2018. 08. 24.

Tanácsülés (2018. 08. 31.) Bp. OPKM


 Tanácsülés

2018. 08. 31. 10.00

Bp. OPKM (Budapest, Könyves Kálmán körút 40., 1087) II. em. Tanácsterem


PROGRAMTERVEZET

  1. Népmese-konferencia előkészítése
  2. Előző tanácsülés óta történtek
  3. Alapszabályzat módosítása
  4. Közgyűlés előkészítése
  5. A HUNRA arca – országos kampány tervezése
  6. Nemzetközi kapcsolatok
  7. Konferencia-részvétel
  8. Az Olvasás Világnapja
  9. Az olvasás éjszakája
  10. Feladataink
  11. Egyéb

2018. 08. 10.

Élményzuhatag a hatodik csernátoni diáktáborban

A 2013–2017 időszakban lezajlott korábbi kiadásokat követően idén hatodik alkalommal szervezett olvasó- és kézműves tábort a csernátoni Haszmann Pál Múzeum és a sepsiszentgyörgyi Bod Péter Megyei Könyvtár, 5–8. osztályos háromszéki diákoknak. A 2018. július 18. és 22. között a múzeumban lezajlott rendezvényen 20 diák vett részt, meghívottak, tanárok (Benedek Mónika, Fülöp Anna, László Lívia) és a szervező intézmények képviselőinek társaságában. A diák résztvevők az idén júniusban a múzeumban a két intézmény által szervezett, Szárnyas bocs és lázadó szalmabábuk című, kerek évfordulós magyar szerzők műveire alapozó vetélkedőn érdemelték ki a jutalomtáborozást.

A tábornak idén is partnere volt a Magyar Olvasástársaság, amelynek alelnöke, Gombos Péter kaposvári egyetemi tanár, a kortárs gyermek- és ifjúsági irodalom kutatója, író vezette az olvasótábori tevékenységeket, Gombosné Szabó Sára könyvtáros, a Kaposvári Egyetemi Könyvtár munkatársa közreműködésével. Hozzájuk társult, változatos, minden esetben dinamizmust és avatott előadásmódot hozó szerepkörben, Fándly Csaba nagykárolyi születésű kaposvári színművész, akinek felolvasásai, meglátásai gyakran tették még befogadhatóbbá és eredményesebbé az olvasótábori feladatokat a fiatal résztvevők számára. Vele a diákok el is beszélgethettek szakmájáról, színészi és rendezői munkájáról (Gombos Péter moderálásával), valamint megnézték felvételről egyik rendezését, a Hello, náci! című darabot, és annak létrejöttéről, témaköréről, a tantermi dráma műfajáról kérdezhették őt.


2018. 08. 02.

Újra lobogott az országzászló Aranyosszigeten

- A 2. Nemzeti Olvasótáborról -

A Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társasága (Anyanyelvi Konferencia), a Magyar Olvasástársaság és a Falvak Kultúrájáért Alapítvány által létrehozott „nemzeti olvasótábor” programjának elmúlt évi megalapozásához a Móricz Zsigmond Megyei Könyvtár (Nyíregyháza) és a Kárpátaljai Magyar Könyvtárakért Alapítvány is jelentős mértékben hozzájárult. Az elmúlt évi sikeres együttműködést június 16-21 között a 2. követte.

A „házigazda” Falvak Kultúrájáért Alapítvány által szervezett „Irodalmárok nemzeti találkozója” után ismét benépesült az Aranyosapátiban található Aranyossziget Gyermek és Ifjúsági Tábor. Partium különböző településeiről, Kárpátaljáról, valamint a „Csonka-Bereg” szovjet bekebelezését megakadályozó Kecskési Tollas Tibor szülőfaluja (Nagybarca) környékéről érkezett az irodalom, a versmondás, valamint a kultúra különböző területén sikereket elért 25 gyermek, akik a helyi gyermekekkel kiegészítve igen tartalmas napokat tölthettek el. A tábor programjához tucatnyi előadó csatlakozott.


2018. 07. 16.

Az olvasás többé tesz

Az Olvass többet! tábor (OT!T) olyan tábor, ahová a diákok előzetes versenyfeladatok során a legjobbak közé kerülnek be. Ebben a táborban vettünk részt tizennyolcan 2018. június 29-július 1. között Túristvándiban, négy debreceni, valamint 1-1 budapesti, hajdúszoboszlói, létavértesi és szolnoki iskolából érkezve.

A 8. alkalommal megrendezett tábor megszokott eleme a csapatjáték, vicces, érdekes feladatokkal. Négy évszak-négy csapat. Most ez volt a rendezőelv. Születési hónapjaink szerint alakították ki a csapatokat táborvezetőink, s először „Ice-breaker” – típusú feladatokon keresztül ismerkedtünk egymással.

Legkedvesebb élményeink közé soroljuk az ex libris készítést, a palacsintasütő versenyt, a gyufakötögetést madzagra, a fejtörőket, a memóriafejlesztő játékokat, a versmontázs készítését kortárs költőktől válogatott, számunkra kedvenc versekből, és azt is, amikor 1/64 méretű újságpapír darabkáján is sikerült elférni négyünknek. A vicces GIF- képekhez alkotott kreatív történetírásnak és határtalan fantáziánknak köszönhetően megismerhettük pl. Leila hercegnő, a kis herceg és Darth Vader viharos kapcsolatát. Ezek a feladatok és az esti tűztánc, a szalonnasütés, a tűz melletti mesemondás, majd a ledekkel kivilágított fogócskázás mind összekovácsoltak bennünket.

A tábor legemlékezetesebb eseménye mindannyiunk számára az Áfra János költővel, a kortárs költészet kiemelkedő alakjával való találkozás és kötetlen beszélgetés volt, akivel egy rendhagyó magyarórát is eltölthettünk a helyi könyvtárban, verseit hallgathattuk, és riportot is készíthettünk vele. Kérdéseinkre megdöbbentő őszinteséggel válaszolt.

Vendégeink is érkeztek Kárpátaljáról és a Partiumból, valamint Nyíregyházáról. A magyartanárok és könyvtárosok számára ez a nap továbbképzés is volt a HUNRA, a nyíregyházi Móricz Zsigmond Megyei Könyvtár és a Kárpátaljai Magyar Iskolai Könyvtárakért Alapítvány jóvoltából.

A visszatérő és első táborozók számára is meghatározó élmény volt ez a három nap. Agyunk tornáztatása mellett sokat nevettünk és új barátokat szereztünk. Reméljük, jövőre újra találkozhatunk, és újabb csodás napokat élhetünk át együtt, hiszen - Áfra János szavait idézve – az olvasás többé tesz. Olvass többet te is!

A vidám smiley a hazafelé 19. táborlakóként utazó kis fekete cicának szól, aki a tábor macskájából Míra cicájává dorombolta be magát.

A szomorú smiley csak azért kerül írásunk végére, mert vége ….

Túristvándi, 2018. július 1.

Írták a tábor lakói: Adamik Míra, Baditz Lili, Csákfalvi Réka, Diós Letícia, Ézsiás Zsófia, Győrfi Tünde, Halász Benedek, Jene Zsófia, Joó Eszter, Károly Kinga, Kecskés Bence, Kiss Virág, Krizsó Réka, László Petra Fruzsina, Orbán Leila, Szirmai Panna, Tamássy Boglárka, Veress Csaba

 

›› GALÉRIA


2018. 07. 02.

Digitális szövegfeldolgozás

kotelezo olvasmanyok okostelefononA digitális világban való érvényesülés alapvető feltétele a digitális szövegértés, ezért iskolai környezetben is nagyobb hangsúlyt kell fektetni a fejlesztésére. A digitális szövegértés fejlesztése, a „hagyományos” szövegértéséhez hasonlóan, olyan tantárgyakon átívelő cél- és feladatrendszer, amely hozzájárul a diákok digitális állampolgárrá válásához. A tanulmány a szövegfeldolgozás három szintjét különbözteti meg – a gondolkodási műveletek, az olvasási stratégiák és az alkalmazott navigációs lépések alapján –, és ezekhez a szintekhez alapvető, komplex és szakmai szövegfeldolgozási gyakorlatokat kapcsol. A tanulmány olyan alapvető, tantárgyfüggetlen digitális szövegolvasási gyakorlatokat közöl, amelyek a tanóra több didaktikai szakaszába is beépíthetők, és lehetővé teszik a különböző tanulási stílusú diákok fejlesztését. A szövegértési gyakorlatok többsége az internetes keresők találati listájának a kritikus feldolgozására, az olvasási ösvényen való közlekedés sokféleségének a tudatosítására és a web 2.0 alkalmazások tanulási célú használatára épül.

http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=733


2018. 07. 02.

Kiskamaszok olvasási attitűdjének nemek közötti különbségei: a szülői olvasói magatartás mint lehetséges magyarázó tényező

kötelező olvasmányA tanulmány a kiskamaszok olvasási attitűdjének nemek közti különbségeire irányuló kutatás eredményeit mutatja be, és azt vizsgálja, hogy a szülői olvasási magatartás lehet-e a jelenség magyarázó tényezője. Az alkalmazott elméleti megközelítés az attitűd tri-komponensű modelljein alapul, az empirikus adatfelvétel az olvasási preferenciákra, szokásokra, attitűdökre irányul. A mérésben 1601 fős tanulói minta jelenik meg, kiegészítve a szülői válaszokkal, részben adaptált, részben saját fejlesztésű kérdőívekkel. Az elemzés módszere a varianciaanalízis (ANOVA), ahol független változónak tekinthetők az olvasás tárgyiasult dimenziói, tárgya, célja és gyakorisága. Az előzetes feltételezést alátámasztó eredmény az, hogy a lányok olvasási attitűdje általában kedvezőbb, és ezt jobban befolyásolja a szülők olvasási magatartása. A fiúk esetében a szülői olvasói magatartás hatása gyengébb, viszont az apa által közvetített minta meghatározóbb. Mindezek mellett a tanulmány további lehetőségeket vet fel a kutatás folytatására.

http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=731


2018. 06. 25.

Ezeket nem tudja letenni a gyerek!

gyerekek könyvtárbanMilyen könyvet adjunk gyermekünk kezébe, ha szeretnénk, hogy lelkes olvasóvá váljon? Ha a kötelező olvasmányokat kedvetlenül emeli fel? Cikkünkben olyan regényeket ajánlunk, amelyek elérik, hogy a számítógép, a telefon, a tévé helyett az írott szöveget válasszák a fiatalok! Ebben az írásban a 10-14 éves korosztály talál magának kedvére való könyvet. Kattints a listáért!

http://www.kultura.hu/ezeket-nem-tudja-letenni


2018. 05. 28.

The Week of Reading to Kids within the project Visegrad Reads to Kids

Our aim is to raise awareness about the importance of reading aloud amongst all four Visegrad countries. We want to promote reading aloud through campaigns amongst parents and stakeholders (schools, libraries, family centres, etc.). In the framework of the project, we will organise and promote The Week of Reading to Kids within the project Visegrad Reads to Kids which will be focused on children and children’s literature.

The ceremonial Inauguration will be held in Prague on the 28th of May. The Week of Reading to Kids within the project Visegrad Reads to Kids will take place in the first week of June 2018.


2018. 05. 21.

Tanácsülés (2018. 05. 19.) Budapest, OPKM

TANÁCSÜLÉS

2018. 05. 19. 10.00

Bp. OPKM  – II. em. Tanácsterem (Budapest, Könyves Kálmán körút 40.,)

PROGRAMTERVEZET

1)    2018. 02.17-i tanácsülés óta történtek

A)    Pályázatok
B)    Pénzügyi beszámoló
C)    Szervezeti élet (tagság, befizetések)
D)    Együttműködési megállapodások
E)    Honlap
F)    PISA-kötet
G)    Könyvforgatók
H)    Nemzetközi kapcsolatok
I)    Ajándékkönyvek
J)    V4-es kampány szervezése
K)    Olvasótábor szervezése
L)    Könyvforgatók
M)    POK-os előadások
N)    Olvass többet! és a Tüdérolvasók vetélkedő döntője
O)    Olvass többet c. vetélkedő folyományai (továbbképzés, konferencia)
P)    United Way Magyarország
Q)    Székhely

2)    Feladatok

a)    Tagság
b)    Alapszabály
c)    PR – tevékenységünk
d)    Sajtómegjelenés - Honlap
e)    Publikációk – Honlap
f)    Védőnői szolgálat
g)    Személyügyek (választások előkészítése)
h)    Pályázatok
i)    Olvasó/olvasást támogató intézmény pályázat
j)    Együttműködési megállapodások
k)    Honlap-fejlesztés (kétnyelvű)
l)    Elismerés (kidolgozása)
m)    Közhasznúság kérelmezése
n)    Kiadványozás  - Konferenciatervek
o)    Olvasótáborok (Aranyossziget, Túristvándi, Erzsébet táborok)
p)    Hírlevél
q)    Programok

3)    KIEMELT FELADAT – Népmese-konferencia

4)    Egyebek


2018. 04. 24.

Játék a múzeumban

Beszámoló az Olvass többet! határtalanul-magyarul nemzetközi irodalmi vetélkedő szóbeli fordulójáról

2018. április 13-án az Olvass többet! vetélkedő szóbeli fordulóján vettünk részt a debreceni Déri Múzeum dísztermében, ahol csak győztesek voltak jelen, hiszen sok jó olvasmánnyal gazdagodtunk.

Nyolc csapat mérte össze tudását a Debreceni Ady Endre Gimnázium tanárai – Kluka Hajnalka, Kónya István, Peternainé Juhász Zsuzsa - által szervezett olvasást népszerűsítő versenyben. A hajdúszoboszlói Hőgyes Endre Gimnázium, a Szolnoki SZSZC Vásárhelyi Pál Közgazdasági, Egészségügyi és Idegenforgalmi Két Tanítási Nyelvű Szakképző Iskolája és a BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakgimnáziumának közös csapata, valamint hat debreceni csapat, a debreceni Tóth Árpád Gimnázium, a DSZC Péchy Mihály Építőipari Szakgimnáziuma és a Debreceni Ady Endre Gimnázium csapatai nagyszerű teljesítményt nyújtottak ezen a szép, napos délutánon.

A verseny Molnár Ferenc Játék a kastélyban című színdarabján illetve Teremtéstörténeteken alapult, melyek az idei Olvass többet! vetélkedő ajánlott olvasmányai voltak. Molnár Ferenc Játék a kastélyban című darabja sokaknak örök kedvence marad.

A verseny moderátora Kónya István tanár úr volt. Az első feladat egy úgynevezett beugró feladat volt, melyben a bemutatkozáson kívül a leginkább tetsző művet is ajánlani kellett, maximum 3 percben. Itt sokan latba vetették színészi képességeiket és Molnár Ferenc-i humorukat is. A második feladatban villámkérdésekre kellett válaszolni. A harmadik – negyedik feladat a Teremtéstörténetekhez kapcsolódott, idézeteket kellett felismerni, kódot kellett fejteni.


További cikkeink...

  1. Tündérolvasók a könyvtárban

Alkategóriák

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 6361 vendég és 0 tag böngészi