2018. 02. 21.
Vonalak a Jókai-fa törzsén: idén először ünnepeljük a Magyar Széppróza Napját
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2018. február 21. szerda, 18:55
- Megjelent: 2018. február 21. szerda, 18:54
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 3079
Jobb családoknál ajtófélfa mellé állítják a gyermekeket, és ácsceruzával vonalat húznak a feje fölött. Első év, második év és így tovább. Nagyra nőj! – mondják, mert mindenki szeret nagyra nőni.
Még nem voltam iskolás, amikor a pap bácsi vallásórán arról mesélt – példabeszédnek szánta –, hogy Jókai Mórt kisgyermek korában hajnali négykor, ötkor ébresztették, nagy, porka havak hullottak Komáromban, az egyik cseléd seperte a havat, másik a viharlámpát vitte, s világított a kis Móricnak, hogy eljusson a tanár lakására, ahol őt német nyelvre oktatták. Ez volt az én fejem fölött az első vonal a Jókai-fán. Ilyen kell lenni! Ilyen kéne lenni, de hát senki sem ilyen.
2018. 02. 14.
Kortárs olvasnivalót az iskolai könyvtárakba! 2018: Állománygyarapítási és olvasásfejlesztési pályázat iskolai könyvtáraknak
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2018. február 14. szerda, 18:51
- Megjelent: 2018. február 14. szerda, 09:59
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 2841
Az EKE OFI Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM) a Magyar Olvasástársaság közbenjárásával nagy mennyiségű gyermek- és ifjúsági irodalomhoz jutott. Ezeket az iskolai könyvtárak állományának gyarapítására fordítja többek között azon a módon, hogy az alábbi pályázati felhívást teszi közzé.
A pályázattal kapcsolatos minden lényeges információ a pályázati kiírás, a könyvcsomagok tartalma, a beérkezett és a nyertes pályázók neve is megtalálható az OPKM honlapján: http://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=398
2018. 02. 01.
Jókait mentsük meg, vagy a nebulókat?
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2018. február 01. csütörtök, 18:07
- Megjelent: 2018. február 01. csütörtök, 18:07
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 3112
A szülők, a tanárok olykor nem igazán tudnak mit kezdeni azzal, hogy a gyerekek szenvednek egy-egy klasszikus olvasmánytól, olyanoktól is, amelyeket sok-sok évtizeddel ezelőtt az egykori gyerekek még faltak. Körükben maga az olvasás is folyamatosan visszaszorul a szabadidős tevékenységek között, de ez a jelenség nem új keletű. Ábrahám Mónika könyvtáros több mint tíz évvel ezelőtt publikálta tanulmányát az Új Pedagógiai Szemlében, amelynek tanulságai ma is érvényesek.
https://mno.hu/grund/jokait-mentsuk-meg-vagy-a-nebulokat-2443458
2018. 01. 31.
Hová tűnt a magyar ismeretterjesztő gyermekirodalom?
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2018. január 31. szerda, 19:17
- Megjelent: 2018. január 31. szerda, 19:13
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 3424
Négyszögletű kerekasztal 9.
Időpont: 2018. február 8. 13.30-16.00
Helyszín: OPKM, 1089 Budapest, Könyves Kálmán körút 40. (Népliget)
Programvázlat
- Dr. Dobszay Ambrus tanácstag, HUNRA
- Sipos Imre főigazgató EKE - Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
- Péterfi Rita főigazgató EKE - OFI - Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum
14.00-16.00
Kerekasztal-beszélgetés a magyar ismeretterjesztő gyermek- és ifjúsági irodalomról
Moderátor: Lovász Andrea
Résztvevők:
- A Két Egér könyvek - Mészáros János felelős szerkesztő
- Móra Kiadó - Eszterág Ildikó projektvezető
- Scolar Kiadó - Illés Andrea főszerkesztő
- Szitakötő folyóirat - Horgas Judit felelős szerkesztő
- Tessloff-Babilon - Rozgonyi Sarolta szerkesztő, pr-menedzser
További információk
- Az ismeretterjesztő gyermek- és ifjúsági irodalommal kapcsolatos szakirodalom az OPKM adatbázisában
- A résztvevők neve mögötti linkek szintén az OPKM katalógusára mutatnak, mely a kezdetektől törekszik a műfaj gyűjtésére.
- Az OPKM gyermek és ifjúsági irodalmi különgyűjteményéről itt tudhat meg többet, ahol az állományban való tematikus kereséshez is kaphat segítséget: http://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=14
Jelentkezés
Kérjük, segítse szervezőmunkánkat azzal, hogy részvételi szándékát az alábbi űrlapon jelzi felénk!
Jelenetkezési felület: https://goo.gl/forms/H1oYdqCD9AD0hACs1
A rendezvény programtervezete megtalálható itt is: http://www.opkm.hu/?lap=hir/egyhir&hir_id=531
2018. 01. 25.
„A magyar kultúra határon túli ápolásáért kifejtett életművéért” Gáspár Ferenc, a Magyar Kultúra Lovagja
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2018. január 25. csütörtök, 14:25
- Megjelent: 2018. január 25. csütörtök, 14:25
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 3468
A megtisztelő cím birtokosa 2017 novemberétől a Magyar Olvasástársaság tagja, 2018 novemberétől az egyesület Számvizsgáló Bizottságának tagja.
Gáspár Ferenc magyar-történelem szakos tanár, újságíró, a Coldwell Kiadó vezetője. Legismertebb ifjúsági kalandregény-sorozata (A strucc vére, A strucc terjeszkedik, A strucc halála, A sárkány pallosa, A sárkány harca, A sárkány álma, A holló felrepül, Pogányokkal táncoló és A holló a Napba száll) magyar történelmi ihletettségű. 2007-ben jelent meg felnőtteknek szóló könyve Ördögvér címmel, mely a Magyar Napló regénypályázatán különdíjat nyert. 2016-ban Pósa Zoltán íróbarátjáról szóló monográfiája, Pósa Zoltán, akinek nyitott könyv az élete címmel. Utóbbi kötetet a Nemzeti Kulturális Alap támogatta. 2015-ben NKA alkotói ösztöndíjat nyert a Trubadúrvarázs munkacímű regényére, mely Janus címen 2017 októberében látott napvilágot. A Magyar Krónika folyóirat külső munkatársa. Novellái és utolsó regényének részletei az Irodalmi Jelen online és nyomtatott változatában egyaránt gyakran olvashatók. Ezen kívül elbeszélései megjelentek a Spanyolnáthában, a Pannon Tükörben, a Lyukasórában, az És-ben, és még számos folyóiratban és antológiában.
Tíz évig főállású tanárként dolgozott, majd íróként, újságíróként folytatta pályáját. Tanóráit humorral, anekdotákkal fűszerezte. A történelmet „másként tanítva” vezette el arra a területre, amelynek eredményét általános iskolás diákok ezrei megtapasztalhatták nem csak a anyaországi, hanem még többen a határon túli magyar tannyelvű iskolákban. A középkori magyar történelmi ismeretterjesztésnek misszionáriusa lett. A saját maga által írott történelmi ifjúsági regényeire építve több éven át szervezett határainkon átívelő iskolai vetélkedőket, utaztatta a nyerteseket a diósgyőri várba, ajándékozta meg őket számos értékes kötettel. Anyaországi kistelepülések iskoláiba rendszeresen visszatérő vendég. Tíz éve állt a Kárpátalja Magyar Iskolai Könyvtárakért Alapítvány „szolgálatába”, s kíséri évente több alkalommal könyvadományozó útjára az alapítványt, családját bevonva, tanár és író barátait is megnyerve az ügynek; Beregszásztól Körösmezőig, Kassától Nagyváradig. Tíz év alatt közel ötven alkalommal aktív résztvevője, szervezője és támogatója a magyar nyelv megőrzésért kitartóan küzdő missziós utaknak; cselekvően, adakozóan. Teszi ezt azért, hogy a fiatalokkal megismertethessen egy olyan fantasztikus történelmi korszakot, amikor dicsőség volt magyarnak lenni.
2018. január 20-án, a Magyar Kultúra Lovagjává avatták „A magyar kultúra határon túli ápolásáért kifejtett életművéért”. Adományozó: Falvak Kultúrájáért Alapítvány
(http://www.alkotohazak.shp.hu/hpc/web.php?a=alkotohazak) a Kárpátaljai Magyar Iskolai Könyvtárakért Alapítvány felterjesztésére.
2018. 01. 18.
Nekem minden mese egy rejtvény: interjú Boldizsár Ildikóval
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2018. január 18. csütörtök, 19:05
- Megjelent: 2018. január 18. csütörtök, 19:05
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 3815
A mesék még a legreménytelenebb helyzeten is átlendítenek – állítja Boldizsár Ildikó, aki 33 éve kutatja a meséket, és bő tíz éve meseterapeutaként segít a hozzá fordulókon. Mesélt már haldoklóknak, függőknek, börtönlakóknak, időseknek és persze gyerekeknek is, legújabb kötetében pedig a kamasz- és felnőttkor közti határ gyakran fájdalmas átlépéséhez nyújt fogódzót az olvasóinak. Tévedés ugyanis azt hinni, hogy a mese kizárólag a gyerekekhez szólhat, őket szólíthatja meg. Az évszázadok során a felnőttek fokozatosan távolodtak el a mesék világától, ezzel egyidejűleg pedig attól, hogy megértsék: mit üzennek nekik a mesék. Ha nincs, aki mesélje, és nincs, aki hallgassa őket, akkor a mesék nemcsak a mindennapokból, de az emlékezetből is kikopnak. Boldizsár Ildikó épp azon dolgozik, hogy ezek a rég elfelejtett történetek ismét a felszínre bukkanjanak, és a mesék végre visszakerüljenek a felnőttekhez is.
http://konyves.blog.hu/2018/01/17/boldizsar_ildiko_nekem_minden_mese_egy_rejtveny
2018. 01. 18.
Történetek, melyek gyermekkorunkat idézik
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2018. január 18. csütörtök, 18:57
- Megjelent: 2018. január 18. csütörtök, 18:57
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 3300
Időnként eszünkbe jutnak sok éves emlékeink gondtalan gyermekkorunkról. Illatok, helyek, személyek vagy akár történetek is felidézhetnek bennünk nosztalgikus emlékeket. Oscar Wilde gyűjteménye rég elfeledett képeket eleveníthet fel bennünk azokból az időkből, amikor a meséket szüleink olvasták esténként. A Boldog herceg című kötet mélyebb utazásra hív bennünket, mintsem azt elsőre gondolnánk. Élményanalízisünk.
http://mindset.co.hu/pszichologus-szemmel-tortenetekrol-melyek-gyermekkorunkat-idezik/
2018. 01. 14.
Kortárs olvasnivalót az iskolai könyvtárakba! - pályázat
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2018. január 14. vasárnap, 08:51
- Megjelent: 2018. január 11. csütörtök, 18:13
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 3596
A Pongrác Kiadó által felkínált könyvek (http://www.hunra.hu/hirek/1523-a-pongrac-kiado-konyvadomanya) kb. egy ötödét az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM) kapta meg azzal a céllal, hogy az iskolai könyvtárak munkáját jutalmazza, támogassa vele.
Célok
A kötetek egy részét külön válogattuk jutalmazási célokra. A nagyobb részére pedig olyan pályázatot írtunk ki, melynek sokrétű céljai vannak. Pl.:
- Felhívni a figyelmet arra, hogy az iskolai könyvtárakból nagyon hiányoznak a kortárs művek. Ha lennének, akkor az irodalomtanításban és a gyerekek, fiatalok szórakoztató olvasmányai között is nagyobb eséllyel jelennének meg ezek a művek. Az olvasás és az iskolai könyvtárak és a könyvtárak is általában népszerűbbek lehetnének.
- Támogatni a tenni akaró könyvtárostanárokat az olvasás- és a könyvtárnépszerűsítő munkájukban. Ehhez aktuális, népszerű, kortárs művek is kellenek.
- Megerősíteni azokat az iskolákat, akik tartanak fenn könyvtárat, mert hisznek abban, hogy a könyvtártól és könyvtárostanárának munkájától hatékonyabb és élhetőbb lesz iskolájuk.
- Kortárs gyermek- és ifjúsági irodalmat olvastatni a könyvtárostanárokkal és más pedagógusokkal.
- Serkenteni a kollégák között a tudásmegosztást az olvasmányok népszerűsítésének módszereiben. A pályázatnak feltétele, hogy a könyvekkel kapcsolatos munkát be kell mutatni.
Kiknek?
Az OPKM nem szeretne különbséget tenni a már eddig is jelentős könyvtárpedagógiai munkát mutató és az ezen a területen eddig még nem kiemelkedő iskolai könyvtárak között. Minőségi és kortárs irodalom olvasására minden iskola diákjának szüksége van. Így esélyt biztosít minden olyan iskolának, mely könyvtárat működtet, könyvtárost alkalmaz. Így a kiválasztást sorsolással fogja eldönteni.
30 iskolai könyvtár nyerhet a sorsoláson.
A hátrányos helyzetű tanulókat nagyobb számban nevelő iskolák, kollégiumok ... két sorsoláson is részt vesznek, így nagyobb eséllyel indulnak.
A pályázáshoz alapvetően csak egy szándéknyilatkozat szükséges. A szakmai munka utána kezdődik. Ebben pedig támogatást nyújtunk azzal, hogy a beérkezett beszámolókat, ötleteket, foglalkozásterveket folyamatosan fogjuk publikálni az OPKM Olvasás portálján (http://olvasas.opkm.hu/).
Csatlakozási lehetőség
Bármely kiadó vagy más adományozó csatlakozhat akár ehhez a pályázathoz, akár egy később kiírandóhoz.
Olyan könyveket várunk, amelyek iskolai könyvtárak gyűjteményébe illenek tartalmukban és minőségükben is. Akár művenként 30 példányt, hogy a már meglévő dobozokat kiegészítsük, akár önálló könyvcsomagokat, melyek nagyobb mennyiségű különböző művet tartalmaznak.
Bővebben:
A kiírt pályázat címe: Kortárs olvasnivalót az iskolai könyvtárakba! Állománygyarapítási és olvasásfejlesztési pályázat iskolai könyvtáraknak
Jelentkezési határidő: 2018. január 30.
A pályázati felhívás és a jelentkezési felület innen érhető el: http://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=398
Nagyon köszönjük az adományozónak és a közbenjáró KAMIKÁNAK és HUNRA-nak is a lehetőséget, hogy 30 könyvtárat ekkora értékű könyvajándékkal segíthetünk! Sajnálatos módon ma a 100 könyv egy iskolai könyvtárban jelentős mértékű állománygyarapításnak számít.
Dömsödy Andrea, iskolai könyvtári referens, OPKM
2018. 01. 18.
Pedagogikum és szépirodalom: A fekete pedagógia jelenségvilága Tóth Krisztina egyik tárcanovellájában
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2018. január 18. csütörtök, 19:14
- Megjelent: 2018. január 11. csütörtök, 18:08
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 3316
A szépirodalom és a neveléstudomány kapcsolatának többféle megközelítésmódja lehetséges, az egyik ezek közül a kiemelkedő írók, költők pedagógiai vélekedésének, nevelési elveinek megismerése. A másik, szerzőhöz kötött kapcsolódási pont a két terület között a tanárként is dolgozó írók életrajzának tanulmányozása, annak megfigyelése, hogy a foglalkozásukból adódó lehetőségeik, korlátaik miként mutatnak összefüggést az alkotói életművekkel. Igazán termékeny forrás a neveléstudomány számára a szépirodalmi közlésfolyamat három tényezőjéből azonban maga a mű. Remek lehetőség rejlik a szépirodalmi alkotásokban a pedagógiai vizsgálatok szempontjából.
2018. 01. 14.
Mesepszichológia a gyakorlatban
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2018. január 14. vasárnap, 14:13
- Megjelent: 2018. január 10. szerda, 17:03
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 3789
Jól tudjuk, hogy a mesékben a főhős nehéz próbatételen keresztül jut el a végső céljáig. Gyermekünknek szintén számos nehézséggel kell megküzdenie fejlődése során. Szülőként és pedagógusként az a feladatunk, hogy a negatív érzelmek megértése és megélése által segítsünk neki ebben. De hogyan is támogathatjuk a csöppségeket a gyakorlatban? Miként hatnak történeteink gyermekeinkre? És mit tehetünk pedagógusként? Kádár Annamária és Kerekes Valéria ezekre a kérdésekre keresi a választ Mesepszichológia a gyakorlatban című könyvében.
2017. 12. 12.
Miért jó, ha hangosan olvasunk?
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Módosítás: 2017. december 12. kedd, 20:05
- Megjelent: 2017. december 12. kedd, 20:05
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 3773
A legtöbben felhagynak a hangos olvasással, amint képesek kiejteni a betűknek megfelelő hangokat, pedig később sem ártana visszatérni a kisiskoláskori módszerhez. A hangos olvasás ugyanis erősíti az emlékezést – derült ki a kanadai Waterlooi Egyetem pszichológia tanszékén elvégzett kutatásból.
További cikkeink...
Alkategóriák
-
Hírek
A Joomla! csapat legfrissebb hírei
-
Hírlevél
-
Olvasó-társ
- Archív