Bajzáth MáriaBajzáth Mária tanít, mesél és mesét hallgat. Hol Paloznakon, a Meseterápia Központban, hol az ország másik felén. Gyerekeket és felnőtteket varázsol el a mese erejével, mesepedagógiának nevezi a módszert, és hisz abban, hogy egyszer majd mindegyik iskolában mindennap mesélnek. (Az interjú első része itt olvasható.)

A Meseterápia Központ létrehozásában is részt vettél?
Akkor született a kisfiam, amikor a központ épült, az első nyár óta veszek részt a gyerekekkel folytatott munkában.

Nagyon összetett ez a munka. Melyek a főbb elemei?
Pályáztatás, a gyerekek kiválasztása, kapcsolatfelvétel, találkozás a gyerekekkel a lakóhelyükön, program tervezése, tíz nap a gyerekekkel, utánkövetés. Minden részfeladat több napot vesz igénybe, nagyon sok tervezés, gondolkodás, előkészítés előzi meg egy-egy csoport érkezését. A tíznapos turnusok nagyon intenzív, reggeltől éjszakáig jelenlétet igényelnek, folyamatos odafigyelést. A délelőtti munkát a központban a mesék és a madarak köré szervezzük, de délután együtt alkotunk, játszunk, fürdünk, kirándulunk a gyerekekkel. Esténként záró szertartással, mesével fejezzük be a napot. Ezután következik a nap értékelése és a másnap (újra)tervezése.

Korábban csináltál már hasonlót?
23 éve vezetek nyári gyerektáborokat, amelyekben mindig a mesék játszották a legfontosabb szerepet, de nem terápiás céllal. A meseterápia mellett nagyon sok, a (mese)pedagógiai munkában jól bevált eszközt és módszert használunk, főleg a szabadidős tevékenységekben, a terápia kiegészítéseként. (A nap nyitása-zárása, törvényalkotás, faültetés, ki mit tud?, mondókázás, ritmushangszerek, játékok, alkotófolyamatok stb.)

Más szempontokat kell figyelembe venned, mint amikor egy „normális” gyerekcsoporttal foglalkozol?
Erre a kérdésre egy gyönyörű tuvai mese lenne a pontos válasz Artaa-Szedi-ről, aki mindent tudott arról, hogyan kell egy másik emberrel kapcsolatba lépni. Ugyanazt teszem nyaranta az állami gondozottakkal, amit minden más gyerekkel: rá figyelek, az ő tempójában közeledek, majd kapcsolódom hozzá. A mesék az ember jobbik énjét szólítják meg, én is erre törekszem.

Hogyan épült ki a csoportokkal való együttműködés struktúrája?
A mesék nagyon pontosan mutatják meg a gyermeki gondolkodás sajátosságait (is), és a rendben lévő, működő „birodalmak” jellemzőit (is). Erre az évezredes tudásra épültek az alapok, amelyek minden csoportnál állandóak: keretbe foglalni a napot, megteremteni a biztonságot, meghatározni a foglalkozások, különböző tevékenységek időtartamát és sorrendjét. Ami mindig más, az a csoportok programja. Az elmúlt két évben még nem volt azonos program mentén felépített csoport. A gyerekekkel történt személyes találkozás után minden egyes csoportra teljesen új, az egyes gyerekre szabott programot tervezünk, mások a mesék, más a cél, a Madárház és a Fabrika is másképp működik.

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 650 vendég és 0 tag böngészi