2014. 03. 12.

Indul a Betűfaló képzés

kisbetu

Nagy örömünkre, megvalósul az a képzés, melyre olyan régóta várunk. Több mint 80 tankerület pedagógusa készül arra, hogy csütörtökön és pénteken eljöjjön az egynapos szemléletformáló műhelymunkára, és közelebbről is megismerkedjen a kortárs magyar gyerekirodalommal. Íme, a nekik szóló levél, ami már az elektromos postaládájukban várja őket:

Tisztelt Pedagógus!

A Betűfaló program bemutatása 2014. március 13-án (csütörtök) és 14-én (péntek) lesz az Apáczai kiadó budapesti székhelyén. (Budapest, VIII., József krt. 63., a Corvin-negyed metróállomáshoz nagyon közel.)
Csütörtökön a tanítókat, pénteken pedig a tanárokat várjuk sok szeretettel szemléletformáló műhelymunkánkra.


2014. 03. 09.

Intézmény a nyelvstratégiának

A magyar nyelvi örökség feltárására, a nyelv ápolására, gondozására, fejlesztésre és egyes állami feladatok ellátására Magyar Nyelvstratégiai Intézetet hoz létre a kormány –  írja az MTI. Az április 1-jén felálló új intézet irányítását a Miniszterelnökséget vezető államtitkár útján a miniszterelnök látja el. 
A hírről bővebben a Magyar Szó online oldalán olvashatnak:
www.maszol.ro/index.php/kultura/25807-nyelvstrategiai-intezetet-alapit-a-magyar-kormany

2014. 02. 27.

Hozzuk formába agyunkat – és lelkünket – olvasással!

A fikciós szövegek olvasása igen összetett agyi feladat. Olvasás közben állandóan nyomozzuk a jelentéseket, igyekszünk valamiféle mintázatokat, szerkezeteket találni. Ezzel szemben, amikor például egy tudományos előadást hallgatunk, elsősorban tényekkel ismerkedünk meg: kategóriákat, felsorolásokat, definíciókat stb. értelmezünk. -- Rengeteg információt kapunk, amelyet úgy dolgozunk fel, hogy a nyelvi képességünk segítségével dekódoljuk. Amikor azonban egy történetet hallunk, akkor az agyunknak más részei is aktiválódnak, nem csak a nyelvi elemzéssel foglalkozók. A hallott történetről sok minden eszünkbe jut, asszociálunk, és az agyunk egészen különböző területei aktiválódhatnak. Például ha hallunk egy történetet, amelyben az hangzik el, hogy valaki szalad, akkor még az agykéregnek az a része is aktívvá válik, amely a mozgásészlelésért felelős.
Ezért van az is, hogy történetekre könnyebben tudunk visszaemlékezni, mint puszta adatokra. Mivel amikor az agyunk feldolgozza a hallott történetet, mi is átéljük, megéljük. Egy pszichológiai elmélet szerint a kogníció nem csupán nyelvi, hanem egyéb, motorikus területekkel is kapcsolatban áll. (Angolul ezt 'grounded cognition'-nek nevezik; magyarul 'lehorgonyzott megismerés'-nek fordítják.) Az olvasás során szerzett tapasztalatok pedig hosszabb távú változást is okozhatnak az agyunkban.
Újabb vizsgálatok azt is bizonyítják, hogy az fiktív szövegek olvasása az empátia fejlesztése szempontjából is kiemelkedően fontos.
Forrás: Nyest, 2014. február 26. (http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=hozzuk_formaba_agyunkat_--_es_lelkunket_--_olvasassal)

2014. 02. 19.

Mozi a fejedben

Az átlagfelhasználó 10–14-szer lép be naponta a Facebookra. Vajon a könyvespolcunkat hányszor nézzük végig évente ismerős vagy ismeretlen regényeket keresve? A Mozi a fejedben című program a Facebookra költözteti a regényhősöket, miközben az osztályterembe is belép: négy középiskolában és négy felsőoktatási intézményben szervez rendhagyó irodalomórát.

Nem változott az évek során a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) célja, ma is az olvasás az élete. Megváltozott azonban az olvasóközönsége, ma már olyan fiatalokkal és felnőttekkel kell számolniuk ugyanis, akik nem biztos, hogy elolvasták a legfontosabb műveket. „A fiatalokat akarjuk becserkészni, nagyon sokan dolgoznak azonban ellenünk. Hatalmas a kínálat, megváltoztak a tanulás keretei” – mondta el E. Csorba Csilla, a PIM főigazgatója. Hozzátette: trendinek látszó könyveket olvasnak a fiatalok, és ez esetben a terjedelem sem akadály. Kifejtette, hogy programjaik között számos pályázat, foglalkozás szerepel: kortárs írók például 160-160 karakterben, tehát egy-egy sms hosszúságú szövegben fogalmazzák meg, miért jó olvasni, de szerveznek flash mobokat és az Y-generációt érintő beszélgetéseket is tartanak kritikusok, tanárok bevonásával.

A programról részletesebben a Bővebben-re kattintva olvashat.


2014. 02. 15.

Legyen Ön is HunRA-tag!

Örömmel adunk hírt arról, hogy a Magyar Olvasástársaság tagnyilvántartása megújult, így ezentúl honlapunkról egy kattintással megújítható lesz az éves tagság. Korábbi tagjainknak nem kell újra és újra megadni az adatait, elég csupán az esetleges változásokat jelezni.
Ráadásul 2014-től a tagdíj befizetése nem csupán az adott naptári év végéig tartó, hanem egy teljes évre szóló tagságot jelent.
Reményeink és elhatározásunk szerint új tagjainknak is egyszerűbbé, gyorsabbá és átláthatóbbá tettük a bejelentkezést és az adatok kezelését.
Csatlakozzon hozzánk, dolgozzon velünk az olvasáskultúra fejlesztéséért!

2014. 02. 15.

Egy százalék az olvasásügyért

Kedves Olvasásbarát!

Adója egy százalékának felajánlásával Ön is támogathatja a Magyar Olvasástársaság munkáját.
Adószámunk: 18007019141


2015. 04. 20.

Miért kell alapkompetencia-képzés?

A közelmúltban országos program indult közfoglalkoztatottak számára azért, hogy e nehéz helyzetű emberek – alapkompetenciáik fejlesztése után – sikeresebbek lehessenek az álláskeresésben és a munkában is. A program kiértékelése még nem történt meg, ám a „bemeneti eredményekről” már olvashatunk. Részletek a Magyar Nemzet cikkében:
http://mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/irni-szamolni-olvasni-se-nagyon-tudnak-1210887


2014. 02. 12.

A HunRA programjai az olvasásnépszerűsítő kampányban

Ahogy az az országos híradásokból, tudósításokból is kiderült, a Magyar Olvasástársaság (HunRA) az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával három programjával is részt vehet a most elindított, országos olvasásnépszerűsítő kampányban. Ez a bejelentés hosszú előkészítő munka után hangozhatott el, és a HunRA Tanácsa igen büszke arra, hogy az első körben nagy számban meghívott szakmai szervezetek közül minket is kiválasztottak, a mi tervezeteinket is megvalósíthatónak és megvalósításra méltónak találták a döntéshozók.

A HunRA négy projekttel pályázott, ebből idén három valósulhat meg – a Klebelsberg Intézményfenntartó Központtal közös gondozásban. Ezek mindegyikéről részletesen beszámolunk majd tagjainknak és az érdeklődőknek, de fontosnak tartjuk, hogy az eddig teljesített és a tervezetben leírt programok is nyilvánosságot kapjanak.

(A Bővebben-re kattintva elolvashatja programjaink bemutatását.)


2014. 02. 06.

Mozi a fejekben, Nemecsek a facebookon

A ma meghirdetett olvasásnépszerűsítő kampány sokféle eszközzel igyekszik elérni a fiatalokat. Készült hivatalos reklámfilm is, amelyet várhatóan sokszor láthatunk még idén:
http://www.youtube.com/watch?v=K5hc4EuJSrc 
Érdekesnek ígérkezik az a kezdeményezés is, hogy A Pál utcai fiúk és az Egri csillagok hősei a facebookon keltek, kelnek (új) életre. Hasonló külföldi programok nagy sikerrel használták a közösségi oldalakat, talán nálunk is népszerű lesz ez a forma. Nemecsek Ernőt például itt lehet lájkolni:
https://www.facebook.com/pages/Nemecsek-Ern%C5%91/683991131657308
Aki pedig Jumurdzsákot szeretné követni, itt teheti meg:
https://www.facebook.com/torok.jumurdzsak.1
Az alábbi oldal alján különböző pályázati felhívásokat is találhatnak az érdeklődők:
www.alkotomuveszet.hu/index.php/54-mozi-indul-a-fejekben



2014. 02. 06.

Olvasásnépszerűsítő kampány indult!

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával – s a HunRA akítv közreműködésével országos olvasásnépszerűsítő kampány indult el a mai nappal.
Az ezzel kapcsolatos bejelentést Halász János államtitkár tette meg a mai sajtótájékoztatón, amelyen a programban résztvevő szervezetek vezetői is bemutatták saját terveiket.
A programokról folyamatosan beszámolunk, a mi oldalunk mellett érdemes megnézni a kampány saját honlapját is:
http://www.olvasasnepszerusites.hu/
A mai sajtótájékozatóról itt olvashatnak beszámolót:
http://www.kultura.hu/mozi-indul-fejekben


2014. 01. 19.

Nemzetközi olvasáskonferencia Krétán

Az új kihívások, az oktatás megújulása az olvasáskultúra szempontjából lesznek a fő témái a 2015-ös krétai konferenciának. A részletes felhívás angol nyelven olvasható.

 
UNIVERSITY OF CRETE FACULTY OF EDUCATION DEPARTMENT OF PRESCHOOL EDUCATION
HELLENIC ASSOCIATION FOR LANGUAGE AND LITERACY

FIRST ANNOUNCEMENT

The Laboratory of Pedagogical Research and Applications of the Department of Preschool Education of the University of Crete and the Hellenic Association for Language and Literacy invite you to participate in the 6th International Conference on Literacy:

Literacy in a changing world: new challenges in education

The conference aims to present, discuss and analyze the latest research evidence on literacy in a world that is rapidly changing. Social and cultural changes, as well as new scientific data, invite us to reconsider issues of literacy in education. We believe that the results of this conference will contribute not only to the improvement of education, but also to the advancement of science.

The conference will be held on Campus at the University of Crete, in Rethymnon, Crete, Greece, May 22nd to 24th 2015.

HUNRA BANNER kicsi

Levelezési cím:
Magyar Olvasástársaság
Pompor Zoltán, elnök
1123 Budapest Kék Golyó u. 2/c

Magyar Olvasástársaság • Hungarian Reading Association
1827 Budapest, OSZK Budavári Palota, F épület
Számlaszám: 11600006-00000000-40427461 • Adószám: 18007019-1-41

BANNER SZIG kicsi
 

Vonalban

Oldalainkat 3588 vendég és 0 tag böngészi