2018. 04. 24.

Tündérolvasók a könyvtárban

Tündérolvasók elnevezésű szövegértő versenyünket 2017 októberében hetedik alkalommal hirdettük meg, immár országos szinten, az általános iskolák felső tagozatos tanulói, illetve más iskolatípus ennek megfelelő korosztálya számára. Ettől az évtől a Magyar Olvasástársaság (Hunra) fővédnöksége alatt indítottuk versenyünket, mely két levelezős és egy szóbeli fordulóból állt.

(A fotón: Kertész Erzsi dedikál)

1. forduló 2017. november 20 - 2018. január 12.

Olvasmány: Kertész Erzsi Pathera 1. A hógömb fogságában
Fodor Veronika Legendák a Pannónia gőzhajó fedélzetéről

2. forduló 2018. január 15 - 2018. március 09. (postára adási határidő!)

Olvasmány: Kertész Erzsi Pathera 2. A küldetés
Louis Sachar Bradley, az osztály réme
Szóbeli döntő: 2018. március 23. Íróvendég: Kertész Erzsi


2018. 02. 17.

A Magyar Széppróza Napja

jokai mor

2018-tól kezdődően Jókai Mór születésnapján emlékezünk meg a magyar prózáról. Az irodalomkedvelő norvégiai magyaroknak készülő beszámolóm megírásához Szentmártoni Jánost, a Magyar Írószövetség elnökét kérdeztem az előkészületekről.

”Novemberi indítványunkat az Emberi Erőforrások Minisztériuma, élén Balog Zoltán miniszter úrral, támogatásra méltónak találta, és megbízta szövetségünket, hogy szervezze meg és koordinálja végig a rendezvénysorozatot az egész Kárpát-medencében. Köszönet a bizalomért és a támogatásért!

Egy hónap állt a rendelkezésünkre ahhoz, hogy – a sajtóban zajló viták kereszttüzében – mozgósítsuk a kortárs magyar irodalom szereplőit, kialakítsuk a Magyar Széppróza Napja arculatát, elindítsuk a központi honlapját és facebook-oldalát, elkészíttessük a reklámfilmjét stb.

 Az ügy mellé elsőként állt oda a Magyar Művészeti Akadémia, amely támogatja is a rendezvénysorozatot, és az Informatikai és Könyvtári Szövetség, amely a megyei könyvtárakat állította csatarendbe. De köszönet illeti a többi szakmai partnerünket is, valamint a közmédiát, amely az esemény népszerűsítésében vállalt fontos szerepet.”

ünnepi gála magyar széppróza napjaA közelmúltban tartott sajtótájékoztatón Mezey Katalin, a Magyar Művészeti Akadémia irodalmi tagozatának vezetője elmondta, hogy ”A Magyar Széppróza Napját, irodalmunknak ezt az új ünnepét első alkalommal 2018. február 18-án rendezzük meg hagyományteremtő szándékkal. Ez a választás egyrészt tisztelgés a magyar széppróza felülmúlhatatlan, nagy alkotója előtt, aki mint ’48-as márciusi ifjú, történelmi személyiségnek is kiemelkedő volt.” Szentmártoni János a továbbiakban azt fejtegette a sajtóbemutatón megjelenteknek, hogy ”Jókai Mór rendkívül jó választás, mert írói életműve a mai napig a magyar irodalom egyik legnagyobb teljesítménye, amely komolyan hozzájárul történelmi önismeretünkhöz és identitásunk megőrzéséhez. Emellett Jókai Mór volt az első, modern értelemben vett hivatásos prózaírónk, aki írói és szerkesztői munkásságából élt, közéleti szerepeit is íróként viselte. A maga korában műveit számos nyelvre lefordították, és világszerte elismeréssel fogadták, nagyra értékelték.”

 Az idei események február 12-én kezdődtek országszerte. A nyitórendezvényre – egy irodalmi est keretében – a pesti Magyar Napló Könyvesboltban került sor. Ezt rengeteg színes esemény követi egészen február végéig. 61 intézmény (határon inneni és túli írószervezet, kulturális egyesület, könyvtár, önkormányzat stb.) csatlakozott és szervez programokat, összesen több mint 120 rendezvényt – beszélgetésektől kezdve rendhagyó irodalomórákon át felolvasásokig – egy híján 80 településen, 150 kortárs prózaíró és irodalomtörténész főszereplésével.Részletes tájékoztatás az alábbi helyen olvasható: http://www.magyarszepprozanapja.hu/programok.html

Zárásként pedig ide illenek a XVIII. századi ír gondolkodó, író Edmund Burke szavai: «…a kultúra és a társadalom nem a történetesen éppen itt és most élő emberek kényelmére vannak, hanem a halottak, az élők és a majdan megszületendők között alkotnak mély szövetséget»

Oslo, 2018 febr. 18.

Kovács katáng Ferenc


2018. 02. 14.

Fenyő D. György: A kerettanterv anyagának kétharmada elhagyható

olvasoversenyAz Eduline-nak adott interjút Fenyő D. György, a Magyartanárok Egyesületének alelnöke, amelyben az iskolarendszer szelektivitásáról, a szemléletváltás szükségességéről és az elhagyható tananyagról is beszélt. 

Többek között megemlítette, milyen kihívásokkal néz szembe az a szakgimnáziumi tanár, akinek a fél osztálya funkcionális analfabétaként érkezik az általános iskolából. Miért nem ördögtől való dolog, ha a szakgimnazisták az Antigoné helyett vámpírregényeket vagy fantasyt olvasnak? És miért nem szeretik már a diákok a Bánk bánt és Az ember tragédiáját?

http://konyves.blog.hu/2018/02/14/fenyo_d_a_kerettanterv_anyaganak_ketharmada_elhagyhato


2018. 02. 15.

A Magyar Olvasástársaság 2018. 02. 17. tanácsülésének programtervezete

tudás

Tanácsülés

2018. 02. 17. 10.00

Bp. OSZK – V. em. Tanácsterem

 

1.     A 2017. 11. 11-i tanácsülés óta történt

a)  Szervezeti élet

b)  Pályázatok

c)  Tagság

d)  Együttműködési megállapodások
             Püspökladány – Tündérkönyvtár
             Debrecen – Ady Endre Gimnázium
             Csernáton - Haszmann Pál Közművelődési Egyesület           

e)  Honlap
     Rólunk_Bemutatkozás – megfogalmazás

f)   PISA_NAT-javaslatok

g)  OPKM – Kortárs olvasnivalót az iskolai könyvtárakba! – pályázat

h)  Könyvforgatók – projekt értékelése

i)   „Az én könyvtáram” – HUNRA-delegáltak munkájáról

j)    Nemzetközi kapcsolatok
      FELA/IDEC;  Report – 2018
      Stiftung Lesen alapítvány – tagság kezdeményezése

k)   HUBBY-konferencia 

l)    Kiadványozási tevékenységünk

m)  Ajándékkönyvek  (ELTE, Pongrác Kiadó)

n)   HUNRA-pólók


2.    Feladatok – 2018

a)  Szervezeti élet
     - Alapszabály
     - Tanácsülések időpontjai (Terv: 05. 19., 08. 25., 12. 01./08. ez utóbbi egyben közgyűlés is – Program: Andi?)
     - PR – tevékenységünk
     - Sajtómegjelenés – Honlap
     - Publikációk – Honlap
     - Személyügyek (választások előkészítése)
     - Honlapfejlesztés (kétnyelvű)
     - Közhasznúság kérelmezése –
     - Olvasó/olvasást támogató intézmény pályázat
     - Védőnői szolgálat - kapcsolatfelvétel

b)  Pályázatok

c)  Együttműködési megállapodások

d)  Elismerés (kidolgozása, kitűző továbbgondolása, vagy a korábbi visszahozatala)

e)  Kiadványozási tevékenység

f)   Konferenciatervek (Pályázatokkal összefüggésben)

g)  Olvasótáborok (Aranyossziget, Erzsébet táborok)

h)  Bookr kids 

i)   Ami mellett nem mehetünk el szó nélkül
     • Gyermekkönyvek Nemzetközi  Napja – Ötletek szükségesek
     • Könyv Napja és a Szerzői Jogok napja - Ötletek szükségesek
     • Olvasás Napja - Ötletek szükségesek - Ötletek szükségesek

j)    Amit érdemes lenne aktualizálni
     • Könyvbatyu (Pongrác-könyvek hasznosítása) – S.O.S Gyermekfalu mintájára

2018. 02.09.


2018. 02. 11.

„Szinte elfeledkeznek arról, hogy tankönyvből tanulnak…” – interjú Sándor Csillával

sandor csillaEmber a tankönyv mögött interjúsorozatunkban Sándor Csillával, az Újgenerációs alsós olvasókönyvek szerkesztőjével, a Magyar Gyermekirodalmi Intézet vezetőjével és a Csodaceruza magazin főszerkesztőjével beszélgettem gyerekirodalomról, olvasásra nevelésről, a Csodaceruza magazinról és az Újgenerációs olvasókönyvekről.

http://ofi.hu/hir/szinte-elfeledkeznek-arrol-hogy-tankonyvbol-tanulnak-interju-sandor-csillaval


2018. 02. 02.

Olvass többet! – Határtalanul-magyarul nemzetközi irodalmi vetélkedő – 2. forduló

Nemzetközi versenyünkre – melybe minden félévben be lehet kapcsolódni – 11. éve várjuk olvasóinkat. Az online forduló feladatlapján kérjük a 2. fordulóra való regisztrációt (február 19.- március 3. között). Az 1-3. helyezett nyereménye mindkét kategóriában: értékes könyvjutalom és oklevél. A verseny INGYENES! Két egyéni írásbeli és egy szóbeli csapatversenyből  áll. Utóbbira a II. kategóriában versenyzők jelentkezhetnek, az eredmény független az egyéni eredményektől. A kapcsolattartó kollégák az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. írhatnak a szervezőknek. A tanév során ajánlott 6 műhöz - Fekete István: Tüskevár, Ray Bradbury: Fahrenheit 451, Ady Endre : Muskétás tanár úr (válogatott novellák), Nógrádi Gábor: Petepite, Molnár Ferenc: Játék a kastélyban, Teremtéstörténetek - egyiptomi, finn, indiai, maja, magyar, tibeti  - még lehet küldeni az illusztrációkat! Határidő: 2018. április 4. Cím: Debreceni SZC Könnyűipari Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Szakiskolája, könyvtár 4027 Debrecen, Sétakert utca 1-3.

 

Aki kinyit… egy könyvet, mindenekelőtt önmagát nyitja ki."
(Csoóri Sándor)

A 11. éves nemzetközi olvasásnépszerűsítő verseny célja, hogy minden magyarul olvasó, magyarországi és nem magyarországi – Erdélyben, Felvidéken, Kárpátalján, a Vajdaságban és más, diaszpórában élő - magyar fiatal számára igényes olvasmányokat ajánljon. A Debreceni Ady Endre Gimnázium három mestertanára mellé a 2017/2018. tanévben a Debreceni Kazinczy Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola két magyartanára is csatlakozott, így ettől a tanévtől már nemcsak a 7-12. évfolyamosok számára hirdetik a versenyt, hanem az 5-6. évfolyamos tanulóknak is.


2018. 01. 18.

Mi a baj az irodalomoktatással, és hogyan lehet megszerettetni a gyerekekkel a kötelezőket?

kötelező olvasmányokJókai Mórban és A kőszívű ember fiaiban nemcsak az a jó, hogy roppant egyszerű karakterei és kalandos történetei vannak, amelyek minden gyerek számára mérhetetlenül izgalmasak, hanem az is, hogy nyelvezete miatt igazán könnyedén olvasható, így egy csapásra meggyőz bárkit arról, hogy olvasni jó. Legalábbis így tartották bő száz évvel ezelőtt. És ha csak a kötelező olvasmányokat és a nemzeti alaptantervet nézzük, akkor úgy tűnik, hivatalosan még mindig így tartják. Hiába gondolnak erről egészen mást gyerekek és szülők tízezrei.

https://index.hu/kultur/2018/01/09/magyartanitas_irodalomoktatas_kotelezo_olvasmanyok_magyartanarok_egyesulete_arato_laszlo_fenyo_d_gyorgy_nenyei_pal


2018. 01. 22.

7 menő könyvtáros, aki meghódította a filmvásznat

2018. január 16. - KönyvParfé

konyvtarosok.png

Milyenek a könyvtárosok? Természetesen szemüvegesek, mogorvák, és mindig fekete vagy szürke kardigánt viselnek. Szarukeretes okuláréjuk alól morcosan pillantanak a hangoskodó olvasókra és teáznak. A tea alap kiegészítő; nagyon fontos, enélkül nem lenne teljes az imázs! Lelkesen segítenek megtalálni a keresett könyvet, és ha bedobod a Dewey-féle tizedes osztályozást, csillogó szemekkel válaszolnak a kérdéseidre.

Valami ilyesmit képzelnek a könyvtárosokról, pedig nem lenne szabad, hogy a szemüveg, a kardigán, a feszes konty és a szigorú tekintet megvezessen bárkit.

Hitted volna, hogy sokszor titkokat oldanak meg, éjszakánként bűnözőket fognak el, és néhanapján megmentik a világot?

Íme, néhány könyvmoly, akik meghódították a filmvásznat, és akik bebizonyították, hogy nem mindegyik könyvtáros csendes, mogorva és unalmas...


2018. 01. 11.

A literációs tudatosság kialakulása az olvasástanulás előtt

Az írott nyelvhasználat megfelelő szintű elsajátítása nélkülözhetetlen a tanulási képességek kibontakoztatásához, működtetéséhez, illetve fejlődéséhez, azaz az írásbeliség ismerete minden további tanulás alapja. Az iskolai teljesítményekre azonban jelentős hatást gyakorol az iskolai oktatástól függetlenül a tanulók szocioökonómiai státusza, és ez hosszú távon befolyásolja a diákok készségeinek fejlődését is.1 A tanulók családi háttere és tanulmányi teljesítménye közötti összefüggés azt mutatja, minél magasabb a szülők iskolai végzettsége, minél magasabb státuszú munkával rendelkeznek, minél több kulturális és anyagi tőkéje van a családnak, annál jobb a tanuló teljesítménye.2 A PISA-mérések kimutatták, hogy Magyarországon a családi háttér teljesítménymeghatározó szerepe igen erős.3 Viselkedéses vizsgálatokból4 az is ismert, hogy a szocioökonómiai háttér (SES) befolyásolhatja a kognitív alapképességek és az olvasás kapcsolatát: a magas SES egyfajta védőfaktorként funkcionál, vagyis a jó szocioökonómiai háttérrel rendelkező gyerekek alacsonyabb szintű kognitív alapképességek esetén is viszonylag jól olvasnak. A gyerekek literációs ismeretekbe való természetes belemerülési lehetősége egy összetett literációs kontextusban (olvasáshoz szükséges tárgyi eszközök, környezet, olvasásra irányuló pozitív attitűdök, szokások) nagymértékben befolyásolja az olvasóvá válás folyamatát és annak kibontakozási szintjét. A literációs tapasztalatok megszerzése az írásbeliség kultúrájával való rendszeres és természetes érintkezés során a közegben való komfortérzet kialakulásával kezdődnek, melyek során a kisgyermek megérti, hogy az írásbeliség információszerzésre, -cserére, -rögzítésre és tanulásra, élményszerzésre is szolgál.


2017. 12. 24.

Karácsony 2017


2017. 12. 24.

Mesék a téli szünetre

olvasó gyerekNincs is jobb annál, mint a téli szünetben esténként felolvasni gyermekünknek, és beszélgetni az ünnepekről, a csodáról. Cikkünkben olyan könyveket ajánlunk, melyek a karácsonyhoz kapcsolódnak. Tarts velünk Holle anyó birodalmába, a kuflik üregébe, Kipp-kopp fájára, a kis vakond erdejébe! Nyolc mesekönyvet választottunk számotokra.

http://www.kultura.hu/mesek-teli-szunetre


Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 6385 vendég és 0 tag böngészi