A Könyvhéttel egyidőben indított kampány a „Családi Olvasás Éve 2010” egyfajta szellemi zöldmozgalomként kívánja ráirányítani a figyelmet az olvasásra.

Csütörtökön kezdődik a 81. Ünnepi Könyvhét. Budapesten és 50 városban lesznek rendezvények. A fővárosban, a Vörösmarty téren szombaton éjszaka is nyitva lesznek a standok, a könyvek éjszakáján lehet majd vásárolni, de utcabállal is készülnek a szervezők.  A Könyvhéttel egyidőben az olvasás népszerűsítése, ezen keresztül az egyének és közösségek mentális és pszichés egyensúlyának megőrzése a célja az Országos Széchényi Könyvtár induló kampánynak, amely a „Családi Olvasás Éve 2010” nevet viseli. A kampány kezdeményezője szeretné felhívni a társadalom figyelmét az olvasás fontosságára, megérttetni a családokkal azt, hogy az olvasásban való lemaradás súlyos kulturális hátrányt jelent, a családok megerősítésének és kulturális szintjük emelésének pedig egyik alapvető eszköze lehet a közös olvasás - derül ki az OSZK közleményéből.

gyerek, könyv, olvas

A PISA legfrissebb kutatása arra figyelmeztet, hogy míg 40 évvel ezelőtt a felnőtt népesség 60 százaléka olvasott, napjainkban már csak 40 százalék állítja ezt magáról. Pedig aki lemarad az olvasásban, azt könnyebben fenyegeti a funkcionális analfabetizmus, a nyelvi elszegényedés - figyelmeztet a könyvtár.




A „Családi Olvasás Éve 2010” egyfajta szellemi zöldmozgalomként kívánja ráirányítani a figyelmet az olvasásra
. Mivel a család az olvasás megismertetése és megszerettetése szempontjából az első, megalapozó és motiváló közeg, a szülői tudatosság, a szülői példa egy életre szólóan meghatározó tényező. Az Országos Széchényi Könyvtár Könyvtári Intézete az Új Magyarország Fejlesztési Terv TÁMOP programjára támaszkodva valósítja meg 2010/2011-ben kampányát, amelynek első szakasza 2010. június 1-6. között a családra és a gyerekekre fókuszál, kapcsolódva a Könyvhét eseményeihez. Az egyes programelemeket a helyi könyvtárak szervezik, az Országos Széchényi Könyvtár pedig összehangolja a kampány egyes elemeit. A program részeként lehetőség lesz családi olvasójegyet váltani a könyvtárba, családtörténeti kutatásokat végezni, családi ünnepeket, születésnapokat a könyvtár épületében tartani, vagy digitalizálni a családi fotótárat.



Európa számos országában indítottak már átfogó kampányokat az olvasás népszerűsítése érdekében. Norvégiában a „Kulturális Iskolatáska” elnevezésű program a művészetek és a kultúra megismertetésére koncentrált. Svédországban „Vigyázat! Az olvasás függőséget okoz, és hatással lehet gyermeked fejlődésére!” címen kívántak kiemelt segítséget nyújtani a gyermekeknek és fiataloknak a kultúrához való hozzáférésben. Ausztriában az „Egész Ausztria olvas. Találkozzunk a könyvtárban!” című program keretében a könyvtárak látogatottságát is igyekeztek növelni az olvasás népszerűsítése mellett. Németországban „Lesestart 2008” címmel az olvasási kedv csökkenésének ellensúlyozásaként indítottak kampányt.

Magyarországon a 2001-es esztendőt nyilvánították az Olvasás Évének, 2005-ben pedig brit és német példa nyomán a „Nagy Könyv” program keretében az ország kedvenc könyvét kereste és találta meg.



Megjelent: Híradó Online, 2010. június 01. 15:50
(
http://www.hirado.hu/Hirek/2010/06/01/15/Kampany_az_olvasas_nepszerusiteseert.aspx)
HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 3534 vendég és 0 tag böngészi