Hírek

2018. 05. 30.

Kánonképződés a gyermekirodalomban

olvasó gyerekKorábban már több ízben szóba hoztam, mennyire fontos és sürgető feladatnak látom egy XXI. századi magyar gyermekirodalmi kánon kialakulását, kialakítását. Szükségesnek látszik előbb egy rövid kitérőt tenni, hogy magának a kánonnak fogalmát tisztázzuk ebben az értelemben.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/kanonkepzodes-a-gyermekirodalomban

 


2018. 05. 30.

Kötelező/k(?) alsóban és álruhában: A házi olvasmányok feldolgozásának kérdései a közoktatás elemi szakaszában

kötelező olvasmányBenczik Vilmosnak a házi olvasmányok problémáiról idestova húsz évvel ezelőtt írott dolgozata egy képzeletbeli beszélgetés felidézésével kezdődött Updike-tól, mely beszélgetésben Bill Gates mondja Gutenbergnek a mottóul választott gondolatot. A Microsoft tulajdonosának a Gutenberg-galaxis leváltódására utaló megállapítása mára több ponton elavultnak tűnhet. Nem mintha a Neumann-galaxis térhódítása egyetlen pillanatra is megtorpant volna, sokkal inkább azért, mert egyfelől a digitális forradalom robbanásszerű kiteljesedésével aligha nevezhető mindenek fölötti információforrásnak a televízió, továbbá mára nem egy vagy két nemzedék, hanem nemzedékek egész sora nőtt fel úgy, hogy ’ki lehet üldözni a világból azzal, hogy valamit el kell olvasnia’; másfelől a „valamit” kifejezés abban az általános értelemben, ahogy Updike-nál szerepel, nem állja meg a helyét. 

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/kotelezok-alsoban-es-alruhaban

 


2018. 05. 30.

A mese a gyermekek szövegértési folyamatában diagnosztikus és terápiás szempontból

közös olvasásA mese általános meghatározásban olyan fantasztikus történet, amely többnyire időben és térben meghatározhatatlan körülmények között játszódik. Hősei elvont szereplők és csodalények, akik kétpólusú típushierarchiába rendeződve vívják meg mindig pozitív végkimenetű csatáikat. E definíció egyik kulcseleme a csoda motívuma, amely lehetővé teszi mindennek a megelevenedését. Illyés Gyula találóan fogalmaz, amikor azt mondja, hogy a mese egyfajta menekülés a valóság szorításából, amihez éppen a csoda és a vele együtt járó kaland nyújtja a segítséget.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/a-mese-a-gyermekek-szovegertesi-folyamataban-diagnosztikus-es-terapias-szempontbol


2018. 05. 30.

Az olvasott szöveg megértése alsó tagozatos tanulóknál

olvasas alsobanAz anyanyelvi kompetenciák megléte a tanulás, tudás alapvető feltétele. A tanulás és a tudás egymással összefüggő folyamat, a tanulás célja tulajdonképpen a tudás. Célja és eredménye is. „Ma már tudható, hogy a tudás nem egyszerűen a magukban álló és felidézhető ismeretek birtoklása. Bár ez is, de sokkal több, egyetemesebb ennél. A tudás soktényezős, bonyolult komplexum. Nagyon kétes, sőt mesterkélt megoldás lenne zárt definícióba kényszeríteni. Egy lehetséges nézőpontból úgy tarthatjuk, hogy a tudás az egyén, a személyiség birtokában lévő aktív készlet, amely folyamatosan változik, alakul és ugyanakkor maradandó, állandósuló is, amelynek egyaránt vannak rejtőző és előtérben álló elemei.

http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/az-olvasott-szoveg-megertese-also-tagozatos-tanuloknal


2018. 05. 28.

Itt a világ 100 legfontosabb könyve

olvasásA 24.hu számol be a világunkat leginkább formáló könyvek százas listáról, amit a BBC kérésére harmincöt ország, több,  mint száz művészének, tudósának, kritikusának a szavazatiból állítottak  össze. Az összesített lista élén igazi klasszikusok állnak.

http://hvg.hu/kultura/20180527_Itt_a_vilag_100_legfontosabb_konyve


Alkategóriák