Hírek

2018. 03. 14.

Minek is jár a gyerek iskolába? Interjú Steklács Jánossal

irasHa tisztában lennének az oktatási célokkal, sokkal motiváltabbak lennének a tanulásra, és jobb teljesítményt érnének el a diákok – állítja Steklács János, az ELTE tanszékvezetője, aki szerint számos példa van arra, hogy lehet ezt elérni. Úgy véli, el kellene felejteni a kronológikus irodalomtanítást, az évtizedek óta rögzült kötelező olvasmányokat, inkább az olvasás megszerettetésére kellene koncentrálni. És ha ehhez kortárs irodalom, vagy a Kispál és borz kell, hát azzal. 

http://hvg.hu/kultura/20180312_Minek_is_jar_a_gyerekek_iskolaba_Ezt_senki_nem_mondja_el_ne


2018. 03. 12.

Miért olvassunk tavaszi verseket?

áprily tavaszA „tavaszi versolvasásnak” természetesen számos oka lehet – és nem is biztos, hogy ezeket feltétlenül évszakhoz kell kötni. Az azonban bizonyos, hogy tavasszal különösen indokolt lehet a versolvasás – sőt a verskeresés és verstanulás is. Három okot is említünk.

http://tantrend.hu/hir/miert-olvassunk-tavaszi-verseket


2018. 03. 07.

A mese a gyermekek szövegértési folyamatában diagnosztikus és terápiás szempontból

közös olvasásA mese, a mesélés számtalan készség alakulására pozitív hatást gyakorol. Így segíti a szociális kompetencia alakulását, fejleszti a gondolkodást, a szókincset, a gyermekek erkölcsi ítélőképességét, a hallás utáni szövegek feldolgozását és ennek következtében az olvasás elsajátítására is pozitívan hat.

Napjainkban ugyanakkor az is elmondható, hogy a mese, különösen a népmese mintha kisebb szerepet kapna a gyerekek életében. Egyrészt kisebb jelentőségűnek tűnik a mesélés, másrészt az iskolai meseolvasás sem megfelelő arányú.

A kutatás ezért arra a kérdésre keresi a választ, hogy napjainkban milyen szerepe lehet a meséknek a kisiskolások szövegértési folyamatában. Hipotézisünk szerint a mese, köztük a népmese olyan irodalmi alkotás, amely a benne foglalt esemény, a szereplők jelleme, kitartása, a mese erkölcsi mondanivalója és tanító jellege miatt egyaránt jól alkalmazható az alsó tagozatos gyermekek szövegértési készségének megítélésére és a szövegértési elmaradások kezelésére.

http://olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/a_mese_a_gyermekek_szovegertesi_folyamataban_diagnosztikus_es_terapias_szempontbol

 

 

 

 


2018. 03. 10.

Gyerekkönyvek terén is szükséges a forradalom

diszlexiaNehéz eligazodni a mai gyerekkönyvek piacán, hiszen már a népmeséktől egészen a gyógyító mesékig mindent megtalálunk a böngészőben. Egy azonban biztos, ha a szülő vagy épp a tanár szereti azt a mesét, amit olvas a gyerekeknek, akkor már egy olyan érzelmi ajándékot adhat nekik, ami segít az ellazulásban, ábrándozásban. Kevés olyan kortárs író van, aki nemcsak hogy vicces, karakteres gyerekmesékkel jelentkezik, de humorral, odafordulással elő is adja őket – Vig Balázs gyermekkönyv-író ilyen. Regényei főként a kisiskolás korosztálynak szólnak, de a család számára is igen mosolyfakasztó program is lehet, pl a Puszirablók vagy épp a Todó kitálal az oviról című könyv olvasása. Vig Balázzsal a netkorszakban is szerethető mesékről, a gyerekek igényeiről és a szülői és tanítói karakterekről beszélgettünk.

http://felelosszulokiskolaja.hu/mesesarok/gyerekkonyvek-teren-is-szukseges-a-forradalom


2018. 03. 02.

2017 legjobb gyerekkönyvei

gyerekkonyvHarmadik alkalommal rendezte meg a Gyermek- és ifjúsági könyvek kiállítással egybekötött szemléjét a Magyar Gyermekirodalmi Intézet a Deák 17 Gyermek és ifjúsági Művészeti Galériában. A február 23-i szakmai beszélgetés keretében kihirdették a TOP 50-es listát, amely az érdeklődők figyelmét izgalmas, minőségi kiadványokra hívja fel. Milyen színű a boldogság? Nos, ezt az egyik azonos című, díjazott könyvből megtudhatjuk, de hogy mennyire sokszínű a hazai gyermekkönyves kínálat, arra ez a szemle mutatott rá.

https://www.prae.hu/article/10298-a-sokszinu-top50/


Alkategóriák