Kiskamaszok olvasási attitűdjének nemek közötti különbségei: a szülői olvasói magatartás mint lehetséges magyarázó tényező
- Részletek
- Írta: Fazekas Mária
- Kategória: Hírek
- Találatok: 1455
A tanulmány a kiskamaszok olvasási attitűdjének nemek közti különbségeire irányuló kutatás eredményeit mutatja be, és azt vizsgálja, hogy a szülői olvasási magatartás lehet-e a jelenség magyarázó tényezője. Az alkalmazott elméleti megközelítés az attitűd tri-komponensű modelljein alapul, az empirikus adatfelvétel az olvasási preferenciákra, szokásokra, attitűdökre irányul. A mérésben 1601 fős tanulói minta jelenik meg, kiegészítve a szülői válaszokkal, részben adaptált, részben saját fejlesztésű kérdőívekkel. Az elemzés módszere a varianciaanalízis (ANOVA), ahol független változónak tekinthetők az olvasás tárgyiasult dimenziói, tárgya, célja és gyakorisága. Az előzetes feltételezést alátámasztó eredmény az, hogy a lányok olvasási attitűdje általában kedvezőbb, és ezt jobban befolyásolja a szülők olvasási magatartása. A fiúk esetében a szülői olvasói magatartás hatása gyengébb, viszont az apa által közvetített minta meghatározóbb. Mindezek mellett a tanulmány további lehetőségeket vet fel a kutatás folytatására.