2016. 02. 25.
A kommunizmus áldozatainak emléknapján
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2016-02-25 11:51:38 Megjelent: 2016. február 25. csütörtök, 12:51
- Írta: Super User
- Találatok: 4334
Bucsella József: Ungvár közelében állomásozott a csapata, onnan a magyar fővárosba vezényelték őket. Útközben megszökött. Azt mondja, tudta, mi vár rá, ha elkapják, de semmi szín alatt nem volt hajlandó fegyvert fogni a nemzettársaira, vagy ahogy ő mondja: a saját fajtájára. A szökés után hamar rátaláltak, 1956 novemberében halálra ítélték. „Emlékszem arra a napra, amikor falhoz állítottak. Nem volt halálfélelmem. Bekötött szemmel álltam hóhéraim előtt. Emlékszem az eldördült lövésre, valami csattanásra a fejemben. Nem tudom, mi történt és hogyan, de néhány nap múlva egy moszkvai klinikán tértem magamhoz. Azt, hogy hová kerültem, csak jóval később tudtam meg” – áll emlékirataiban. A következő évek brutalitásaira nem nagyon emlékszik. Agyongyötörték, csak ennyit mond. Naponta kínozták, ahogy ő nevezi, agymosást hajtottak végre rajta. Nyugati kémnek, a kommunista rendszer lázítójának tartották. Előbb Szibériába, később Kazahsztánba került. Ezekben a fogolytáborokban magyarokkal és németekkel is találkozott. Életét is egy német elhurcolttal kötötte össze. Azt állítja, sok magyar elhurcolt az "enyhülés" után azokon a távoli vidékeken lelt új otthonra, ott alapított családot. Valószínűleg ő is ott lelt volna örök nyugalomra, ha nincs a lánya. Gyermeke azonban, miután véletlenül, apja régi iratait nézegetve megtudta, hogy József Kárpátaljáról származik, felkerekedett, hogy megkeresse az itteni rokonokat. Így talált a Felsősáradon élő nagybátyjára, Jánosra. Visszament az apjáért, hogy végleg hazahozza az öreget, 1956 kárpátaljai hősét.”
2016. 02. 23.
A szövegértés fejlesztése
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2016-02-23 17:26:28 Megjelent: 2016. február 23. kedd, 18:26
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 4568
Az anyanyelv-pedagógia című folyóiratban két tanulmányt is olvashatunk, melynek témája a szövegértés, a szövegfeldolgozás.
Az első tanulmány a rövid idejű memória működésének és az olvasott szöveg megértési eredményeinek az összefüggését vizsgálja hagyományos (normál) tantervű és nyelvi előkészítős középiskolai tanulóknál. Arra a kérdésre keresi a választ, hogy az emlékezeti diszfunkciók milyen mértékben jelentkeznek a kétféle osztályban tanulók szövegértési eredményeinek a hátterében.
A második tanulmány pedig óvodások hallás utáni szövegértésének fejlesztési lehetőségei közül mutat be egyet, mégpedig a mesetréninggel való fejlesztést.
2016. 02. 17.
Tippek a kötelező olvasmányok megkedveltetéséhez
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2016-02-17 18:37:38 Megjelent: 2016. február 17. szerda, 19:37
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 4237
Sok kisgyerek vagy fiatal szinte bármilyen könyvet szívesen fal, némelyik kötelező olvasmány azonban még rajtuk is kifog. Nem is beszélve azokról, akiknek az okostelefonok és Ipadek világában olyan időtöltés, mint az olvasás, egyszerűen szóba sem jöhet. De ami kötelező, az kötelező. Hogyan segíthetünk szülőként gyermekünknek, hogy megbirkózzon a gyakran emberpróbáló olvasmányokkal?
2016. 02. 11.
Magyar egyetemisták e-book szokásai
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2016-02-11 17:21:48 Megjelent: 2016. február 11. csütörtök, 18:21
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 4591
A napokban két nagy mintán végzett e-könyv használati felmérés is napvilágot látott. Szerencsés, hogy mindkét kutatás könyvtári megközelítésű, könyvtáros szakemberek által készített összeállítás, tehát nem szolgáltatói marketing alapú anyag.
2016. 02. 08.
Középiskolások viszonya az irodalomhoz
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2016-02-08 18:03:34 Megjelent: 2016. február 08. hétfő, 19:03
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 1963
Egyáltalán nem kis dolog az irodalmi művek problematikáját a tanulók személyére szabni a legváltozatosabb eszközök, módszerek alkalmazásával, a szemléltetéstől a beszélgetésig, az eljátszatástól a költemények lerajzoltatásáig.
2016. 02. 02.
Hogyan neveljünk olvasóvá?
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2016-02-02 16:47:11 Megjelent: 2016. február 02. kedd, 17:47
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 1942
Az Új Köznevelés című folyóirat 2016 januári számában több cikk is olvasható az olvasás-szövegértés, valamint az olvasóvá nevelés témakörben.
2016. 01. 28.
Így tehetjük érdekessé a magyarórákat
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2016-01-28 17:18:50 Megjelent: 2016. január 28. csütörtök, 18:18
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 4718
Írás és szolidaritás – generációk párbeszéde címmel indított el egyedülálló projektet a Szépírók Társasága, melyben tulajdonképpen három generáció, huszadik századi klasszikusok, mai írók és középiskolás diákok találkoznak össze.
2016. 01. 27.
Irodalmi vetélkedő középiskolásoknak
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2016-01-27 20:46:31 Megjelent: 2016. január 27. szerda, 21:46
- Írta: Kiss Gábor
- Találatok: 2040
Az Országos Idegennyelvű Könyvtárban 2016. február 17-én irodalmi vetélkedő kerül megrendezésre középiskolásoknak. A pontos részleteket a plakát tartalmazza.
2016. 01. 26.
1335!
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2016-01-26 18:07:09 Megjelent: 2016. január 26. kedd, 19:07
- Írta: Kiss Gábor
- Találatok: 4934
Ezekben a napokban a honlapunkon található „Gyermekirodalmi adatbázisban” (a magyar nyelvű, a kortárs gyermek és ifjúsági szépirodalom válogatott, annotált bibliográfiájában) immár 1335 mű rövid bemutatása olvasható, szerzők, címek, közreműködők és kiadók szerint visszakereshető. A válogatás nemek, életkorok és műfajok mentén ugyancsak elkülönített módon, célzottan, gyorsabban végezhető mind a hivatásos pedagógusok, könyvtárosok, mind a laikus, ám mélyen érintett szülők, nagyszülők, egyszerűbben szólva a teljes magyar nyelvű felnőtt, valamint gyermek és ifjú olvasó, érdeklődő közönség számára. A kezdeményezés 23 éve a Magyar Olvasástársaságban született meg, de az utóbbi években a tényleges válogatást, az internetes publikálást már az OSZK Könyvtári Intézetének munkatársai végezték, néhány hónapja bizony kizárólag Tóth Andrea munkájának eredményeként olvashatjuk a HunRA honlapján is. Hálás köszönettel gondolunk minden korábbi és jelenlegi segítő, közreműködő kollégánkra, barátunkra. A lehető legfrissebb, igényes válogatás folyamatos eszköze, forrása minden számítógépet használó, az olvasás iránt érdeklődő, jobbító szándékú kollégánk, barátunk, tanítványunk, gyermekünk és unokánk rendelkezésére készen áll. Örömmel várjuk visszajelzéseiket, kritikájukat, javaslataikat.
Végül egy meglepő véletlen. 1335. november 1-én csaknem hónapra pontosan 680 évvel korábban Visegrádon találkozott I. Károly magyar, III. Kázmér lengyel és János cseh király. 2015 folyamán a mára V4-ként emlegetett közép-európai együttműködés ismét rendkívül fontos politikai tényezővé lett.
2016. 01. 25.
Mindig aktuális, hogy mi legyen a kötelező olvasmány?
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2016-01-25 15:34:47 Megjelent: 2016. január 25. hétfő, 16:34
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 4663
Újból és újból fellángol a vita a kötelező olvasmányok körül. Legutóbb az verte ki a biztosítékot, hogy egy budapesti általános iskolában Móricz Légy jó mindhalálig című klasszikusa helyett a kortárs dán írónő, Janne Teller nihilista életérzésű, Semmi című regényét kapták kötelező olvasmányként a nyolcadikosok. Melyek a műveltség közvetítésének hiteles módjai, hogyan lehet jókedvűen megnyerni a kultúrának a mai kiskamaszokat – cikkünkben erre keressük a választ.
2016. 01. 16.
Miért szeretünk olvasni?
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2016-01-16 09:47:34 Megjelent: 2016. január 16. szombat, 10:47
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 2663
Ezer okot fel lehetne sorolni, miért szeretünk olvasni, és miért tartjuk az egyik legmenőbb dolognak. Most tizenhatot írtunk a listára.
2016. 01. 10.
Olvasóvá nevelés: Beszélgetés Berg Judittal és Finy Petrával
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2016-01-10 09:38:23 Megjelent: 2016. január 10. vasárnap, 10:38
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 4836
Ahogy kitárul az iskola ajtaja, valami végérvényesen megváltozik a gyerekek életében. A gyerekkor varázsideje mostanság kegyetlenül hamar véget ér, a kölkök legkésőbb hétéves korukra szembesülnek a valóság olyan kegyetlenebb elemeivel, mint a gyorsított írás-olvasás program vagy a szövegértés feladatsor. És az olvasás válik rémmé, jobb esetben szükséges rosszá. Berg Judit és Finy Petra lehetséges „mentőöv”-könyveiről Mészöly Ágnes beszélgetett a szerzőkkel.
2016. 01. 06.
Olvasástanítás a Waldorf iskolában
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2016-01-06 17:25:16 Megjelent: 2016. január 06. szerda, 18:25
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 4975
Torin Finser és John Bloom beszél arról, miért várja meg a Waldorf az olvasástanítással, hogy a gyerekek megérjenek rá. John Bloom az RSF Social Finance főigazgatója és Waldorfos szülő, Torin Finser tanszékvezető egyetemi tanár és az Amerikai Antropozófiai Társaság titkára.
2015. 12. 21.
Ismét az iskolai kötelező olvasmányokról
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2015-12-21 16:57:22 Megjelent: 2015. december 21. hétfő, 17:57
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 4994
Mindig aktuális téma, hogy mi legyen a kötelező olvasmány az iskolában. Most a Magyar Nemzet közölt ezzel kapcsolatban egy cikket, kapcsolódva az RTL KLUB Híradójában nemrégiben leadott riportjához.
2015. 12. 12.
Mi legyen a kötelező olvasmány?
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2015-12-12 15:57:11 Megjelent: 2015. december 12. szombat, 16:57
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 5758
Egy érdekes riport a kötelező olvasmányokról az RTL KLUB Híradójában.
A témával kapcsolatos levél a valasz.hu oldalon olvashato.
2015. 12. 08.
Legyen öröm az olvasás a diszlexiások számára is
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2015-12-08 16:28:47 Megjelent: 2015. december 08. kedd, 17:28
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 2086
A Magvető és a Manó Könyvek diszlexiások számára fejlesztett betűtípussal is elérhetővé teszi idén karácsonyra készített mesekönyveinek e-könyv-változatait. A népesség közel egytizede küzd súlyos olvasási zavarokkal, egy speciális olvasáskönnyítő betűkészlet segítségével azonban a diszlexiások számára is átélhető lehet az olvasás öröme.