Hírek

2016. 02. 23.

A szövegértés fejlesztése

Az anyanyelv-pedagógia című folyóiratban két tanulmányt is olvashatunk, melynek témája a szövegértés, a szövegfeldolgozás.

Az első tanulmány a rövid idejű memória működésének és az olvasott szöveg megértési eredményeinek az összefüggését vizsgálja hagyományos (normál) tantervű és nyelvi előkészítős középiskolai tanulóknál. Arra a kérdésre keresi a választ, hogy az emlékezeti diszfunkciók milyen mértékben jelentkeznek a kétféle osztályban tanulók szövegértési eredményeinek a hátterében.

szövegfeldolgozás

 

A második tanulmány pedig óvodások hallás utáni szövegértésének fejlesztési lehetőségei közül mutat be egyet, mégpedig a mesetréninggel való fejlesztést.

szövegértés


2016. 02. 17.

Tippek a kötelező olvasmányok megkedveltetéséhez

Sok kisgyerek vagy fiatal szinte bármilyen könyvet szívesen fal, némelyik kötelező olvasmány azonban még rajtuk is kifog. Nem is beszélve azokról, akiknek az okostelefonok és Ipadek világában olyan időtöltés, mint az olvasás, egyszerűen szóba sem jöhet. De ami kötelező, az kötelező. Hogyan segíthetünk szülőként gyermekünknek, hogy megbirkózzon a gyakran emberpróbáló olvasmányokkal?

kötelező olvasmányok


2016. 01. 28.

Így tehetjük érdekessé a magyarórákat

Írás és szolidaritás – generációk párbeszéde címmel indított el egyedülálló projektet a  Szépírók Társasága, melyben tulajdonképpen három generáció, huszadik századi klasszikusok, mai írók és középiskolás diákok találkoznak össze.

magyarórák

 


2016. 02. 11.

Magyar egyetemisták e-book szokásai

A napokban két nagy mintán végzett e-könyv használati felmérés is napvilágot látott. Szerencsés, hogy mindkét kutatás könyvtári megközelítésű, könyvtáros szakemberek által készített összeállítás, tehát nem szolgáltatói marketing alapú anyag.

e-book szokások


2016. 01. 26.

1335!

Ezekben a napokban a honlapunkon található „Gyermekirodalmi adatbázisban” (a magyar nyelvű, a kortárs gyermek és ifjúsági szépirodalom válogatott, annotált bibliográfiájában) immár 1335 mű rövid bemutatása olvasható, szerzők, címek, közreműködők és kiadók szerint visszakereshető. A válogatás nemek, gyermekirodalom 1335életkorok és műfajok mentén ugyancsak elkülönített módon, célzottan, gyorsabban végezhető mind a hivatásos pedagógusok, könyvtárosok, mind a laikus, ám mélyen érintett szülők, nagyszülők, egyszerűbben szólva a teljes magyar nyelvű felnőtt, valamint gyermek és ifjú olvasó, érdeklődő közönség számára. A kezdeményezés 23 éve a Magyar Olvasástársaságban született meg, de az utóbbi években a tényleges válogatást, az internetes publikálást már az OSZK Könyvtári Intézetének munkatársai végezték, néhány hónapja bizony kizárólag Tóth Andrea munkájának eredményeként olvashatjuk a HunRA honlapján is. Hálás köszönettel gondolunk minden korábbi és jelenlegi segítő, közreműködő kollégánkra, barátunkra. A lehető legfrissebb, igényes válogatás folyamatos eszköze, forrása minden számítógépet használó, az olvasás iránt érdeklődő, jobbító szándékú kollégánk, barátunk, tanítványunk, gyermekünk és unokánk rendelkezésére készen áll. Örömmel várjuk visszajelzéseiket, kritikájukat, javaslataikat.

Végül egy meglepő véletlen. 1335. november 1-én csaknem hónapra pontosan 680 évvel korábban Visegrádon találkozott I. Károly magyar, III. Kázmér lengyel és János cseh király. 2015 folyamán a mára V4-ként emlegetett közép-európai együttműködés ismét rendkívül fontos politikai tényezővé lett.


Alkategóriák