2010. 10. 26.
Érett óvodásoknak és alsó tagozatos iskolásoknak ajánlják a szegedi előadást
- Részletek
- Kategória: Agora
- Módosítás: 2010. október 26. kedd, 21:16
- Megjelent: 2010. október 26. kedd, 21:16
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2186
A Jászai-díjas rendező - aki egy esztendeje Jékely Zoltán Aranyszőrű bárány című mesejátékát vitte színre Szegeden - a darab pénteki főpróbája után az MTI-nek elmondta: a gyerekdarab-rendezés korábban valahogy kimaradt az életéből. Egy kivételre azonban mégis büszke, az egykori Bartók Gyermekszínházban színpadra állított Koldus és királyfi musicalt az országban több helyen is játszották.
Sándor János szerint a gyerekeknek "tisztán" kell játszani, nem szabad dörzsölt felnőttként a színpadra állni. A darabban is elhangzanak Weöres Sándor sorai: "mint a gyermek, nézzél szerte, máris nem vagy vakság-verte". Hangsúlyozta: a színészek nagyon jó partnerek voltak a mesejáték színrevitelében, mert a munka során ők is igyekeztek gyermekfejjel gondolkodni.
A gyerekek fantáziája szinte határtalan, és ezt a színpadon is ki kell használni, így alakíthat egy lovat két fiatal, vagy varázsolhatja békakórussá a színészeket néhány zöld sapka - fogalmazott a rendező.
Weöres Sándor gyermekdarabját, amely alapjául a Csalóka Péter című székely népmese szolgált, 1976-ban mutatták be először a fővárosi Bábszínházban. Az érett óvodásoknak és alsó tagozatos iskolásoknak szóló szegedi előadás kerettörténete is a bábszínházban játszódik: a címszerepet alakító Rédei Roland, a Péter feleségét játszó Márkus Melinda és gőgös és rettentően ostoba bírót megformáló Flórián Antal is bábfiguraként jelenik meg először a színpadon. A figurákat a gólyalábas bábjátékost és mesélőt alakító Lazók Mátyás kelti életre Molnár Zsuzsa díszletei között.
Megjelent: Stop.hu, 2010. október 23. | 14:56 (http://www.stop.hu/articles/article.php?id=762936)
2010. 10. 23.
Az is olvasson, akinek a legnehezebb
- Részletek
- Kategória: Agora
- Módosítás: 2010. október 23. szombat, 13:59
- Megjelent: 2010. október 23. szombat, 13:59
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2409
A hátrányos, veszélyeztetett helyzetű fiatalok könyvtárhasználóvá, olvasóvá válását segíteni hivatott, a személyes odafigyelést, egyénre szabott informálást előtérbe helyező mentori szolgálatot indított a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (FSZEK) szociális képzést kapott könyvtárosok és a könyvtár működésének rejtelmeibe beavatott szociális munkások közreműködésével.
A program célja: hozzájárulni a résztvevők élethelyzetének javításához, kulturális hátrányaik legyűréséhez – mondta el érdeklődésünkre Nagy Anna, a Központi Könyvtár igazgatója.
A szolgálat egyfajta kapocsként működik a család nélkül felnövő, gyermekvédelmi ellátásban részesülő és abból kikerülő gyerekek, fiatal felnőttek, nevelőik, tanáraik, gondozóik és a könyvtár között. Feladata, hogy a lehető legtöbb érintetthez eljuttassa a könyvtár szolgáltatásait, kedvet csináljon a megismeréséhez, rendszeres látogatásához. A gyerekeket és fiatalokat csoportosan, az ellátó intézmények és segítőik bevonásával hozzák be a FSZEK Szabó Ervin téri épületébe, ahol „Beszéljünk róla” címmel (ugyancsak) olvasásra szoktató foglalkozássorozat is indult. A fiatalok élethelyzetéhez illő, tehát az őket leginkább érdeklő témákat feldolgozó irodalmi és filmművészeti alkotásokat mutatnak be és beszélnek át a résztvevők. A FSZEK várakozása szerint az elkövetkező években valamennyi budapesti gyermekotthon, utógondozó ellátást nyújtó intézmény és a nevelőszülői hálózat is bekapcsolódik a programba.
A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban tradíció a bármilyen okból hátrányos helyzetű emberek támogatása: a bejutás akadálymentes, a lakáshoz kötött, idős/beteg embereknek házhoz viszik a könyvet, a látássérülteknek speciális olvasóhelyeket alakítottak ki, a fogyatékos olvasók kedvezményesen kölcsönözhetnek audiovizuális dokumentumokat (zenei hangfelvételeket, filmeket, hangoskönyveket). A FSZEK-nek komoly része volt abban is, hogy a nehéz körülmények között élő józsefvárosi kisiskolások tantervébe beillesztették a könyv- és könyvtárhasználatot.
Megjelent: Népszabadság Online, 2010. október 19. (http://nol.hu/lap/kult/20101019-az_is_olvasson__akinek_a_legnehezebb)
2010. 10. 23.
Meseterápia könyvbemutató
- Részletek
- Kategória: Agora
- Módosítás: 2010. október 23. szombat, 13:57
- Megjelent: 2010. október 23. szombat, 13:57
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2496
,,>>Velem is épp így történt<< - hallottam többször is mesehallgatás után idős emberektől. A kisebb gyerekek azt mondják: >>Én is ilyen bátor (szép, ügyes, kitartó stb.) szeretnék lenni<<. A gyógyulásra váró beteg pedig így sóhajt föl: >>Én is úgy szeretnék élni, ahogy a mesében van<<. Az a sajnálatos körülmény, hogy ma már nincsenek közösségi mesemondó alkalmak, és a mesék egyre inkább feledésbe merülnek, megfoszt bennünket attól, hogy a meséken keresztül kapcsolatba kerüljünk egyrészt saját vágyainkkal, lehetőségeinkkel, másrészt szellemi gyökereinkkel, s e gyökerek révén létezésünk alapjának tekinthessük azt az értékrendet, amely nemcsak egy szűkebb közösség sajátja, hanem univerzálisnak tekinthető."
Boldizsár Ildikó Az ELTE Bölcsészettudományi Karán végzett, diplomamunkáját Balassa Péterhez írta a nép-és műmesék összehasonlító elemzéséről. Dolgozott a Pesti Szalon Kiadóban, főszerkesztőként a Nemzeti Tankönyvkiadó Társadalomtudományi Szerkesztőségében, majd 2004-től a Magvető Kiadóban tölti be ezt a pozíciót. 1998-ban nyerte el a néprajztudomány kandidátusa fokozatot. Kandidátusi értekezése könyv formájában két kiadásban is megjelent: Varázslás és fogyókúra - Mesék, mesemondók, motívumok (1997, 2003). Másik elméleti munkája a Mesepoétika című kötet. Meseterapeutaként 1996-ban kezdett dolgozni, gyerekkórházakba járt mesét mondani a betegeknek, és eközben tett szert azokra a tapasztalatokra, amelyek gyógyító munkájában segítették. Eddig két mesekönyve jelent meg: Amália álmai - Mesék a világ legszomorúbb boszorkányáról (erre Az Év Könyve Artisjus-díjat kapott), majd a Fekete Világkerülő Ember (amely szintén IBBY-díjat kapott). Ezen kívül 14 mesekönyvet állított össze és rendezett sajtó alá. 1993 óta óraadóként több főiskolán és egyetemen tanított gyermekirodalmat és meseesztétikát.
Boldizsár Ildikónak a Magvető Kiadónál megjelent művei: Mesék férfiakról – nőknek (2007), Mesék nőkről – férfiaknak (2007), Mesék anyákról (2008), Mesék apákról (2008), Mesék életről, halálról és újjászületésről (2009)
Bővebben: www.meseterapia.hu (Boldizsár Ildikó saját honlapja), www.magveto.hu
A program a MASZRE támogatásával jött létre: www.maszre.hu
A belépés díjtalan.
2010. 10. 19.
A gyerekek szeretik az e-könyveket
- Részletek
- Kategória: Agora
- Módosítás: 2010. október 19. kedd, 21:44
- Megjelent: 2010. október 19. kedd, 21:44
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2483
A digitális generáció számára ma már elképzelhetetlen az élet számítógép és internet nélkül, aminek egyenes következménye, hogy az olvasás öröméről egyre több fiatal mond le. Míg 6 és 8 év között a gyerekek több mint fele rendszeresen olvas könyvet, addig ez a szám a 15 és 27 év közötti diákok körében már csak 25 százalék!
Most mégis úgy tűnik, van remény a könyvek túlélésére. Az amerikai iskoláskorú gyerekek olvasását propagáló szervezet felmérése szerint a 9 és 17 éves kor közöttiek 60 százaléka érdeklődik a digitális olvasófelületet kínáló eszközök iránt, s egyharmaduk szerint az olvasás sokkal nagyobb élmény, ha az adott könyv elérhető ilyen olvasófelületen is. Ráadásul az e-olvasók külseje is vonzóvá teszi azokat a fiatalok számára.
Az elektronikus piac 2007, az Amazon Kindle megjelenése óta töretlenül fejlődik. A kiadók szerint jelenleg 5-10 százalék közé tehető az e-könyvek piaci részesedése. Érdekes a generációk közötti ellentét megjelenése is: míg a fiatalok nyitottak az e-bookok által nyújtott előnyökre, addig a szülők mindössze 6 százaléka rendelkezik hasonló termékkel, 76 százalékuk pedig egyáltalán nem tervezi e-book olvasó beszerzését – olvasható az ELTE-TáTK hírlevelében.
A digitális média valóban komoly veszélyt jelent a könyvekre, mégis fontos, hogy a könyvkiadók megőrizzék a gyermekek érdeklődését és fenntartsák a vélekedést, miszerint olvasni öröm. A technológia kínálkozó lehetőségként rendelkezésre áll, így a lelkesedést kihasználva talán visszacsábíthatók a gyerekek a könyvekhez.
2010. 10. 19.
Van, hogy leesik az állunk
- Részletek
- Kategória: Agora
- Módosítás: 2010. október 19. kedd, 21:43
- Megjelent: 2010. október 19. kedd, 21:36
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2474
Napjainkban sok szó esik a funkcionális analfabétizmusról. Nem véletlen, hiszen egyre többen vannak, akik nincsenek birtokában az értő olvasásnak. Pedig megtanultak írni, olvasni...
- Első osztálytól kezdve hangsúlyt helyezünk az értő olvasásra. Sok olyan feladatot adunk az alsó tagozatos diákoknak, amelyekkel ezt a képességet fejlesztjük - kezdte beszélgetésünket Harczné Batha Rozália, a zalaegerszegi Dózsa György Tagiskola alsó tagozatos magyar munkaközösségének vezetője.
2010. 10. 19.
A szociális államtitkár az olvasás fontosságára hívta fel a figyelmet
- Részletek
- Kategória: Agora
- Módosítás: 2010. október 19. kedd, 21:33
- Megjelent: 2010. október 19. kedd, 21:33
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2370
Az államtitkár abból az alkalomból látogatott el a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) épületébe, hogy a KSH Könyvtár és konzorciumi partnere, a II. kerületi Móricz Zsigmond Gimnázium a Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében, pályázaton, több mint 76 millió forintot nyert el.
Soltész Miklós kiemelte: mindegy, hogy a fiatalok a hagyományos könyvtárakon keresztül vagy pedig az internetet böngészve szeretik meg az olvasást.
Az államtitkár úgy fogalmazott: "fogyó nemzet vagyunk, akikre ráfér a gyarapodás". Ha erre a közélet és a politika nem próbál meg olyan válaszokat adni, amelyek a családok támogatását segítik, akkor a KSH dolgozóinak figyelmeztetése a fogyásra sokszor hiábavaló - tette hozzá.
Felhívta a figyelmet a hangoskönyvek fontosságára is, melyek elsősorban a vakok és gyengénlátók számára nyújtanak hozzáférést a könyvekhez.
Itt említette meg a szociális és az oktatási államtitkárság közös tervét arról, hogy a jövőben a filmek nagy részét ne szinkronizálják. Véleménye szerint ezzel javíthatni lehetne a fiatalok nyelvtudását, és emellett olvasásra kényszerítené a lakosságot.
Fülöp Katalin, a KSH Könyvtárának tudományos titkára a konferencián kiemelte: a könyvtári hálózat az, amelyik a leghatékonyabban tudja közvetíteni a tudást és emellett támogatni az oktatást.
Nemes Erzsébet, a KSH Könyvtár főigazgatója elmondta: a projekt - mely az EU támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg - legfontosabb célja, hogy a KSH Könyvtár dokumentumállományának az oktatás, a kutatás számára még feltáratlan részét elérhetővé tegye.
Mint elhangzott, felbecsülhetetlen tudást és információt halmozott fel az elmúlt közel másfél évszázadban a KSH Könyvtár. A széles nagyközönség számára ismeretlen gyűjteményt az Európai Unió által támogatott pályázat keretében most sokkal többen használhatják.
A konferencia háttéranyaga szerint a projekt keretében létrejön egy elektronikus nyilvántartási rendszer, melynek segítségével a kutatni és tanulni vágyók egy helyen megtalálhatják a gazdasági, statisztikai, demográfiai kiadványokat, a teljes szépirodalmi gyűjteményt.
A tájékoztató szerint a könyvtár célcsoportja közé tartozik a középiskolás korosztály, a gazdasági, statisztikai, valamint könyvtár szakos főiskolai és egyetemi hallgatók köre, valamint a munkanélküliek, akiknek a könyvtár egyebek közt segítséget nyújt a munkakeresésben.
Janák Katalin, a KSH főosztályvezetője előadásában azt emelte ki, hogy a magyar felnőttek közel egyharmada funkcionális analfabéta, az írásos információkból kiszorulnak, így másodrendű állampolgárokká válnak.
2010. 10. 19.
Mesék és gyerekkönyvek következő generációja
- Részletek
- Kategória: Agora
- Módosítás: 2010. október 19. kedd, 10:41
- Megjelent: 2010. október 19. kedd, 10:15
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2388

Hogyan meséltek neked? Vagy inkább: mit csináltál egy mesekönyvvel, amikor nem ülhettél nagymamád ölébe a muskátlis tornác legyektől zsongó nyári csendjében belefeledkezve áradó mesélőjének varázsos boszorkány-erdeibe? Vagy akkor, amikor szüleid róka-meséi érthetetlen írógépelt papírosokon várták a szépen kikérlelt felolvasót? Vagy akkor, amikor a mesekönyv csak este nyílt ki, fogmosás után? Vagy akkor, amikor már kívülről fújtad a TV alatti szekrény kincseskamrájának összes rajzfilmjét? Amikor még olvasni nem, vagy csak épp hogy tudtál, és a benned izgő-mozgó fantázia kitüremkedett, s bele akartál folyni, alakítani a mesét?
2010. 10. 06.
Harlemi módszer alapján oktatnák a roma gyerekeket
- Részletek
- Kategória: Agora
- Módosítás: 2010. október 06. szerda, 16:11
- Megjelent: 2010. október 06. szerda, 16:11
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2543
A Harlem Children Zone (HCZ, Harlemi Gyerekek Területe) elnevezésű projektet honosítanák meg a magyar oktatásban - adta hírül cikkében a Huffington Post. A tengerentúlon sikeres HCZ a szegény fekete gyerekeket támogatja születésüktől egészen a felsőoktatásba kerülésükig. Források szerint a magyar kormány már tárgyal a programon belül működő Promise Academy (Remény Akadémiája) vezetőivel, abban bízva, hogy a módszer a magyar cigány gyerekeknek is segítene.
Arról is beszámolt a lap, hogy a HCZ a tervek szerint júniusban workshopot szervez Washingtonban, melyben a magyar kormány is közreműködik. A rendezvény célja, hogy a magyarok minden támogatást megkapjanak ahhoz, hogy Magyarországon is használni tudják a harlemi módszert, amellyel felzárkóztatják a roma gyerekeket. A lap nem közli, hogy pontosan ki kért segítséget Canadától, a program vezetőjétől, ám információk vannak arról, hogy Bajnai Gordon miniszterelnök decemberben utalt hasonló együttműködési lehetőségre, amikor az Egyesült Államokba utazott. A látogatás alkalmával a miniszterelnök amerikai segítséget kért a roma integrációs program megvalósításához, melyet azzal indokolt, hogy "a roma és az amerikai fekete kisebbség integrációja hasonlít egymásra, Magyarországnak ezért szüksége van az Amerikában ezen a téren felhalmozódott tudásra."
A HCZ keretein belül létrehozott Promise Academy a születésüktől egészen a felsőoktatásig kíséri a legszegényebb gyerekeket. A New York Times 2004-es portréja szerint a főként adományokból működő HCZ dolgozói folyamatosan házról házra járnak Harlemben, hogy felkutassák a legrosszabb esélyekkel induló gyerekeket, és a szüleiket rávegyék, hogy jelentkezzenek a HCZ óvodáiba és iskoláiba. A HCZ projekt gerincét képző Promise Academy diákjainak a napja egy órával hosszabb, mint a többi amerikai iskolásé, és jóval rövidebb a nyári szünete is. A gyerekek egészséges reggelit és ebédet kapnak, ingyenes orvosi és fogászati ellátás is jár nekik, és az iskola után is sok programon vehetnek részt.
A módszer sikerességére már az amerikai elnök, Barack Obama is felfigyelt, és további húsz amerikai városban szeretné meghonosítani azt, melyre 10 millió dollárt fordítana. A Harlem Children’s Zone-t a 2000-es évek elején alapította Canada, s a szervezet honlapja szerint a programban részt vevő gyerekek 100 százaléka átlagosan vagy átlag felett teljesített a matematikai vizsgákon, valamint középiskolásaik 90 százaléka tanul tovább később.
2010. 10. 06.
A szülőknek nem kell az e-könyv
- Részletek
- Kategória: Agora
- Módosítás: 2010. október 06. szerda, 16:06
- Megjelent: 2010. október 06. szerda, 16:06
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2981
A szerdán közzétett jelentés, amely a gyerekek és a családok olvasási szokásait térképezte fel egy tavasszal végzett reprezentatív felmérés keretében, vegyes képet tükröz a családok e-könyvekhez való hozzáállásáról.
A Harrison közvélemény-kutató cég a Scholastic kiadóvállalat megbízásából 1045 gyereket és ugyanennyi szülőt kérdezett meg a témában.
A 9-17 év közötti korosztályban tízből hat válaszadó állította, hogy szívesen olvasna Kindle vagy iPad jellegű digitális olvasókon könyveket. Azt már csak háromból egy mondta, hogy ezzel a formátummal a maga szórakoztatására többet is olvasna.
A szülők körében eltérő kép mutatkozott: csupán hat százalékuknak volt e-könyv olvasója, 16 százalék mondta, hogy a következő egy év során be akar szerezni egy ilyen eszközt, de 76 százaléknak esze ágában sincs, hogy vegyen.
Judy Newman, a Scholastic Könyvklub elnöke nem volt meglepve az eredmény láttán. Mint mondta, egyelőre az e-könyvek elterjedésének elején járunk, ráadásul a digitális olvasók borsos ára is gátja az e-könyvrajongó tábor növekedésének.
Az olvasási szokásokról szóló idei jelentésből - ahogy a korábbi hasonlókból is - kiviláglik: ahogy nőnek a gyerekek, úgy veszítik el a kedvüket az olvasásra. Newman szerint mivel ezt a korosztályt érdekli az új technika, ezt fel lehetne használni arra, hogy többet olvassanak - ha máshogy nem akarnak, hát digitális eszközökkel.
2010. 10. 06.
Még mindig a kötelezőkről
- Részletek
- Kategória: Agora
- Módosítás: 2010. október 06. szerda, 09:57
- Megjelent: 2010. október 06. szerda, 09:57
- Írta: Gombos Péter
- Találatok: 3362
http://nol.hu/belfold/20101004-fekete_istvan_meg_mindig_a_huszas_listaban
2010. 09. 06.
A gyerekek számára újdonság, hogy a könyvet nem kell feltölteni
- Részletek
- Kategória: Agora
- Módosítás: 2010. szeptember 06. hétfő, 21:27
- Megjelent: 2010. szeptember 06. hétfő, 21:27
- Írta: Hunra_Admin
- Találatok: 2905
A digitális korban felnövő gyerekeink biztosan kezelik a laptopot, van Facebook és Youtube accountjuk, tweetelnek és sms-t írnak – de vajon felismernek-e egy könyvet? Rájönnek-e hogy hogyan kell használni? Nem is olyan biztos.
Az az élmény biztosan hiányozni fog, hogy nyugodtan fagyizhatsz olvasás közben. Vagy leöntheted málnaszörppel, sőt még le is ejtheted a könyvedet, anélkül, hogy az szikrázni kezdene, vagy helyrehozhatatlanul tönkremenne. Sőt, ezeket a régifajta, szamárfüles, kissé gyűrött adathordozókat még kölcsön is lehetett adni egymásnak, anélkül hogy anyu vagy apu infarktust kapott volna. Ja, és olyan is volt, hogy könyvtár.

"- Hogyan görgetek le az oldalon?- kérdezte a nyuszi kicsit zavartan.
- Lapoznod kell, fordítsd meg a lapot. Ilyen egy könyv - mondta a bölcs öreg majom.
A nyuszi még jobban zavarba jött."
Aztán a csacsi formájú nyuszi számára kiderül az is, hogy nem kell jelszó a könyvhöz, sőt fel sem kell tölteni, viszont blogolni sem lehet vele. Nézzen bele ön is – no persze hol máshol, mint a Youtube-on!
Megjelent: Kultúrpart.hu, 2010. szeptember 4. 11:05
(http://www.kulturpart.hu/irodalom/21422/a_gyerekek_szamara_ujdonsag_hogy_a_konyvet_nem_kell_feltolteni)
További cikkeink...
Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c
Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

László Bandy az „Égig érő mesefa” alkotója, nemrég ünnepelte 70. születésnapját.
>> Ez alkalomból beszélgetett vele lánya, László Anikó, a Százhalombattai Hírtükör munkatársa. <<
A NÉPMESE NAPJA
Vonalban
Oldalainkat 290 vendég és 0 tag böngészi