Kezdetét vette a Családi olvasás éve 2010 elnevezésű kampány, amely az olvasási szokásokat elsősorban és alapvetően megalapozó társadalmi intézményre, a családra koncentrál.

Június elsejével hivatalosan is útjára indult a Családi olvasás éve 2010 kampány, amely az olvasási kompetenciák középpontba helyezésével szeretné felhívni a szülők, családok figyelmét az olvasás fontosságára.
 
 Bartos Éva

Közismert és bizonyított tény, hogy a család nemcsak a jól működő társadalom alapja, de a művelt, olvasó ember kinevelésének is az első és egyik legfontosabb állomása. Nem véletlen, hogy – amint arra a programsorozat sajtótájékoztatóján Bartos Éva, az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) Könyvtári Intézetének igazgatója is rámutatott – "a gyerekek olvasási adatai a felnőtt társadalomét képezik le", azaz a szülők felelőssége különösen nagy. Az igazgató kiemelte: míg 1964-ben még a felnőtt népesség 60 %-a olvasott, addig 2005-ben már csak 40 % mondhatta ezt el magáról, emellett nem tesz jót az olvasási rátáknak az sem, hogy az olvasói ízlés egyre inkább kommercializálódik, és egyre kevésbé űzik a olvasást szabadidős tevékenységként.
 
- A rendszeres olvasó attitűdje pozitív érdeklődést generál, más kulturális tevékenységek preferálását is maga után vonja, és nem utolsó sorban az életben való boldogulást is nagyban elősegíti – ezért az olvasást sem mint kompetenciát, sem mint tevékenységet nem szabad elhanyagolni - vélte. Az OSZK Könyvtári Intézetének 2010. május 30-tól 2011. március 31-ig tartó kampánya az Új Magyarország fejlesztési terv TÁMOP programjának keretében valósul meg: a helyi könyvtárak saját maguk szervezik programjaikat.
 
 Mesterházy Gabriella, Stvetelszky Zsuzsa, Bartos Éva és Dippold Péter

A kampányhoz csatlakozott az Olvasóliget elnevezésű, tavaly nagy sikerrel bemutatkozott kezdeményezés is, amelynek lényege, hogy a ligetekben, parkokban létrehozott spontán „könyvtárakban” puffokon, nyugágyakon, kényelmes, természeti környezetben olvashatunk könyveket, folyóiratokat. Mesterházy Gabriella, a Hungarofest Nonprofit Kft. programszervezője elmondta, a tapasztalatok azt mutatják, hogy a családok akár több órát is eltöltöttek az olvasóligetben: az előadásokkal, közönségtalálkozókkal tarkított programsorozat bebizonyította, hogy az olvasás nemcsak magányos, hanem közösségi élmény is lehet. Az Olvasóliget idén elsősorban Pécsre, Európa 2010-es kulturális fővárosára koncentrál, ahol a sétálóutcákban, parkokban valóságos kis nyugalomszigeteket hoznak létre az „értelem és kényelem” jegyében.
 
Szvetelszky Zsuzsa kommunikációkutató elmesélte: egy 2008-as infokommunikációs vizsgálat során – amely a fiatalok internetes és mobiltelefonos szokásait vizsgálta – kiderült, hogy a 15 évesek számára a releváns és adekvát tartalom a fontos, illetve a tartalmak és a közösség ismerete. Szerinte ezt érdemes lenne meglovagolni, hiszen a tartalom megosztása révén a közösség és az élmény újra „közös pályára” kerülhet.
 
A Családi olvasás éve 2010 országos kampányának olvasásfejlesztő és -népszerűsítő programjai négy témát helyeznek fókuszba: június 1-jétől június 6-ig az olvasás kisgyerekkori, családban való megalapozása, október 4. és október 10. között a könyvtárak társadalomért való összefogása, december 13-20-ig az ünnepek és a családi olvasási szokások, míg március 21. és 28. között a digitális írás-olvasás és a tanulás új formái kerülnek előtérbe.
Szerző: Kelemen Éva
Megjelent: Kultúra.hu, 2010. június 2. (http://kultura.hu/main.php?folderID=887&ctag=articlelist&iid=1&articleID=301780)
HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 3337 vendég és 0 tag böngészi