2015. 11. 20.
Kinek miről szól az ifjúsági irodalom?
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2015-11-20 15:54:30 Megjelent: 2015. november 20. péntek, 16:54
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 5331
Párhuzamos kritikák – avagy kinek miről szól az ifjúsági irodalom? Egy tanár (Fenyő D. György) + egy diák (Gara Ádám) ugyanarról a könyvről, most éppen a Margó-díjas Holtversenyről.
2015. 11. 16.
A mondattan tanítása új módszerrel felső tagozatban
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2015-11-16 18:25:24 Megjelent: 2015. november 16. hétfő, 19:25
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 5685
A tanulmány a felső tagozatos mondattan tanításának újszerű megközelítését mutatja be egy oktatási modulon keresztül. A modul a kognitív képességek fejlesztését helyezi a középpontba, a lexikai ismeretek helyett az életkori sajátságoknak megfelelően a mondatokkal végzett műveletekre épít, és a modern nyelvészeti kutatások egyes elemeit is beemeli a tananyagba.
2015. 11. 05.
A mesék szerepe a gyermekek életében
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2015-11-05 06:34:41 Megjelent: 2015. november 05. csütörtök, 07:34
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 4649
A mese tanulsága erőt ad a gyereknek ahhoz, hogy a világ pozitív tendenciáival azonosuljon, nem beszélve arról, hogy a gyerek azt tudja meg, hogy a végén ő fog győzni, a legkisebb királyfi, akire senki sem gondolt.” Dr. Vekerdy Tamással a mese erejéről, önző felnőttekről, okostelefonról és a markológépekről beszélgettünk.
2015. 11. 05.
A magyar családok mesélési szokásai
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2015-11-05 06:32:14 Megjelent: 2015. november 05. csütörtök, 07:32
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 5084
Szeretünk, szoktunk és tudunk is mesélni a gyerekeinknek, mert a rituális mesélést tartjuk az egyik legfontosabb családi programnak – derül ki a nlcafe.hu és a Normaflore közös felméréséből. A magyarok mesefogyasztási szokásait feltérképező kutatás szerint a legtöbb szülő könyvből mesél gyermekének, de közel minden második szülő a képzelőerejét is segítségül hívja a mesélés során.
2015. 11. 04.
Emléküket tisztelettel és szeretettel őrizzük
- Részletek
- Kategória: Közgyűlés és évforduló
- 2015-11-04 17:02:25 Megjelent: 2015. november 04. szerda, 18:02
- Írta: Kiss Gábor
- Találatok: 8361
Kikerülhetetlen kötelességünk megemlékezni a közeli napokban evilági életüket bevégzett szövetségeseinkről, akik Magyar Olvasástársaság működését – a megalakulás gondolatának felmerülésétől kezdődően – mindig nagylelkű szakmai, baráti tanácsaikkal, támogatásukkal segítették.
Hálás szívvel gondolunk Alan Farstrup szívélyes, bátorító gesztusaira, aki sok egyéb tisztsége után és mellett az 1992 és a 2009 közötti években a Nemzetközi Olvasástársaság ügyvezető igazgatójaként hatékonyan támogatta többek között a Budapesten 1995-ben szervezett Európai Olvasáskonferencia, valamint a 2006-os Olvasási Világkongresszus előkészítését és megrendezését.
Kálmán Attila hosszú évtizedekig tartó matematika-fizikatanári tevékenysége után lett az Oktatási Minisztérium államtitkára és ebben a minőségében fontos szerepet játszott a Magyar Olvasástársaság 1991. okt. 31-én történt megalakulásában. Első alkalommal 1992. februárjában államtitkárként – az Országos Széchényi Könyvtárban – vállalta első országos konferenciánk nyitó előadását, Legutóbb 2011. májusában Szombathelyen a Berzsenyi Dániel Könyvtárban szervezett „Az olvasás össztantárgyi feladat” című konferenciánk vezető előadóinak egyikeként találkozhattunk vele.
Emléküket tisztelettel és szeretettel őrizzük. Nyugodjanak békében!
2015. 10. 30.
Szemléletváltás a magyar nyelv és irodalom tantárgy oktatásában
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2015-10-30 07:48:05 Megjelent: 2015. október 30. péntek, 08:48
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 4740
Elsőként a kötelezők tarthatatlan listáját és a jelenkori irodalom arányát kell újragondolni. Feltornászni ezt az arányt legalább 20 százalékra. De a forradalom elkerülhetetlen, és nem apró módosításokra van szükség, hanem szemléletváltásra, derül ki egy interjúból, amelyben gyakorló magyartanárok nyilatkoznak.
2015. 10. 18.
Tippek az olvasás megkedveltetéséhez
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2015-10-18 17:56:36 Megjelent: 2015. október 18. vasárnap, 19:56
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 4288
Van, aki szeret olvasni, és van, aki nem. Nem kell totál pánikba esni, ha a gyerekünk nem egy könyvmoly. Persze próbálkozni lehet, éppen ezért most korosztálynak megfelelő tippeket-trükköket gyűjtöttünk össze.
2015. 10. 15.
Olvasásprojekt az általános iskola alsó tagozatán
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2015-10-15 16:20:15 Megjelent: 2015. október 15. csütörtök, 18:20
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 5538
A XXI. század egyik nagy problémája a betűfogyasztáson túlmutató olvasás háttérbe szorulása. A tanulmány azt a problémát járja körül, mit tehet az iskola a tendencia megállításáért, netán visszaszorításáért? Mi lehet ebben a mesék szerepe? Hogyan illeszthető be a mesélés az iskola napi rutinjába? Miért volna fontos ez a beillesztés?
Az olvasásprojekthez tartozó feladatok megtlálhatók az alábbi linken.
2015. 10. 07.
Versolvasási szokások az internet korában
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2015-10-07 05:33:12 Megjelent: 2015. október 07. szerda, 07:33
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 1997
„Létezik-e inkább internetes felületre, online irodalmi lapokba való vers, és létezik-e inkább nyomtatott folyóiratba, kötetbe való vers” – teszi fel a kérdést Molnár H. Magor, az Irodalmi Jelenben publikált írásában. Címe: Netversek.
2015. 10. 05.
Hogyan tegyünk könnyen befogadhatóvá egy irodalmi klasszikust?
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2015-10-05 07:01:48 Megjelent: 2015. október 05. hétfő, 09:01
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 4205
Madách Imre Az ember tragédiája című művének fontosságával már foglalkoztunk lapunkban. Most arra vagyunk kíváncsiak, két magyartanár – Hudáky Rita és Ivány-Szabó Rita– miként próbálja befogadhatóvá tenni ezt a művet a mai tizenévesek számára.
2015. 09. 30.
Program a magyar népmesekincs megőrzésére
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2015-09-30 15:58:42 Megjelent: 2015. szeptember 30. szerda, 17:58
- Írta: Kiss Gábor
- Találatok: 4105
A magyar népmesekincs megőrzését és terjesztését célzó programot dolgozott ki az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) háttérintézményeivel együtt, a projekt részleteit kedden ismertették a szakemberek a Hagyományok Házában.
Azt szeretnénk elérni, ha minél kedveltebb, ismertebb és elfogadottabb lenne a népmesék esti és napközbeni olvasása - hangsúlyozta Rétvári Bence parlamenti államtitkár kedden, a magyar népmese napja alkalmából rendezett sajtótájékoztatón Budapesten...
2015. 09. 28.
Hogyan neveljük olvasóvá gyermekünket?
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2015-09-28 12:44:20 Megjelent: 2015. szeptember 28. hétfő, 14:44
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 4681
Az olvasás rengeteg képesség és készség meglétét, illetve összehangolását igényli egy kisgyerektől. Fontos, hogy ezeknek a kialakulását ne hátráltassuk! Összeszedtük, mire kell ügyelni már egészen kicsi kortól.
2015. 09. 25.
A magyar diákok digitális szövegértési képességei
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2015-09-25 08:19:15 Megjelent: 2015. szeptember 25. péntek, 10:19
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 4986
Harmincnégyből a harmincadik helyen végeztek a magyar diákok az internetes szövegértést mérő teszten, sokan bele sem kezdtek a feladatokba. Az élen ismét csupa ázsiai ország végzett.
2015. 09. 19.
A népmese napja 2015
- Részletek
- Kategória: Konferenciák
- 2015-09-19 17:27:43 Megjelent: 2015. szeptember 19. szombat, 19:27
- Írta: Kiss Gábor
- Találatok: 2939
A NÉPMESE NAPJA
Bács-Kiskun Megyei Katona József Könyvtár, Kecskemét
2015. szeptember 25.
A népmese napját immár tizenegy éve szeptember végén, Benedek Elek születésének évfordulója alkalmából ünnepeljük.
A Magyar Olvasástársaság által szervezett országos népmese-konferencia az elmúlt két évben határon túli helyszínekre költözött, ám idén ismét „itthon”, Kecskeméten ünnepeljük a mesét. A konferencia programjában ennek a „hírös” városnak a mesei oldala kerül középpontba, és tovább folytatódik a népmesei irányzatok bemutatása, bemutatkozása.
A magyar népmesekincs gazdagsága tagadhatatlan. A népmesemondás hagyományos szerepe a közösségekben az összetartozást erősítette, normaképző, erősítő céllal, szórakoztató formában élethelyzetek megoldására beszélt el tanulságos példákat. Az egészen kicsiket az alapvető konfliktusok, a képek, a szimbólumok közvetítésével, a maradandó érzelmi pecsétek működésével az árnyalt nyelvhasználat elsajátításában is segítette, máig segíti.
A népmese, bár kezdetektől fogva kultúrákon, határokon, nyelveken keresztül vándorolt, beépítette és megőrizte az egyes népek sajátosságait, ebből következően gazdag forrást nyújt az identitás kérdéseivel kapcsolatban is. Döntő szerepet játszik a személyiség alapjainak formálódásában, megteremtésében, valamint szükség esetén helyreállításában.
A népmesemondás szóbeliségéből fakadóan képes az emberek között közvetlen kapcsolatot teremteni, az egyént párbeszédbe lépteti a közösséggel, a mesehallgatót közelebb hozza saját kultúrájához, nyelvéhez, önismeretéhez, identitástudatához, és ezzel együtt olyan követhető modellt kínál, amely alkalmassá teszi saját történetének újramondására és tovább építésére.
Kérjük az intézmények, kis- és nagyközösségek vezetőit, a családokat, hogy velünk együtt hallgassanak, mondjanak népmesét, s biztassák erre szűkebb és tágabb környezetüket is!
CSATLAKOZÁS
A népmese napja határokon átívelő mozgalommá vált. Hírét viszi a helyi rendezvényeknek, és összekapcsolja a közös ünneplés jegyében a népmesét szeretőket. Kérjük, hogy idén is minél többen csatlakozzanak ehhez a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címen. Levelükben röviden tájékoztassanak bennünket a tervezett rendezvényükről, programjukról. Az országos és határokon átívelő népmeseprogramokról így bárki ihletet meríthet, illetve könnyen tájékozódhat honlapunkról.
2015. 09. 19.
A XI. Országos népmese-konferencia programja
- Részletek
- Kategória: Konferenciák
- 2015-09-19 17:25:17 Megjelent: 2015. szeptember 19. szombat, 19:25
- Írta: Kiss Gábor
- Találatok: 2215
XI. Országos népmese-konferencia
Szeptember 25. (péntek)
helyszín: Kecskemét, Bács-Kiskun Megyei Katona József Könyvtár
„A mese gyógyír, a mese játék, a mese csoda, a mese hit, a mese lélek.Mosoly mindenki lelkére.”(Csernik Szende)
09:00–10:00 | Regisztráció | |
10:00–10:30 | Köszöntők | |
10:30–11:50 | PLENÁRIS ELŐADÁSOK
10.30–11.10 Bereznai Zsuzsanna (muzeológus, etnográfus): |
|
12:00–13:00 | Ebédszünet |
|
13:00–13:20 |
MESEMONDÁS: Toldi István, a Magyar Kultúra Lovagja, a Népművészet Mestere mesél |
|
13:20–13:50 | Mikulás Ferenc (Kecskemétfilm Kft. animációs stúdió ügyvezető igazgató): A Magyar népmesék című rajzfilmsorozatról |
|
13:50–14:20 | Hogyan születik a meséből bábelőadás? Bemutatkozik a Ciróka Bábszínház | |
14:20–14:30 | Szünet | |
14:30–15:00 | Bács-Kiskun Megyei Katona József Könyvtár: Meseországi barangolások Bács-Kiskun megyében | |
15:00–15:20 | MESEMONDÁS:Toldi István mesél | |
15:20–15:50 | Bemutatkozik a HUBBY (Magyar Gyermekkönyv Fórum) | |
15:50–16:20 | Kádár Annamária (pszichológus): A mesepszichológia | |
16:20–16:30 | Szünet | |
16:30–17:30 | MŰHELYFOGLALKOZÁSOK (párhuzamosan)
• Kovács Marianna (a Meseszó Magyar Mesemondó és Szövegfolklór Egyesület elnöke), Nagy Gabriella (a Hagyományok Háza munkatársa): Hagyományos mesemondás • Kerekes Valéria (mesekutató): Mese és drámapedagógia a gyakorlatban |
|
17:30 | A konferencia zárása |
A konferenciára a belépés díjtalan.
Szervező: Magyar Olvasástársaság
Társszervező: Bács-Kiskun Megyei Katona József Könyvtár, Kecskemét
Fő támogató: Nemzeti Kulturális Alap
2015. 09. 18.
COST nemzetközi szimpózium
- Részletek
- Kategória: Hírek
- 2015-09-18 05:48:16 Megjelent: 2015. szeptember 18. péntek, 07:48
- Írta: Kiss Gábor
- Találatok: 1865
"AZ OLVASÁS EVOLÚCIÓJA A DIGITALIZÁCIÓ KORÁBAN"
COST NEMZETKÖZI SZIMPÓZIUM - SZEGED, 2015.10.14-16.
Az SZTE BTK Pszichológiai Intézete és a Szegedi Akadémiai Bizottság több mint 20 ország képviselőinek részvételével zajló, nemzetközi szimpóziumot szervez a digitalizálódó olvasás elméleteinek és modelljeinek újragondolására. További cél olyan mérőeszközök kidolgozása, melyekkel módszeresen vizsgálhatóak a papíralapú és képernyő olvasás megértésbeli és érzelmi különbségei...
További részletek itt: MEGHÍVÓ