2017. 06. 07.

Interjú Dr. Donauer Nándorral a diszlexiáról, II. rész

diszlexia olvasási zavarInterjúnk első felében megtudtuk, hogy az olvasás zavara mögött az esetek 85%-ban nem valódi diszlexia, hanem olvasási nehezítettség áll.

A Budai Gyermekkórházban neuropszichológusként dolgozó szakember legfontosabb üzenete mégis az volt, hogy az olvasás minden esetben fejleszthető megfelelő szakértő segítségével.

A folytatásból kiderül, mit lehet szülőként otthon tenni a diszlexia megelőzése, felismerése vagy a gyerekek fejlesztése érdekében.

http://mindset.co.hu/csak-a-jeghegy-csucsat-latjuk-interju-dr-donauer-nandorral-a-diszlexiarol-ii-resz/


2017. 06. 07.

Az olvasást megkönnyítő alkalmazás diszlexiások számára

diszlexiaNem sok öröme van mostanában azoknak a diákoknak, akik tanulási nehézségekkel küzdenek, és persze a tanáraiknak se. Egy kis jó hírt azért mégiscsak mondhatunk, az Office olvasást segítő eszköze megtanult magyarul és bárki használhatja arra, hogy megkönnyítse számára az olvasást. Már elérhető a Wordből és a OneNote webes változatából is, beállíthatók benne diszlexiabarát színek, betűtípusok, nagyobb térköz, szótagolás. Most már felolvasni is tud az eszköz. Azt, hogy ez jelentősen segíti a diszlexiások szövegértését tudományos vizsgálatok is igazolták. Egy videóban mutatjuk meg, hogy miként érhető el az eszköz és mire is használható.

http://tanarblog.hu/cikk/segitseg-diszeseknek


2017. 06. 07.

Az olvasás hosszú távon is fokozza az agyműködést

olvasás és agyBár sokan állítják, hogy egy-egy könyv elolvasása megváltoztatta az életüket, mostanra tudományos bizonyítékot is sikerült találni arra, hogy a regények valódi, mérhető jótékony változást hoznak létre az agyunkban. 

http://www.hazipatika.com/eletmod/tudomanyos_erdekessegek/cikkek/az_olvasas_hosszu_tavon_is_fokozza_az_agymukodest/20140107120942


2017. 05. 31.

Interjú Dr. Donauer Nándorral a diszlexiáról, I. rész

diszlexia„Habár egyre több gyerekre használjuk a diszlexia kifejezést, az esetek döntő többségében ennél mélyebb problémák állnak az olvasási zavar hátterében” – állítja Dr. Donauer Nándor, aki a Budai Gyermekkórház Epilepszia-neurológiai szakambulanciáján neuropszichológusként a gyermekek fejlesztésével foglalkozik. Interjúnk első felében kifejti mi számít valódi diszlexiának, illetve kiderül az is, hogy az olvasási zavar minden esetben fejleszthető-e.

http://mindset.co.hu/csak-a-jeghegy-csucsat-latjuk-interju-dr-donauer-nandorral-a-diszlexiarol-i-resz/


2017. 05. 30.

45 tréfás nyelvtörő a gyerkőcök kiejtésének fejlesztéséért

nyelvtörőkA nyelvtörő egy olyan – általában tréfás – kifejezés, mondat, rövid szöveg vagy vers, amelynek célja, hogy minél nehezebben lehessen tisztán kimondani. Ennek elérésére olyan egymás utáni szavakat tartalmaz, amelyek nagyon hasonló, könnyen eltéveszthető beszédhangok sorából állnak. A nyelvtörőket minél gyorsabban kell hibátlanul kimondani. 

http://www.koloknet.hu/eletmod/45-trefas-nyelvtoro-a-gyerkocok-kiejtesenek-fejleszteseert/


2017. 06. 05.

Interjú Lackfi Jánossal

lackfi janosVan szándék az emberekben arra, hogy verset olvassanak, csak meg kell találni azt a módot, ahogy képesek befogadni – ezt az ATV Egyenes Beszéd című műsorában mondta Lackfi János. A költővel Rónai Egon beszélgetett.

http://www.atv.hu/videok/video-20170525-lackfi-janos


2017. 06. 05.

Steklács János: Felolvasók és írásmagyarázók - Az olvasás fogalmának értelmezése a Bibliában

Bevezető

olvasás és bibliaAz írásbeliség társadalmi szintre emelkedése, adminisztratív és szakrális természetének kibontakozása az ókorra tehető. A bejárt út nagyon különbözik az egyes civilizációk, vallások, kultúrák tekintetében. Ennek tengernyi szakirodalma áll rendelkezésünkre, mint ahogy annak is, hogy az egyes ókori kultúrák, vallások virágzásában mekkora szerep jutott az írásnak. Nagyon sokan foglalkoztak már azzal, hogy az olvasás, írás jelensége hogyan, milyen körökben terjedt el az egyes civilizációkon, kultúrákon belül. Kevesebben elemezték viszont azt a jelenséget, hogy az emberiség történetében az olvasásnak, mint agyi, kognitív, neuro-, pszicho- és szociolingvisztikai folyamatnak milyen jellemzői hogyan befolyásolták a kultúra és civilizáció terjedését, az ember fejlődését.

Kétségtelen, hogy az írásbeliség elterjedésének az ókortól napjainkig érezhető kulturális következményei vannak, ezen belül az is, amiről már kevesebben szólnak, hogy ez a hatás összefüggésben áll az olvasás folyamatának természetével, jellemzőivel, vagyis azzal, hogy az ember hogyan olvas, hogyan érti meg az írott szöveget.

Az emberiség kulturális fejlődésének folyamatát, nem csupán a beszélt, de az írott nyelv specifikus fejlődése is befolyásolta. Mostani iskolarendszerünk gyökere is az írásbeliség ókori elterjedéséig nyúlnak vissza. Az oktatás hagyománya Európában, a keresztény kultúrában természetesen elválaszthatatlan a biblikus hagyománytól, értelmezéstől, így az olvasás jelenségének bibliai értelmezése is szükségszerűen megjelenik ezen a területen explicit és implicit, közvetett és közvetlen módon egyaránt az évszázadok során.


2017. 06. 05.

Könyvajánló: Csermely Péter Szárny és teher: Ajánlás a nevelés-oktatás rendszerének újjáépítésére és a korrupció megfékezésére

szárny és teherMinden társadalomra, közösségre igaz, hogy jövője elsősorban az oktatási rendszerétől függ. Egy széles támogatottságot élvező, szakszerű és attraktív oktatási program a jövőbe vetett reményeknek Magyarországon is SZÁRNYakat adhat. Hazánkban a korrupció mértéke sem a társadalom, sem pedig a minket körülvevő nemzetközi közösség által nem tolerálható mértéket ért el. A korrupció ezernyi formája az ország működésére és fejlődési lehetőségeire súlyos TEHERként nehezedik. Ajánlásaink a jelenlegi helyzet elemzése alapján, a múlhatatlanul szükséges változások érdekében e két témában fogalmaznak meg átfogó koncepciót.

A magyar oktatás helyzetének áttekintésére szolgáló, mellékelt Háttéranyag a Bölcsek Tanácsa oktatási szakértői bizottságának tagjai valamint a bizottság által felkért szakértők által elkészített elemzéseket tartalmazza. A kötet a Magyar Elektronikus Könyvtárból elérhető.

http://www.mek.oszk.hu/07900/07999/index.phtml


2017. 05. 23.

A tudásra épülő harmadik hullám

tudásNem a térség legolcsóbb, hanem a leghatékonyabb oktatási rendszerét kell létrehoznunk. Gödel felismerte, hogy a valóság nem adottság, hanem a mi művünk. Soha nem ismerhetjük meg a teljes igazságot, tudásunk csak tökéletlen lehet: „ahogy gondolkodunk, az hozzáadódik ahhoz, amiről gondolkodunk”. Gödel-tételéből az is következik, hogy a körülöttünk lévő világ nem végleges adottság, hanem megváltoztatható.

http://magyaridok.hu/velemeny/tudasra-epulo-harmadik-hullam-1691059/


2017. 05. 23.

A tanulás alapvető megújítására van szükség - interjú Csapó Benővel

csapo beno fit 640x10000 fit 640x10000A kutatók már jó ideje kongatják a vészharangot: a magyar gyerekek problémamegoldó gondolkodása gyenge. Pedig egyre többet tudunk arról, hogy miképpen lehetne a helyzeten javítani. Ehhez azonban meg kellene változtatni tanulással kapcsolatos szemléletmódunkat és jelentősen át kellene alakítanunk a tanítási módszereinket. Hol tart a problémamegoldás kutatása és mit lehet az eredményekről az iskolában hasznosítani? Ezt mutatja be egy nemzetközi szerzőgárda abban az új kötetben, amelynek elkészültében egy magyar kutatóhely játszott vezető szerepet.

http://mta.hu/mta_hirei/a-tanulas-alapveto-megujitasara-van-szukseg-107727


2017. 05. 22.

Interjú Leiner Laura íróval a kamaszok egyik kedvencével

Leiner Laura2010 óta magyar tinik tízezrei olvassák ifjúsági regényeit. A Szent Johanna Gimi és a most véget érő Bexi-sorozat sikerét szerinte könyvei hiánypótló jellege hozta, és az, hogy tiszteli a kamaszokat, akik szerinte ma sokkal komolyabban veszik a tanulást, különösen a nyelveket, mint az előző generációk. Interjú a saját könyvkiadót is alapító íróval, aki szerint nyitottak és ügyesek a mai kamaszok.

http://hvg.hu/kultura/20170515_leiner_laura_interju_szent_johanna_gimi_bexi_eletrajz_kamasz_olvasas


Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 5035 vendég és 1 tag böngészi