritikája jelentős mértékben ezekre a nemzetközi összehasonlító vizsgálatokra épülhetett. Kiss Árpádnak köszönhető, hogy a volt szocialista tábor országaiból elsőként és egyedül Magyarország vett részt az 1970-ben szervezett IEA-vizsgálatokban. Még 2000-ben sem volt sokkal jobb a helyzet, hiszen a PISA 2000-es felmérésében rajtunk kívül csak a csehek, a lengyelek és a lettek vettek részt. Ilyen jellegű szakmai együttműködésünk, jelenlétünk bizonyára folyamatosan érezteti hatását, erősíti nemzetközi elfogadottságunk mértékét. Jó okunk van annak feltételezésére, hogy az Audi és a Mercedes típusú hatalmas német beruházások a hazai PISA-adatok hiányában nem Magyarországon valósultak volna meg. Reményeink szerint a közeli jövőben a fenti összefüggés még nyilvánvalóbbá válhat mind a javuló kutatási eredmények, mind a gazdaságpolitikai lépések szintjén.

2012. 02. 26.

A HunRA első húsz éve az olvasásfejlesztés szolgálatában

Nagy Attila
A HunRA első húsz éve az olvasásfejlesztés szolgálatában

Jó két évtizede, 1991. október 31-én, egy pénteki napon, napfényes koradélutáni órákban az Országos Széchényi Könyvtár VIII. emeleti előadótermében 63 fő -- vita után egyhangú szavazással -- elfogadta az Alapszabályt ezzel megalakult a Magyar Olvasástársaság, a Nemzetközi Olvasástársaság (International Reading Association, IRA) hazai tagszervezete, a Magyar Olvasástársaság, angol nevén a Hungarian Reading Association, amelynek rövidítése (HunRA), ami sokak számára márkanévvé lett.
A 63 fős alakuló ülés résztvevői között könyvtárosok, pedagógusok, gyógypedagógusok, a felsőoktatásban dolgozók, elméleti kutatók, nyelvészek, pszichológusok, szociológusok mellett néhány szerkesztő, író és főiskolai hallgató ugyancsak jelen volt. Többek között Adamikné Jászó Anna, Balatoni Teréz, Bartos Éva, Bocsák Istvánné, Csabay Katalin, Dán Krisztina, Gereben Ferenc, Gósy Mária, Hubert Ildikó, Horváth Zsuzsanna, Kádárné Fülöp Judit, Kiss Barbara, Komáromi Gabriella, Kovács Emőke, Kucska Zsuzsa, Mikulás Gábor, Nagy Attila, Péterfi Rita, Ramháb Mária, Rigó Béla, Vidor Miklós és Winkler Márta.

2012. 02. 20.

Meghívó

MEGHÍVÓ

Szeretettel meghívjuk Önt, kedves Családját és Barátait a

Magyar Napló

bemutatkozó estjére 2012. február 23-án, csütörtökön 18 órára a Magyar Írószövetség klubjába (Budapest VI., Bajza utca 18. I. emelet).

Az est témái:
A folyóirat története, rovatai  •  Világirodalmi Figyelő  •  Megújul a honlapunk (www.magyarnaplo.hu)
Könyvkiadás  •  Tízévesek az antológiák (Az év versei, Az év novellái, Az év esszéi)  •  Könyvheti hajóút  •  Versmaraton (ápr. 11.)

Minden kedves érdeklődőt szeretettel várunk!

2012. 02. 20.

Szoros eredmények a Könyvkaland döntőjében

Hosszú vetélkedősorozat zárult le 2012. február 13-án a Bod Péter Megyei Könyvtárban, Sepsiszentgyörgyön. A két döntőben az.eddig legjobb teljesítményt nyújtott 5–6. és 7–8. osztályosok mérték össze tudásukat, olvasottságukat, kreativitásukat. A délelőtti viadalt a kisebbek között a Szivárványfonó tündérek (Bereck) csapata nyerte, kevéssel megelőzve a Tantorna (Nagyajta) négyesét.
Délután a nagyobbaknál is fej fej melletti küzdelemben dőlt el a verseny, a Tovább! (Váradi József Iskola, Sepsiszentgyörgy) mindössze 0,3 (!) ponttal előzte meg a Babaarcú Démonok (Mikes Líceum, Sepsiszentgyörgy) csapatát.
A Könyvkaland szervezői a Bod Péter Megyei Könyvtár és a Europe Direct Információs Központ (Sepsiszentgyörgy) voltak. További részletek olvashatók és még több kép megtekinthető a könyvtár honlapján és facebook-oldalán:

http://konyvtarunk.blogspot.com/2012/02/konyvkaland-eredmenyek-dontobol.html

 


2012. 01. 19.

Kell egy mese!



2012. 01. 23.

Digitális nemzedék

Digitális nemzedék

Konferencia a net-generációról

A konferencia szervezői:
•    ELTE PPK, Iskolapedagógiai Központ, Információs Társadalom Oktató- és Kutatócsoport
•    Magyartanárok Egyesülete
•    Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete

A konferencia időpontja: 2012. február 11.

A konferencia helyszíne: ELTE PPK, 1075 Bp., Kazinczy u. 23-27.

A konferencián való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Minden érdeklődőt szeretettel várunk! A regisztráláshoz és további információkért kattintson a konferencia honlapjára: http://digitalisnemzedek.hu

Jelentkezési határidő: 2012. január 16.

2012. 01. 12.

Tündérszó Meseíró Pályázat

Tündérszó Meseíró Pályázat

A székesfehérvári Gárdonyi Géza Művelődési Ház és Könyvtár
már harmadszor hirdeti meg nemzetközi meseíró pályázatát.
A pályázatra a világ bármely országában élő 8–15 éves gyermekek magyar nyelven írott meséit várjuk postai úton vagy e-mailben, csatolt dokumentum formájában 2012. április 15-ig.

A pályázatra az 1997. január 1-je és 2003. december 31-e között született gyermekek négy példányban elküldött meséit fogadjuk.
A mese mellett, kérjük, feltétlenül csatolják külön lapon (1.) a meseíró nevét, (2.) születési idejét (év, hónap, nap), (3.) postacímét (ország, település, utca, házszám, irányítószám), és (4.) szülei egyikének e-mail és telefonszámát!
A pályaművek terjedelme minimum 2000 és maximum 6000 karakter (1–3 nyomtatott oldal) lehet. Témájukkal, irodalmi formájukkal kapcsolatban nincs semmiféle megkötés. Egy pályázó csak egy mesét küldhet be a zsűrinek.
A bírálóbizottság neves írókból áll. A díjnyerteseket oklevéllel és egyedi művészeti alkotással jutalmazzuk. A döntést követő ünnepélyes eredményhirdetés 2012. május 19-én, szombaton lesz Székesfehérváron.

A díjazottakat a szervezők 2012. május 8-áig telefonon vagy e-mailben értesítik,
illetve a díjazottak névsorát a www.ggmuvhaz.hu honlapon közzéteszik.
A legjobb írásokat a Művelődési Ház egy későbbi időpontban megjelenteti.

*
Gárdonyi Géza Művelődési Ház és Könyvtár,
H-8000 Székesfehérvár, Sóstó lakótelep 1. Magyarország
+36 22/501-161; Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 6122 vendég és 0 tag böngészi