2015. 05. 26.

Szülőként mit kezdjünk a digitális bennszülöttekkel?

Egy nemrégiben befejeződött kutatás arra kereste a választ, hogy milyen szerepet tölt be a technológia a hazai családok életében. A magyar felnőttek több időt töltenek internetezéssel, mint a tévé előtt – derült ki a Telenor online felméréséből. A válaszokból az is kitűnt, hogy ugyan a gyerekek többsége internetképes telefonnal rendelkezik, a szülők egyelőre nem fordítanak elegendő figyelmet a kicsik netes védelmére.
www.koloknet.hu/csalad/szulokent-mit-kezdjunk-a-digitalis-bennszulottekkel/


2015. 04. 16.

A digitális szövegértés fejlesztése

Vajon miért nem tudnak tájékozódni a különböző internetes oldalakon a tanulók, ha nap mint nap használják azokat? Milyen szerepe és felelőssége van a pedagógusoknak ebben? Mivel segíthető elő az e területen szerzett jártasságok és készségek fejlődése már az általános iskolában?
www.tani-tani.info/a_digitalis_szovegertes_fejlesztese_magyaroran


2015. 04. 09.

Minden idők 11 legjobb gyerekkönyve

A BBC megkérdezte a legismertebb irodalom-kritikusokat arról, mit tartanak minden idők legjobb gyerekkönyveinek az angolul megjelent, 10 év alattiaknak szánt művek közül. A toplistát a Blastingnews értékelte.
librarius.hu/2015/04/09/minden-idok-11-legjobb-gyerekkonyve/

2015. 03. 31.

Megújult a Gyermekirodalmi adatbázis!

A megújult külsővel, új szolgáltatásokkal jelentkező Gyerekirodalmi adatbázis célkitűzése nem változott: a Könyvtári Intézet munkatársai által készített válogatás a magyar nyelven megjelent gyermekirodalom legjavát tartalmazza rövid annotációk kíséretében, ezáltal hasznos kalauza lehet könyvtárosoknak, szülőknek, óvónőknek, tanítóknak és gyermekolvasóknak. Az adatbázisban az eddiginél több szempont szerint: a cím és szerző mellett közreműködőre és kiadóra is lehet keresést indítani. Továbbra is van lehetőség korcsoportok, nemek, illetve műfajok szerinti böngészésre, valamint az ajánlott és elolvasott könyvek osztályozására 1-től 5-ig terjedő skálán. Amennyiben a műnek van az interneten ingyenesen elérhető, teljes szövegű elektronikus változata (elsősorban a Magyar Elektronikus Könyvtárban vagy a Digitális Irodalmi Akadémia gyűjteményében), annak elérhetőségét a tételek végén feltüntetjük. A link mindig az adott műre vonatkozik, de nem feltétlenül azonos a műnek az adatbázisban szereplő konkrét kiadásával.
Az adatbázisban szereplő, 2014-es kiadású kötetekből most a tavaszi szünetre ajánlunk olvasnivalókat minden korosztálynak, a későbbiekben az Ajánló menüpont folyamatosan frissül majd.
A Magyar Olvasástársaság – a büszkeség mellett – köszönettel tartozik a Könyvtári Intézet munkatársainak, akik sok éve óta gondozzák az adatbázist.

2015. 03. 30.

Lackfi János Szakimesék

Egy mű hatással van olvasói gondolkodására, főként ha nem papol, nem tanárkodik, nem tukmál egyetlen véleményt erőszakosan véli Lackfi János. Az interjúban többek között legújabb kötetéről, írói terveiről olvashatunk.
www.litera.hu/hirek/lackfi-janos-hat-ez-hulyebb-volt-mint


2015. 03. 23.

Kamaszok olvasóvá nevelése

Fenyő D. György középiskolai tanár, irodalomtörténész szerint az még nagyon világos, hogy mit jelent a gyerekirodalom és a felnőtt irodalom, azonban a kettő között van egy furcsa szakasz: a kamaszkor. Ez a szakasz irodalmi szempontból is érdekes.
librarius.hu/2015/03/18/ilyen-egy-rosszul-megirt-konyv/

2015. 03. 16.

IKT-eszközök használata a magyartanításban

A mai diákok már rutinosan használják a számítógépeket és az egyéb technikai eszközöket. Éppen ezért fontos, hogy a tanítási-tanulási folyamatban is szerepet kapjanak az IKT-eszközök, így a magyartanításban is. A digitális nemzedék konferencián erröl beszélt három magyar szakos pedagógus.
www.osztalyfonok.hu/cikk.php