Olvasáslélektan

2022. 06. 28.

Ha végleg elfelejtünk olvasni, egymást sem fogjuk már megérteni

kotelezo olvasmanyok okostelefonon

"A rengeteg képernyő előtt töltött idő sok szempontból átformálta olvasási szokásainkat, és ezzel az új, felületes befogadással pont az olvasás lényegét veszíthetjük el. A digitális világ arra tanít minket, hogy a történetekben való elmerülés helyett csak az információkat keressük a szövegekben, és ez még az empátiánkat is csökkentheti. Pedig az olvasás nemcsak hobbi, terápiás módszer is lehet."

A HVG.hu online oldalán megjelent kétrészes cikk az alábbi linkeken érhető el:

Ha végleg elfelejtünk olvasni, egymást sem fogjuk már megérteni

Már nemcsak az időnk, a képességünk is hiányzik a komplexebb szövegek befogadásához

 


2012. 02. 28.

(Újra)olvasni jó!

Immár tudományosan bizonyított tény, hogy teljesen más élmény újraolvasni egy könyvet.
Journal of Consumer Researchben közölt tanulmányban Antonia Russell kijelenti: az újrázás során az emberek egyre többet kapnak a szövegből (vagy akár egy filmből), és bár ismerik a történetet, a helyszíneket, az újrafogyasztás új vagy felfrissített megértést adhat mind az alkotásról, mind saját magunkról is. Ráadásul az újraolvasás során gazdagodik az ember érzelmi élete és az önismerete is azzal, hogy az emlékezet felfrissítése mellett előjönnek az egykori élmények is
Bővebben erről itt olvashat:
http://kotvefuzve.postr.hu/tudosok-bebizonyitottak-az-ujraolvasas-tenyleg-mas-elmeny

2012. 01. 17.

Irodalom – olvasás – akusztika

Történeti áttekintés mellett általában az irodalmi szövegek akusztikájáról, hangzásvilágáról írt tanulmányt „A szépirodalom mint az akusztikum őrzője az írásbeliségben” címmel  Benczik Vilmos.
A teljes szöveg itt olvasható:
http://benczikvilmos.x3.hu/akuszt.html

2008. 11. 27.

Olvasáslélektan

Csak az ember olvas : Az olvasás tanítása és lélektana : tanulmányok/ Adamikné Jászó Anna. Budapest : Tinta, 2003. - 188 p.
Diszlexia és egyéb tanulási nehézségek / Mark Selikowitz. Bp. Medicina, 2005. - 197 p.

Diszlexiások az iskolában / Lohmann, Beate [Budapest] : Akkord, [2003], cop. 1998. - 86 p.

Egy olvasó alibije Budapest / Menyhért Anna. Kijárat Kiadó, 2002. -287 p.
Harry Potter titka : A gyermek csodavilága / Kende B. Hanna. Bp. : Osiris, 2001. - 187 p.

Az irodalmi mű befogadása : szociológiai és szociálpszichológiai megközelítés / Kamarás István. Budapest : PE BTK Antropológia és Etika Tansz. : Gondolat, 2007. - 319 p.

Metakogníció : a tudásra vonatkozó tudás pedagógiája / Csíkos Csaba. Budapest : Műszaki K., cop. 2007. - 186 p.

Olvasás és történelem : válogatott írások/ De Man, Paul. Bp. : Osiris, 2002. - 432 p.

Az olvasás története / Alberto Manguel. Park, Bp. 2001.

Az olvasás pszichológiai alapjai / Tóth László - Debrecen : Pedellus, [2001?]. - 152, [3] p

Az olvasásismeret alapjai / Nagy Attila. – Bp. Könyvtári Intézet, 2004. - 35 p.

[Válságban az olvasás?] In: Fordulópont, II. évfolyam (2000/2.) 8. sz. Bp. : Pont, 2000. - 112 p.