2017. 10. 02.

Könyvtár és oktatás: Az Egyesült Államok közkönyvtárainak oktatási funkciója

olvasó diákokAz Egyesült Államok közkönyvtárai (public library) jelentős szerepet töltenek be a társadalom életében. Az amerikai polgárok a közkönyvtárak legfontosabb feladatának a közösség szolgálatát tekintik. Az ország alkotmánya a demokratikus jogok között biztosítja mindenki számára a művelődéshez való jogot is. A tudáshoz való egyenlő hozzáférés elvéből születtek az alapfokú állami iskolák (public school) és a közkönyvtárak is. A közkönyvtár  demokratikus intézmény, melynek célja az egész életen át tartó tanulás támogatása, a teljesítőképesség maximalizálásának elősegítése annak érdekében, hogy az egyén a saját céljait elérhesse.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/konyvtar-es-oktatas


2017. 09. 29.

Ők lettek a Digitális Irodalmi Akadémia új tagjai

DIA tagokMarno János költőt, írót, műfordítót, valamint posztumusz Áprily Lajos költőt, műfordítót és Nagy Gáspár költőt, prózaírót választotta tagjai közé a Digitális Irodalmi Akadémia (DIA) keddi közgyűlésén. Ezzel 88 főre emelkedett azoknak az alkotóknak a száma, akiknek teljes életműve elérhető a Petőfi Irodalmi Múzeum által fenntartott www.dia.hu honlapon.

https://librarius.hu/2017/09/27/ok-lettek-digitalis-irodalmi-akademia-uj-tagjai/


2017. 09. 16.

Csaba Mercédesz – Domján-Koncz Eszter Munkamemória és helyesírás

irasA helyesírás mint iskolai készség elsajátítása és elsajátíttatása egyre nagyobb kihívást jelent a tanulóknak és a pedagógusoknak egyaránt. Az utóbbi néhány évben megnövekedett azoknak a tanulóknak a száma, akik helyesírási zavaruk (diszortográfia) miatt értékelés és minősítés alóli felmentésben részesültek. Amennyiben pontosabban körülhatárolható az oki háttér, akkor célzott terápiával a tünetek csökkenthetők, a gyermekek eredményesebbek lehetnek a tananyag-elsajátítás során. A tanulmány a kognitív képességek és a nyelvi teljesítmény egymásra gyakorolt hatását hangsúlyozza.

Arra keresi a választ, hogy a munkamemória eltérő működése hogyan befolyásolja a helyesírást. Az eredmény adalékul szolgálhat az említett iskolai készségelsajátítás hátterének a megértéséhez, a helyesírási ismeretek tanításához, alkalmazásuk sikeresebbé tételéhez. Segítheti a helyesírás fejlesztését, a diszortográfia terápiáját, a logopédiai vizsgálatok újragondolását.

http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=678


2017. 09. 16.

A Z és alfa generáció olvasónaplója – miért nem népszerű az olvasás a gyerekek körében?

kötelező olvasmányokMindenki tegye a szívére a kezét és vallja be, hogy bizony, sumákolt ő is a kötelező olvasmányoknál vagy másolt olvasónaplót a nagytesóéról. Tény, hogy azok a bizonyos mai fiatalok kevesebbet olvasnak, de a jelenség nem csupán korszakhoz kötődő. Mik az okok és miben rejlik a probléma megoldása?

http://mindset.co.hu/a-z-es-alfa-generacio-olvasonaploja-miert-nem-nepszeru-az-olvasas-a-gyerekek-koreben/


2017. 09. 16.

Vekerdy Tamás: „Öröm nélkül nincs hatékony tanulás.”

vekerdy 2Vekerdy Tamás szeptember 14-én az OK Pedagógusklub vendége volt, ahol ilyen és ehhez hasonló gondolatokat osztott meg velünk. Szó esett többek között a helyes írástanulásról, a gyermekek közötti tudáskülönbségről az iskolában, a kamaszkori túlterhelésről, azokról a készségekről, amelyekre a felnövekvő generációnak szüksége lesz, illetve a belső képek fontosságáról is. Cikkünkben az előadáson elhangzottakból összeállított gondolatokat olvashatjátok.

http://felelosszulokiskolaja.hu/vidam-diak/vekerdy-tamas-orom-nelkul-nincs-hatekony-tanulas


2017. 09. 13.

Ágnes asszony és a többiek:Kalandozás Arany János sokszínű életművében

Arany János Barabás 1848Alig akad olyan irodalmi műfaj, amelyben Arany János nem alkotott – olykor nem kis fejtörést okozva az utókornak. Nehéz ugyanis eldönteni, hogy lírai alkatú költő volt-e, vagy inkább epikus, műfordítóként volt-e jelentősebb, vagy tudományszervezőként... Amikor Arany János életművének gazdagságát egy-egy alakjának tükrében mutatjuk be, számos mű izgalmas alkotói folyamatába pillanthatunk be.

Arany alakjai – műveinek főszereplői, publicisztikájának alanyai – sokszor évtizedeken keresztül kísérték szerzőjük pályafutását, olykor más-más alakban is: egyik műfordításának főhősétől vette írói álnevét, a magyar őstörténet fontos alakjairól egyaránt írt tanulmányt és elbeszélő költeményt.

http://folyoiratok.ofi.hu/uj-kozneveles/agnes-asszony-es-a-tobbiek


2017. 09. 13.

Miért szép a vers?

szivlapat borito cmykA "régen minden jobb volt" és a "bezzeg a mi időnkben" életfilozófiját vallók körében élénken él az a tévképzet, hogy a mai fiatalok nem olvasnak, egyáltalán nem érdeklődnek a művészetek iránt. Valójában azonban rengeteg irodalomnépszerűsítő projekt sikere mutatja, hogy a felnövő generációknak is megvan az igénye az ilyen típusú élményre, csupán napjaink őrült információáradatában meg kell találni hozzájuk az utat. A Tilos az Á Könyvek egy klasszikus stratégiát választott: Szívlapát címmel megjelent antológiájukban 85 kortárs alkotó 150 versével kívánnak segíteni abban, hogy az érdeklődők merre is induljanak el a versek világában.

http://www.prae.hu/article/10004-miert-szep-a-vers/


2017. 09. 13.

Lackfi János állatos meséiről

lackfi janosLackfi János, a nagy mesemondó Dombontúli mesék című sorozatában a mesék szereplőit a napjainkat körülvevő valóságoshoz hasonló, mégis varázslatos mesei világban – egy lakóparkban – helyezi el, ahova mindenfelől érkeznek az állatok, ez a sokféleség és sokszínűség határozza meg a mesék hangulatát.

Lackfi Jánossal Szénási Zsófia beszélgetett, és a nagy mesemondóval az Örkény Könyvesboltban találkozhatnak kicsik és nagyok Az Olvasás Éjszakáján.

http://www.konyv7.hu/magyar/menupontok/felso-menusor/folyoirat/hogy-az-oreganyja-telipruszkolt-ananaszkonzervet-neki--lackfi-janos-allatos-meseirol


2017. 08. 31.

Ősszel ezekre a gyerekkönyvekre érdemes figyelni

tok magda kalandjaiAlig egy hét van még hátra a nyárból, de fél szemünket már az őszi újdonságokra vetjük. Éppen ezért arra kértük a gyerek- és ifjúsági könyvkiadókat, hogy válasszanak ki egyet a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló könyveikből, és meséljék el ők maguk, miért figyeljünk épp arra a kötetre. Az összeállításban a legkisebbektől haladunk a nagyobbak felé.

http://konyves.blog.hu/2017/08/25/osszel_ezekre_a_gyerekkonyvekre_figyeljetek


2017. 08. 31.

Olvasóközpontú olvasásfejlesztés

tudásTudjuk-e mi, könyvtárosok, hogy mire van szüksége az olvasónak? S ezzel mennyire van tisztában ő maga?

Befolyásolhatjuk-e a bizonytalan olvasó ízlését, választását? Léteznek-e technikák, melyekkel rábírhatjuk a tétova olvasót a választásra? Ösztönözhetjük-e a számára idegen, nem ismert témák, területek felfedezésére?

Gyakorló könyvtárosok előtt nem ismeretlenek az ilyen dilemmák. Írásunkban az ilyen és ehhez hasonló kérdések megoldásához mutatunk be máshol már bevált ötleteket, átvehető, adaptálható  módszereket.

http://www.epa.uz.ua/00100/00143/00064/69.htm


2017. 08. 31.

Reich Károly mesés rajzai

reich karoly95 éves lenne Reich Károly grafikus, akinek művészete, lírai hangvételű, életörömöt sugárzó játékos stílusa különösen alkalmas volt gyermekkönyvek illusztrálására. 

Az elmúlt évtizedekben, egészen 1988-ban bekövetkezett haláláig számtalan gyermekkönyv szereplőit elevenítette meg. Egész nemzedékek nőttek fel mese és verseskötet illusztrációin.

 http://cultura.hu/kultura/95-eve-szuletett-reich-karoly/


Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 160 vendég és 7 tag böngészi