TAGFELVÉTEL
A HUNRA tanácstagjelöltjeinek bemutatkozása
- Részletek
- Írta: Gombos Péter
- Kategória: Közgyűlés és évforduló
- Találatok: 7612
Tisztújító közgyűlést tart 2016. november 12-én a Magyar Olvasástársaság az OSZK-ban (Budavári Palota).
Ez alkalomból elnököt, alenököt és tanácstagokat választ a Közgyűlés.
A Bővebben-re kattintva elolvashatják a jelöltek bemutatkozását.
Elnökjelölt
Dr. Vraukóné Lukács Ilona
Magyar nyelv- és irodalom szakos általános iskolai tanár és könyvtáros diplomámat 1982-ben, a nyíregyházi, akkor még Bessenyei György Tanárképző Főiskolán, Okleveles könyvtáros diplomámat az Eötvös Loránd Tudomány Egyetem kiegészítő tagozatán szereztem. Tíz évig oktattam a nyíregyházi főiskola könyvtár tanszékén. 1997-től (GYED-GYES után) a nyíregyházi Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtárban dolgozom. Az intézmény felnőttképzési szakmai vezetője vagyok, hetedik éve szervezem a Könyvtári Intézet szakmai irányítása alatt a Segédkönyvtáros képzést, melynek során évente három-négy megye húsz-huszonöt szakemberét képezzük települési, iskolai, esetenként szakkönyvtárakba is. A Könyvtárellátási Szolgáltató Rendszer (KSZR) keretében intézményünk huszonhét település ellátására könyvtárbuszos szolgáltatást működtet, mely szolgáltatásnak 2015 januárjától lettem koordinátora. Másfél évtizede a határon túli szakmai kapcsolatok gondozása is feladatom. Ebből nőtte ki magát a Kárpátaljai Magyar Iskolai Könyvtárakért Alapítvány (KAMIKA, 2006-), melynek megálmodója, motorja vagyok azóta is. Lassan két évtizede annak, hogy „Tervezet a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyében élő cigány lakosság ellátására” címmel egy munkaprogramot dolgoztam ki, s azóta is gondozom ezt a területet intézményen belül, s annak kereteit meghaladóan is.
Mindennapi munkámban és a civil szférában is legfontosabb feladatomnak tartom a könyv „illatának” megőrzését, annak átörökítését a Tisza forrásától a Tiszahátig; az Erdőháttól a Rétközig. S a megyehatárokon túl is.
A fent jelzett valamennyi témában számos publikációm jelent meg és vettem részt hazai és nemzetközi konferenciákon is.
Könyvtári szakértői / szakfelügyeleti és OKJ-s vizsgaelnöki engedéllyel rendelkezem.
Békakoncert címmel szerveztem/rendeztem ismeretterjesztő előadást, melyet több alkalommal miniszteri támogatással mutathattunk be országos rendezvények részeként, vagy éppen egy-egy határmenti kis településen és a határon túl is (2005-2012).
OlvasSakk címmel 2013-ban, Polgár Judit Sakkpalota programjának alapján egy szövegértési- és kommunikációs készséget fejlesztő játékot fejlesztettem ki, melyet megyebeli és határon túli iskolákba viszek el.
A Magyar Olvasástársaságnak tíz éve vagyok tagja. 2006-ban a Nemzetközi Olvasástársaság Budapesten rendezett konferenciáján a társaság képviseletében tartottam előadást cigány témában. A társaság országos tanácsába 2009-ben választottak be. A 2013-as Könyvfesztiválon a skandináv gyermekirodalom bemutatását célul tűző szekciót szerveztem, kezdve a norvégokkal. 2014-ben aktív részese voltam az Olvasó-társ program indításának, és ugyanebben az évben Nyíregyházán szerveztük „Segített a könyv a mese”, címmel az I. Országos Biblioterápiai konferenciát és 2016-ban, Nyíregyháza-Beregszász helyszínekkel, több intézmény és civil szervezet összefogásával a XII. Népmese-konferenciát.
Ebben nőttek fel már egyetemista lányaim és ebben támogattak egyetemi oktató, tolmács és fordító férjemmel együtt.
Elismeréseim:
2011. – Emlékérem – a Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség fennállásának 20. évfordulója alkalmából
2008. – Bibliotéka Emlékérem (NKÖM)
2007. – A Magyar Kultúra Lovagja (Falvak Kultúrájáért Alapítvány)
2007. – Nyíregyháza Város Kulturális életéért (Bessenyei György Irodalmi Társaság)
Ezekben osztozom családommal és minden barátommal, segítőmmel, munkatársammal, akik nélkül semmi nem működne úgy, ahogy.
Alelnökjelölt
Dr. Gombos Péter
A Kaposvári Egyetem oktatója vagyok, a Pedagógiai Kar dékánhelyettese, négy éve a Magyar Olvasástársaság elnöke (korábban két cikluson át alelnöke).
Fő kutatási területem a gyermekirodalom, illetve az olvasáspedagógia – publikációim többségét e területen írtam.
A HUNRA vezetőjeként szervezője voltam az aktuális népmese-konferenciáknak, illetve emellett évi egy-egy más témájú koferenciának. Elindítottunk egy új könysorozatot, amely egyelőre két kötetben (Kié az olvasás? Könyv és lélek) „mutatkozott meg”.
Pályázati és szponzori támogatásoknak köszönhetően sikerült anyagilag is stabillá tenni a HUNRA működését, a következő öt-hat évben önerőből is fenn tudná tartani magát a Társaság.
Újra tagjai vagyunk a nemzetközi szervezeteknek (FELA, ILA), és érezhetően Magyarországon is fontos, szinte megkerülhetetlen szervezetté váltunk olvasásszakmai kérdésekben.
Dr. Béres Judit
1976-ban születtem Budapesten. A Pécsi Tudományegyetemen végeztem magyar-olasz nyelv és irodalom szakos bölcsész és középiskolai tanár, művelődési és felnőttképzési menedzser, valamint informatikus könyvtáros szakon. 2003 óta dolgozom a PTE oktatójaként. Az irodalom és a pszichológia iránti érdeklődés vitt a PTE Elméleti Pszichoanalízis doktori programjába, ahol 2010-ben szereztem fokozatot pszichológiából. Ugyanebben az évben mentem férjhez és született meg Benedek fiam.
Később rátaláltam a PPKE biblioterápiás képzésére. Azóta a legkülönbözőbb célcsoportoknak (babaváróknak, kamaszoknak, nőknek) tartok foglalkozásokat. A személyközpontú módszertan mellett köteleződtem el.
2014 februárjában az én kezdeményezésemre indult el a PTE biblioterápiás képzése, amelynek azóta is szakfelelőse vagyok. Szívügyemnek tartom a biblioterápia népszerűsítését és a szakemberképzést. A másik szívügyem az olvasásnépszerűsítés és az olvasásra nevelés, több ehhez kapcsolódó projektben közreműködtem (pl. olvasmánytanácsadó kiadványok szerkesztése, élő könyvtárak szervezése, a kritikai gondolkodás fejlesztése).
Dr. Dobszay Ambrus
Dobszay Ambrus vagyok, magyar-latin szakos tanár. Jelenleg az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet munkatársa vagyok, valamint a Ferences Rend közoktatási referense.
21 éven át oktattam magyar nyelv és irodalmat a minden iskolatípusban (általános iskola, gimnázium, szakközépiskola, szakiskola). Néhány évig a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskolán is tanítottam: tanítójelölteket gyermekirodalomra, stilisztikára, poétikára, irodalomtörténetre. PhD-disszertációmat a modern magyar gyermekköltészetről írtam. Publikációim is elsősorban e területen születtek.
Az olvasás ügyét elsősorban tanárként, valamint tankönyvfejlesztőként, tantervi szakértőként szolgáltam. Oktatási programcsomagok kifejlesztésében vettem részt, valamint több tankönyv lektora/társszerzője voltam.
Olvasási szokásaim enyésznek, olvasási képességeim romlanak, és így a magam példáján van módom kutatni annak a jelenség okait és lefolyását, amelyet sokan kárhoztatunk. Messzemenően támogatom azokat a törekvéseket, amelyek a trend megfordításáért küzdenek, vagy keresik a menekülési útvonalakat a válságos állapotú Gutenberg-galaxisban. Vajon van-e élet, s ha van, milyen, ezen túl?
Hevérné Kanyó Andrea
Hevérné Kanyó Andrea vagyok, egy 9 éves kisfiú édesanyja. A Kaposvári Egyetem „Gyakorló” iskolájában tanítok alsó tagozatos gyerekeket. 20 éves pályafutásom alatt egyik legfontosabb tevékenységemnek tekintettem az olvasóvá nevelést, azt, hogy az örömszerző olvasáshoz eljuttassam tanítványaimat. Ezért 2005-ben létrehoztam egy olvasásnépszerűsítő versenyt, mely 2010-es online formája megszerzése után az „Olvass.el!” néven vált ismertté. Nagy örömömre, az idei évben 108 csapat jelentkezett, határon innen és túlról is. Másik tevékenységem, mely a kortárs gyermek- és ifjúsági irodalom köré csoportosul, a publikálás. Évente többször járok szakmai konferenciákra, ahol előadást tartok és kutatási eredményeket jelentettek meg.
Dr. Juhász Valéria
Egyetemi oktatóként SZTE JGYPK-n oktatok több mint 10 éve alkalmazott nyelvészeti tárgyakat, az utóbbi időben elsősorban anyanyelvi neveléssel, nyelv- és beszédfejlesztéssel, retorikával, beszédtechnikával kapcsolatos tárgyakat.
Jelenleg két fő területen dolgozom: az egyik az iskoláskor előtti nyelvi tudatosság előkészítése, megalapozása, az írás-olvasás elsajátítására való megfelelő felkészítés, a literációs ismeretek megalapozása a megfelelő tanulási képességek kialakításához. Októberben jelent meg első nyelvi készségfejlesztő kártyajátékom sorozata, a Szómágus, 4 korosztályra kidolgozva 3-9 évesek számára, amelyek komplexen és ténylegesen játékokon keresztül segítik a gyerekek anyanyelvi tudatosságának a fejlődését.
A másik területem a diszlexiások nyelvtanításának megoldatlansága, problémája. Ennek speciális módszerei szintén kötődnek az anyanyelvi tudatosság fejlesztéséhez. E témában tananyagot fejlesztettem, és jelenleg egy nemzetközi projektbe hívtak, ahol magasabb szinten folytathatom ennek a munkálatait.
Szívesen veszek részt olyan tevékenységekben, amelyek az össztársadalom literációs ismereteinek a megnövekedéséhez vezetnek, hiszen mindannyiunk jobb létét lehetne elősegíteni ezzel.
2015-ben én képviseltem a Magyar Olvasástársaságot a Nemzetközi Olvasástársaság Koppenhágában megrendezett kongresszusán.
Dr. Szabó Ildikó
A Kecskeméti Pallasz Athéné Egyetem Tanítóképző Karának docense. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán magyar nyelv és irodalom és amerikanisztika nyelv és irodalom szakos középiskolai tanár diplomát, majd ugyanitt PhD-fokozatot szerzett leíró nyelvészetből. Oktatott tárgyai leíró nyelvészeti tárgyak (hangtan, jelentéstan, szóalaktan, szófajtan, mondattan, szövegtan), helyesírás, anyanyelvtanítás, irodalom és nyelvtantanítás módszertana, angol nyelvtan, amerikai civilizáció és amerikai irodalom, valamint a gyakorlati képzésben is részt vesz. Tanártovábbképző programok kidolgozója, oktatója. Nemzetközi és hazai olvasástanítással, nyelvoktatással foglalkozó projektek szakmai résztvevője, felelőse (CulTiFoLa, pri-sec-co, MOLAN, ADORE, BaCuLit, TÁMOP 3.2.4 .A-11/1 ISIT, INTACT, ELINET, BleTach).
Kutatási terület:
– olvasási stratégiák tanítása (különböző szaktárgyakban is),
– korai nyelvoktatás,
– CLIL módszer,
– két tanítási nyelvű oktatás.