2017. 08. 31.

Csak irodalom - az Élet és Irodalom gondolatébresztő írása

olvaso diákokBenyitottam a vasúti fülkébe, épp Pécsre robogtunk; osztálykirándulás. Szorgalmas fiaim – tanítványaim – olvastak! Nem bulvárlapot, sportlapot: könyvet. Felvillanyozva érdeklődtem, mit is tartanak a kezükben. Megmutatták. Lelkesedésem kissé lelohadt, bizonyára összevontam a szemöldököm, mert teljes ártatlansággal bizonygatták: „Tök jó, tényleg. Tessék beleolvasni!” Megtettem (nem vagyok én vaskalapos!), majd később visszaadva a kötetet megjegyeztem: azért van ennél jobb is.

http://www.es.hu/cikk/2017-08-18/msz/csak-irodalom.html


2017. 08. 18.

Beszélgetés a gyerek- és ifjúsági irodalomról: Németh Eszter interjúja

gyerekkonyvSzükség lenne egy gyerekirodalmi szakfolyóiratra – írta nem olyan régen Gombos Péter a rovat nyári körkérdéseinek egyikére válaszként. Németh Eszter interjújából kiderül, pontosan milyen folyóiratra is gondolt a Kaposvári Egyetem oktatója, akinek a kortárs gyerekirodalom mellett az olvasóvá nevelés is a szakterülete. A beszélgetés további résztvevője Tamás Zsuzsa író és kritikus, Szekeres Nikoletta kritikus és irodalomtörténész és Ayhan Gökhan költő.

http://www.prae.hu/article/9966-tultekinteni-a-magunk-korein/


2017. 08. 16.

Új módszer, hogy a gyermek számára öröm legyen a tanulás!

zoldtoll modszerForradalmian új módszert dolgozott ki egy pszichológus édesanya! A zöld toll módszer, azaz a pozitív tanulás lényege az ösztönzés és nem pedig a büntetés. A leszidás helyett a megdicsérés eszközével él; a hiba helyett a sikeres megoldásokat keresési, és emeli ki. A végeredményt már mindenki kitalálhatja magától, a gyerek magától lesz motivált, és könnyebben fog menni számára a tanulás. Mutatjuk, pontosan hogyan is kell alkalmazni.

http://www.koloknet.hu/iskola-2/zsenialis-modszert-dolgozott-ki-egy-gyermekpszichologus-igy-lesz-a-gyerek-szamara-orom-a-tanulas/


2017. 08. 11.

10 gyerekkönyv forró, kánikulai napokra

gyerekkonyvekMég egy jó hónap van hátra a nyári szünetből, és sokan pedig épp augusztusra időzítik a nyaralásukat. Rájuk is gondoltunk, amikor a nyaralós-utazós összeállításunkba kerestünk gyerekkönyveket. Meg persze azokra, akik már túlvannak az utazáson, vagy idén éppenséggel otthon töltik a nyarat.

http://konyves.blog.hu/2017/08/04/10_gyerekkonyv_forro_kanikulai_napokra


2017. 08. 11.

Cs. Czachesz Erzsébet: A szókincs és az olvasás kapcsolata iskoláskor előtt

olvasas iskola elottA kisiskolás gyerek, amikor önállóan elkezd olvasni, a szövegben sok új szóval találkozik. Ez a természetes folyamat. Ha már az iskoláskor előtt sokszor hallott írott szöveget (mesét) felolvasni, akkor nagy valószínűséggel türelmesen próbálkozik a szó jelentésének kontextusból való kikövetkeztetésével. Ez a művelet nem könnyű, nem magától értetődő. Az írott nyelv struktúrája, szókincse jelentős mértékben eltér a beszélt nyelvétől. Ugyanakkor mai olvasáskultúránk nagymértékben átalakulóban van. 

http://olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/a_szokincs_es_az_olvasas_kapcsolata_iskolaskor_elott


2017. 07. 31.

A tündérmesék etikai üzeneteiről

tundermeseAz írás abból indul ki, hogy a XVIII. század óta a szabadság növekedésével együtt járt a hagyományos emberi identitás meggyöngülése, és a helyére került nemzeti-nemzetiségi identitás a XX. században súlyos tragédiák okozója lett. Ugyanis a gyors szekularizációval Európa elvesztette erkölcsi felfogásának transzcendentális alapjait is, ami napjainkra nemcsak erkölcsi elbizonytalanodás, hanem az erkölcsi relativizmus forrása is lett. Ebben a helyzetben nagy szükség volna valamiféle külső (vallási, politikai) megerősítésre nem szoruló erkölcsi alapvetésre.

A cikk részben filozófusokra, részben a legmodernebb pszichológiai és neurofiziológiai kutatásokra hivatkozva állítja, hogy ennek alapja az ember általános, veleszületett empátia-képessége lehet.

A klasszikus tündérmesék erkölcsi világrendje pedig éppen erre épül. Segítségükkel a gyermekekbe nagyjából hétéves korig a tündérmesék (művészi, átélhető) tapasztalatot adó hatásával beépíthetők azok a legfontosabb erkölcsi tulajdonságok, amelyek a tudattalan „én” részeként életre szólóan meghatározzák az adott személyiség erkölcsi döntéseit, cselekedeteit. A cikk példákkal is igyekszik ezt bizonyítani.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/a-tundermesek-etikai-uzeneteirol


2017. 07. 30.

Digitálisan is elérhető a kötelező irodalom

kotelezo olvasmanyok okostelefononA nyár közepén járunk, a diákok jelentős része már nekilátott a kötelező olvasmányok listájának, de vannak olyanok is, akik csak még most gondolkodnak azon, hogy melyikkel kellene kezdeni. Sokan azt vallják, hogy a szüleik nyomtatott könyveinek olvasásánál nincsen hangulatosabb, mások már inkább a modern technikai eszközök segítségével ismerkednének meg a magyar és a világirodalom legjelentősebb műveivel. 

http://magyaridok.hu/belfold/digitalisan-elerheto-kotelezo-irodalom-1993264/


2017. 07. 26.

Kortárs gyerekirodalmat az iskolába!

kötelező olvasmányokFelső tagozatban veszíti el a kortárs magyar irodalom az olvasóit. Miért? Elsősorban az olyan iskolai olvasmányok miatt, amelyek a mai gyerek számára nehezen érthetőek – mint az Egri csillagok, amely több mint száz éve lett kötelező. Miként érhető el, hogy a kortárs ifjúsági irodalmat oktassák az iskolában? Miért fontos a minőségi gyerekirodalmi kritika? Többek között erről beszélgettünk Hermann Zoltánnal, a Mesebeszéd egyik szerkesztőjével.

http://www.kultura.hu/kortars-gyerekirodalmat


2017. 07. 30.

Vekerdy Tamás: érzelmi biztonság kell a gyereknek, nem hajsza

vekerdy 2A tanárok le akarják adni az anyagot – de a gyerekek nem akarják felvenni többé. Szorongó gyerekekből, szorongó felnőttek lesznek. A kreativitás oldaná a feszültséget… a tudás helyett az érzelmi biztonság adja meg a biztos alapokat gyermekeinknek – foglalhatjuk össze Vekerdy Tamás örökérvényű gondolatait.

Mit tegyek, ha már ötödször szólok a gyereknek, és még mindig nem húzta föl a zokniját? Hogyan kezeljem a helyzetet, ha el van keseredve, mert pápaszemesnek csúfolják az iskolában? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kaptak alternatív választ mindazok, akik hallották már  Vekerdy Tamás pszichológus előadásait.

http://felelosszulokiskolaja.hu/hirek/vekerdy-tamas-erzelmi-biztonsag-kell-a-gyereknek-nem-hajsza


2017. 07. 13.

Telefonnyomkodás helyett olvass novellákat a buszmegállóban!

novella a buszmegállóbanHamarosan számos budapesti busz- és villamosmegállóban olvashatják az utasok az Álljon meg egy novellára! nevű irodalmi pályázat húsz legjobb művét. A különleges irodalmi verseny pályaműveit ugyanis a fővárosi utasvárókba állítja ki hamarosan a JCDecaux közterületi reklámcég.

A cél egyszerű volt: hogy a várakozók friss irodalommal üthessék el az időt például a telefonnyomkodás helyett.

http://www.szeretlekmagyarorszag.hu/telefonnyomkodas-helyett-olvass-novellakat-a-buszmegalloban/


2017. 07. 12.

Kulcsszókiemeléssel az olvasási nehézségek csökkentéséért

kulcsszóJobban megértik-e és gyorsabban el tudják-e olvasni azt a szöveget, amelyben ki vannak emelve a kulcsszavak a tanulási nehézséggel küzdő gyerekek? – erre a fő kérdésre keresi a választ gyakornokunk, Régeni Anna mesterszakos diplomamunkájában.

http://kereses.blog.hu/2017/06/15/kulcsszokiemelessel_az_olvasasi_nehezsegek_csokkenteseert


Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 109 vendég és 0 tag böngészi