2018. 03. 19.

Az olvasás öt jótékony hatása

biblioterápiaAz olvasásnak szerencsére számtalan jótékony hatása van – nem csupán öt –, de igyekeztünk ezek közül néhány izgalmasabbat behatóbban is tanulmányozni. Tehát ha sokat olvasunk…

http://tantrend.hu/hir/az-olvasas-ot-jotekony-hatasa


2018. 03. 19.

Kortárs irodalmat az iskolákba!

irasSzekeres Nikolettával a HUBBY – Magyar Gyermekkönyv Fórum elnökségének egyik tagjával beszélgettünk a szervezet céljairól és a Kortárs irodalmat az iskolákba című projektről.

http://tantrend.hu/hir/kortars-irodalmat-az-iskolakba


2018. 03. 16.

Minek is jár a gyerek iskolába? Interjú Steklács Jánossal

irasHa tisztában lennének az oktatási célokkal, sokkal motiváltabbak lennének a tanulásra, és jobb teljesítményt érnének el a diákok – állítja Steklács János, az ELTE tanszékvezetője, aki szerint számos példa van arra, hogy lehet ezt elérni. Úgy véli, el kellene felejteni a kronológikus irodalomtanítást, az évtizedek óta rögzült kötelező olvasmányokat, inkább az olvasás megszerettetésére kellene koncentrálni. És ha ehhez kortárs irodalom, vagy a Kispál és borz kell, hát azzal. 

http://hvg.hu/kultura/20180312_Minek_is_jar_a_gyerekek_iskolaba_Ezt_senki_nem_mondja_el_ne


2018. 03. 16.

Miért olvassunk tavaszi verseket?

áprily tavaszA „tavaszi versolvasásnak” természetesen számos oka lehet – és nem is biztos, hogy ezeket feltétlenül évszakhoz kell kötni. Az azonban bizonyos, hogy tavasszal különösen indokolt lehet a versolvasás – sőt a verskeresés és verstanulás is. Három okot is említünk.

http://tantrend.hu/hir/miert-olvassunk-tavaszi-verseket


2018. 03. 16.

Gyerekkönyvek terén is szükséges a forradalom

diszlexiaNehéz eligazodni a mai gyerekkönyvek piacán, hiszen már a népmeséktől egészen a gyógyító mesékig mindent megtalálunk a böngészőben. Egy azonban biztos, ha a szülő vagy épp a tanár szereti azt a mesét, amit olvas a gyerekeknek, akkor már egy olyan érzelmi ajándékot adhat nekik, ami segít az ellazulásban, ábrándozásban. Kevés olyan kortárs író van, aki nemcsak hogy vicces, karakteres gyerekmesékkel jelentkezik, de humorral, odafordulással elő is adja őket – Vig Balázs gyermekkönyv-író ilyen. Regényei főként a kisiskolás korosztálynak szólnak, de a család számára is igen mosolyfakasztó program is lehet, pl a Puszirablók vagy épp a Todó kitálal az oviról című könyv olvasása. Vig Balázzsal a netkorszakban is szerethető mesékről, a gyerekek igényeiről és a szülői és tanítói karakterekről beszélgettünk.

http://felelosszulokiskolaja.hu/mesesarok/gyerekkonyvek-teren-is-szukseges-a-forradalom


2018. 03. 16.

A mese a gyermekek szövegértési folyamatában diagnosztikus és terápiás szempontból

közös olvasásA mese, a mesélés számtalan készség alakulására pozitív hatást gyakorol. Így segíti a szociális kompetencia alakulását, fejleszti a gondolkodást, a szókincset, a gyermekek erkölcsi ítélőképességét, a hallás utáni szövegek feldolgozását és ennek következtében az olvasás elsajátítására is pozitívan hat.

Napjainkban ugyanakkor az is elmondható, hogy a mese, különösen a népmese mintha kisebb szerepet kapna a gyerekek életében. Egyrészt kisebb jelentőségűnek tűnik a mesélés, másrészt az iskolai meseolvasás sem megfelelő arányú.

A kutatás ezért arra a kérdésre keresi a választ, hogy napjainkban milyen szerepe lehet a meséknek a kisiskolások szövegértési folyamatában. Hipotézisünk szerint a mese, köztük a népmese olyan irodalmi alkotás, amely a benne foglalt esemény, a szereplők jelleme, kitartása, a mese erkölcsi mondanivalója és tanító jellege miatt egyaránt jól alkalmazható az alsó tagozatos gyermekek szövegértési készségének megítélésére és a szövegértési elmaradások kezelésére.

http://olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/a_mese_a_gyermekek_szovegertesi_folyamataban_diagnosztikus_es_terapias_szempontbol

 

 

 

 


2018. 03. 02.

2017 legjobb gyerekkönyvei

gyerekkonyvHarmadik alkalommal rendezte meg a Gyermek- és ifjúsági könyvek kiállítással egybekötött szemléjét a Magyar Gyermekirodalmi Intézet a Deák 17 Gyermek és ifjúsági Művészeti Galériában. A február 23-i szakmai beszélgetés keretében kihirdették a TOP 50-es listát, amely az érdeklődők figyelmét izgalmas, minőségi kiadványokra hívja fel. Milyen színű a boldogság? Nos, ezt az egyik azonos című, díjazott könyvből megtudhatjuk, de hogy mennyire sokszínű a hazai gyermekkönyves kínálat, arra ez a szemle mutatott rá.

https://www.prae.hu/article/10298-a-sokszinu-top50/


2018. 02. 28.

Évente 200 könyvet elolvashatnál, amíg a közösségi médián lógsz!

olvasásHogyan lehetsz okosabb? Egyszerű. Olvass! Sokat. Annál is többet.

Ezzel még nem oldottam meg az évszázados rejtélyt, jól tudom. Pedig számos ismert ember is azt hangoztatja, hogy ez a titok. Ott van például Barack Obama, aki elnöksége alatt olvasott könyveit büszkén reklámozza, sőt publikálta is. Vagy Bill Gates, aki blogján rendre összeszedi kedvenc könyveit is. Will Smith pedig úgy fogalmaz, hogy az olvasás egyenesen a boldogság egyik kulcsa. Sőt az Életem könyve sorozatomban majd 20 ismert ember mesélt kedvenc könyvéről, és derült ki Szentesi Évától Anger Zsoltig, hogy imádnak olvasni. 

http://szabadosagnes.blog.hu/2018/02/27/evente_200_konyvet_olvass_kozossegi_media


2018. 02. 26.

Magyarországon a mindennapos meseolvasás még egyáltalán nem természetes

közös olvasásElméletileg azzal mindenki egyetért, hogy az olvasás és a felolvasás nagyon fontos egy gyerek életében, a gyakorlat viszont azt mutatja, hogy különböző okok miatt ez sokszor csak álom marad, a valóságban pedig rengeteg kisgyereknek egyszerűen kimarad az életéből az, hogy mesét olvassanak neki. Egy friss brit felmérés szerint például náluk öt év alatt ötödével csökkent azoknak az óvodás korú gyerekeknek a száma, akiknek mindennap olvasnak mesét, ez pedig a készítők szerint nagyban kihathat a gyerekek fejlődésére is. Egy friss magyar tanulmány szerint pedig a családi háttér nagyban meghatározza, hogy kiből lesz felnőtt korában is olvasó, de ebből a szempontból az se mindegy, hogy valaki az ország keleti vagy nyugati felében nevelkedik. A 3-17 éves gyerekek olvasási szokásait vizsgáló jelentésből kiderült az is, kik a magyar gyerekek abszolút kedvencei. 

http://konyves.blog.hu/2018/02/22/magyarorszagon_a_mindennapos_meseolvasas_meg_egyaltalan_nem_termeszetes


2018. 02. 26.

Sokat tehetünk az értő olvasásért

kötelező olvasmányA United Way Magyarország szervezésében került sor egy nagyon érdekes megbeszélésre 2018. február 16-án. A frissen alakult munkacsoport önkéntes résztvevői mindannyian olyan szakemberek, akik nagy pedagógiai, kommunikációs tapasztalattal rendelkeznek, és már eddig is komoly lépéseket tettek annak érdekében, hogy az olvasást megkedveltessék. Az olvasást övező problémakört nem fikciónak, nagyon is valós gondnak látják, és eszerint igyekeznek kezelni.

http://felelosszulokiskolaja.hu/felnott-jatszoter/elolvastad_erted


2018. 02. 21.

Beszélgetés a magyar ismeretterjesztő gyerekirodalomról az OPKM szervezésében

gyerekkonyvekAz ismeretterjesztő irodalommal kapcsolatban minimális a magyar nyelvű szakirodalom, miközben az utóbbi években a gyerekeknek szóló szépirodalommal sokan foglalkoznak. Hová tűnt a magyar ismeretterjesztő gyermekirodalom? Ezt a témát járták körül február 8-án a 9. Négyszögletű kerekasztal résztvevői az Országos Pedagógiai Könyvtárban.

Az OPKM a teljesség igényével gyűjti a Magyarországon megjelent gyerekkönyveket, szépirodalmat és ismeretterjesztő irodalmat, 65 ezer címmel rendelkeznek, a találkozóra mutatóba hozott művek mindezeknek egy kis szeletét képviselték. 

https://www.prae.hu/article/10263-floritol-filokaig-nem-tunt-el-csak-atalakult/ 


Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 344 vendég és 1 tag böngészi