2015. 04. 20.

Az olvasás vonzereje

Erdélyben is több programmal igyekeznek megnyerni az olvasásnak a fiatalokat és idősebbeket. A felolvasómaraton egyre több embert és települést mozgatott meg. Részletesebben itt olvashat erről:  
http://erdely.ma/kultura.php?id=85582


2011. 02. 28.

Központban a gyermekirodalom

Bár több különböző esemény is része volt a programsorozatnak, a Kortás Gyermekirodalmi Napoknak mégis volt összetartó ereje: a PIM-ben néhány napig minden a gyermekirodalomról szólt.
Az rendezvényen a HUNRA tanácsának több tagja is részt vett (elsősorban a kerekasztal-beszélgetésekben), minderről részletes tudósítást olvashatnak Balázs Eszter Annától a prae.hu oldalán:
http://prae.hu/prae/articles.php?aid=3279 

2011. 02. 28.

A Magyartanárok Egyesületének nyári módszertani tábora

Meghívó

Hogyan kezdjünk hozzá?

A Magyartanárok Egyesületének nyári módszertani tábora


Szekszárd, 2011. július 4. – július 8. (hétfőtől péntekig)

Tisztelt Kollégák!
Várunk minden, a magyartanítás ügye, az iskolai módszerek, a tanítási gyakorlat felfrissítése, a mai magyar irodalom taníthatósága iránt érdeklődő kollégát egy ötnapos nyári módszertani táborba.
1998 óta minden nyáron megrendezett táborunk 30 órás továbbképzés, az akkreditáció megújítása folyamatban van. Szívesen látunk nemcsak pályakezdőket és a pályán huzamosabb ideje dolgozó kollégákat, hanem egyetemistákat is. A munka elsősorban kiscsoportos
(szemináriumi) formában zajlik; a közös elemzéseken és beszélgetéseken kívül rendezünk más fontos programokat is: lesz filmnézés és filmelemzés, városnézés, néhány előadás, játék, valamint beszélgetés egy kortárs magyar szerzővel, Háy Jánossal.
A szakmai programok középpontjában egy klasszikus szerző, Mészöly Miklós, valamint egy kortárs alkotó, Háy János néhány műve áll. Természetesen szóba kerülnek más, Szekszárdhoz kötődő szerzők is (Babits Mihály, Baka István, Parti Nagy Lajos).
Törekszünk arra, hogy nyári továbbképzésünk a kellemes és tartalmas szakmai együttlét örömét adja a résztvevőknek, egyszerre legyen feltöltődés és pihenés.
A tábor szakmai vezetője Arató László.
Részvételi díj: 40.000 Ft (az Egyesület tagjainak kedvezményesen 38.000 Ft), amit mint tanári továbbképzést az iskolák kifizethetnek dolgozóiknak.
Jelentkezési határidő: 2011. május 1.
Jelentkezni az alábbi címeken lehet: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. vagy Magyartanárok Egyesülete, 1088 Bp. Múzeum u. 7., Kossuth Klub
További információk a http://magyartanarok.fw.hu honlapon találhatók.

A jelentkezéshez szükséges adatok:
– Név
– Levélcím, telefon, e-mail
– Milyen iskolatípusban tanít? (Ettől függetlenül jelentkezhet bármely csoportba!)
– Iskolájának neve, címe, telefonszáma
– Milyen csoportban kíván részt venni
    a) általános iskolai b) középiskolai c) szakiskolai
– Kérjük, azt is jelezze előre, ha valamilyen speciális kérése van (például: nem kér szállást, vegetáriánus étrendet szeretne stb.)!
– Kérjük, jelezze, hogy banki átutalással vagy csekken kíván-e fizetni!
A jelentkezők a részletes programot és a további információkat elektronikus levélben kapják meg.

2011. 02. 16.

Aranyvackor – Kortárs Gyerekirodalmi Napok – Kisvackor

Mi is az az ARANYVACKOR? 

A 2007-ben a Pagony Kiadó által alapított és kétévente megrendezésre kerülő Aranyvackor-díj és pályázat célja olyan professzionális meseírók és illusztrátorok felkutatása-megtalálása, akiknek a munkáiból mind képileg, mind tartalmilag igényes gyerekkönyv készíthető.

Az Aranyvackor rendezését 2010-ben vette át a Magyar Gyerekkönyvkiadók Egyesülése.

Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekeket közvetlenül is megszólítsuk, közelebbi kapcsolatba hozzuk őket a kortárs gyerekirodalommal, s bevonjuk őket a „könyves folyamatokba”. Ez az elképzelés hívta életre a Kisvackor pályázatot, melynek célja, hogy a felnőtteknek szóló Aranyvackor pályázat témájában gyerekek csoportosan (minimum 5 fő, vezető tanár vagy könyvtáros pedagógus irányításával) alkothassanak könyvet vagy papírszínházat. A legjobban sikerült alkotásokat a helyszínen bemutatjuk, ezáltal megismerhetővé válnak, a jelenlévőknek lehetőségük nyílik a különböző szemléletmódok megismerésére, feldolgozására.


2011. 02. 15.

Konferencia az olvasóvá nevelésről Kaposváron

Szakmai előadások és a hamarosan induló online verseny bemutatása volt a kaposvári olvasákonferencia programja. A rendezvényt az Egyetemei Könyvtár szervezte, ahogy a következő hónapokban zajló olvasási versenyt is. Ez a vetélkedősorozat egyébként nem újdonság Kaposváron, Hevérné Kanyó Andrea, a gyakorlóiskola pedagógusa több mint 500 diákot "mozgatott meg" eddig olvasásos feladatokkal, játékokkal. 
A részletekről itt olvashatnak:
http://kapos.hu/hirek/kultura/2011-02-13/mindenkivel_meg_lehet_szerettetni_az_olvasast.html

2012. 03. 24.

1% MOst

Kedves Olvasásbarát!

Adója egy százalékának felajánlásával Ön is támogathatja a Magyar Olvasástársaság munkáját.
Adószámunk: 18007019141.


2011. 02. 14.

Olvasni jó! – Olvasni jó? Olvasáskonferencia a FSZEK Központi Könyvtárában

Helyszín FSZEK KK. Budapest, VIII., Szabó Ervin tér 1.
Időpont 2011. február 17., 09:30 – 2011. február 17., 13:30

Program:

9.30-10.10 Regisztráció

10.10-10.20 Köszöntő
Dr. Fodor Péter főigazgató, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

10.20 -10.45 Az olvasás gyönyörűsége: nosztalgia vagy létező érték
Dr. Győri János egyetemi docens, a Magyar Olvasástársaság (HUNRA) elnöke
Az olvasás, mint „kegyelmi állapot” – az értelmiség kiváltsága? Érzelmi közelítés – tudományos eredmények.

10.45-11.05 Az olvasás hasznossága: információ vagy tudás
Dr. György Péter egyetemi docens, esztéta, médiakritikus
Az olvasás helye a mai felsőfokú képzésben résztvevők értékrendszerében: eszköz és/vagy „kegyelmi állapot” ?

11.05-11.25 Az olvasás tanulása: befogadás vagy megértés
Dr. Nagy Attila, a Magyar Olvasástársaság tiszteletbeli elnöke
Olvasás és szocializáció. Prioritások (szövegértés vagy üzenet befogadása) a gyermekek olvasásra nevelésénél. Család és/vagy iskola.

11.25-11.40 Kávészünet

11.40-12.00 Az olvasás eredménye: elvárások és statisztika
Péterfi Rita olvasásszociológus
Kik, mit, honnan és milyen gyakorisággal olvasnak a mai Magyarországon.

12.00-12.20 Olvasás a családban: esélyek, élmények, eredmények
Botos Máté egyetemi tanár
Egy többgyerekes család üzenet értékű beszámolója.


2011. 02. 11.

Felhívás közös olvasásra

Jókai Mór
1825. február 18. –
1904- május 5.

A 2009-ben elindított Mesemaraton folytatásaképpen, az idén Jókai Mór műveiből szervez maratoni felolvasást Székelyudvarhelyen a Hargita Megyei Hagyományőrzési Forrásközpont és a Cimbora Gyermekek Klubja.

A rendezvény célja, hogy minél többen részt vegyünk a közös olvasásban, akik szeretünk olvasni, és akiknek szeretnénk továbbadni az olvasás örömét. Ezért a székelyudvarhelyi Városi Könyvtárban február 15-én reggel 9-tól este 7-ig gyermekeket és felnőtteket egyaránt várunk a rendezvényre.
A közös felolvasásnak összekapcsoló ereje van. Ezért örülnénk, ha minél több település kapcsolódna be a nagy közös olvasásba otthoni helyszínen. Csak annyit kérünk, hogy jelezzék az órát, és helyet, utólag pedig, hogy hányan olvastak fel és néhány fotót, hogy minden résztvevőt besorolhassunk a felolvasó maraton stafétaváltói közé, és elküldhessük a rendezvény alkalmi könyvjelzőit.
Az idén, Jókai Mór hagyatéka szellemében, a kicsiknek idén is a meseirodalmat ajánljuk olvasásra, A tengerszem tündér és Jókai más meséi jó kiindulás lehet a válogatásban. Felsőbb osztályokban és felnőtteknél már mindenki behozhatja kedvenc regényrészletét, vagy végig is olvashatjuk valamelyik regényt.

2011. 02. 06.

Könyvhódító program Vas megyében

Részben a jelenlegi helyzet felmérését, részben az olvasás népszerűsítését tűzte ki célul a szombathelyi Berzsenyi Dániel Könyvtár Könyvhódító című programjával.
Az eredményekről és a Könyvhódítóról itt olvashatnak bővebben:
http://www.mr1-kossuth.hu/hirek/kultura/szombathely-konyvhoditasba-kezd.html

2011. 02. 02.

Az olvasási készség javítása

 Európában a 15 éves fiatalok egyötöde, de számos felnőtt sem rendelkezik az alapvető olvasás- és íráskészségekkel. Ennek következtében nehezebben találnak munkát, és a társadalmi kirekesztődés veszélye is fokozottabban fenyegeti őket. A helyzet orvoslására az Európai Bizottság független szakértői csoportot hozott létre, melynek feladata, hogy megtalálja az olvasás- és íráskészség javításának lehetséges módjait. 
A részletek itt olvashatók:
http://ec.europa.eu/magyarorszag/press_room/press_releases/20110202_szakertoi_csoport_az_olvasas_es_iraskeszseg_problemainak_kelzelesere_hu.htm

2011. 01. 28.

Az olvasás össztantárgyi feladat – konferenciafelhívás

Tisztelt Pedagógusok, Könyvtárosok, Tisztelt Kollégák!

A Magyar Olvasástársaság (HUNRA) a Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központtal, a Berzsenyi Dániel Könyvtárral, a SEK Egyetemi Könyvtárával, a Könyvtárostanárok Egyesületével összefogva „Az olvasás össztantárgyi feladat" címmel 2011. május 13-14-én országos szakmai konferenciát szervez Szombathelyen.

A közhiedelemben (de még a pedagógusok körében is) elterjedt nézet, hogy az olvasás fejlesztése szinte kizárólag a szépirodalmi művek olvasását, olvastatását jelenti. Valójában az olvasásfejlesztés ennél jóval tágabb tevékenységi kört ölel fel. A különféle szaktárgyakban kiadott olvasási feladatok elvégeztetésével a szövegértés legalább olyan hatékonyan fejleszthető, mint a magyarórán. Az olvasásfejlesztés tehát a tantestület egészének felelőssége! A pedagógusok, a pedagógusképző intézmények oktatói és a könyvtárosok széles körei számára szeretnénk jó példák sorával bizonyítani, hogy az olvasási készségek fejlesztése korántsem csak a tanítók vagy a magyartanárok felelőssége.

Jelentkezés előadók számára

Szakmai programunkra főként gyakorló pedagógusok és könyvtárosok jó gyakorlatának, kísérleteinek bemutatását várjuk. Az említett fő témán belül az alábbi témakörökben lehet előadással, szekciószervezési javaslattal jelentkezni:

1.      A NAT, a kormányrendeletek, tantervek szövegértéssel kapcsolatos irányelvei

2.      Olvasásfejlesztés és tehetséggondozás

3.      Olvasásfejlesztés, szakszöveg olvasása – a szakórákon

4.      A könyvtár szerepe az olvasásfejlesztésben (kézikönyvek, monográfiák, hetilapok, folyóiratok, internet)

5.      Mérések, teszteljárások, kutatásmódszertan

6.      Sikeres fejlesztési módszerek az iskolán kívül

7.      Olvasásfejlesztés és szakképzés

A jelentkezés feltétele a téma, az előadás vagy műhelymunka címe, max. fél oldalas (900 karakteres) összefoglaló leírása. A jelentkezések beérkezésének határideje: 2011. február 10., a jelentkezéseket a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre várjuk.

További információk honlapunk Konferenciák menüpontjában olvashatók!


További cikkeink...

  1. Kedves (leendő) HUNRA-tagok!
HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 2956 vendég és 0 tag böngészi