Szakiskolás verseny
- Részletek
- Írta: Koszecz Sándor
- Kategória: Hírek
- Találatok: 3861
A verseny két kategóriában zajlik.
1. A szakiskolai tanulók körében az általános műveltséget megszilárdító feladatokkal a szakképzés előkészítéséhez szükséges kompetenciák fejlesztése a cél.
2. A szakközépiskolásoknál a fejlesztési feladatok az érettségi követelményekkel vannak összhangban.
A sajátos nevelési igényű tanulók részére segítő megkülönböztetést nyújtunk.
Mindkét kategóriában célunk kulcskompetenciák fejlesztésével a gondolkodás, a megismerési képességek fejlesztése, továbbá a kulturális és személyes értékek tudatosítása, a tanulást segítő érzelmi és motivációs tényezők megerősítése.
A verseny választott ismeretanyaga (irodalmi szövege) reálisan alkalmazkodik a szakképző iskolákban tanulók képességeihez és életkori sajátosságaihoz, személyes problémáihoz.
A verseny programjának bemutatása a szakmatanulás elkezdéséhez szükséges kompetenciák fejlesztésére vonatkozóan
A verseny három fordulójában két könyv 3-3 fejezetét dolgozzuk fel. A feladatok megoldása során a tanulók irányított tevékenységük révén komplex módon, sokoldalúan fejlődnek az anyanyelvi kommunikáció, az informatika, az állampolgári kompetencia, a vállalkozói képességek, a kulturális tudatosság, az önálló tanulás területein.
A program során olyan komplex projektek valósulnak meg, amelyek szórakoztató és izgalmas tevékenységek keretében segítik olyan emberi értékeknek - a későbbi munkahelyzetekben hasznos tulajdonságoknak, képességeknek a fejlődését -, mint problémamegoldás, teljesítménymotiváció, előzetes ismeretek alkalmazása, együttműködés, csapatmunka, önállóság, önbemutatás.
Tervezett módszerek felsorolása
A háromfordulós verseny első két fordulója interneten zajlik, digitális formában. A harmadik a Veress Ferenc Szakképző Iskolában, Hajdúböszörményben lebonyolított szóbeli és írásbeli feladatmegoldás lesz. A célok megvalósításához sok módszert használunk fel. Ezek rendszerezett bemutatása a következő:
Tárgyi-cselekvéses módszerek
rajzolás, PPT-bemutató, egyéb szemléltetés
Munkaformák
kiscsoportos, tanulói tevékenykedtetés, kutatómunka, digitális eszközök használata
Egyes fordulók lebonyolítása
1. forduló: 2009. jan. 9.; a megoldás határideje: 2009. jan. 23.
(Szabó Magda: Mondják meg Zsófikának / a kijelölt 1 fejezet / interneten 2 feladat
Krasznahorkai László: Sátántangó / a kijelölt 1 fejezet / interneten 2 feladat)
A továbbjutó 15-15 csapat listájának kihirdetése: febr. 13.
2. forduló 2009. febr. 20.; a megoldás határideje: 2009. márc. 14.
(Szabó Magda: Mondják meg Zsófikának / a kijelölt 1 fejezet / interneten 2 feladat
Krasznahorkai László: Sátántangó / a kijelölt 1 fejezet / interneten 2 feladat)
A továbbjutó 10-10 csapat listájának kihirdetése: febr. 13.
3. forduló: 2009. ápr. 18. 10-14 óra
(Szabó Magda: Mondják meg Zsófikának / a kijelölt 1 fejezet / 2 feladat
Krasznahorkai László: Sátántangó / a kijelölt 1 fejezet / 2 feladat
mindkét műből írásbeli és szóbeli feladatokat oldanak meg a versenyzők
Eredményhirdetés
Író-olvasó találkozó
az egyes fordulók feladattípusai
1. forduló fókusza: a gazdag tanulási környezetbe ágyazott képességfejlesztés elektronikus kommunikáció, információ keresése, önálló szövegértés és –feldolgozás, teszt, tárgyi cselekvéses feladat, általánosítás
2. forduló fókusza: a cselekvésközpontú tanulás
internetes kutatás, PPT, komplex projekt elkészítése, elküldése, rajzolás, szövegalkotás, nyelvi érzékenység bemutatása
3. forduló fókusza: az interaktív tevékenységforma
problémamegoldás, csoportos kommunikációs és helyzetgyakorlatok, kooperatív cselekvések, analóghelyzetek felismerése, vita, megbeszélés, prezentáció
értékelési eljárások
A két kategóriában külön-külön értékeljük a csapatokat.
Az egyes fordulókban elérhető pontszám 100 pont.
A második fordulóba 15-15 csapat juthat tovább. A harmadik fordulót 10-10 csapat részvételével szervezzük. Minden csapat kap emléklapot, illetve a döntőben oklevelet.
A versenymunkák értékelését a szervező iskola pedagógusai végzik. Az eredményeket az iskola honlapján közzéteszik. A továbbjutó csapatokat e-mailben értesítik.
A verseny leírása
DIA-MOND
Kompetenciára épülő értékközvetítő műveltségi csapatverseny
Mottó: A szakképző iskolában tanulók felemelése a kultúra által
A hajdúböszörményi Veress Ferenc Szakképző Iskola humán és reál munkaközössége a 2008/2009-es tanévben először hirdeti meg DIA-MOND (gyémánt) elnevezésű, kompetenciára épülő értékközvetítő csapatversenyét.
A versenyszervezők célkitűzése: a tehetséggondozás területén a szakképző iskolákban tanulók hátrányainak leküzdése, az egyenlő esélyekhez való hozzájutás biztosítása.
A háromfordulós verseny végcélja az eredményes képességfejlesztés, amelyhez tanulásszervezési eljárásként a korszerű kommunikációs és információs eszközöket is felhasználjuk. Újító jelleggel a tehetséggondozó pedagógusok szemléletváltására is számítunk. A tanulói aktivitásra épülő versenyfordulók során a pozitív megerősítő, az irányító, együttműködő tanárszerep gyakorlására kérjük.
A tradícionális tantárgyszerkezet fellazításával több műveltségterületére vonatkozó ismeretanyaggal több kompetenciaterület komplex fejlesztését kívánjuk megvalósítani. Tehát a hangsúly a tanulók képességének, tehetségének kibontakoztatására helyeződik.
A versenyt akkor tekintjük sikeresnek, ha a szakiskolai képzésben lévőknek is megadja a felemelkedés lehetőségét.
Az oktatás és a kultúra nem szétválasztható. A magyar kortárs kultúra tudatos, irányított népszerűsítése a közoktatásnak is feladata. Ezért választottuk tehetséggondozó programunk ismeretanyagának az OKM és a Petőfi Irodalmi Múzeum közös gondozásában levő Digitális Irodalmi Akadémiát (DIA-t). A tudatformáló, aktuális üzenetű művészi termékeket kapcsoljuk össze a NAT műveltségterületeivel, illetve fejlesztjük hatékonyan a szakmatanulás elkezdéséhez szükséges kompetenciákat.
A közelmúlt és a jelen értékeinek felfedeztetésével és feldolgoztatásával igazi gyémántokat nyújtunk át a felhívásunkhoz csatlakozóknak.
A verseny három fordulója (interneten, majd írásban, illetve szóbeli formában) a Szabó Magda: Mondják meg Zsófikának, és Krasznahorkai László: Sátántangó című regények 1-1 újabb fejezetére épül.
A feladatok megoldása során a résztvevő felhasználójává válik a DIA honlapjának, produktív tevékenységet végez. Fejlődik a problémamegoldó képessége, kreativitása. A létrehozott projekttermékek: szöveg, kép, PPT-prezentáció, továbbá több műfajú szóbeli kommunikáció.
A zsűri tervezett tagjai:
Krasznahorkai László Kossuth-díjas író
A HBM-i Pedagógiai Intézet munkatársai (versenyszervező; megyei középiskolai szaktanácsadó)
iskolánk vezetői
A Veress Ferenc Kulturális Alapítvány elnöke
A verseny azért szerveződik, hogy a kultúrához való hozzájutás közös tevékenység legyen és valódi esélyt jelentsen az oktatásban és a tehetséggondozásban.