2016. 01. 28.

Így tehetjük érdekessé a magyarórákat

Írás és szolidaritás – generációk párbeszéde címmel indított el egyedülálló projektet a  Szépírók Társasága, melyben tulajdonképpen három generáció, huszadik századi klasszikusok, mai írók és középiskolás diákok találkoznak össze.

magyarórák

 


2016. 02. 25.

1335!

Ezekben a napokban a honlapunkon található „Gyermekirodalmi adatbázisban” (a magyar nyelvű, a kortárs gyermek és ifjúsági szépirodalom válogatott, annotált bibliográfiájában) immár 1335 mű rövid bemutatása olvasható, szerzők, címek, közreműködők és kiadók szerint visszakereshető. A válogatás nemek, gyermekirodalom 1335életkorok és műfajok mentén ugyancsak elkülönített módon, célzottan, gyorsabban végezhető mind a hivatásos pedagógusok, könyvtárosok, mind a laikus, ám mélyen érintett szülők, nagyszülők, egyszerűbben szólva a teljes magyar nyelvű felnőtt, valamint gyermek és ifjú olvasó, érdeklődő közönség számára. A kezdeményezés 23 éve a Magyar Olvasástársaságban született meg, de az utóbbi években a tényleges válogatást, az internetes publikálást már az OSZK Könyvtári Intézetének munkatársai végezték, néhány hónapja bizony kizárólag Tóth Andrea munkájának eredményeként olvashatjuk a HunRA honlapján is. Hálás köszönettel gondolunk minden korábbi és jelenlegi segítő, közreműködő kollégánkra, barátunkra. A lehető legfrissebb, igényes válogatás folyamatos eszköze, forrása minden számítógépet használó, az olvasás iránt érdeklődő, jobbító szándékú kollégánk, barátunk, tanítványunk, gyermekünk és unokánk rendelkezésére készen áll. Örömmel várjuk visszajelzéseiket, kritikájukat, javaslataikat.

Végül egy meglepő véletlen. 1335. november 1-én csaknem hónapra pontosan 680 évvel korábban Visegrádon találkozott I. Károly magyar, III. Kázmér lengyel és János cseh király. 2015 folyamán a mára V4-ként emlegetett közép-európai együttműködés ismét rendkívül fontos politikai tényezővé lett.


2016. 01. 25.

Mindig aktuális, hogy mi legyen a kötelező olvasmány?

Újból és újból fellángol a vita a kötelező olvasmányok körül. Legutóbb az verte ki a biztosítékot, hogy egy budapesti általános iskolában Móricz Légy jó mindhalálig című klasszikusa helyett a kortárs dán írónő, Janne Teller nihilista életérzésű, Semmi című regényét kapták kötelező olvasmányként a nyolcadikosok. Melyek a műveltség közvetítésének hiteles módjai, hogyan lehet jókedvűen megnyerni a kultúrának a mai kiskamaszokat – cikkünkben erre keressük a választ.

kötelező olvasmányok


2016. 01. 10.

Olvasóvá nevelés: Beszélgetés Berg Judittal és Finy Petrával

Ahogy kitárul az iskola ajtaja, valami végérvényesen megváltozik a gyerekek életében. A gyerekkor varázsideje mostanság kegyetlenül hamar véget ér, a kölkök legkésőbb hétéves korukra szembesülnek a valóság olyan kegyetlenebb elemeivel, mint a gyorsított írás-olvasás program vagy a szövegértés feladatsor. És az olvasás válik rémmé, jobb esetben szükséges rosszá. Berg Judit és Finy Petra lehetséges „mentőöv”-könyveiről Mészöly Ágnes beszélgetett a szerzőkkel.

olvasóvá nevelés


2016. 01. 06.

Olvasástanítás a Waldorf iskolában

Torin Finser és John Bloom beszél arról, miért várja meg a Waldorf az olvasástanítással, hogy a gyerekek megérjenek rá. John Bloom az RSF Social Finance főigazgatója és Waldorfos szülő, Torin Finser tanszékvezető egyetemi tanár és az Amerikai Antropozófiai Társaság titkára.

olvasástanítás


2015. 12. 21.

Ismét az iskolai kötelező olvasmányokról

Mindig aktuális téma, hogy mi legyen a kötelező olvasmány az iskolában. Most a Magyar Nemzet közölt ezzel kapcsolatban egy cikket, kapcsolódva az RTL KLUB Híradójában nemrégiben leadott riportjához.

kötelező olvasmány


2015. 12. 12.

Mi legyen a kötelező olvasmány?

Egy érdekes riport a kötelező olvasmányokról az RTL KLUB Híradójában.

kötelező olvasmány

 

A témával kapcsolatos levél a valasz.hu oldalon olvashato.

levél


2015. 12. 04.

Magyar Olvasástársaság Egyesület alapszabályának módosítása

A Magyar Olvasástársaság tanácsa a Társaság Alapszabályának módosítását kezdeményezi. A változtatásokat jogszabályi kötelezettségek indokolják, az új/megváltozott szövegrészeket dőlt betűvel jelöltük.

Az új Alapszabályt a Közgyűlésnek is el kell fogadnia.

>> Magyar Olvasástársaság Egyesület alapszabálya


2015. 11. 30.

Gyakori tanulási zavar az olvasási nehézség

Egyre több gyereknél tapasztalnak a szülők, pedagógusok valamiféle akadályozottságot a tanulásban. Csak úgy röpködnek a megnevezések: diszlexia, hiperaktivitás, figyelemzavar. A jelenségek és fogalmak zűrzavarában rak rendet a neuropszichológus Donauer Nándor.

tanulási zavar

 


2015. 11. 24.

Az olvasás megkedveltetése kamaszokkal

Egy életre elfordítjuk az irodalomtól a kamaszokat, ha olyan szövegeket olvastatunk velük, amelyeknek sem a világát, sem a nyelvét nem értik - véli Grecsó Krisztián, s ez a véleménye egybevág sok magyartanáréval. A Nemzeti Alaptanterv készítői ugyanakkor ezt nem vették figyelembe.

olvasás, kamaszok


2015. 11. 20.

Kinek miről szól az ifjúsági irodalom?

Párhuzamos kritikák – avagy kinek miről szól az ifjúsági irodalom? Egy tanár (Fenyő D. György) + egy diák (Gara Ádám) ugyanarról a könyvről, most éppen a Margó-díjas Holtversenyről.

 könyvkritika


Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 5734 vendég és 0 tag böngészi