2017. 08. 11.

10 gyerekkönyv forró, kánikulai napokra

gyerekkonyvekMég egy jó hónap van hátra a nyári szünetből, és sokan pedig épp augusztusra időzítik a nyaralásukat. Rájuk is gondoltunk, amikor a nyaralós-utazós összeállításunkba kerestünk gyerekkönyveket. Meg persze azokra, akik már túlvannak az utazáson, vagy idén éppenséggel otthon töltik a nyarat.

http://konyves.blog.hu/2017/08/04/10_gyerekkonyv_forro_kanikulai_napokra


2017. 08. 11.

Cs. Czachesz Erzsébet: A szókincs és az olvasás kapcsolata iskoláskor előtt

olvasas iskola elottA kisiskolás gyerek, amikor önállóan elkezd olvasni, a szövegben sok új szóval találkozik. Ez a természetes folyamat. Ha már az iskoláskor előtt sokszor hallott írott szöveget (mesét) felolvasni, akkor nagy valószínűséggel türelmesen próbálkozik a szó jelentésének kontextusból való kikövetkeztetésével. Ez a művelet nem könnyű, nem magától értetődő. Az írott nyelv struktúrája, szókincse jelentős mértékben eltér a beszélt nyelvétől. Ugyanakkor mai olvasáskultúránk nagymértékben átalakulóban van. 

http://olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/a_szokincs_es_az_olvasas_kapcsolata_iskolaskor_elott


2017. 07. 29.

Digitálisan is elérhető a kötelező irodalom

kotelezo olvasmanyok okostelefononA nyár közepén járunk, a diákok jelentős része már nekilátott a kötelező olvasmányok listájának, de vannak olyanok is, akik csak még most gondolkodnak azon, hogy melyikkel kellene kezdeni. Sokan azt vallják, hogy a szüleik nyomtatott könyveinek olvasásánál nincsen hangulatosabb, mások már inkább a modern technikai eszközök segítségével ismerkednének meg a magyar és a világirodalom legjelentősebb műveivel. 

http://magyaridok.hu/belfold/digitalisan-elerheto-kotelezo-irodalom-1993264/


2017. 07. 31.

A tündérmesék etikai üzeneteiről

tundermeseAz írás abból indul ki, hogy a XVIII. század óta a szabadság növekedésével együtt járt a hagyományos emberi identitás meggyöngülése, és a helyére került nemzeti-nemzetiségi identitás a XX. században súlyos tragédiák okozója lett. Ugyanis a gyors szekularizációval Európa elvesztette erkölcsi felfogásának transzcendentális alapjait is, ami napjainkra nemcsak erkölcsi elbizonytalanodás, hanem az erkölcsi relativizmus forrása is lett. Ebben a helyzetben nagy szükség volna valamiféle külső (vallási, politikai) megerősítésre nem szoruló erkölcsi alapvetésre.

A cikk részben filozófusokra, részben a legmodernebb pszichológiai és neurofiziológiai kutatásokra hivatkozva állítja, hogy ennek alapja az ember általános, veleszületett empátia-képessége lehet.

A klasszikus tündérmesék erkölcsi világrendje pedig éppen erre épül. Segítségükkel a gyermekekbe nagyjából hétéves korig a tündérmesék (művészi, átélhető) tapasztalatot adó hatásával beépíthetők azok a legfontosabb erkölcsi tulajdonságok, amelyek a tudattalan „én” részeként életre szólóan meghatározzák az adott személyiség erkölcsi döntéseit, cselekedeteit. A cikk példákkal is igyekszik ezt bizonyítani.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/a-tundermesek-etikai-uzeneteirol


2017. 07. 26.

Kortárs gyerekirodalmat az iskolába!

kötelező olvasmányokFelső tagozatban veszíti el a kortárs magyar irodalom az olvasóit. Miért? Elsősorban az olyan iskolai olvasmányok miatt, amelyek a mai gyerek számára nehezen érthetőek – mint az Egri csillagok, amely több mint száz éve lett kötelező. Miként érhető el, hogy a kortárs ifjúsági irodalmat oktassák az iskolában? Miért fontos a minőségi gyerekirodalmi kritika? Többek között erről beszélgettünk Hermann Zoltánnal, a Mesebeszéd egyik szerkesztőjével.

http://www.kultura.hu/kortars-gyerekirodalmat


Alkategóriák