2015. 06. 16.

Az anyanyelvi műveltség fejlesztése Európában

Minden ötödik európai ember nehézségekkel küzd a szövegértés területén, és nemcsak a társadalom perifériáján élők. Az olvasás- és írástudás fejlesztése érdekében létrehozott nemzetközi együttműködés, az ELINET hálózat 2015. április 20–22. között Budapesten tartotta második konferenciáját. A fejlesztő munkáról és az egyes országok gyakorlatairól beszélgettünk a részvevőkkel.

A tanulmány az Új Köznevelés c. folyóirat 9-13. oldalán olvasható.

anyanyelvi műveltség


2015. 06. 05.

Kötelező olvasmányok az általános iskolában

A HVG nemrégiben megjelent cikkében olvasóinak véleményét közli arra vonatkozóan, hogy mit gondolnak a jelenlegi alsó és felső tagozatos kötelező olvasmányokról.

kötelező olvasmányok

 


2015. 05. 30.

Új helyesírási szabályzat szeptembertől

Az MTA közleménye szerint 2015. szeptember 1-től életbe lép az új helyesírási szabályzat. A cikkből nemcsak erről értesülhetünk. hanem azt is megtudhatjuk, hogy melyek lesznek a fontosabb változások.

új helyesírási szabályzat


2015. 04. 16.

Lackfi János új könyve: interjú a szerzővel

Lackfi János új könyvében olyan híres-hírhedt ovis-sulis kaják jelennek meg, mint a főzelékek, nudli, mackósajt, szilvásgombóc, tejbegríz, ovis tea meg tojásleves, no meg a címadó paradicsomleves betűtésztával. Mind ismerik a mai gyerekek éppúgy, mint a szüleik. Úgy tűnik, az óvodai-iskolai menzában minden reform és próbálkozás ellenére megállt az idő.
www.konyv7.hu/magyar/menupontok/felso-menusor/folyoirat/fagyipotty-az-orrunk-hegyere--lackfi-janos-etetos-verseirol


2024. 01. 15.

PISA 2022. Mit üzennek az eredmények?


PISA 2022 eredményekFélig üres vagy tele a pohár? Ezt a kérdést vethetik fel az OECD-átlagtól szignifikánsan nem különböző magyarországi PISA-eredmények. A leggyengébben teljesítő és kiemelkedően teljesítő magyarországi tanulók aránya az OECD-átlag szintjén van, attól jelentősen nem tér el. Nagyon fontos felhívni a figyelmet ugyanakkor arra, hogy a leszakadók aránya nagyon magas: több mint 20%-nyi mindhárom mérési területen. Szövegértés tekintetében nagyon alacsony, 5% a kiemelkedő teljesítményt nyújtók (5–6. szint) aránya; ezzel együtt nagyon magas, 26% az alulteljesítők (2. szint alatt) aránya. Messze vagyunk tehát azoknak az irányelveknek való megfeleléstől, melyek a kívánt eredmények elérését, a jelenlegi adatokban javulást hozhatnak. Ugyanakkor az emberi fejlettségi mutatóhoz viszonyítva relatíve jó a teljesítményünk; leegyszerűsítve ez úgy értelmezhető, hogy még mindig jó az oktatási rendszerünk. Mit tehetünk, mit kellene tennünk társadalmi szinten, az oktatáspolitikában, a konkrét oktatási gyakorlatban, illetve az olvasás és a szövegértés szintjén?2023. december 19-én az MTA Közoktatási Elnöki Bizottsága szervezett egy konferenciát, ahol a szövegértés eredményeit Steklács János (korábbi Hunra-elnök) értelmezte, elemezte, konkrét javaslatokkal is élve.

Steklács János előadása

A magyar nyelvű összefoglaló jelentés

A magyar eredményeket bemutató angol nyelvű összefoglaló

A PISA kapcsán az EURead is cselekvésre szólítja fel a döntéshozókat egész Európábanmqdefault

„Mi, az EURead, az olvasás népszerűsítésével és az olvasáskészséggel foglalkozó szervezetek európai hálózata arra ösztönözzük az Európai Bizottságot, hogy vegye komolyan a PISA-tanulmányt, és indítson el egy európai programot az európai gyermekek olvasási kompetenciájának növelése érdekében." (Dr. Joerg F. Maas, az EURead elnöke)
A Magyar Olvasástársaság ennek a nemzetközi szervezetnek a tagjaként fontosnak érzi megosztani felhívásukat, mely az alábbi linken olvasható:

A magyar fordítás

Az eredeti felhívás 


2023. 05. 11.

Simonyi Zsigmond Kárpát-medencei helyesírási verseny

307358218 180853034446019 4669785477065473000 n

 

A Simonyi Zsigmond Kárpát-medencei helyesírási verseny a Magyar Olvasástársaság szakmai támogatásával valósul meg.

A felkészítő pedagógusok számára az alábbi előadásokat tartjuk:

Április 13. 14:30

Szinger Veronika - Szabó Ildikó: Kinek a feladata? Az össztantárgyi olvasásfejlesztés kihívásai a pedagógusképzésben

Felvétel lejátszása

***

Április 20. 14:30 

Horváth Zsuzsanna: A helyesírás fejlesztő értékelésének lehetőségei

Felvétel lejátszása

***

Május 9. 14:30

Gonda Zsuzsa: Módszertani ötletek a tanulástámogató anyanyelvi neveléshez

Felvétel lejátszása

További információk a rendezvényről: https://simonyi.kre.hu/


2022. 04. 01.

QuILL projekt

A QuILL projekt célkitűzése, hogy a felsőoktatásban dolgozó nyelvoktatási szakemberek számára olyan készségek elsajátítását tegye lehetővé, melyek az innovatív tanítási módszerek, digitális technológiák, és a minőségi nyelvtanítás területein szükségesek.

A projektnek három kiemelt célja van:

  • felkutatni, kiválogatni és áttekinteni a minőségi, digitális idegennyelv-tanítási forrásokat
  • a nyelvtanárokat felkészíteni arra, hogyan alkalmazzák a digitális módszereket és technológiákat
  • a már meglévő digitális nyelvoktató anyagok minőségét javítani

A QuILL projekt várható eredményei:

  • Egy online képzési csomag azon digitális technológiákról, melyek a felsőoktatás nyelvi képzésében használhatók.
  • A nyelvoktató felsőoktatási szakemberek képesek lesznek digitális alapú nyelvoktató anyagok létrehozására, alkalmazására.
  • Tanúsítvánnyal ellátott digitális technológiát alkalmazó anyagok gyűjteménye

Kidolgozandó szakmai tartalmak:

  1. Ingyenes digitális nyelvoktató programok gyűjteménye 18 európai nyelvre
  2. Egy online továbbképző csomag a felsőoktatásban dolgozó nyelvtanárok számára
  3. Útmutató a magas színvonalú digitális nyelvoktatáshoz

A projektet az Erasmus+ Call for Proposals (KA2 Strategic Partnerships) keretében az Instituto Politecnico de Bragança (PT) nyújtotta be, a projektet a Pixel (IT) fogja koordinálni.

A projektben résztvevő további partnerek:

  • Károli Gáspár Református Egyetem, Magyarország;
  • Alma Mater Studiorum - Universita Di Bologna, Olaszország;
  • Universitatea Alexandru Ioan Cuza Din Iasi, Románia;
  • Universidad De Cordoba, Spanyolország;
  • Vilniaus Universitetas, Litvánia.

https://quill.pixel-online.org/


Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 5835 vendég és 0 tag böngészi