Hírek
2017. 05. 24.
Steklács János: Felolvasók és írásmagyarázók - Az olvasás fogalmának értelmezése a Bibliában
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Megjelent: 2017. május 24. szerda, 18:54
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 4868
Az írásbeliség társadalmi szintre emelkedése, adminisztratív és szakrális természetének kibontakozása az ókorra tehető. A bejárt út nagyon különbözik az egyes civilizációk, vallások, kultúrák tekintetében. Ennek tengernyi szakirodalma áll rendelkezésünkre, mint ahogy annak is, hogy az egyes ókori kultúrák, vallások virágzásában mekkora szerep jutott az írásnak. Nagyon sokan foglalkoztak már azzal, hogy az olvasás, írás jelensége hogyan, milyen körökben terjedt el az egyes civilizációkon, kultúrákon belül. Kevesebben elemezték viszont azt a jelenséget, hogy az emberiség történetében az olvasásnak, mint agyi, kognitív, neuro-, pszicho- és szociolingvisztikai folyamatnak milyen jellemzői hogyan befolyásolták a kultúra és civilizáció terjedését, az ember fejlődését.
Kétségtelen, hogy az írásbeliség elterjedésének az ókortól napjainkig érezhető kulturális következményei vannak, ezen belül az is, amiről már kevesebben szólnak, hogy ez a hatás összefüggésben áll az olvasás folyamatának természetével, jellemzőivel, vagyis azzal, hogy az ember hogyan olvas, hogyan érti meg az írott szöveget.
Az emberiség kulturális fejlődésének folyamatát, nem csupán a beszélt, de az írott nyelv specifikus fejlődése is befolyásolta. Mostani iskolarendszerünk gyökere is az írásbeliség ókori elterjedéséig nyúlnak vissza. Az oktatás hagyománya Európában, a keresztény kultúrában természetesen elválaszthatatlan a biblikus hagyománytól, értelmezéstől, így az olvasás jelenségének bibliai értelmezése is szükségszerűen megjelenik ezen a területen explicit és implicit, közvetett és közvetlen módon egyaránt az évszázadok során.
2017. 05. 23.
Könyvajánló: Csermely Péter Szárny és teher: Ajánlás a nevelés-oktatás rendszerének újjáépítésére és a korrupció megfékezésére
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Megjelent: 2017. május 23. kedd, 19:30
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 4460
Minden társadalomra, közösségre igaz, hogy jövője elsősorban az oktatási rendszerétől függ. Egy széles támogatottságot élvező, szakszerű és attraktív oktatási program a jövőbe vetett reményeknek Magyarországon is SZÁRNYakat adhat. Hazánkban a korrupció mértéke sem a társadalom, sem pedig a minket körülvevő nemzetközi közösség által nem tolerálható mértéket ért el. A korrupció ezernyi formája az ország működésére és fejlődési lehetőségeire súlyos TEHERként nehezedik. Ajánlásaink a jelenlegi helyzet elemzése alapján, a múlhatatlanul szükséges változások érdekében e két témában fogalmaznak meg átfogó koncepciót.
A magyar oktatás helyzetének áttekintésére szolgáló, mellékelt Háttéranyag a Bölcsek Tanácsa oktatási szakértői bizottságának tagjai valamint a bizottság által felkért szakértők által elkészített elemzéseket tartalmazza. A kötet a Magyar Elektronikus Könyvtárból elérhető.
2017. 05. 23.
A tanulás alapvető megújítására van szükség - interjú Csapó Benővel
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Megjelent: 2017. május 23. kedd, 19:12
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 3592
A kutatók már jó ideje kongatják a vészharangot: a magyar gyerekek problémamegoldó gondolkodása gyenge. Pedig egyre többet tudunk arról, hogy miképpen lehetne a helyzeten javítani. Ehhez azonban meg kellene változtatni tanulással kapcsolatos szemléletmódunkat és jelentősen át kellene alakítanunk a tanítási módszereinket. Hol tart a problémamegoldás kutatása és mit lehet az eredményekről az iskolában hasznosítani? Ezt mutatja be egy nemzetközi szerzőgárda abban az új kötetben, amelynek elkészültében egy magyar kutatóhely játszott vezető szerepet.
http://mta.hu/mta_hirei/a-tanulas-alapveto-megujitasara-van-szukseg-107727
2017. 05. 23.
A tudásra épülő harmadik hullám
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Megjelent: 2017. május 23. kedd, 19:22
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 3201
Nem a térség legolcsóbb, hanem a leghatékonyabb oktatási rendszerét kell létrehoznunk. Gödel felismerte, hogy a valóság nem adottság, hanem a mi művünk. Soha nem ismerhetjük meg a teljes igazságot, tudásunk csak tökéletlen lehet: „ahogy gondolkodunk, az hozzáadódik ahhoz, amiről gondolkodunk”. Gödel-tételéből az is következik, hogy a körülöttünk lévő világ nem végleges adottság, hanem megváltoztatható.
http://magyaridok.hu/velemeny/tudasra-epulo-harmadik-hullam-1691059/
2017. 05. 16.
Interjú Leiner Laura íróval a kamaszok egyik kedvencével
- Részletek
- Kategória: Hírek
- Megjelent: 2017. május 16. kedd, 14:19
- Írta: Fazekas Mária
- Találatok: 4086
2010 óta magyar tinik tízezrei olvassák ifjúsági regényeit. A Szent Johanna Gimi és a most véget érő Bexi-sorozat sikerét szerinte könyvei hiánypótló jellege hozta, és az, hogy tiszteli a kamaszokat, akik szerinte ma sokkal komolyabban veszik a tanulást, különösen a nyelveket, mint az előző generációk. Interjú a saját könyvkiadót is alapító íróval, aki szerint nyitottak és ügyesek a mai kamaszok.
http://hvg.hu/kultura/20170515_leiner_laura_interju_szent_johanna_gimi_bexi_eletrajz_kamasz_olvasas
További cikkeink...
Alkategóriák
-
Hírek
A Joomla! csapat legfrissebb hírei
- Cikkek száma:
- 491
-
Hírlevél
- Cikkek száma:
- 6
-
Olvasó-társ
- Cikkek száma:
- 9
-
Archív
- Cikkek száma:
- 6
-
Rejtveny
- Cikkek száma:
- 0